Harri Koskinen

Finavian uusi palvelu tuo uutta tietoa lentokoneiden reiteistä ja -melusta

80 viestiä aiheessa

Finavian tiedote 6.5.2013:

 

Finavian uusi palvelu tuo yleisölle uutta tietoa lentokoneiden reiteistä ja -melusta

 

Finavia avaa lentoliikenteen seuraamiseen uuden palvelun Internetissä. Lentokoneiden reitit ja melumittausasemien melutiedot tulevat nyt kaikkien nähtäville. Palvelu tarjoaa yksityiskohtaista tietoa muun muassa lentokoneen sijainnista, korkeudesta ja lentokonetyypistä noin 70 kilometrin etäisyydeltä Helsinki-Vantaan lentoasemasta.

 

”Palvelu helpottaa ymmärtämään lentoreittien sijainnit, lentokoneiden korkeuden ja tuuliolojen vaikutuksen kiitoteiden käyttöön. Haluamme näin tarjota yleisölle avoimesti uutta reaaliaikaista tietoa lentoliikenteestä ja sen vaikutuksista, josta etenkin lentoaseman lähialueiden asukkaat ovat olleet kiinnostuneita”, kertoo Finavian kestävän kehityksen johtaja Mikko Viinikainen.

 

Lentokoneiden melun ja reittien seurantajärjestelmä tukee Finavian korkeatasoista melun seurantaa. Palveluun kirjautuvat melutiedot yhdeksältä melumittausasemalta lentoaseman ympäristöstä. Tiedot kaikkien lentokoneiden reiteistä tulevat lennonjohdon tutkasta. Sotilas-, hälytys- ja viranomaislennot eivät näy palvelussa. Turvallisuussyistä lennot näkyvät tunnin viiveellä.

 

WebTrak-nimiseen verkkopalveluun pääsee Finavian verkkosivuilta osoitteesta www.finavia.fi. Palvelu tarjoaa historiatietoa lentoliikenteestä kolmelta edelliseltä kuukaudelta sekä mahdollisuuden mitata ohi lentävän lentokoneen etäisyyden ja korkeuden esimerkiksi omaan asuinpaikkaan nähden. WebTrakin kautta voit myös antaa palautetta yksittäisestä koneesta. Palautteet käsitellään ja ne kirjautuvat Finavian ympäristöpalautejärjestelmään.

 

Lentokoneet ovat vuosien aikana muuttuneet vähämeluisimmiksi – vuonna 1990 Lden 55 dB melualueella asui pääkaupunkiseudulla 97 000 ihmistä, vuonna 2011 noin 14 000. Samaan aikaan lentoliikenteen matkustajamäärät Helsinki-Vantaan lentoasemalla ovat kasvaneet voimakkaasti. Vuonna 1990 matkustajia Helsinki-Vantaalla oli noin 8 miljoonaa, vuonna 2011 liki 15 miljoonaa. Pääkaupunkiseudulla tie- ja raideliikenteen melun piirissä asuu noin miljoona ihmistä.

 

Seuraa Helsinki-Vantaan lentoliikennettä kartalla WebTrak-palvelussa.

 

 

 

Toim. huom. Ennen kuin kukaan innostuu liikaa, niin tiedotteessa mainitaan, että turvallisuussyistä lennot näkyvät tunnin viiveellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei liene kovin utopistinen ajatus että tällaista dataa voitaisiin joskus saada reaaliaikaisena lennolla olevien ilma-alusten käyttöön.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vain valtion hommissa reaaliaikaisuus on yhtä kuin tunnin viivästetty. Ketähän kiinnostaa missä ja mikä lensi tunti sitten; katselen puoli yhdeksän uutisia ja kuulen koneen ääntä, joten käynpä puoli kymmenen jälkeen netissä katsomassa mikä kone oli.  :laugh:

 

Voi luoja mitä kuraa valtionfirma taas työntää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vain valtion hommissa reaaliaikaisuus on yhtä kuin tunnin viivästetty. Ketähän kiinnostaa missä ja mikä lensi tunti sitten; katselen puoli yhdeksän uutisia ja kuulen koneen ääntä, joten käynpä puoli kymmenen jälkeen netissä katsomassa mikä kone oli.  :laugh:

 

Voi luoja mitä kuraa valtionfirma taas työntää.

 

Hyvä,  juuri näin ja Ilkka on jyrähtäny 110% totuutta :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE Uutiset: Lentokoneiden reittitiedot kaikkien nähtävillä uudessa verkkopalvelussa

 

Helsinki-Vantaan lentoaseman 55 desibelin melurajan ylittävällä alueella asuu noin 14 000 ihmistä. Nykyisin tällaiselle alueelle ei enää saa rakentaa asuinrakennuksia. Lentomelu on kuitenkin vähentynyt huomattavasti parinkymmenen vuoden aikana.

Vielä 90-luvun alussa, kun käytössä oli vanhoja DC9-koneita, lentokonemelun piirissä asui 97 000 ihmistä. Tänä päivänä koneet ovat hiljentyneet todella paljon, Viinikainen kertoo.

 

Vantaan Sanomat: Lentoreitit ja melualeet löytyvät nyt verkosta lähes reaaliajassa

 

Aivan reaaliajassa lentotietoja ei kuitenkaan saa vaan tunnin viiveellä. Finavian kestävän kehityksen johtaja Mikko Viinikainen sanoo, että viive johtuu turvallisuussyistä.

Tukholman Arlandassa turvaväli on 4–5 tuntia ja viikko sitten vastaavanlaisen palvelun avanneella Kööpenhaminan Kastrupin kentällä kaksi tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensisijainen tarkoitus lienee lentomelusta tiedottaminen alueen asukkaille, ei niinkään palvella lentonörttejä ;)

 

Ei kuitenkaan poista sitä asiaa että tunnin vanha tieto on turhaa, sama kun faksilla lähettelisi melukarttoja.

 

Kenen turvallisuus tässä tunnissa on kyseessä? Asukkaiden, melumittaajien, matkustajien vai kenen ja millälailla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kuitenkaan poista sitä asiaa että tunnin vanha tieto on turhaa, sama kun faksilla lähettelisi melukarttoja.

 

Kenen turvallisuus tässä tunnissa on kyseessä? Asukkaiden, melumittaajien, matkustajien vai kenen ja millälailla?

 

Jos asuisin alueella, melutaso voisi kiinnostaa yleisellä tasolla, tunnin viive tuskin haittaisi.

 

Turvaviiveestä pitää kysyä Finaviasta jos kiinnostaa, en ole siellä töissä ;)

Ja kuten todettu, CPH ja ARN tiedottaa vielä pidemmille viiveillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääseekö kukaan muu tuonne dataan?  Itselläni sekä FF että IE jäävät pyörittämään latausympyrää jollain "Powered by Bryel & Kjäer" -tekstillä. Mikähän mahtaa olla kokoonpano että tällainen palvelu toimisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkakohan paljon vähemmän olisi tullut maksamaan Finnavialle, jos melutiedot oltaisiin plotattu valmiiseen tutkapohjaan, mitä jo on olemassa?

Varmaan sangen kallis tehdä oma projektio asiasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno palvelu! Lisää "kuunteluasemia" ja ehkä muillekkin kentille. Jokin graafi eilisestä, viime viikon, jne. melusta tosin riittäisi mulle, en tarvi animointeja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kuinkakohan paljon vähemmän olisi tullut maksamaan Finnavialle, jos melutiedot oltaisiin plotattu valmiiseen tutkapohjaan, mitä jo on olemassa?

Varmaan sangen kallis tehdä oma projektio asiasta?

 

Josko sieltä järjestelmästä saadaan niiden ilma-alusten paikkatieto ajan funktiona ulos vaikkapa wgs84-koornidaatistoon sidottuna ja tuo ostettu järjestelmä (by Bryel & Kjäer), jota meluesityksessä käytetään, tukee tätä paikkatiedon ilmoittamistapaa, niin tämä tuskin on ollut valtava kustannuserä kuitenkaan... Helsinki-Vantaan nykyisestä tutka- ja tutkaesitysjärjestelmästä en yleisesti ottaen tiedä yhtään mitään (paitsi että joku lautanen siellä edelleen pyörii!).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tästä ainakaan haittaa ole, vaikka ei reaaliaikaiseen bongailuun sovi. Mutta senverran nyt vilkaisin, että eilinen lentoni SK1720 OH-BLG oli mukava nähdä ruudulla piäkaupungin nurkilla :thmbup:, kun ei sitä FR24 näytä. Pitääkin koittaa katsoa muutkin lennot ja vaikka CPH:n juttuja myös, kun oli kalusto koko reissulla FR24:lle stealth-kamaa :thmbdn:( CRJ 900, DH8-Q400, B717).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin tämän systeemin rullaamaan historiaa viime yöltä alkaen 00:00 tarkoituksena katsella mitä yöllä tapahtui.

 

Miten tätä käytetään kun ruutu jymähtää puolen tunnin satsin toiston jälkeen ja pitää taas hakea asetuksista uudelleenaloitus 00:30?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hevalla oli tänään sähkökatko, voi olla että vaikutti tähänkin.

 

Mun eiliset lennot Hyvinkäälle ja takaisin näkyvät vieläkin. En tajunnutkaan ensin että tossa on ihan kunnon historia. U635 ja joskus seiskan pintaan tulin Hyvinkäältä takaisin. Jännä katella omia lentoreittejään.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tässä loukataan lentäjien yksityisyyden suojaa. Palvelu näyttää myös yksityishenkilöiden omistuksessa olevien koneiden lentotiedot, joista kuka tahansa voi katsoa missä joku yksittäinen henkilö on liikkunut ja milloin. Miettikää mikä haloo nousisi, jos teiden varsilla olevat kamerat tallentaisivat ohi ajavien autojen rekkarit ja niitä pääsisi netistä seuraamaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään