Markku Korsumäki

Lentosuunnitelma-apuri

101 viestiä aiheessa

Moi!

 

Tässä on nyt viimevuotisesta plaanintekohärpäkkeestäni ("plan2") uudempi versio. Tämä helpottaa harrastelentäjän normaalin plaanin täyttämistä Finavian lomakkeelle, erityisesti kännykällä käytettäessä.

 

Tämä EI ole tarkoitettu IFR lentäjille eikä Nortusen ja kumppaneiden Helsinki-Vantaan reissuihin ;)

Tämä EI KORVAA tai ohita Finavian plaania (Rocket Route on sitten erikseen).

 

https://www.lentoapuri.fi/

 

Suurimmat parannukset aikaisempaan versioon verrattuna:

- kännyköille suunniteltu käyttöliittymä

- lista tunnettuja epävirallisia lentopaikkoja (kevytlentopaikat, entiset lentokentät, muut epäviralliset lentopaikat)

 

 

Käytännössä kun tätä kokeilee ja alkaa käyttää, niin ensimmäiseksi kannattaa mennä Perustiedot sivulle (oikeasta yläkulmasta) ja täyttää (pilotin ja lentokoneen) pysyvät tiedot (virallista plaania ei aleta täyttämään ilman Perustietoja). Nämä tiedot säilyy selaimen muistissa, joten ne tarvii täyttää vain kerran. Samasta paikasta voi ottaa epäviralliset lentopaikat käyttöön.

 

Tietysti tuo Finavian lomake täytyy lukea läpi ja tarkistaa. Kuin myös laskea itse lennon kestot yms. vaikka tämä niitä laskeekin.

 

Noista epävirallisista lentopaikoista vielä sen verran, että tämä lisää niiden koordinaatit plaaniin, niinkuin ne nykyään täytyy olla.

Sitten jos käyttää lähtöpaikkana "ZZZZ (Epävirallinen)" ja kirjottaa itse lähtöpaikan nimen, niin tämä laittaa tämänhetkisen sijainnin koordinaatit plaanille lähtöpaikaksi.

 

Tämä toimii nettiselaimessa, ja pääasiallinen käyttölaite on älypuhelin tai tabletti jossain reissun päällä, mutta toki toimii tietokoneellakin vaikka olohuoneen nurkassa (poislukien ehkä sijainnin päivittäminen).

Mielelläni kuulen kommentteja toimivuudesta/toimimattomuudesta (tähän ketjuun, yksityisviestillä, sähköpostilla etunimi.sukunimi at gmail com, ...)

 

esim. tällaisista asioista

- Jos tällä tehdyistä plaaneissa on jotain virheitä (=ei kelpaa briefingiin, tai muuten näkee että plaani on virheellisesti täytetty)

- Jos tämä toimii väärin, tai ei toimi ollenkaan jollain laitteella

- Jos on jotain ideoita miten tämä voisi olla vielä käyttökelpoisempi

 

-Markku

edit: Poistettu maininta VFR bugista, joka on nyt korjattu.

edit: Päivitetty uusi nettiosoite.

edit: Päivitetty vielä uudempi nettiosoite

Muokattu: , käyttäjä: Markku Korsumäki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Nyt sain korjattua tuon VFR tiedon syöttämisen lentokorkeudeksi Finavian lomakkeelle, eli nyt se täytetään oikein, eikä sitä tarvitse erikseen käydä laittamassa päälle!

 

Edelleen epäkohtana on, että ZZZZ kentän tapauksessa DEP tai DEST tiedon kauttaviiva täytyy lisätä manuaalisesti (kohta 18). Luotu linkki ei toimi jos siinä on kaksi kauttaviivaa... Mutta miksi yksi kauttaviiva saa olla (RMK:ssa)? Kertokaa fiksummat!

 

Ja käyttökokemukset kiinnostaa!

Oletteko käyttäneet oikean plaanin tekemiseen? ;)

Mikä on epäselvin, epäloogisin tai hankalin kohta tämän käytössä?

Mitä laitteita olette käyttäneet? Itse olen testannut pääasiassa Lumia 800:lla, hiukan jollain Symbian Belle luurilla ja kevyt kokeilu iPhonella. Mites Android? Tabletit?

 

-Markku

edit: yliviivattu mainittu ZZZZ kenttien bugi joka on nyt saatu korjattua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen epäkohtana on, että ZZZZ kentän tapauksessa DEP tai DEST tiedon kauttaviiva täytyy lisätä manuaalisesti (kohta 18). Luotu linkki ei toimi jos siinä on kaksi kauttaviivaa... Mutta miksi yksi kauttaviiva saa olla (RMK:ssa)? Kertokaa fiksummat!

 

Kauttaviiva on tavallaan varattu merkki URIssa muutoin kuin polkuseparaattorina ja jos niitä haluaa sisällyttää niin ne pitää "escapoida". Kokeilepas muuttaa ne kauttaviivat %252F:ksi ennen kuin lähetät formin eteenpäin. Välilyönnit on korvattu %20F:llä ja tässä on sama idea. Pelkkä %2F on kauttaviiva "/", mutta sillä korvaaminen ei riitä. Tuo %252F toimii ainakin kun käsin editoin sitä URIa, jonka sivusi tuottaa.

 

Sitten pikku palautteena kentän 18 sisällöstä; "ARR PHONE EFES ACC" on vähän pitkä. "ARR PHONE ACC" riittää, koska Suomessa ei ole enää kuin yksi aluelennonjohto. Samoin PILOT TEL saa lyhennettyä "PIC TEL". Joku siellä järjestelmässä, johon lentosuunnitelma menee, tykkää lyhyestä kentästä 18, koska siitä mahtuu lopulta vain pieni osa johonkin helposti nähtävään lentosuunnitelma"zydeemiin". Tai jotain semmosta, viisaammat kertokoon tarkemmin :)

 

t. Juha

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilepas muuttaa ne kauttaviivat %252F:ksi ennen kuin lähetät formin eteenpäin.

Kiitos! Tuolla se toimii! Se on helppoa kun sen osaa!  :)

 

Nyt tämä kauttaviivan lisäämisen tarve on korjattu. Ja lyhensin noi 18 kentän tekstit.

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiintoisa sovellus, hattua nostan yrityksestä!

 

Pari kommenttia:

- Jos perustiedot-osassa on nopeusyksiköksi annettu KT, olisi luontevaa näyttää kokonaismatka myös NM, ei KM

- Joissakin koneissa on enemmän kuin 4 paikkaa

- Jos koneessa on laitteissa "G" , ts BRNAV-hyväksytty GPS (kuten GNS430/530) tulisi kohtaan 18 täyttää aina lisäksi PBN/xxx  (ks. taustat täältä http://www.rocketroute.com/ICAO2012-PBN-RNAV.php )

 

 

- EDIT:

  -- Kohdassa 18 edelleen "DEF RTF EFES ACC"; pelkkä "DEP RTF ACC" riittäisi

  -- Olisiko mahdollista saada useamman koneen tuki ilman että perustiedoista pitäisi käydä muuttamassa koneen tietoja?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen epäkohtana on, että ZZZZ kentän tapauksessa DEP tai DEST tiedon kauttaviiva täytyy lisätä manuaalisesti (kohta 18). Luotu linkki ei toimi jos siinä on kaksi kauttaviivaa... Mutta miksi yksi kauttaviiva saa olla (RMK:ssa)? Kertokaa fiksummat!

 

Kauttaviivoja pitää olla täsmälleen yksi: järjestelmä tunnistaa kohdan 18 eri osiot siitä, että osion tunnus, kuten RMK/, päättyy kauttaviivaan.

 

-Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyyh, saisko tonne listalle ton Malminkin. Se on se EFHF. Kyynel. Pliis :)

 

HEEEII! Muokkaus! Onhan se siellä!

 

Nuohan ovat jotenkin sekaisin. EF-aakkosiin?

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiintoisa sovellus, hattua nostan yrityksestä!

 

Pari kommenttia:

- Jos perustiedot-osassa on nopeusyksiköksi annettu KT, olisi luontevaa näyttää kokonaismatka myös NM, ei KM

- Joissakin koneissa on enemmän kuin 4 paikkaa

- Jos koneessa on laitteissa "G" , ts BRNAV-hyväksytty GPS (kuten GNS430/530) tulisi kohtaan 18 täyttää aina lisäksi PBN/xxx  (ks. taustat täältä http://www.rocketroute.com/ICAO2012-PBN-RNAV.php )

 

 

- EDIT:

  -- Kohdassa 18 edelleen "DEF RTF EFES ACC"; pelkkä "DEP RTF ACC" riittäisi

  -- Olisiko mahdollista saada useamman koneen tuki ilman että perustiedoista pitäisi käydä muuttamassa koneen tietoja?

 

Peter

 

Kiitos! Tämän kehitys on lähtenyt omista tarpeista. Ensinnäkin halusin kokeilla saanko mitään hyödyllistä softaa tehtyä html5:llä. Toiseksi, halusin että plaanin tekeminen olisi tarpeeksi helppoa vaikka kännykällä jostain korvesta, ettei se jäisi niin usein tekemättä vain siksi ettei jaksa näpytellä lomakkeen kaikkia kenttiä.

 

Ja koska tätä on kehitetty omasta tarpeesta, olen tehnyt vain sellaisia toimintoja mitä kaikki tunnetut käyttäjät (=minä) haluavat. Siten voin varmistaa että on ainakin yksi tyytyväinen käyttäjä. ;)

 

Nyt korjasin nämä:

+ jos nopeusyksikkö on KT, näytetään lentolaskelmien etäisyydet yksikössä NM.

+ "DEP RTF EFES ACC" -> "DEP RTF ACC"

 

 

Tarkentavia kysymyksiä:

- Olisiko loogista että myös kenttäluettelossa olevat etäisyydet olisi NM, jos nopeusyksikkö on KT? Käyttääkö solmuja käyttävät lentäjät yleensä matkamittana merimaileja?

- Kuinka suureen henkilömäärään kannattaisi varautua? 6 menisi ehkä lisäämällä nykyisiä nappeja, mutta suuremmille määrille varmaan tarvisi olla joku toinen esitystapa?

- Onko sellaisia lentäjiä joilla on laitteissa "G", ja jotka käyttäisi tätä "Lentosuunnitelma-apuria"?

- useamman koneen tukea voin suunnitella, jos sellainen koetaan hyödylliseksi (tietysti kerhokoneilla lentäville vois olla. Ja Peterille, mutta sinä oletkin Rocket Routen käyttäjä ;) ).

 

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyyh, saisko tonne listalle ton Malminkin. Se on se EFHF. Kyynel. Pliis :)

 

HEEEII! Muokkaus! Onhan se siellä!

 

Nuohan ovat jotenkin sekaisin. EF-aakkosiin?

 

t. TImo

Noi kentät on lajiteltu "lähimmät-ensin" järjestykseen (olettaen että käytetty laite kertoo järkevän sijainnin).

Kantava ajatus tässä lajittelussa on ollut se, että yleensä lähden lentämään siitä kentältä mikä on lähimpänä silloin kun plaania teen. Tai ainakin siitä listan alkupäästä. Muuten lähtöpaikaksi ehdotettaisiin aina Aavahelukkaa!

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käyttääkö solmuja käyttävät lentäjät yleensä matkamittana merimaileja?

Onko sellaisia lentäjiä joilla on laitteissa "G", ja jotka käyttäisi tätä "Lentosuunnitelma-apuria"?

 

Moi,

 

Kyllä ja kyllä. Yleensä kilometrejä tulee käytettyä lähinnä silloin, kun joku matkustaja tiedustelee, mikä mahtaa olla koneen nopeus tai jäljellä oleva matka hänen ymmärtämämillään yksiköillä.

 

edit: täysin ulkomuista vetämällä, asiaa mistään tarkistamatta kommentoin tuota Peterin heittoa "jos koneessa on G": eikö se mennyt kuitenkin niin, että jos laiteluetteloon tupsahtaa R, niin pitää kentässä 18 asiaa tarkentaa? Siis Suomessa (finavian ohjeissa). Täysin riippumatta siitä, onko koneessa G:tä vai ei. Kone voi olla vaikkapa brnav-hyväksytty ilman GPS:ää, tai kääntäen, koneessa voi olla vaikka kolme paria GNS530:siä, mutta se ei silti ole brnav-hyväksytty. Toki on silti niinkin, että yleisilmailukoneessa se brnav perustuu juuri siihen G:hen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
- Jos koneessa on laitteissa "G" , ts BRNAV-hyväksytty GPS (kuten GNS430/530) tulisi kohtaan 18 täyttää aina lisäksi PBN/xxx

 

No mutta tottahan toki Tatu, me kaikki ihailemme sinun erehtymätöntä ulkomuistiasi. Asiat voi esittää yksinkertaistaen, kohderyhmän aiemman tietotason huomioiden - tai sitten asian voi esittää niinkin että vastaanottaja kokee juovansa paloletkusta.

 

Tässä oli kyse vain siitä, että jos lentosuunnitelma-apuriin tuollainen PBN-toiminto laitetaan, niin sen pitäisi ymmärtääkseni olla suhteessa siihen, että laiteluettelossa on R, ei G. Olen itsekin lentänyt paljon koneilla, joiden laiteluotteloon kuuluu G, mutta jotka eivät ole brnav-hyväksyttyjä. Sen takia asia kannatti mielestäni tuoda esiin, ettei Markku epähuomiossa koodaa tuota niin, että se haluaisi sen PBN:n sinne väkisin aina kun listalla on G.

 

Tiedon tarkistamattomuuden mainitsin ihan vaan siksi, että halusin tuoda esiin sen, että siinä saattaa olla virheitä eikä sitä pidä ottaa automaattisesti totuutena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Tämänkertainen päivitys:

- Lisäsin henkilömäärän valintaan pari nappia (5 ja 6)

- Myös kenttälistauksessa etäisyydet näytetään samassa yksikössä, kuin lentolaskelmataulukossa (km tai NM), riippuen siitä missä yksikössä lentonopeus annetaan. Kun tuon yksikön käy vaihtamassa Perustiedot sivulla, aikaisemmat kenttävalinnat nollaantuu samalla.

 

 

Tällä kertaa ei tullut enempää muutoksia, koska testasin tätä päivällä käytännössä.  :)

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukka OT mutta...

 

Kyllä internet on ihmeellinen ja sen ansiosta asiat helpompia kuin ennen. Olin eilen matkslla; tankkausvälilasku Kajaanissa ja istuttuani koneeseen laitoin sekuntikellon käyntiin.

 

00:12 lähetin Rocketin ehdottaman reitin mukaisen ifr-plaanin Rocket Routen kautta Eurocontrollille

00:22 moottori kävi ja radiot päällä

00:25 ACK-sanoma saapui (plaani hyväksytty) SMS:lla puhelimeeni

00:45 Avauskutsu radiolla

01:15 AFIS antoi EFES:iltä saadun reittiselvityksen

 

01:30 Briefing pack (logi, säät, notamit) saapuivat maililla iPadiin

 

Kyllä Kainuussa kaikki on toisin.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina vaan näyttää paremmalta tämä apuri.

Vielä yksi ehdotus:

 

Koska minun koneeni korkeusmittarissa ei ole korkeutta "VFR" vaan sellaisia numeroita, toivoisin mahdollisuutta antaa plaaniin lentokorkeudeksi "VFR":n sijaan myös esim "A030" tai "F075".

 

Olisiko tuon toteuttaminen ison työn takana?

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska minun koneeni korkeusmittarissa ei ole korkeutta "VFR" vaan sellaisia numeroita, toivoisin mahdollisuutta antaa plaaniin lentokorkeudeksi "VFR":n sijaan myös esim "A030" tai "F075".

 

Olisiko tuon toteuttaminen ison työn takana?

 

Peter

Ei tuo kovin iso homma ole...

 

Miltäs nyt näyttää?

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen toistaiseksi täytellyt kaikki lentosuunnitelmat tietokoneella.. mutta tuli nyt mieleen että esim. Malmin ilmailukerhon OH-SRH koneen toiminta-aika on 8h.. Eli ehkä toiminta-aika-nappeja voisi muutaman lisätä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen illalle tuo ei  hyväksynyt yhdistelmää A 025.

Silloin kun tämä apuri täyttää VFR-tiedon, on siinä seuraavassa kentässä välilyönti. Muuten se lomake herjaa ettei ole oikein täytetty.

Eli jos sen VFR:n vaihtaa joksikin muuksi ja lisää luvun perään (poistamatta välilyöntiä), tulee virheilmoitus.

 

Mutta nyt tuota ongelmaa ei pitäisi olla, kun korkeuden voi laittaa oikein heti apurissa. :)

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin kun tämä apuri täyttää VFR-tiedon, on siinä seuraavassa kentässä välilyönti. Muuten se lomake herjaa ettei ole oikein täytetty.

Eli jos sen VFR:n vaihtaa joksikin muuksi ja lisää luvun perään (poistamatta välilyöntiä), tulee virheilmoitus.

 

Mutta nyt tuota ongelmaa ei pitäisi olla, kun korkeuden voi laittaa oikein heti apurissa. :)

 

-Markku

 

Ilmeisesti välilyönti häritsi lomakkeen täyttoä . Asia korjaantui puhelimella, ennen lähtöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  -- Olisiko mahdollista saada useamman koneen tuki ilman että perustiedoista pitäisi käydä muuttamassa koneen tietoja?

 

Peter

 

Nyt on. Useamman koneen tuki.

 

Tämä vaati jonkun verran enemmän koodausta, joten kommentoikaa miten toimii.

Minulla Lumia 800 näyttää toimivan niinkuin pitääkin, mutta jossain hiukan vanhemmassa Symbianissa tulee ongelmia. Koitan tutkia jossain vaiheessa.

 

Mutta kommentoikaa miten toimii muillakin laitteilla!

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Nyt näyttäisi toimivan hiukan paremmin myös ei-niin-tuoreella-Symbianilla.

 

Vaihdoin localStorage polyfillin uuteen. Tällä muutoksella ei pitäisi olla vaikutusta kohtuu nykyaikaisissa selaimissa, jotka tuota localStoragea tukevat.

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Hieno sovellus ja toimii.

 

Ehdotuksena, saisiko reittivalintavalikkoon DCT:n vfr-ilmoituspaikkojen lisäksi? Ja ehkä olisi hyvä olla myös "tyhjä" jos jollakin tarvetta tehdä täysin omanlaisensa reitti?

 

T. Kimmo Jeromaa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdotuksena, saisiko reittivalintavalikkoon DCT:n vfr-ilmoituspaikkojen lisäksi? Ja ehkä olisi hyvä olla myös "tyhjä" jos jollakin tarvetta tehdä täysin omanlaisensa reitti?

 

Tässä on reitille vapaa tekstikenttä siinä ilmoittautumispisteiden välissä. Siihen voi laittaa mitä tarvii.

Nyt ne ilmoittautumispisteet tulee "pakolla" jos lähtö- ja laskupaikka ei ole samat, mutta ne voi poistaa finavian lomakkeella.

 

Kuinka paljon tuolle DCT:lle olisi käyttöä, tai täysin omalle reitille?

Itse olen tehnyt yhden kerran dct plaanin, ja silloin briefing halusi vaihtaa sen Lempoon. Selvityksen kyllä sai suoraan kun liikenne oli hiljaista (klo 04 kesäaamuna).

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään