Kristian Viinikainen

Suomen ilmailuopisto hankkii uusia koulukoneita

13 viestiä aiheessa

Suomen Ilmailuopisto on hankkimassa uusia koulukoneita. Porissa toimiva lentokoulu on korvaamassa vanhentuvaa Beechcraft-mäntämoottorikalustoa uusilla moderneilla koulukoneilla. Lentokouluun ollaan hankkimassa Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n hyväksymiä yksi- tai kaksimoottorisia koulukoneita.

 

Porissa toimiva Suomen ilmailuopisto on aloittanut vaihtoehtoisesti kolmen tehdasuuden yksimoottorisen tai kolmen kaksimoottorisen koulukoneen hankinnan. Koneiden on tarkoitus liittyä Suomen Ilmailuopiston laivastoon maaliskuun lopussa 2014.

 

"Konehankinnalla on tarkoitus korvata kolme nykyistä Beechcraft Bonanza BE36-konetta", kommentoi Suomen Ilmailuopiston rehtori Juha Siivonen lentoposti.fi:lle.

 

"Tilaus tehdään näillä näkymin kesällä 2013".

lentoposti.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilaus on tehty, http://www.finaa.fi/fi/ajankohtaista/15

 

Mittarilento- ja CPL-koulutuksessa pitkään ja hyvin palvellut Beechcraft Bonanza laivasto korvataan uudella kalustolla. Tilalle hankitaan 3 kpl Diamond Twin Star DA42 VI koneita. Koneiden hankinnasta on tehty sopimus 23.7.2013. Koneiden toimitus on maaliskuussa 2014.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö muuten paikkaansa huhu, ettei niillä Phenomeilla saisikaan kouluttaa? No, nehän ilmeisesti menevät nyt sitten vaihtoon?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö muuten paikkaansa huhu, ettei niillä Phenomeilla saisikaan kouluttaa? No, nehän ilmeisesti menevät nyt sitten vaihtoon?

 

t. Timo

 

Ei pidä. Jossain vaiheessa asiaa säännöstelevän määräyksen (asetuksen) luonnos oli kirjoitettu niin, että ongelmia olisi voinut tulkita syntyvän, mutta ei nyt sitten kuitenkaan. Myöskään OSD (operational suitability data) Phenomille ei aiheuttanut ongelmia tämän suhteen.

 

Tarkistamatta mistään lähteestä saattaa edelleen olla niin, että ME/IR-kelpuutus pitää saada, ennen kun voidaan kirjoittaa tyyppikelpuutus Phenomille. Voi myös olla, että ne saa käytännössä kouluttaa yhtäaikaa, en tiedä. Varmaa on se, ettei tyyppikelpuutusta voi saada (vaikka lentäisi vain päivä-vfr:ää), jos ei ME/IR:ää ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös EASA uudistuksen myötä ME kelppari pidä lentää mäntämoottorikoneella? Takatuuppari suihkukone ei anna tarpeeksi epäsymmetrisyyttä yhdellä moottorilla lennettäessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos näin on, se onnistuu nyt sitten noilla Diamondeilla. Nyt opistolla on siis Cessnat, Diamondit (kaksi dieseliä) ja Phenomit (kaksi turbiinia)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oltiinkos me Petri saman kasan päällä kuvaamassa noiden saapumista? :)

 

No jos olit 30 päässä kasalla, niin sitten oltiin. En kyllä huomannut selän takana yhtään naispuolista kuvaajaa... :-[

Mutta eihän mulla tietty ole silmiä selässä... ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei sitten oltu. Mä olin opiston platalla ja siellä kuvaamassa. Aattelin jos olit lehdistöporukassa mutta kun olin kirjoittanut tuon viestin, jäin miettimään kuvakulmaa noista diamondeista.... Ei olis onnistunut mun ständiltä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös EASA uudistuksen myötä ME kelppari pidä lentää mäntämoottorikoneella? Takatuuppari suihkukone ei anna tarpeeksi epäsymmetrisyyttä yhdellä moottorilla lennettäessä.

 

Kyse oli kai lähinnä siitä, että saako kone olla HPA ja Complex vai ei. Joku SIO:ssa oleva voisi ylipäätään valottaa sitä, koulutetaanko se ME/IR valmiiksi ennen suihkarin tyyppikelpuutusta tai tyyppikelpuutukseen tähtäävän lentokoulutuksen aloittamista...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään