Guest Jufernaut

Norwegian kaukolennot USA/Aasia

639 viestiä aiheessa

Norwegian alkaa lentää Yhdysvaltoihin ja Aasiaan

 

Käytetäänkö sanaa "alkaa" vasta siinä vaiheessa kun on edes ne koneet hankittu jolla lennetään.

 

Siellä on toinenkin alkaja; Feel Air on myös "alkamassa" lentää milloin mitäkin. Yhtään lentoa ei ole vaan vielä lennetty eikä yhtään konetta hankittu. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytetäänkö sanaa "alkaa" vasta siinä vaiheessa kun on edes ne koneet hankittu jolla lennetään.

 

Siellä on toinenkin alkaja; Feel Air on myös "alkamassa" lentää milloin mitäkin. Yhtään lentoa ei ole vaan vielä lennetty eikä yhtään konetta hankittu. :laugh:

Kyseessä kuitenkin realistinen hanke kun takana Norwegian eikä joku Feel Air jolla ei mitään toimintaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkäs koneet tulee Bojo vai Bussi?

 

Ensimmäisessä viestissä olevan linkin mukaan: mutta E24:n mukaan neuvottelut ovat käynnissä lentokonevalmistajien Airbusin ja Boeingin kanssa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin Norwegian voi nakertaa myös Finnairia

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/article474143.ece

 

Danske Bankin analyytikko Johannes Møller pitää Norwegianin suunnitelmia SASin kannalta kohtalokkaina.

 

”SASilla on jo valmiiksi isoja ongelmia pitkillä lennoilla, sillä heiltä puuttuu vaadittavat massat. Jos Norwegian heittäytyy mukaan tähän kilpailuun, SAS saattaa joutua vetäytymään alueelta, millä taas saattaa olla negatiivinen vaikutus muihin toimintoihin”

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tästäkin keskusteltu Airliners.netin puolella jo viime vuoden aikana, tänne suomeen tuppaa kaikki tieto tulemaan hieman myöhässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tästäkin keskusteltu Airliners.netin puolella jo viime vuoden aikana, tänne suomeen tuppaa kaikki tieto tulemaan hieman myöhässä.

 

Aika kovia kavereita siellä A.netin puolella, jos ovat jo viime vuonna keskustelleet esim. heinäkuun 2010 alussa uutisoidusta suunnitelmasta erillisen yhtiön perustamisesta  ???

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä kuitenkin realistinen hanke kun takana Norwegian.

 

En kyllä vieläkään tajua missä kohtaa Norwegianin suunnitelmat 15:sta uuden laajarunkokoneen hankkimisesta ovat sen realisitisempia kun Feel Airinkaan haaveet. Kun otetaan huomioon sellainen asia, että yhtiön on aloitettava kaukoreittipuolella kaikki pisteestä nolla. Lähdetään sellaisista ihan perusasioista että yhtiöllä ei ole minkäänlaisia overseas-myyntiorganisaatiota olemassa eikä lupia lentää kaukokohteisiin ja silti on 15 uutta laajarunkoa hankkimassa ja vuonna 2011 jo muka lennetään.

 

Lentoyhtiö Oasis kokeili vilkkaalla reitillä Hong Kong-Lontoo-Hong Kong kahdella käytetyllä koneella halpa-kauko-konseptia eikä siitä tullut mitään. Lompakosta loppui taateli nopeasti ja koneet jäi maihin. Ja on huomiotava että Oasiksen epäonninen kokeilu sijoittui pääasiassa vuoteen 2007 jolloin maailmantaloudessa mentiin erittäin kovaa.

 

Siinä on mahdollisuus että osakkeenomistajien sijoitukseksi tarkoitettu pätäkkä loppuu Norwegianin tapauksesssakin monta kertaa ennenkuin sitä alkaa tulemaan. Jos sitä koskaan alkaa tulemaan.

Mutta tuntuu, että aina löytyy "sijoittajia" jotka ovat valmiita "sijoittamaan" aina vaan lisää rahaa peliin kun on kyse lentoyhtiöstä.  :laugh: 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä vieläkään tajua missä kohtaa Norwegianin suunnitelmat 15:sta uuden laajarunkokoneen hankkimisesta ovat sen realisitisempia kun Feel Airinkaan haaveet. Kun otetaan huomioon sellainen asia, että yhtiön on aloitettava kaukoreittipuolella kaikki pisteestä nolla. Lähdetään sellaisista ihan perusasioista että yhtiöllä ei ole minkäänlaisia overseas-myyntiorganisaatiota olemassa eikä lupia lentää kaukokohteisiin ja silti on 15 uutta laajarunkoa hankkimassa ja vuonna 2011 jo muka lennetään.

 

Syöttöreittiverkosto Euroopan päässä on, joten ihan nollasta homma ei lähde. Eri asia on, tekeekö sekään hankkeesta realistista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/article474143.ece

 

”Halpalentojen toimintamalli menettää pidemmillä lennoilla kilpailukykyään, kun polttoaineen osuus kustannusrakenteesta kasvaa. Myös nopeiden kääntöaikojen merkitys kilpailutekijänä pienenee”

 

Mannertenväliset halpalennot tosiaan haastava nakki, eipä montaa onnistunutta esimerkkiä. Air AsiaX tulee ainoana mieleen, niilläkin taitaa olla aika lailla kustannusetua norjalaisiin verrattuna. Mutta onnea vaan norskeille, ovat varmaan kannattavuuslaskelmansa tehneet.

 

"...SASin uusi omistaja ja lisäksi päästökaupan alkaminen tulevat sekoittamaan pohjoismaista ja eurooppalaista lentoliikennettä."

 

Säpinää luvassa pohjoiseen siis joka tapauksessa. SAS on virallisesti myynnissä ja joku isoista sen ostanee, ostajan selvittyä on sitten Finnairin ja Norwegianin reagoinnin vuoro. Ehkäpä nämä kaksi lähentyvät tosissaan toisiaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegianin tapauksessa ollaan vasta perustamassa uutta "halpakaukolentoyhtiota". Herra Kjos on etsimassa porukkaa, jolla olisi patakkaa hanen uuteen firmaansa, joten minkahanlaisen riskin itse herra Kjos on valmis ottamaan?

 

USA:n liikenne on liikenneoikeuksien puolesta OK, mutta kannattaisikohan Norwegianin katsoa muita markkinoita kuin Pohjoismaita? Esimerkiksi Britannian tai Saksan pikkukentilta voisi loytya suurempi asiakaspotentiaali kuin Pohjoismaista.

 

Norwegianin tilatessa tanaan lisaa Boeing 737-koneita, Kjos myos kertoi, etta uusi kaukolentoyhtio olisi valitsemassa Boeing 787-tyypin. Tuli muuten mieleen , etta eiko esimerkiksi Boeing 767-400 voisi olla kaikkein ihanteellisin konetyyppi juuri Pohjois-Atlantin halpalentoyhtiolle: hankintahinta edullinen, toimitusaika nopea, matkustamoratkaisu joustava (lue 2-4-2 ;D), toimintasade riittava.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n liikenne on liikenneoikeuksien puolesta OK, mutta kannattaisikohan Norwegianin katsoa muita markkinoita kuin Pohjoismaita? Esimerkiksi Britannian tai Saksan pikkukentilta voisi loytya suurempi asiakaspotentiaali kuin Pohjoismaista.

 

Britanniassa ja Saksassa olisi vastassa todella kilpaillut kaukolentomarkkinat. Halppis-osastolla skottilainen Flyglobespan yritti viideltä pienemmältä kentältä Britanniasta mm Amerikoihin ja teki konkan 2009. Kanadalainen ZOOM yritti samaa vuoteen 2008.

Saksassa Condor ja varsinkin Air Berlin lentävät monelta kentältä kaukolentoja Aasiaan ja Amerikoihin. Kaiken kaikkiaan tarjonta niin suurta ja kilpailu kovaa, että vaikeaa uuden tulokkaan sieltä siivua löytää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin juuri Twitterista, etta Norwegian aloittaisi kaukolennot ensi vuonna Bangkokiin ja New Yorkiin. Lennoilla olisi kaksi matkustusluokkaa. Norwegian aikoo olla myos ensimmainen eurooppalainen lentoyhtio, joka tarjoaa WiFi-yhteydet koneissaan.

 

Lisayksena edelliseen, etta Norwegianin tavoitteena on 15 kaukokohdetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin juuri Twitterista, etta Norwegian aloittaisi kaukolennot ensi vuonna Bangkokiin ja New Yorkiin.

 

Aika hitaalla käyvä Twitteri kun E24/Talousanomat (ketjun aloituspostauksessa) kertoi saman asian jo 28.6.2010.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä Norjasta käsin en lähtisi vertailemaan Norwegiania mihinkään muuhun "halpikseen." Jos katsoo sen reittivalikoimaa Euroopassa on se huomattavasti esim. Finnairia monipuolisemmin operoiva yhtiö, jolla on täällä käytännössä toisen kansallisen yhtiön asema - ainakin ihmisten mielissä. Sillä ei myöskään ole myyntiorganisaatiota edes Skandinaviassa, vaan lippujen osto tapahtuu verkossa tai kentällä. Skandinaviassa myös SAS:n lennoilla 75 prosenttia lennoista selvitetään verkossa ja boardingpassit tulostetaan joko automaatista tai kotona. Norjassa paikallisille mitään passeja ei edes tarvita vaan ihmiset menevät koneeseen sormenjäljellä. Norwegianin reittivalikoima ei sekään ole Skandinaviassa "halpis", vaan koneet lentävät isoilla kentillä, kuten Oslo, Bodo, Alta, Tromso, Kirkenes jne. samoissa aikatauluissa, kuin SAS. Yleensä koneet lasakeutuvat 5min välein. Molempien yhtiöiden koneet ovat yleensä aina täysiä ja esim. Tromsasta, jossa on 60000 asukasta pääsee 737:lla osloon noin 8 kertaa päivässä. Kirkenesistä, jonka asukasluku on 3300 päsee pääkaupunkiin samoilla koneilla 6 kertaa päivässä. Norjalaisille lentäminen on yhtä rutiinia, kuin bussilla kulkeminen ( joita ei täällä oikeastaan ole, vaan lentokoneet hoitavat joukkoliikenteen ), joten realiteetit ylläpitää kohtuullista kaukoliikenneverkkoa skandinaviasta lähteville matkustajille on olemassa. Täytyy muistaa, että siinä missä Finski on optimoinut itsensä palvelemaan muita, kuin suomalaisia, ovat SAS Norway ja Norwegian pääasiassa Skandinavian sisäisen liikenteen firmoja. Asiakaskuntaa heillä jo on ja kysymys on vain siitä, että esim. ne varusmiehet ( täällä varusmiehetkin lentävät lomille ), ja opiskelijat, jotka viikoittain lentävät kotikaupunkeihinsa, saadaan tekemään myös kaukoidän lomamatkansa samalla yhtiöllä. Välimeren maisemiinhan Norwegian myy pakettimatkoja, joten miksei se tekisi samaa vähän kauemmaskin. Todennäköisesti avautuisi myös suomalaisille helppo reitti päästä kauas tehtaan B tuotteilla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hitaalla käyvä Twitteri kun E24/Talousanomat (ketjun aloituspostauksessa) kertoi saman asian jo 28.6.2010.

 

Taisi olla Kjos kertaamassa vanhaa asiaa Vancouverissa World Routes -konferenssissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegianin valinta kaukoreiteille on B787, yhtiö liisaa kaksi konetta ILFCltä. Koneet toimitetaan syksyllä 2012. Yhtiö neuvottelee vielä 4-6 B787-koneen hankinnasta.

 

flygtorget

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinköhän järjestävät suunnatun osakeannin nykyisille omistajille, tai normaalin osakeannin Finnairia lähellä oleville ystävällismielisille nurkanvaltaajlle? 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
B787. Koneet toimitetaan syksyllä 2012.

 

Vai niin. Että 2012 syksyllä Seven-Late-Seven on jo toimituksessa?

 

FIM sensijaan tietää jo nyt miten paljon 787 tulee kuluttamaan, mistähän tieto on saatu:

”Dreamliner-koneet ovat erittäin kilpailukykyisiä ja ovat todennäköisesti laivastoon liittyessään polttoainetehokkaampia kuin Finnairin kalusto”, Fim kirjoittaa.

 

http://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/article530890.ece

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegianin valinta kaukoreiteille on B787, yhtiö liisaa kaksi konetta ILFCltä. Koneet toimitetaan syksyllä 2012. Yhtiö neuvottelee vielä 4-6 B787-koneen hankinnasta.

 

flygtorget

 

 

 

Aika mielekiintonen veto Norwegianilta hankkia aivan uusia Bojoja, itse olisin veikannut jotain A330 tyylistä.. Mut saa nähdä et miten käy noiden lentojen kanssa, voi olla että tuottaa ihan perkuleesti  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ei tämä ole kovin salatiedettä

 

Mainoslauseissa esitetyn kulutuksen käyttö ennen yhden yhtä kaupallista lentoa ei ole rahastomyyjältä kovin luotettavaa analyysin tai vertailun tekoa. Takaportti on kuitenkin jätetty kun lauseeseen on lisätty sana "todennäköisesti" eli ei voi syyttää rahastokauppaajaa kusettamisesta jos jostain syystä mainosmiesten lauseet kulutuksesta eivät pidäkään paikkaansa.

 

Paperilla voi esittää mitä tahansa mutta todellisuus on sitten oma maailmansa. Tästä esimerkkinä Dreamliner -toimitusaikataulut.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään