Sami Puro

"Uusi akkumääräys voi estää lennolle pääsyn"

11 viestiä aiheessa

http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2013032616831514_ma.shtml

 

Uudet määräykset litiumakkujen kuljettamisesta voivat aiheuttaa ikävän yllätyksen lentomatkustajalle.

 

Akkua ei saa kuljettaa mukanaan, jos litiumakun energiatiheys ylittää 100 Wh:a tai jos litiumin määrä ylittää kaksi grammaa. Akkua ei saa kuljettaa mukanaan edes lentokoneen ruumassa.

 

Käytännössä raja voi ylittyä, jos mukana on yksikin tehokas kannettavan tietokoneen akku tai kaksi tavallista tietokonetta.

 

Aihetta käsitellään uudessa Ilmailu-lehdessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niin. Niiden vienti koneeseen pitäisi kieltää kokonaan  ;)

 

Nyt koneissa voi olla vaikkapa viisikymmentä läppäriä ja sata kameraa plus kolmesataa puhelinta. Aikamoinen paloriski.

 

FAAn tuottamassa videossa on (muun aiheinen) mainos alussa.

 

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta hiukan jännää, että suuretkin määrät lithiumia tulevat lentorahtina ilman matkustajaa yhä ilman mitään mutinoita.

Tilasin juuri Kiinasta 5,2kg lithium-polymeeriakkuja, ja erä saapui lentorahtina ilman mitään ongelmia, enkä usko että käytäntö tulee muuttumaan. Kiinan lithiumillahan täällä lennätetään ja esim jo pyöräilläänkin, ja ne tulee sieltä pääsääntöisesti by air. Nyt siis esim. lennokisti tilaa ensin lithiumit Hong Kongista lentorahtina, muttei saa matkustaa siiten niiden kanssa kisoihin Eurooppaan. Joku logiikka tuossa kai on. Jos lithiumin lentorahtaus kiellettäisiin totaalisesti ja globaalisti, niin sen vaikutus olisi valtava. Moni firma menisi nurin ja monien tuotteiden hinnat nousivat jyrkästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Mulla ei nyt valitettavasti oo ihan tuoreinta tietoa käytettävissä, mutta muistuttaisinpa, että jo monta vuotta vanhassa ICAO DOC 9284:ssa lukee näin:

 

With the approval of the operator, lithium ion batteries exceeding a watt-hour rating of 100 Wh but not exceeding 160 Wh may becarried as spare batteries in carry-on baggage or in equipment in either checked or carry-on baggage. No more than two individually protected spare batteries per person may be carried.

 

Tietääkö joku, onko tässä nyt joku asia muuttunut, vai onko IATA vaan nostanut asian pöydälle?

 

 

Toisaalta hiukan jännää, että suuretkin määrät lithiumia tulevat lentorahtina ilman matkustajaa yhä ilman mitään mutinoita.

Tilasin juuri Kiinasta 5,2kg lithium-polymeeriakkuja, ja erä saapui lentorahtina ilman mitään ongelmia, enkä usko että käytäntö tulee muuttumaan.

 

Asia tietysti erikseen, pakkaavatko kinkit niitä akkuja välttämättä aina ihan asiallisesti, mutta litiumakkujen kuljettaminen lentokoneissa on ollut rajoitettua vaikka kuinka pitkään ja on jatkossakin, myös rahdin osalta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo parikymmentä vuotta sitten IATA:n DGM:ssä (Dangerous Goods Manual) määräsi useimmat akut vain rahtikoneella kuljetettaviksi. Asia jäi hyvin mieleen, koska pienkoneiden akkuja ei saanut kotimaan liikenteessä kuljettaa lentorahtina (eikä matkatavasrana), koska ne oli luokiteltu vain rahtikoneissa kuljetettavaksi. Kotimaan liikenteessä kun ei oikein puhtaasti rahtikoneita näy monella Cessnan lentäjällä oli hauskaa kun tuli uuden akun tarvis jossain Kuusamossa. Toisaalta motorisoitujen pyörätuolien akkuja sai kuljettaa. Kauko-idästä tänne löytyy rahtikoneitakin, joten ei ole mikään ihme saada niitä lentorahtina Suomeen. - Jos rahtikirjassa on iso punainen leima CARGO AIRCRAFT ONLY ei tavaraa laiteta matkustajakoneeseen.

 

Nuo määräykset ovat kuitenkin muuttuneet niin moneen kertaan, etten voi sanoa tämän hetken tilanteesta mitään. Määräyksien teossa on myös mukana vaikka kuinka monta viranomaista. Suomessa liikenne- ja viestintäministeriössä on vaarallisten aineiden yksikkö (nimi saattaa olla vuosien saatossa muuttunut) joka määrittelee Suomessa niin maa-, vesi- kuin ilmaliikenteessäkin sovellettavat määräykset. EU:lla ja amerikkalaisten FA:llakin on sanansa sanottavanaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehden artikkeli näköjään vain sekoittaa asiaa. Tämä PDF sisältää ajankohtaiset IATA:n ohjeistukset.

 

Tiivistetysti (kohdasta "Transport within Passenger Baggage" - korjatkaa, jos tuli virheitä):

- akkuja käyttävät laitteet ja vara-akut tulee kuljettaa käsimatkatavarana

- kukin yksittäinen Li-Ion-akku saa olla arvoltaan enintään 100 Wh

- Li-Metal- tai Li-Alloy -akkujen/patterien lithiumsisältö ei saa ylittää 2 grammaa

- vara-akut tulee suojata hyvin oikosulun riskiltä

- vara-akkuja saa olla mukana "kohtuullinen" määrä

- kuljetettavat akut pitää olla virallisten standardien mukaisesti testattuja, eli piraattiakkuja ei saa kuljettaa mukana

- tietyin erityisehdoin on myös mahdollista kuljettaa akkuja, joiden tehoarvo on 100-160 Wh

- ja lisää erityisehtoja yli 160 Wh Li-Ion -akkujen kuskailulle (esim. sähköpyörätuolit jne.)

 

Omia huomioita, eli esimerkkejä eri akkujen Wh-arvoista:

- iPhone 4: 5,75 Wh

- Macbook Pro (15", Mid2010): 77,5 Wh

- Canon LP-E6: 13 Wh

- Nokian kehitysmaapuhelin: 3 Wh

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehden artikkeli näköjään vain sekoittaa asiaa. Tämä PDF sisältää ajankohtaiset IATA:n ohjeistukset.

 

Tiivistetysti (kohdasta "Transport within Passenger Baggage" - korjatkaa, jos tuli virheitä):

- akkuja käyttävät laitteet ja vara-akut tulee kuljettaa käsimatkatavarana

- kukin yksittäinen Li-Ion-akku saa olla arvoltaan enintään 100 Wh

- Li-Metal- tai Li-Alloy -akkujen/patterien lithiumsisältö ei saa ylittää 2 grammaa

- vara-akut tulee suojata hyvin oikosulun riskiltä

- vara-akkuja saa olla mukana "kohtuullinen" määrä

- kuljetettavat akut pitää olla virallisten standardien mukaisesti testattuja, eli piraattiakkuja ei saa kuljettaa mukana

- tietyin erityisehdoin on myös mahdollista kuljettaa akkuja, joiden tehoarvo on 100-160 Wh

- ja lisää erityisehtoja yli 160 Wh Li-Ion -akkujen kuskailulle (esim. sähköpyörätuolit jne.)

 

Ajan tasalla oleva ilmailumääräys OPS M1-18, joka on tullut voimaan 12.11.2012:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1353930938/1e57b534cb473c134d6cba7db79f1eff/10791-OPS_M1-18_2012_fi.pdf

 

Sallitut vaaralliset aineet on kuvattu sen liitteessä 1, muutama huomio niistä:

- elektroniikkalaitteiden, joissa on sisällä enintään 100 Wh akku, lukumäärää per matkustaja ei ole rajoitettu

- alle 100 Wh vara-akkujen määrää per matkustaja ei ole rajoitettu

- yli 100 Wh, mutta alle 160 Wh vara-akkuja saa olla kaksi kappaletta per matkustaja

 

Trafin nettisivulla tuo vara-akkujen määrä on ilmaistu väärin. Tekstistä ei käy ilmi sitä, että tuo kappalemäärän rajoitus koskee ainoastaan noita isompia vara-akkuja:

http://www.trafi.fi/ilmailu/matkustajalle/turvatarkastukset/nain_pakkaat_oikein

 

Henkilön omaan käyttöön kulutuselektroniikkatarvikkeita saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa. Litiummetalli- tai litiumioniparistoja tai -akkuja saa kuljettaa kulutuselektroniikkalaitteeseen asennettuna käsimatkatavaroissa tai ruumamatkatavarana, suositellaan kuitenkin kuljetettavaksi käsimatkatavaroissa. Jos kyseessä on varaparisto tai -akku, vain käsimatkatavaroissa oikosuluilta suojattuna. Litiumia sisältäviä vara-akkuja saa olla enintään kaksi kappaletta/matkustaja. Paristojen ja akkujen litiumpitoisuus ei saa ylittää 2 grammaa tai 100Wh energiasisältöä.

 

Samoin tuosta viimeisen lauseen sanamuodosta voi saada virheellisen käsityksen, että tuo 100 Wh raja tarkoittaisi kaikkien akkujen yhteenlaskettua energiasisältöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään