Hannu Johansson

Koordinaattipisteiden käyttö VFR-lentosuunnitelman reittikentässä?

3 viestiä aiheessa

Tervehdys,

 

Yritin tavata Suomen ja Ruotsin AIP:ia ja saada ymmärryksen, että voihan koordinaattipisteitä (AIP / ENR 4.4 NAME-CODE DESIGNATORS FOR RE-PORTING POINTS) käyttää lentosuunnitelman reittiosuudessa? Voisiko noita ajatella käytettävän samoin kuin mitä tahansa VOR tai ADF majakoiden nimiä, jos laitteisto koneesta löytyy niin reitin voi niiden kautta suunnitella/laittaa suunnitelmaan. Määritelläänkö jossain, että niihin vaaditaan edes GNSS-laitteistoa, koska pistehän kartalle sijoitettuna on visuaalisesti havaittavissa siinä missä mikä tahansa lennonjohtoalueen rajakin tai muu kartalla oleva paikannimi. Jos nyt vaikka sattuu niin, että reitti olisii luontevinta ilmoittaa kahden pisteen välillä eikä paikannimillä?

 

Ruotsin AIP listaa vain pisteet, mutta Suomessa tuo on otsikoitu "IFR-ilmoittautumispaikoiksi", joskin edes muutama rajanylitys piste annetaan myös VFR-kappaleessa. Voikohan Suomessa käyttää esim TMA-alueiden rajoilta löytyviä pisteitä reittiosuudessa vaikka ne noin hieman IFR-spesifisesti onkin otsikoitu? FPL:n täytteohjekin mainitsee nuo lähinnä IFR-lentojen osalta.

 

Ruotsin AIP ENR 4.4 kappaleesta löytyvistä pisteitä moni löytyy ihan ANC VFR-kartalta, joten siellä niiden käyttö olisi luentavaa toisin kuin Suomen ANC-kartalle joutuu ainakin joitain rajanyltiyspisteitä laittamaan käsin GNSS-laitevian varalta. Joskin esim piste BALVI on kappaleessa ENR 4.4 itseasiassa mainittu olevan myös ESSAN STAR-piste, mutta liekö tällä mitään merkitystä? VFR-kartalta se löytyy kuten moni muukin. Ilmeisesti tietenkään mittarimenetelmiän alkulähestymisrasteja noissa ENR-kappaleissa ei  ole eikä niitä tietenkään voisi käyttää reitteihin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä voi ja saa käyttää.

 

Ainoa hankaluus on tietojen syöttämisessä, virhenäppäilyn todennäköisyys on aika iso. Mieluiten käytän nimettyjä fiksejä, vaikka niitä ei VFR-kartoille suvaita painaa.

 

Monesti on käynyt mielessä mitä eroa on jos plaaniin laittaa PIVAK tai LOPPI, tai Lopen kirkon kellotapulin WGS84-koordinaatit.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monesti on käynyt mielessä mitä eroa on jos plaaniin laittaa PIVAK tai LOPPI, tai Lopen kirkon kellotapulin WGS84-koordinaatit.

 

Lennonjohdon tutkaesitysjärjestelmä osaa sijoittaa reittipisteen oikeaan paikkaan vaihtoehdoissa PIVAK ja WGS84-koordinaatit.

 

Jos laitat plaaniin reittipisteeksi Loppi (tai muun paikkanimen), ei tutkaesitysjärjestelmä osaa piirtää reittiviivaa oikeaan paikkaan. Lisäksi tietenkin lennonneuvonta, lennonjohto ja lentopelastuskeskus joutuvat arvaamaan että mitä lukuisista Loppi-nimisistä paikoista olet plaanissa tarkoittanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään