Juha-Matti Hakala

Ilmaliikenneonnettomuus, Orivesi.

88 viestiä aiheessa

  Jotenkin alkaa tuntua silleen,että ultrat ja kellukkeet ovat kohtalokas yhdistelmä! Pakostakin tulee mieleen,mitähän vielä on tulossa? Toivotaan joka tapauksessa,että kesän onnettomuudet olivat kasautuneet tähän yhteen viikkoon :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No huh - taas!

 

Asiaa sivuten,

Hah hah -kaasu on menossa pannaan, koska yksi henkilö on kuollut siihen joskus 2006. Miksi yksityislentämistä ei ole vielä kielletty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Jotenkin alkaa tuntua silleen,että ultrat ja kellukkeet ovat kohtalokas yhdistelmä! Pakostakin tulee mieleen,mitähän vielä on tulossa? Toivotaan joka tapauksessa,että kesän onnettomuudet olivat kasautuneet tähän yhteen viikkoon :(

 

Kyllä se on pilotista kiinni eikä mistään muusta. Turha yleistää ja esittää naurettavia väitteitä, että ultrakevytkoneet olisivat yhtään sen kummempia kuin muutkaan. Päinvastoin, kellukkeilla ultrat hyvän teho-painosuhteen vuoksi ovat turvallisempia kuin yleisilmailukoneet, jotka juuri ja juuri pääsevät vedestä ylös. Onko ultria hajonnut nousuissa tai laskuissa kellukkeilla? Jos pilotti lähtee ojasta lentoon ja päätyy "hallitun pakkolaskun" jälkeen lepikkoon, ei siinä konetyyppiä voi syyttää. Jos kone menee laskussa nurin ilman teknistä vikaa, ei siinäkään voi konetyyppiä syyttää.  Vahinkoja sattuu ja onnettomuudet ovat todella ikäviä juttuja..

 

"Anteeksi antavat" Full-Upotus -kellukkeet on asia erikseen, niillä koneita kaadetaan, vaikka näitä ei välttämättä koskaan virallisesti raportoidakaan mihinkään. Tiedossa useita tapauksia lähivuosiltakin, mutta viranomaisen mukaan Full-Upotuksilla ei ole tapahtunut kaatamisia, miten voi olla mahdollista?

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turha yleistää ja esittää naurettavia väitteitä, että ultrakevytkoneet olisivat yhtään sen kummempia kuin muutkaan. Päinvastoin, kellukkeilla ultrat hyvän teho-painosuhteen vuoksi ovat turvallisempia kuin yleisilmailukoneet, jotka juuri ja juuri pääsevät vedestä ylös.

 

 

Hah!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen seuraavaa lentoa voisi jokainen pilotti pitää 1 tunnin mietintähetken häiriöttömässä paikassa ja miettiä, kuinka onnettomuus voi tulla ja kuinka menettelen, että lennän turvallisesti. Toisin sanottuna valmistautua henkisesti lentotehtävään ja pudottaa kiire ja sähläily mielestä pois. (ei siis pelkästään ultrapiloteille, vaan ohje sopii ihan kaikille)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:)

Ennen seuraavaa lentoa voisi jokainen pilotti pitää 1 tunnin mietintähetken häiriöttömässä paikassa ja miettiä, kuinka onnettomuus voi tulla ja kuinka menettelen, että lennän turvallisesti. Toisin sanottuna valmistautua henkisesti lentotehtävään ja pudottaa kiire ja sähläily mielestä pois. (ei siis pelkästään ultrapiloteille, vaan ohje sopii ihan kaikille)

Kannatan tota aatetta !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sais groundata kaikki ultrat ja antaa pakollista asennekasvatusta ainakin päivä ja samalla tarkistaa ne kikottimet.

Hmm...siis kaikille ultrille, niillä lentäville, vain UPL-kirjalla lentäville, PPL-kirjan kanssa ultraa lentäville, GPL-kirjan kanssa ultraa lentäville, yli 2 lupakirjaluokkaa suorittaneille, naisille, miehille, yli 50-vuotiaille, alle 30-vuotiaille, PPL-muuntautuneille, ultran nähneille, lennonjohtajille...vai ihan kaikille?

 

Tarkentaisitko nyt hieman tuota vaatimustasi?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...siis kaikille ultrille, niillä lentäville, vain UPL-kirjalla lentäville, PPL-kirjan kanssa ultraa lentäville, GPL-kirjan kanssa ultraa lentäville, yli 2 lupakirjaluokkaa suorittaneille, naisille, miehille, yli 50-vuotiaille, alle 30-vuotiaille, PPL-muuntautuneille, ultran nähneille, lennonjohtajille...vai ihan kaikille?

 

Tarkentaisitko nyt hieman tuota vaatimustasi?

 

t. Timo

 

Timolla, tulisieluisella Ultra-harrastajalla, taitaa mennä senat sakaisin, kun näitä onnettomuuksia sattuu yhtenään. :'(

 

Voin kertoa, että nousukaudella 60-70 luvulla näitä onnettomuuksia sattui PPL-lentäjille yhtenään, milloin bensa loppui, milloin tungettiin huonoon säähän ja eksyttiin tai möhlittiin muuten. :thmbdn:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

6 päivän sisään kolmas Ultraonnettomuus kertoo varmaankin siitä että jotain on pahasti pielessä joko näiden konetyyppien

pilottien turvallisuusasenteissa tai sitten vaaditaan uudistunut käytäntö lupakirjojen osalta.  Trafissakin varmaankin mietitään jo mitä on mennyt pieleen Ultratouhuissa.  Ei se ole enää sattumaa että 3 kellukeultraa joutuu onnettomuuteen viikon aikana.  Ellei...ehkä jotain on myös pielessä koneiden soveltuvuudesta Suomeen???

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timolla, tulisieluisella Ultra-harrastajalla, taitaa mennä senat sakaisin, kun näitä onnettomuuksia sattuu yhtenään. :'(

 

Ei, olen tulisieluinen purjelentäjä! Ultrailu on vain sitä Subutexia kun on tymäkausi. Inhoan vain tuollaista yleistämistä - ei se minusta toissa viikollakaan ollut lentokoneluokasta kiinni, kun Cessna meni suoraan Vantaan alueelle kulkematta ilmoittamansa Degerin kautta.

 

Itse asiassa sanoin Hesarin toimittajalle samaa kuin Jaska vinkkasi - tsekkaas miten 70-luvulla onnettomuusluvut menivät, kun oli PPL-buumi.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko vain "liukas keli yllättänyt autoilijat"? Onhan noilla lennetty huomattavissa ylipainoissa koko saatavissa oloajan samoista paikoissa "monipuolisesti, turvallisesti ja edullisesti omalla koneella mökille jne" vai miten se mainoslause meni? Turha tässä nyt on mitää lisäbyrokratiaa miettiä, mun mielestä jokainen saa päättää kuolemastaan itse. Harmi vaan tämän tapauksen syyttömän koiran puolesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ja nuo aiemmat on tosi harmillisia tapauksia. Johtopäätökset syistä on jo monimutkaisempi juttu. Yksi seikka on kuitenkin monella lentäjällä tähän aikaan vuodesta varmaa. Takana on pitkä talvi ja mahdollisesti vähän tai ei ollenkaan lentoja. Tämä koskee niin PPL, UPL, GPL yms muita lentäjiä jotka eivät syystä tai toisesta talvella ole lentäneet.

 

Kevään/kesän ensilentoihin kannattaa suhtautua erityisen huolellisella asenteella ja mielellään hyvässä seurassa kerraten mahdollisesti talven aikana ruostuneita/unohtuneita lentämiseen liittyviä tietoja ja taitoja. Kerhojen kevätkertaukset ovat tästä yksi hyvä esimerkki.

 

Välillä ripoo ihan älyttömästi tässäkin threadissa esille nouseva osoittelu kuinka joku lentolajin edustaja on huonompi toista. Itse tunnen paljon hyviä UPL, PPL pilotteja mutta valitettavasti myös muutaman toivottoman tapauksen niin PPL kun UPL pilottien joukossa joiden ei lentokoneeseen ehkä oman ja muiden turvallisuuden takia kannattaisi nousta. Enemmän asiaan vaikuttaa oma asenne, terve nöyryys ja jatkuva halu oppia kun vaikkapa lupakirjaluokka.

 

Osanottoni omaisille.

 

-kalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään