Marko Hinkka

Ilmavoimien koneet

12 viestiä aiheessa

Onko mitään vinkkiä, löytyykö netistä sivua, jossa olisi Suomen Ilmavoimien konekalusto lueteltuna yksityiskohtaisesti konetunnuksineen kaikkineen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän samaan näkeekö mistään Ilmavoimien koneide tukikohtia tunnusten mukaan. Onko niillä, edes erikseen omaa tukikohtaansa vai ovatko vähän kaikkialla suomessa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niitä ole ainakaan erityisen kiinteästi mihinkään sijoitettu. Esim Hornetien yksikkötunnusten puutetta seliteltiin aikoinaan sillä, että koneita siirrellään paikasta toiseen. Tosin sittemminhän niitä on alkanut näkyä. Kiinteimmät tukikohdat taitavat olla niissä tapauksissa joissa konetyyppi on yhden yksikön käytössä. Sekään ei tosin estä lainaamasta koneita muualle tai käyttämästä tilapäisiä tukikohtia. Hekojahan oli ainakin ennen sijoitettu enemmän tai vähemmän pysyvästi myös Utin ulkopuolelle, en tiedä mikä on nykyään käytäntö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niitä ole ainakaan erityisen kiinteästi mihinkään sijoitettu. Esim Hornetien yksikkötunnusten puutetta seliteltiin aikoinaan sillä, että koneita siirrellään paikasta toiseen. Tosin sittemminhän niitä on alkanut näkyä. Kiinteimmät tukikohdat taitavat olla niissä tapauksissa joissa konetyyppi on yhden yksikön käytössä. Sekään ei tosin estä lainaamasta koneita muualle tai käyttämästä tilapäisiä tukikohtia. Hekojahan oli ainakin ennen sijoitettu enemmän tai vähemmän pysyvästi myös Utin ulkopuolelle, en tiedä mikä on nykyään käytäntö.

 

Hornetteja on muutama periaatteessa sidottu tiettyihin paikkoihin, loput kiertää paikasta toiseen huoltokierroksen myötä. "Korvamerkinnät" määräytyy koneiden tunnusten mukaan, eli menee seuraavasti:

 

HN-421 (HävLLv 21 "nimikkokone", Pirkkala, Sääksi-tunnus),

HN-431  (HävLLv 31 "nimikkokone", Rissala, Kisumirri),

HN-424 (LLv 24 "perinnekone", Rissala, Pyllistävä tanskandogi)

 

HN-411:n puhuttiin joskus liitetyn Rovaniemelle ja saavan Visentin kuvan pyllyyn, mutta ilmeisesti näin ei ole tapahtunut?

 

Hawkit on kaikki Kauhavalla, ensivuodesta alkaen Tikkakoskella. Vinkat on Tikkakoskella (jotain lennostoihin hajasijoitettuja "yhteysvehkeitä" lienee muuallakin). Learit, Casat ja viimeinen mohik.... eiku Fokker on Tikkakoskella, siirtyvät tulevaisuudessa Pirkkalaan. Pilatuksia on jokaisessa lennostossa yksi, ja olisiko sitten Tikkakoskella kaksi?

 

Toki Hallissa on jotain Hawkeja ja Hornettejakin, mutta kiertäen...

 

Helikoptereita ei ole ilmavoimilla yhtään. Sen sijaan maavoimien kopterit on kaikki Utissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hawkit on kaikki Kauhavalla, ensivuodesta alkaen Tikkakoskella.

 

Kauhava suljetaan vuoden 2014 lopussa eli Hawkit siirtyvät vuoden 2015 alussa Tikkakoskelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HN-411:ssä on kyllä Visentti, mutta se on keulassa.

 

 

Vai olisko kuitenkin HN-423:n keulassa? Tai no, ainakin siis 23:n keulassa oli pari kesää takaperin visentti, 11:sta ei ole havaintoja...

 

EDIT: onhan se näköjään ilmestynyt siihen: http://www.flyfinland.fi/view/7439/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HN-440 kantaa näköjään kanssa Sääskeä. Lähde alla.

 

Juha-Pekka  8)

 

HN-450 myös. Nuo lisättiin koneiden nokkiin ilmeisesti 2009, kun vierailivat RIAT:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään