Juha Lahtonen

Kehärata avaa Euroopan hitaimman lentokenttä­yhteyden

74 viestiä aiheessa

Kehäradasta uhkaa näköjään tulla sitten fiasko.

 

Kehärata ei ole fiasko. Sen tarkoitus on myös yhdistää Länsi-Vantaa Itä-Vantaaseen. Esimerkiksi tällä hetkellä julkisilla matkaan Myyrmäestä Tikkurilaan kuluu vähintään 30-40 minuuttia, Luoteis-Vantaalta jopa 60 minuuttia! Matkan varrella olevien uusien asemien yhteyteen kaavoitetaan myös paljon uusia asuntoalueita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Matka-aika Helsingin keskustasta Tikkurilan kautta Lentoasemalle kestää noin 30 minuuttia ja Myyrmäen kautta hieman enemmän. Nykyinen bussiyhteys kestää normaalisti saman puoli tuntia.

 

Ei kyllä ainakaan 615:lla onnistu puolessa tunnissa edes ruuhka-aikojen ulkopuolella.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, jos radan ainoana tavoitteena pitää lentokentän palvelemista, niin näkeehän sen jo kartasta ettei se ole järkevä ratkaisu. Mutta kun sillä on muitakin tarkoituksia. Lisäksi ainakin itse kuljen mieluummin junalla kuin bussilla jos molemmat ovat yhtä nopeita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä ainakaan 615:lla onnistu puolessa tunnissa edes ruuhka-aikojen ulkopuolella.

 

Ei niin. Finnairin bussilla ehkä. Ajan ohella pitäisi huomioida myös hinta. Esim. jutussa mainittu Arlanda Express 30,25 € (one way), seutulippu 4,50 € (tällä hetkellä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, jos radan ainoana tavoitteena pitää lentokentän palvelemista, niin näkeehän sen jo kartasta ettei se ole järkevä ratkaisu. Mutta kun sillä on muitakin tarkoituksia. Lisäksi ainakin itse kuljen mieluummin junalla kuin bussilla jos molemmat ovat yhtä nopeita.

 

Tuotakin pitäisi vielä tarkentaa: ...ainoana tavoitteena pitää lentokentän ja Helsingin keskustan palvelemista... Nyt valmisteilla oleva rata tarjoaa ihan kohtuulliset vaihdottomat yhteydet varsin laajalti pk-seudulla. Monikaan ei ole tulossa/menossa kentältä/-lle Helsingin ydinkeskustaan/-sta vaan jostain ihan muualta.

 

Minusta suurin ongelma hankkeessa on se, että radalle ei toteuteta kolmioraiteita Huopalahteen ja Hiekkaharjuun. Niillä Kirkkonummen ja Keravan suunnasta tulevia junia voitaisiin ohjata kulkemaan Kehäradan kautta. Esimerkiksi (Karjaa-)Kirkkonummi-Kehärata-Kerava(-Lahti/Riihimäki) -junat parantaisivat lentokenttäyhteyksiä laajalla alueella.

 

T&T:n juttu vaikuttaa lähinnä lentoratalobbareiden yritykseltä mainostaa omaa kankkulan kaivoaan utopistisin argumentein: sen uskotaan lopettavan kotimaan lentoliikenne jotain Kuopiota myöten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bussien aikataulusivuilla kerrotaan:

 

Finnair bussi, Elielinaukio - Terminaali 1 = 28 min

 

Bussi 615, Rautatientori - Terminaali 1 = 36 min

 

... joten hiljaisempina aikoina, etenkin jos matkan varrella ei ole paljon kyytiin nousijoita, myös 615:lla saattaa päästä perille puolen tunnin pintaan.

 

Kentältä keskustaan kestää molemmilla tavoilla muutaman minuutin pitempään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kehärata ei ole fiasko. Sen tarkoitus on myös yhdistää Länsi-Vantaa Itä-Vantaaseen.

 

Voi että minä Oululaisena veronmaksajana olen iloinen tästä.

 

Ja ennen kuin joku idiootti rupeaa avautumaan näistä "mitä valtio minnekkin maksaa", niin voisi ottaa selville - sen kuinka huomattavasti suurempi osuus menee kehä III:n sisäpuolelle kuin ihmisiä siellä asuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi että minä Oululaisena veronmaksajana olen iloinen tästä.

 

Mikä on pointtisi? Sinun verovaroillasi tulee tukea vain hankkeita jotka hyödyttävät oululaisia? Vaan on sinne Ouluunkin taidettu rakentaa jotain turhia motarin pätkiä, jotka eivät hyödytä Minua mitenkään.

 

Ja ennen kuin joku idiootti rupeaa avautumaan näistä "mitä valtio minnekkin maksaa", niin voisi ottaa selville - sen kuinka huomattavasti suurempi osuus menee kehä III:n sisäpuolelle kuin ihmisiä siellä asuu.

 

Jos menee, niin myös tulee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä ovat silti ne uutisen mielenkiintoisimmat osat:

 

Kehäradan rakentamispäätös tehtiin vuonna 2006. Laaksonen mainitsee pari erikoista painostusryhmää, joiden intressissä kehäradan rakentaminen oli suoran yhteyden sijaan.

 

– Lentoasemalta on vilkas bussiliikenne muun muassa Turkuun, Tampereelle ja Lahteen. Nämä yhteydet olisivat loppuneet suoran radan myötä. Linja-autoliitolla oli tässä selvä intressi, ja se on voimakas painostusryhmä.

 

Laaksosen mukaan rakentamispäätöksen aikaan valtion kannatti myös suosia VR:n paikallaisliikennettä.

 

– VR laskutti Helsingin paikallisliikenteestään tuolloin vuosittain noin kymmenen miljoonaa euroa ylihintaa joka vuosi. Pikajunayhteydessä nämä rahat olisivat jääneet saamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kävelen 15 minuuttia niin näen itiksen maamerkin, jos hyppään veneeseen ja ajelen 10 minuuttia näen saman, pojan veneeseen kun loikkaan olen Kauppatorilla 15 minuutissa ellen kunnioita nopeusrajoituksia.Kuitenkaan minulla ei ole mitään, pienintäkään kiinnostusta katsella näitä, jos lähden lentoasemalle matkustaakseni jonnekkin soitan ja varaan taksin.Kerron koska haluan olla kentällä ja homma toimii.

Eihän tämä ole ydinfysiikkaa, herätään vain ajoissa ja ollaan ajoissa perillä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on pointtisi? Sinun verovaroillasi tulee tukea vain hankkeita jotka hyödyttävät oululaisia?

 

Mietippä sitä, ja kuinka paljon mun kannattaa/isi mitäkin paikkaa rahoittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaatko että vajaa 200milj euroa maksava vt22 parannus olisi parempi kohde?

 

Ehkäpä otat selville miksi toi "siltarumpu" tehdään ja mikä jää tekemättä. Ehkä et.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen kerran yksi pohjoisen konkurssikuntalainen tulee kertomaan, miten taloutta kannattaisi hoitaa :) Pitäisi jättää noiden syöttöelättien ylläpito kokonaan pois, niin oppisivat olemaan ruikuttamatta.

PK-seutu rahoittaa koko loppusuomea, joten on se kumma että riittää pokkaa tulla valittamaan, miten niitä rahoja käytetään. Oulu, Salo ym kumppanit, Nokia meni jo, pää pois pensaasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko Tuomi: en ole ihan samaa mieltä kanssasi. Valitettavasti täällä Degerin takanakin ollaan, asutaan ja jopa tehdään töitä.

 

302155.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä otat selville miksi toi "siltarumpu" tehdään ja mikä jää tekemättä. Ehkä et.

 

Eikös se haluta rakentaa sen vuoksi että 1500:lle autolle per vrk saadaan 25km lyhyempi tie? Vertailun vuoksi pelkästään Tuusulanväylällä rullaa 90000autoa/vrk.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se haluta rakentaa sen vuoksi että 1500:lle autolle per vrk saadaan 25km lyhyempi tie? Vertailun vuoksi pelkästään Tuusulanväylällä rullaa 90000autoa/vrk.

 

Se halutaan rakentaa sen takia, että nykyinen liikenneministeri on Kainuusta kotoisin. Sen takia nelostie Oulu - Kemi välillä jää kehittämättä. Oulu-Kemi lienee liikennemääriin verrattuna Suomen ala-arvoisin tie.

 

Tällä hetkellä ulkomuistista n. neljäsosa liikennehankkeisiin suunnatuista valtion rahoista menee kehä III:n sisäpuolelle (Pisara, Länsimetro, jne). Saatte ihan vapaasti arvioida kuinka suuri osuus ihmisistä ja veroista k.o. alueella on. Seuraavaksi ylivoimaisesti suurin menoerä on tie Venäjälle, se taitaa toki olla tukossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi että minä Oululaisena veronmaksajana olen iloinen tästä.

 

 

Artikkelin mukaan "Helsingin lentoasema on tällä hetkellä matkustamääriltään Euroopan suurin kenttä, jonne ei pääse junalla".

 

Tuo lienee totta. Helsingin lentoaseman liikenne on kasvanut aika kovaa tahtia, luokkaa 50 % kymmenessä vuodessa. Kyseessä on siis kasvava liiketoiminta, ja lisäksi sellainen liiketoiminta, joka tuo rahaa ulkomaalaisten taskuista suomalaisille. En tiedä, kuinka paljon ulkomaalaisten asiakkaiden maksamaa rahaa päätyy lentoliikenteen toimintojen ja työpanosten verottamisesta suomalaisen verottajan rahakirstuun, mutta sen pitää olla aikamoinen määrä.

 

Kun Helsingin lentoaseman kansainväliset asiakkaat rahoittavat meitä suomalaisia, eivätkö he ansaitse hyvää ja kunnollista lentoasemaa hyvillä liikenneyhteyksillä? Markkinataloudessa asiakkaat tuppaavat valitsemaan omista lähtökohdistaan, mihin rahansa kantavat, ja jos Helsingin lentoasema haluttaisiin pitää Euroopan ainoana liikenteeltään näin suurena lentoasemana, johon ei ole raideyhteyttä, mahtaisiko olla järkevää?

 

Oulussa on iso, uusi lentoterminaali, jonka käyttöaste on mitätön. Helsingin lentoasema on koko lailla tukkoinen ihmisistä ruuhka-aikaan. Oululaisen veronmaksajan kannattaisi olla tyytyväinen, että sellaista lentoasemaa kehitetään, joka tuo meille kaikille rahaa verotulojen muodossa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Helsingin lentoaseman kansainväliset asiakkaat rahoittavat meitä suomalaisia, eivätkö he ansaitse hyvää ja kunnollista lentoasemaa hyvillä liikenneyhteyksillä?

 

Mitenhän paljon vaikkapa matkaajaa Tokiosta Madrdiiin (Vantaalla konetta vaihtavaa) kiinnostaa minkälainen joukkoliikenne Helsinki-Vantaan kentälle tuo jai sieltä vie.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi että minä Oululaisena veronmaksajana olen iloinen tästä.

 

Ja ennen kuin joku idiootti rupeaa avautumaan näistä "mitä valtio minnekkin maksaa", niin voisi ottaa selville - sen kuinka huomattavasti suurempi osuus menee kehä III:n sisäpuolelle kuin ihmisiä siellä asuu.

 

Kehäratahan on Kehä III:n ulkopuolella :)

 

On tosiaan valitettavaa, että Suomen liikennepolitiikka ei ole lainkaan tasapainossa. Pääkaupunkiseudulle, jossa ihmiset asuvat, ei ole investoitu missään suhteessa muuhun maahan. Koko muu maa on esim. täynnä eritasoliittymiä valtateillä, vaikka Suomen vilkkaimmin liikennöidyilä väylillä eli Helsingin kehäteillä on vielä aika paljon tasoliittymiä. No, toivottavasti talouskriisi pakottaa luopumaan syrjäseutujen vähäliikenteisten väylien jatkuvista remonteista. Ehkä painopiste saadaan vihdoin sinne, missä hyötysuhde olisi paras.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän paljon vaikkapa matkaajaa Tokiosta Madrdiiin (Vantaalla konetta vaihtavaa) kiinnostaa minkälainen joukkoliikenne Helsinki-Vantaan kentälle tuo jai sieltä vie.

 

 

Harvakseltaan konetta vaihtavat matkustajat kaupunkiin menevät muuallakaan kuin Helsingissä. Helsingin gateway-liikenne antaa kaupanpäällisenä hyvät yhteydet myös niille ihmisille, joiden määränpää tai lähtöpaikka on Suomi. Junarata palvelee heitä yhtenä osana sitä yhteyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksipä EFHK:n kasvuprosentteja matkustamäärissä on turha esitellä kehäradan yhteydessä koska se kasvu on suurimmaksi osaksi Finnairin strategian tuomaa sakkia joka ei kaupungilla eikä Suomessa käy eivätkä mitään rataakaan tarvitse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK:n kasvuprosentteja matkustamäärissä on turha esitellä kehäradan yhteydessä koska se kasvu on suurimmaksi osaksi Finnairin strategian tuomaa sakkia joka ei kaupungilla eikä Suomessa käy eivätkä mitään rataakaan tarvitse.

 

Näkemys tuokin.

 

http://www.finavia.fi/files/finavia2/Julkaisut/ViaHelsinki_FIN_LR2_Final.pdf kertoo, että

"Suomen bruttokansantuotteesta lentoliikenteen osuus on 3,2 prosenttia.

...

Helsinki-Vantaan lentoasema myös työllistää suoraan lähes 20 000 ja välillisesti arviolta yli 100 000 ihmistä. Kaikista Vantaan uusista työpaikoista peräti yli 60 prosenttia on 2000-luvulla syntynyt lentoaseman ympäristöön."

 

Myös työmatkalaiset ansaitsevat sujuvat joukoliikennejärjestelyt. Tuosta 3,2 prosentin osuudesta BKT:sta hyvin suuri osa on kytköksissä juuri Helsingin lentoasemaan, eli sitä kautta ilmailuduunarit Helsingin lentoasemalla keventävät edes hiukan oululaisen veronmaksajan taakkaa, ettei oululaisen veronmaksajan tarvitse aivan yksin maksaa kaikkia Suomen veroja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä ulkomuistista n. neljäsosa liikennehankkeisiin suunnatuista valtion rahoista menee kehä III:n sisäpuolelle (Pisara, Länsimetro, jne). Saatte ihan vapaasti arvioida kuinka suuri osuus ihmisistä ja veroista k.o. alueella on.

 

PK-seudulla asuu noin viidesosa ihmisistä, joten ero ei ole suuri. Ja kun otetaan huomioon kuinka paljon täällä on muualla asuvien aiheuttamaa liikennettä, niin tuskin lienee mitenkään kaukaa haettua, että ainakin neljäsosa Suomen kokonaisliikenteestä olisi PK-seudulla. Mikäs se sinun arviosi oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään