Ismo Nurmi

Suomen Ilmapuolustusliiton moottorilentomerkki?

9 viestiä aiheessa

Eli tavallaan annettu ansioista pelkästä jäsenyydestä? Tuo potkuri kyllä viittaisi jonkinsortin toimintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä merkkipropleemia on tällä foorumilla käsiselty aikaisemminkin eli luntataanpas taas kirjoista eli Mikko Uolan "Suomen ilmailuliiton historia" sivu 32: "Jäsenkunnan yhteisenä tunnuksena oli Saksassa teetetty Suomen ilmapuolustusliiton jäsenmerkki jossa oli sinisellä phjalla kuvattuna miekka pitävä haarniskoitu käsi yhdessä siipikuvion kanssa. Lisäksi liitto välitti ohjaajatutkinnon suorittaneille Junkers-mallisia lentomerkkejä." 

Markku .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossakaan siteerauksessa ei mainittu potkuria. Ilman sitä merkki sopisi kaikille SIPLiläisille, kuten purjelentäjille. Potkurin kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIPL oli v.1925 perustettu alkuaan pelkästään ilmapuolustusaatetta edistävä maanpuolustusjärjestö jonka ensimmäinen moottorilentokurssi järjestettiin v.1933, osallistujia 14. Ja purjelentotouhut alkoivat yli 10vuotta liiton perustamisen jälkeen. Minullakin on tuollainen merkki joten minusta tuo on, kuten Uola kirjassaan mainitsee, jäsenmerkki kaikille jäsenille. Jäsenistöstä vain pienellä osalla purje-, tai moottorilentokoulutus.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on neljä SIPL:n julkaisemaa kirjaa tai kirjasta (1928, 1932, 1933 ja 1925-1935). Näiden lisäksi on vielä Aero -lehdissä reilusti palstatilaa SIPL:n ilmailuaatteelle. Yhdessäkään kirjoituksessa ei ole suoritusmerkeistä mitään malleja, kuvia, luetteloita eikä saantiperusteita. Otsikkokuvankin merkki jää epäselväksi, paitsi, että se on kyllä suoritusmerkki.

 

Eräs SIPL:n jäsenjärjestö oli 12.1.1932 perustettu Suomen Nuorison Ilmailuliitto (SNIL). Perustettaessa oli liiton tavoitteena saada nuoriso pienoislennokkiharrastuksen pariin, josta harrastus ilmailua kohtaan jatkuisi  liito- ja purjekoneiden rakentelun myötä itse lentämiseen. "Suuri merkitys tulee varmasti olemaan SNIL:n harrastusmerkkijärjestelmällä joka tarjoaa mahdollisuuksia mitä erilaisimpien ilmailuharrastusalojen harrastelijoille..", lausuttiin 1932 vuosijulkaisussa. SNIL:n tulevaisuuden suuntaviivoissa mainitaan, että "Tämän innostuksen ja harrastuksen herättämisessä käytetään mainostusta, kirjoituksia, pienoislennokkitoimintaa kilpailuineen ja harrastusmerkkijärjestelmää" (1933 julkaisu).

 

"Snilliläisillä" oli yhteistyötä Ilmavoimien kanssa. Eräänä talvipäivänä 1930-luvulla joukko ilmailu-nuorisoa käveli jäätietä pitkin kohti Santahaminaa hävittämään käytöstä poistettuja Martinsyde F.4 "Buzzard" -harjoitushävittäjiä. He eivät olleet menossa pahantekoon, vaan ihan luvalla saivat purkaa ja lopuksi polttamalla hävittää meren jäällä kolmen "Martinsaikkarin" aihiot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Koiviston Sepon linkittämä merkki olisi mielestäni paremmin yleiseksi jäsenmerkiksi sopiva. Siivet ja potkuri yleensä ansaitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään