Timo Hyvönen

Harrasteilmailijoiden turma-alttius puhuttaa: "Tilanne on karmea" (Radio 17.30)

28 viestiä aiheessa

TraFin 3 päivää sitten julkaisema "turvallisuustiedote harrasteilmailun riskeistä" sisältää miettimisen arvoisia asioita kaikille harrasteilmailijoille, koneen maksimilentoonlähtöpainoista riippumatta, sekä myös ennakointia niistä määräyksistä, jotka mahdollisesti tulevat muuttumaan jatkossa:

 

http://www.trafi.fi/filebank/a/1369135650/183b4627de873699e225aa090b1ac4b0/12537-Trafi_turvallisuustiedote_harrasteilmailun_riskeista.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karmealtahan tuo näyttää. Olisikin mielenkiintoista tietää mistä vakavista vaaratilanteista Trafi on kuvan 1 tiedot kerännyt.

 

Mielelläni muuten näkisin Ultra A ja Ultra B erottelun tilastoissa, sillä varsin paljon ko lajit eroavat niin koulutuksen, kuin kalustonkin suhteen.

 

Olettaen, että purjelento kuuluu kategoriaan "Muu harrasteilmailu", niin se näyttää olevan erittäin turvallinen laji, sillä kuvan mukaan kymmentä tuhatta lentotuntia kohti ei purjelennossa ole tapahtunut yhtään vakavaa vaaratilannetta vuonna 2012. Siispä huomenna kevättarkkarille  :). Onnettomuuksia tosin on tapahtunut (ainakin) yksi ja se on edelleen OTKES:illa tutkittavana (L2012-06).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielelläni muuten näkisin Ultra A ja Ultra B erottelun tilastoissa, sillä varsin paljon ko lajit eroavat niin koulutuksen, kuin kalustonkin suhteen.

 

 

"Ultriin" ei ole vuosiin kuulunut kuin vanha B-luokka. Vanha A-luokan ultra on nykyisin liidin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ultriin" ei ole vuosiin kuulunut kuin vanha B-luokka. Vanha A-luokan ultra on nykyisin liidin.

 

Hyvä juttu ja siten liitimet on todennäköisesti sisällytetty taulukon "Muu harrasteilmailu" kategoriaan?

 

Edit:

Oletettavasti Trafi on kerännyt numeroarvot tilastoonsa lentoturvallisuusilmoituksista. Valitettavasti alla olevasta linkistä ei tuota numerotietoa suoraan löydy, mutta löytyy sieltä kuitenkin määrittelyt erityyppisille incidenteille. Ja löytyyhän sieltä myös tavoitteet joidenkin incidenttien kehittymiselle ainakin tasolla "Tavoitteena on laskeva trendi". Tarkkaa luettelointia näyttää siis olevan tulossa, mikä on tietenkin hyvä asia. Ehkä jollain on tietoa mistä numeroarvot jo nyt löytyvät?

http://www.trafi.fi/filebank/a/1366102684/33811ae1808d92e01d1a81fd3ecb2744/12017-Suomen_ilmailun_turvallisuusindikaattorit_ja_tavoitteet_v2_0.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä juttuja ja hyvin kirjoitettu lappunen.

 

Tuo tilasto epäilyttää. Jos on käytetty niitä toisessa säikeessä kerrottuja lukuja, ei ultralentojen määrä ole noussut vaikka koneiden määrä on tuplaantunut. Lisäksi on MILK vastuussa n. 10% Suomen harrasteilmailutunneista. Ehkä se sitten vain on näin :)

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafi voisi mainostaa hiukan näkyvämmin tiedotteitaan, minä olen sen havainnut, mutta kuinka moni ilmailija ei ole, sitä en tiedä.

Joka tapauksessa tuossa tiedotteessa oli kerrottu täyttä asiaa, vaikkakin tuntuu, että se oli hiukan kiireellä väsätty.

 

ps. Eikä tuo koske yksin U-pilotteja, vaan soveltuu myös painavempien koneiden kuskeille

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ultriin" ei ole vuosiin kuulunut kuin vanha B-luokka. Vanha A-luokan ultra on nykyisin liidin.

 

Trafin sivuilta löytyvän tiedon perusteella on pääteltävissä, että Ultrat ja liitimet on Trafin onnettomuustilastoissa luettu kategoriaan Ultrat ainakin vuoteen 2012 saakka. Tietenkin on mahdollista, että Trafin tilastossa "Vakavat vaaratilanteet" tätä yhdistämistä ei ole tehty. Toivottavasti Trafi korjaa mahdollisesti virheelliset päätelmäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafi voisi mainostaa hiukan näkyvämmin tiedotteitaan, minä olen sen havainnut, mutta kuinka moni ilmailija ei ole, sitä en tiedä.

Joka tapauksessa tuossa tiedotteessa oli kerrottu täyttä asiaa, vaikkakin tuntuu, että se oli hiukan kiireellä väsätty.

 

ps. Eikä tuo koske yksin U-pilotteja, vaan soveltuu myös painavempien koneiden kuskeille

Eikös tuo tiedote tule kaikille postissa kotiin? Ainakin minulle tuli tämän päivän postin mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin palautetta tuosta lentotuntimäärästä, ei se voi pitää paikkaansa. Ehdotin että Trafi soittaisi koneiden omistajat läpi ja kysyisi. Ei olisi iso homma.

 

Mikä muuten olisi hyvä tilastointitapa harrasteilmailulle, lentotunteihin vai suoritteisiin sidottu? Mulla on vajaat 200h ja n. 500 laskua (joista 99% on siis yksittäisiä, ei läpilaskuja) noilla ultrilla, purtsikoilla suhde on taas toisinpäin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä muuten olisi hyvä tilastointitapa harrasteilmailulle, lentotunteihin vai suoritteisiin sidottu?

 

Purjelennonopettajalla on 1:5 (tunnit ja laskut).

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä muuten olisi hyvä tilastointitapa harrasteilmailulle, lentotunteihin vai suoritteisiin sidottu?

 

Minusta Trafi voisi julkaista lentotunnit, laskut, vaaratilanteiden, vakavien vaaratilanteiden ja onnettomuuksien lukumäärät kullekin ilmailulajille erikseen. Lisäksi Trafi voisi julkaista vaaratilanteiden ja vakavien vaaratilanteiden luokituksen sillä tarkkuudella, jolla ilmeisesti joutuvat ne raportoimaan ECCAIRSiin (ECCAIRS=Yhteiseurooppalainen poikkeamatietokanta). Ei aiheuttaisi yhtään lisätyötä laitokselle. Näistä voisi sitten itse kukin helposti luoda juuri sellaiset tilastot, jollaista kulloinkin kaipaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös USA:n ilmailuviranomaisen FAA:n johtaja Michael Huerta on julkaissut avoimen kirjeen, jossa hän kehottaa amerikkalaisia harrasteilmailijoita valmistautumaan kunnolla kesän lentokauteen, olemaan tietoisia jokaisen lennon riskitekijöistä ja lentämään turvallisesti, jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin.

 

http://www.avweb.com/pdf/huerta-letter.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafin sivuilta löytyvän tiedon perusteella on pääteltävissä, että Ultrat ja liitimet on Trafin onnettomuustilastoissa luettu kategoriaan Ultrat ainakin vuoteen 2012 saakka. Tietenkin on mahdollista, että Trafin tilastossa "Vakavat vaaratilanteet" tätä yhdistämistä ei ole tehty. Toivottavasti Trafi korjaa mahdollisesti virheelliset päätelmäni.

 

Olen Trafilta saanut vahvistuksen yo päätelmälleni. Liitimille tapahtuneita onnettomuuksia on todella eksynyt vielä niinkin myöhään, kuin vuonna 2012 ultralokeroon. Vakavista vaaratilanteista on kovin vaikea Trafilta edes tiedustella, koska näistä ei (ainakaan vielä) ole julkisuudessa tietoa saatavilla.

 

Minusta Trafi voisi julkaista lentotunnit, laskut, vaaratilanteiden, vakavien vaaratilanteiden ja onnettomuuksien lukumäärät kullekin ilmailulajille erikseen. Lisäksi Trafi voisi julkaista vaaratilanteiden ja vakavien vaaratilanteiden luokituksen sillä tarkkuudella, jolla ilmeisesti joutuvat ne raportoimaan ECCAIRSiin (ECCAIRS=Yhteiseurooppalainen poikkeamatietokanta). Ei aiheuttaisi yhtään lisätyötä laitokselle. Näistä voisi sitten itse kukin helposti luoda juuri sellaiset tilastot, jollaista kulloinkin kaipaa.

 

Olen Trafilta saanut vahvistuksen, että heillä on yo mukaisesti mietinnässä julkaista tarkempaa tietoa sekä onnettomuuksista, että vakavista vaaratilanteista. Julkaisu tapahtuisi mahdollisesti vuosittaisessa turvallisuuskatsauksessa. Mielestäni julkaisu voisi olla ajantasaisempaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko puhetta, tuleeko korjauksia näihin nyt jo julkistettuihin tilastoihin?

 

Näin vastasivat kahdessa viimeisimmässä postissaan:

4.6.:

kiitos palautteestanne ja ehdotuksestanne. Harkitsemme ehdottamienne tietojen julkaisemista esimerkiksi vuosittain tuotettavassa Ilmailun turvallisuuden vuosikatsauksessa. Viimevuotinen, ensimmäinen julkaisu löytyy osoitteesta http://www.trafi.fi/palvelut/julkaisut/2012_julkaisut/ilmailun_turvallisuuden_vuosikatsaus_2011.

 

Olette oikeassa huomiossanne 28.10.2012 tapauksesta, kyseessä on tosiaan liidinonnettomuus, jonka olemme virheellisesti tilastoineet ultraonnettomuudeksi. Tässä tapauksessa ilmoittaja oli täyttänyt lentoturvallisuusilmoitukseen ilma-aluksen tunnukseksi OHUxxx (onnettomuuden aikaan ilmailumääräys OPS M2-9 kohdan 7.3 mukainen siirtymäaika oli vielä kesken eikä kyseiselle ilma-alukselle ollut vielä haettu uutta tunnusta), emmekä olleet huomanneet ilma-alustyypin olevan muu kuin ultra - tämän johdosta tapaus oli kirjattu tapahtuneeksi ultrakevyelle ilma-alukselle. Kiitokset tästäkin huomiosta, korjaamme virheen hetimiten.

 

 

Ja 3.6.:

Huomionne 2009 luvuista on oikea – tammikuun graafiin on valitettavasti vahingossa tullut väärä lukumäärä. Toukokuun tiedotteessa julkaistussa kuvaajassa tiedot ovat oikein, eli vuonna 2009 kuoli kaksi henkilöä ultraonnettomuudessa, yksi yleisilmailukoneelle sattuneessa onnettomuudessa ja yksi purjekoneonnettomuudessa eli yhteensä neljä.

 

Tammikuun graafiin on nähtävästi jäänyt muitakin virheitä – onnettomuuksien kokonaismäärän vuonna 2008 tulisi olla 10, v. 2009 15, v.2010 10 ja vuonna 2011 6. Korjaamme virheet mahdollisimman pian.

 

 

Ehkä siis joitain korjauksia on tulossa. Vakavat vaaratilanteet, joita ei löydy Otkesin listoilta on sitten toinen juttu, koska en kykene niitä mistään tarkastamaan, enkä siksi Trafille kommentoimaankaan.

 

Ehkä tilastojen korjaaminen ei nyt maailman tärkeintä olekaan, vaikka pitäisihän meidän voida luottaa ammattilaisten laatimaan tiedotukseen. Taitaa olla resurssipulaa Trafissa. Tärkeää mielestäni olisi julkaista tietoa kaikista vakavista vaaratilanteista lentokoneluokasta riippumatta. Niitä nyt voisi olettaa tosiasiassa tapahtuvan huomattavasti enemmän, kuin mitä niistä raportoidaan ja joka tapauksessa huomattavasti enemmän, kuin onnettomuuksia ja siten niistä olisi varmasti mahdollista ottaa paljonkin oppia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karmealtahan tuo näyttää. Olisikin mielenkiintoista tietää mistä vakavista vaaratilanteista Trafi on kuvan 1 tiedot kerännyt.

 

Mielelläni muuten näkisin Ultra A ja Ultra B erottelun tilastoissa, sillä varsin paljon ko lajit eroavat niin koulutuksen, kuin kalustonkin suhteen.

 

Olettaen, että purjelento kuuluu kategoriaan "Muu harrasteilmailu", niin se näyttää olevan erittäin turvallinen laji, sillä kuvan mukaan kymmentä tuhatta lentotuntia kohti ei purjelennossa ole tapahtunut yhtään vakavaa vaaratilannetta vuonna 2012. Siispä huomenna kevättarkkarille  :). Onnettomuuksia tosin on tapahtunut (ainakin) yksi ja se on edelleen OTKES:illa tutkittavana (L2012-06).

 

 

 

Ihmetyttää hieman miten tuolla "muu harrasteilmailu" on esim vuoden 2011 kohdalla noinkin pieni palkki. Jo pelkästään Räyskälässä tapahtui huomattava määrä vaaratilanteita: http://www.rayskala.fi/files/ilmoitetut_vaaratilanteet_rayskalassa_2011.pdf. Onkohan ilmoitusten tilastoimisessa jokin filtteri?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmetyttää hieman miten tuolla "muu harrasteilmailu" on esim vuoden 2011 kohdalla noinkin pieni palkki. Jo pelkästään Räyskälässä tapahtui huomattava määrä vaaratilanteita: http://www.rayskala.fi/files/ilmoitetut_vaaratilanteet_rayskalassa_2011.pdf. Onkohan ilmoitusten tilastoimisessa jokin filtteri?

 

No se filtteri on tietenkin vakava vaaratilanne. Ja mikäli Ultria ei noissa Räyskälässä havaituissa ole ollut mukana, ei noista tietenkään ole "vakaviksi vaaratilanteiksi". Vedin saman tein yliviivauksella edellisen lauseen yli. Oletan, että Ultria, kuten myös "oikeita" lentokoneita, on noissa tapahtumissa ollut osapuolina.

 

Vakavasti, tuo Räyskälän lista on mielestäni erinomainen esimerkki hieman tarkemmasta raportoinnista, josta olisi varmasti hyötyäkin. Tietoa siis Trafista löytyy. Miksei sitä jaeta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se filtteri on tietenkin vakava vaaratilanne.

 

Kyllä nuo aika vakavia oli. Kentän päällikkö pääty jopa vetämään varoitusnauhan hyppykerhon ja II-hallin väliin.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo aika vakavia oli. Kentän päällikkö pääty jopa vetämään varoitusnauhan hyppykerhon ja II-hallin väliin.  :P

 

Trafillahan tuo vakava/ei vakava jaottelu on trafin tilastoihin nähdäkseni tehty.

 

En tiedä, mutta ehkä Trafilla sitten tulkitaan, ettei laskukierrosalueella useamman koneen välinen törmäyskurssi ole vakava vaaratilanne tai että purjekoneet voivat ilman vakavaa vaaraa mennä hyppääjien alle tai että hyppääjät voivat ilman vakavaa vaaraa hypätä pilvestä laskukierroksen läpi  :thmbdn:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafillahan tuo vakava/ei vakava jaottelu on trafin tilastoihin nähdäkseni tehty.

 

En tiedä, mutta ehkä Trafilla sitten tulkitaan, ettei laskukierrosalueella useamman koneen välinen törmäyskurssi ole vakava vaaratilanne tai että purjekoneet voivat ilman vakavaa vaaraa mennä hyppääjien alle tai että hyppääjät voivat ilman vakavaa vaaraa hypätä pilvestä laskukierroksen läpi  :thmbdn:.

 

Sarkasmit sikseen, veikkaan että tuossa on Trafilla käytetty ns maalaisjärkeä eikä Räyskälän vuoden 2011 tapahtumia haluttu suotta rumentamaan tilastoja, asiahan kuitenkin käsiteltiin aika pitkälle Räyskälän sisällä.

 

Se vakavempi asia tässä on että kun tälläistä kauhistelua ja mediatiedotteita tehdään vaaratilanneraporteista, menetetään se koko raporttien tarkoitus eli turvallisuuden edistäminen tietoa jakamalla. Pahimmassa tapauksessa vaaratilanneraportteja on käytetty jopa lyömäaseena (Räyskälän tapauksessa 2011 oli tälläistä mukana, tosin ei koskenut ultria).

 

Leviääkö nyt ultrapuolelle se käytäntö että vaaratilanneraportteja ei enää tehdä kuin tilanteissa joissa on pakko? Se kyllä puhdistaisi rumia tilastoja jonkin verran mutta haittaisi turvallisuuskehitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leviääkö nyt ultrapuolelle se käytäntö että vaaratilanneraportteja ei enää tehdä kuin tilanteissa joissa on pakko?

Aika selvä on, että noin tulee käymään. Ja juuri kun raportointia on saatu aktivoitettua. Sääli!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vakavasti, tuo Räyskälän lista on mielestäni erinomainen esimerkki hieman tarkemmasta raportoinnista, josta olisi varmasti hyötyäkin. Tietoa siis Trafista löytyy. Miksei sitä jaeta?

 

Tätä samaa olen minäkin ihmetellyt vuosikaupalla. Kuten Jarikin tuossa sanoo, nykysysteemillä menetetään koko raportoinnin tarkoitus eli turvallisuuden edistäminen tietoa jakamalla. Vertailun vuoksi muissa maissa tiedotetaan paljon avoimemmin ja järjestelmällisemmin ultrakeveiden havereista. Esimerkkinä vaikkapa Norja, jonka katsauksessa on jo julkaistu 10 tapahtumaa tältä vuodelta.

Jostakin se asia meillä kiikastaa ja oman käsitykseni mukaan se ei ole tässä tapauksessa lentäjistä kiinni, ainakaan pääsääntöisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafillahan tuo vakava/ei vakava jaottelu on trafin tilastoihin nähdäkseni tehty.

 

En tiedä, mutta ehkä Trafilla sitten tulkitaan, ettei laskukierrosalueella useamman koneen välinen törmäyskurssi ole vakava vaaratilanne tai että purjekoneet voivat ilman vakavaa vaaraa mennä hyppääjien alle tai että hyppääjät voivat ilman vakavaa vaaraa hypätä pilvestä laskukierroksen läpi  :thmbdn:.

 

Trafissa noudatetaan EU:n asetusta 996/2010 (siviili-ilmailun onnettomuuksien ja vaaratilanteiden tutkinnasta ja ehkäisemisestä ja direktiivin

94/56/EY kumoamisesta), joka määrittelee vakavan vaaratilanteen aika vakavaksi. Pelkkä törmäyskurssi ei ole sellainen, vaan pitää tehdä väistöliike jotta tapauksesta tulisi vakava.

 

LIITE

Esimerkkiluettelo vakavista vaaratilanteista

 

Luetellut vaaratilanteet ovat tyypillisiä esimerkkejä todennäköisesti vakavista vaaratilanteista. Luettelo ei ole täydellinen, ja se toimii vain ohjeena ”vakavan vaaratilanteen” määrittämiseen.

— Yhteentörmäyksen uhka, joka on edellyttänyt väistöliikettä yhteentörmäyksen tai vaarallisen tilanteen välttämiseksi, tai jonka yhteydessä väistöliike olisi ollut aiheellinen.

— Täpärästi vältetty törmäys maastoon ilma-aluksen ollessa normaalisti ohjaajan hallinnassa (CFIT).

— Keskeytetty lentoonlähtö suljetulta tai varatulta kiitotieltä, rullaustieltä lukuun ottamatta helikopterien sallittua lento toimintaa, tai muulta kuin osoitetulta kiitotieltä.

— Lentoonlähtö suljetulta tai varatulta kiitotieltä, rullaustieltä, lukuun ottamatta helikopterien sallittua lentotoimintaa, tai muulta kuin osoitetulta kiitotieltä.

— Laskeutuminen tai laskeutumisyritys suljetulle tai varatulle kiitotielle, rullaustielle, lukuun ottamatta helikopterien sallittua lentotoimintaa, tai muulle kuin osoitetulle kiitotielle.

— Vakava epäonnistuminen pyrittäessä saavuttamaan ennakoidut suoritusarvot lentoonlähdössä tai alkunousussa.

— Tulipalo tai savu matkustaja- tai rahtitiloissa taikka moottoripalo, vaikka palo olisi sammutettu sammutusvälineiden avulla.

— Tapaukset, joissa ohjaamomiehistön on täytynyt käyttää varahappea.

— Ilma-aluksen rakenteiden pettäminen tai moottorin rikkoutuminen, jota ei luokitella onnettomuudeksi, mukaan luettuna turbiinimoottorin rikkoutuminen siten, että osia sinkoutuu ulos.

— Ilma-aluksen toimintaa merkittävästi haittaava useiden vikojen yhtäaikainen ilmeneminen yhdessä tai useammassa ilma-aluksen järjestelmässä.

— Ohjaamomiehistön jäsenen toimintakyvyn menetys lennon aikana.

— Polttoaineen määrä, joka edellyttää ohjaajalta ilmoitusta hätätilanteesta.

— Kiitotiellä tapahtunut vaaratilanne (runway incursion), joka vakavuusluokituksista tietoja sisältävän käsikirjan ”The Manual on the Prevention of Runway Incursions (ICAO Doc 9870)” mukaisesti luokitellaan vakavuusluokkaan A.

— Vaaratilanteet lentoonlähdössä tai laskussa. Vaaratilanteet kuten vajaaksi jäänyt lasku taikka ajautuminen ulos kiitotien päästä tai sivusta.

— Järjestelmien vikaantuminen, sääilmiöt, lentäminen hyväksytyn lennon rajakäyrän ulkopuolella tai muut tapahtumat, jotka olisivat voineet vaikeuttaa ilma-aluksen hallintaa.

— Pakollisiin lennonohjauksen ja lentosuunnistuksen rinnakkaisiin järjestelmiin kuuluvan useamman kuin yhden järjestelmän pettäminen.

 

Raportoinnista lisää direktiivissä 2003/42/EY, missä kerrotaan myös tietojen julkisuudesta. Mutta vaikka tietoja pitäisikin rajata, on selvää ettei ilmailijat saa Suomessa riittävästi tietoja, kuten edellä on käynyt ilmi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään