Petri Lehtovirta

SAS lopettaa business-luokan Euroopan sisäisillä lennoilla

13 viestiä aiheessa

Sinänsä surkuhupaisaa, koska aikoinaan C-luokan käyttöönotto Euroopan reiteillä pelasti SAS:n silloin uhanneesta vararikosta. Tuon businessajattelun toteutti aikaisemmin Suomenkin SAS:n paikallispomona toiminut Jan Carlzon, joka oli SAS:n pääjohtaja vuodesta 1980 jonnekin 1990-luvun alkuun. Hän sai melkoisen businessgurun maineen, kirjoitti alan kirjojakin, ja vaikutti osaltaan siihen, että kaikkien muidenkin lentoyhtiöiden oli otettava C-luokka käyttöön myös Euroopan reiteillä. Viimeisenä F/Y konseptista C/M konseptiin taisi siirtyä edesmennyt patavanhoillinen Swissair.

 

Janzonin busniessfilosofia perustui yksinkertaisesti siihen, että asiakkaan on oltava pääasia kaikessa toiminnassa. Finnairkin otti saman käyttöön kampanjallaan "Asiakas on ykkönen", joka tosin monen suussa vääntyi muotoon sika on ykkönen.

Uusi "vallankumoouksellinen" filosofia toimi hyvin aikansa kunnes keksittiin lentoyhtiöiden talouden kannalta katastrofaaliset kultapossukerhot ja mailinkeräysohjelmat.

 

Sitten kuitenkin tuli taas jokin uusi kriisi ja Janzonkin joutui lähtemään muihin hommiin. Eikä Finnairillakaan taideta enää niin suureellisesti painottaa, että asiakas olisi ykkönen.

 

Bisnessfilosofioillakin on oma elinkaarensa. Kriisin jälkeen tulee aina uusi "mullistava" filosofia. Niin busineksen teossa kuin politiikassakin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komppaan edellisiä ; SASsin Business on ollut aivan turha luokka. Mielestäni businessluokassa pitää lähteä ensin siitä penkistä, jotta se edes näyttää businessluokalta. Ei ole mitään juhlaa nyt kun esim. A321 185cm miehellä tarraa polvet kiinni edessä olevaan. Toki eipä euroopan lennoilla businessluokkaa taida kukaan hoitaa sen paremmin, tosin että Lufthansalla ainakin on loistava palvelu, mutta penkit samat kuin karvalakissa.

 

-T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.turkishairlines.com/en-int/skylife/2011/october/news/brand-new-concept-on-board.aspx

 

Topin kanssa samoilla linjoilla. Jenkeissä tuokin homma osataan hoitaa tyylillä. Turkki lasketaan euroopaksi (?), mutta jokatapauksessa Turkish on investoinut hyvännäköiseen kapearunkoihin asennettavaan bisnesluokkaan! Siitä mallia  :thmbup:

 

Niissä turkishin uusimmissa A321 oli aika hyvännäköset biz penkit, mutta puteissa aivan karmeat tekonahkapallit. Mutta tuon uutisen perusteella voidaan olettaa, että myös putteihin tulee ihmisarvoa kunnioittavat penkit, myös sinne karvalakki osastolle.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli silloin Carlzonin aikaan vähän muutakin eri tavalla, mm. IATA kartelli kukoisti. Jos matkusti työmatkalla viikolla, niin business(hintainen) lippu oli pakko ja niinpä sitten matkustettiin busineksessa. Omalla tempullaan Carlzon sai matkustajat houkuteltua muilta SAS:iin.

 

Vaan nyt on aika lailla toisin, ei tunnu täällä Pohjolassa moni enää busineksessa matkustavan joten ei se B-luokka Euroopan lennoilla enää rahaa tuone, lienee varmaan osin jäänne ja samalla enemmän kustannus. Ei ole kuin vähän yli kymmenen vuotta kun vielä lennolla Euroopan metropoleihin 2/3 matkustajista oli B -puolella ja palvelukin meinasi tökkiä kapasiteettipulaan. Nykyään vastaavilla lennoilla on pari hassua business matkustajaa - nekin varmaan mannertenvälisten lentojen jatkomatkustajia, joskus ei ketään. Ovat markkinat muuttuneet, ei ihme että haikailua esiintyy. 

 

Oon useasti miettinyt, että tuoko Euroopan business luokan palvelujen ylläpito, kehittäminen ja markkinointimellastaminen mitenkään niintä rahoja noilla vähillä b-matkustajilla takaisin. Toki taitaa tuokin mellastus jo olla menneen talven lumia. Ainakin nyt SAS:lla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli silloin Carlzonin aikaan vähän muutakin eri tavalla, mm. IATA kartelli kukoisti. Jos matkusti työmatkalla viikolla, niin business(hintainen) lippu oli pakko ja niinpä sitten matkustettiin busineksessa. Omalla tempullaan Carlzon sai matkustajat houkuteltua muilta SAS:iin.

 

Vaan nyt on aika lailla toisin, ei tunnu täällä Pohjolassa moni enää busineksessa matkustavan joten ei se B-luokka Euroopan lennoilla enää rahaa tuone, lienee varmaan osin jäänne ja samalla enemmän kustannus. Ei ole kuin vähän yli kymmenen vuotta kun vielä lennolla Euroopan metropoleihin 2/3 matkustajista oli B -puolella ja palvelukin meinasi tökkiä kapasiteettipulaan. Nykyään vastaavilla lennoilla on pari hassua business matkustajaa - nekin varmaan mannertenvälisten lentojen jatkomatkustajia, joskus ei ketään. Ovat markkinat muuttuneet, ei ihme että haikailua esiintyy. 

 

Oon useasti miettinyt, että tuoko Euroopan business luokan palvelujen ylläpito, kehittäminen ja markkinointimellastaminen mitenkään niintä rahoja noilla vähillä b-matkustajilla takaisin. Toki taitaa tuokin mellastus jo olla menneen talven lumia. Ainakin nyt SAS:lla.

 

 

 

Ennen oli ilmeisesti kaikki paremmin ? Veikkailisin että suurinsyy b-puolen suosion laskuun on hinta-laatu suhde ; aika karmeita hintoja on edestakaisilla euroopanreiteillä, mutta palvelutaso on sama kuin economyssä, joten uskoisin ettei firmat(-kaan) viitsi tuhlata rahojaan täysin turhaan luokkaan.. Toki voi olla myös muita tekijöitä, mutta itse näkisin tämän suurempana syynä b-puolen suosion laskuun.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen oli ilmeisesti kaikki paremmin ? Veikkailisin että suurinsyy b-puolen suosion laskuun on hinta-laatu suhde ; aika karmeita hintoja on edestakaisilla euroopanreiteillä, mutta palvelutaso on sama kuin economyssä, joten uskoisin ettei firmat(-kaan) viitsi tuhlata rahojaan täysin turhaan luokkaan.. Toki voi olla myös muita tekijöitä, mutta itse näkisin tämän suurempana syynä b-puolen suosion laskuun.

 

Ainakin lentoyhtiölle paremmin, kun hinnat oli taivaissa. En vieläkään maksa kuin n. puolet tai jopa alle ABSOLUUTTISESTi siitä kuin vaikkapa 1987 HEL-ZRH-HEL, hinta oli silloin n 6000 mk, siis 1000€. Vertailuksi vaikka Helsingin paikallisbussin kuukausikortti, se taitaa olla nyt Euroissa jotakuinkin sama kuin silloin markoissa, siis n viisin - kuusinkertainen. 

 

Matkustajan kannalta kyllä nykyisin on paljon paremmin, tarjontaa on moninkertaisesti, hinnat hurjasti halvempia ja kaikenmaailman rajoitteita vähemmän, jopa yhdensuuntaisia matkoja saa halvalla. Ei siinä mitään busineksia parin-kolmen tunnin lennoilla tarvita. Nyt kerkiää tekeen työtäkin, silloinhan koko matka-aika meni aterioita kera koko juomarepertuaarin nauttiessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entinen johtaja Carlzon kehuu SAS:n tuoretta ratkaisua poistaa bisnesluokka Euroopan reiteiltä sanoen, että päätöksestä voi tulla SAS:n kannalta "uskomattoman hyvä":

 

– Det SAS nu gör är en mycket viktigare sak än de själva kanske anar. Det här kan bli otroligt bra för SAS, säger Jan Carlzon, i tolv år (1981-1993) chef för flygbolaget SAS.

 

http://www.svd.se/naringsliv/jan-carlzon-sas-gor-helt-ratt-som-slopar-business-class_8029878.svd

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kukaan tutkinut, mistä noita business-luokan matkustajia oikein tulee? ::) Mitä itse olen nähnyt, niin isot firmat on nykyään niin kustannustietoisia ja matkustuspolitiikat tiukkoja, ettei sieltä ainakaan paljoa tule, aivan ylintä johtoa ehkä. Onkohan valtion virkamiehillä sellaisia 'matkustusluokkia', jotka oikeuttaisivat lentokoneessa business-luokkaan? Pienempien firmojen omistaja-johtajia? Yksityishenkilöitä, joilla ei ole pulaa pikkurahasta? Jollekin sosiologille oiva tutkimuksen aihe! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä oon ainakin ostanut ihan rahallakin niitä silloin tällöin, tosin en Finnairilta.

Useimmat taitavat olla kaukolennoilta tulevia jatkomatkustajia, ja ei kovin kummoista travel policyä tartte jossa sallitaan esim. yli 6h lennoille bisnesluokka.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään