Timo Valtonen

Kotimaan reittiliikennettä ja operaattoreita

26 viestiä aiheessa

Alempana ollut Sir-Air -ketju innoitti muistelemaan myös muita menneitä kotimaan reittiliikenteen kohteita ja niille liikennöineitä yhtiöitä.

 

Savon Lentolinjat Oy liikennöi vuosina 1951-1952 de Havilland Dragon Rapide koneilla (Lappi ja Salama) Mikkelin ja Helsingin väliä, mutta joutui selvitystilaan, koska Aeron (myöh. Finnair) vastustuksesta ei yhtiölle myönnetty lupaa laajennukseen mm poikkisuomen liikenteeseen.  Sen jälkeen reittiä lensi mm lentohuolinta kunnes bisness siirtyi Finnairille.

(kts. http://www.mikkeli.fi/fi/sisalto/03_mikkeli_tieto/02_historia/08_liikennehistoriaa/05_lentokentta_koko_historiikki )

 

Karhumäki Airways (myöhemmin Kar-Air) liikennöi aikoinaan monelle kotimaan kentälle ja mm. Tukholmaan, Göteborgiin, Luxembourgiin, Barcelonaan ja Malagaan. Mukaan mahtui myös Twin Otterilla lentäminen Oulusta Kuusamoon, joka loppui rysähtämiseen pellolle. Yhtiö oli vuosia Finnairin "apuyhtiönä", loppuvuosina muistona omasta reittiliikenteestä oli Finnairin Helsingin ja Lappeenrannan välisten lentojen operointi KR-reittitunnuksin. Yhdessä Airbussissa ja DC-6B Swingtail rahtikoneessa oli vielä Kar-Airin maalaukset. Vähitellen yhtiö kävi tarpeettomaksi Finnairille, joten se sulautettiin Finnairiin ja nimi häipyi käytöstä.

 

Wasa Wings lensi Helsingistä Ilmajoelle ja Ylivieskaan kunnes teki epäonnisia laskeutumisia ja menetti erinäisten vaiheiden kautta lentolupansa.

 

Pohjanmaan lento lensi sitten mm. Ilmajoelle, Kauhavaan ja Vaasaan kunnes SAS osti sen ja muutti nimeksi Blue1.

 

Etelä-Pohjanmaan lentokeskus lensi Pohjanmaan ja Helsingin välisiä lentoja, muutti nimensä Finncomiksi ja lopulta Flybe Finlandiksi kun oli päätynyt British Airwaysin ja Finnairin omaisuudeksi. Välillä oli mielenkiintoinen vaihe kun puhuttiin, että Finncom olisi ostanut Air Balticin itselleen.

 

Söder Airlines lensi aikoinaan Tampereelta Ouluun, Tallinnaan ja Kittilään.

 

Skärgårdsflyg lensi Ahvenanmaalla saaristossa aikoinaan oikein reittiliikennettä. Yhtiö on edelleen olemassa, mutta ei ainakaan virallisesti lennä aikataulun mukaista reittiliikennettä.

 

Ainoa ulkomaalainen lentoyhtiö, joka on lentänyt Suomessa kabotaasiliikennettä (esimerkiksi täysin kaupallisin oikeuksin Tampereen ja Kuopion välillä, tosin reitin alkupiste oli Riiassa) lienee ollut Air Baltic. Tosin Finnairin Viroon rekisteröidyn Aeron lennot Suomen sisällä ovat myös kabotaasiliikennettä, operoija tosin oli mutkien kautta suomalaisomistuksessa.

 

Mikäköhän lienee unohtunut tuosta listasta?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vähän aikaa sitten tutkin Finnairin 75-vuotiskirjaa,jossa oli merkittynä kotimaan kohteet. Oli kyllä aika paljon enemmän kohteita kotimaassa vuonna 1998 kuin nyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdessä Airbussissa ja DC-6B Swingtail rahtikoneessa oli vielä Kar-Airin maalaukset. Vähitellen yhtiö kävi tarpeettomaksi Finnairille, joten se sulautettiin Finnairiin ja nimi häipyi käytöstä.

 

En tiedä mihin ajanjaksoon tässä viitataan, mutta 1980-luvun alussa käytöstä poistuneeen DC-6BST OH-KDA:n jälkeen Kar-Airin värit olivat vielä yhdessä DC-8-koneessa, ja tämän jälkeen kahdessa A300-koneessa (OH-LAA ja -LAB). Viimeiset Kar-Airin väreissä lentäneet koneet olivat ATR-72-koneita, jotka säilyttivät Kar-Airin värit pitkälle 1990-luvulle.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohjanmaan lento lensi sitten mm. Ilmajoelle, Kauhavaan ja Vaasaan kunnes SAS osti sen ja muutti nimeksi Blue1.

 

Hetkinen... Oliko Air Botnia nimi aiemmin todella Pohjanmaan Lento? Firman nimi oli joka tapauksessa Air Botnia kun SAS osti sen, ja tällä nimellä yhtiö jatkoi SAS:n omistuksessa. Blue1-nimi otettiin käyttöön vasta myöhemmin.

 

Etelä-Pohjanmaan lentokeskus lensi Pohjanmaan ja Helsingin välisiä lentoja, muutti nimensä Finncomiksi ja lopulta Flybe Finlandiksi kun oli päätynyt British Airwaysin ja Finnairin omaisuudeksi. Välillä oli mielenkiintoinen vaihe kun puhuttiin, että Finncom olisi ostanut Air Balticin itselleen.

 

SAS:n ostettua Air Botnian firman (entiset?) omistajat/omistaja laittoivat pystyyn Finncomin joka lensi kotimaan reittejä ruotsalaisen Golden Airin kanssa. Golden Air -yhteistyön loputtua lentoja alettiin lentää omalla nimellä (ja luvalla?).

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai, näinkö päin?  ;D

 

Juu, vähän vapaata kerrontaa tuossa aloitusviestissä muutenkin ;)

 

Mutta yksi tuosta puuttuu, en nyt muista nimeä, toimi jonkin aikaa joskus 60-luvulla, lensikö se nyt DC-4:lla? ??? Yksi yhtiön puuhamiehistä oli Maarianhaminan DC-3 onnettomuudessa menehtynyt 'ylimääräinen' matkustaja. No joo, se ei tainnut kyllä lentää kotimaan reittiliikennettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, vähän vapaata kerrontaa tuossa aloitusviestissä muutenkin ;)

 

Mutta yksi tuosta puuttuu, en nyt muista nimeä, toimi jonkin aikaa joskus 60-luvulla, lensikö se nyt DC-4:lla? ??? Yksi yhtiön puuhamiehistä oli Maarianhaminan DC-3 onnettomuudessa menehtynyt 'ylimääräinen' matkustaja. No joo, se ei tainnut kyllä lentää kotimaan reittiliikennettä.

 

Finlantic ei lentänyt reittiä. Tyyppi oli DC-6 OH-DCA ja OH-DCB.

 

http://www.flightforum.fi/forum/index.php?FFSESS=1ifgvep6pmu6raoens0bvj3ir0&topic=47381.0

 

Savon Lentolinjojen toiminta loppui oikeastaan siihen, ettei Kulkulaitosten ministeriö myöntänyt sille lupaa jatkaa Helsinki-Mikkeli -reittiä Kajaaniin. Ilmeisesti K.T.B.Koskenkylä teki ratkaisun asiassa.

 

Jos oikein muistan, aloitti eräs yhtiö liikennöinnin välillä Tampere-Jyväskylä, vesikoneella. Hyviä arvauksia konetyypistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Jos oikein muistan, aloitti eräs yhtiö liikennöinnin välillä Tampere-Jyväskylä, vesikoneella. Hyviä arvauksia konetyypistä?

 

Seppo Uolamon Härmälä-kirjasta : "Noorduyn Norseman, OH-NOA. Jyväskyläisten Särkän-veljesten kone, joka lensi päivittäin elo-lokakuussa 1958  Härmälän kentän korjaustöiden aikana. Lähtö oli Jyväskylästä 16.45 ja Tampereelta 18.00"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myönnetään, että hiukan vasemmalla kädellä tämän ketjun aloitusta kirjoiteltiin. Mutta tuo Air Baltic/Finncom kaupan subjektin ja objektin sekoilu oli jo vähän liikaa.  :-[

 

Finnaviation (eli vinvation niin kuin savolaisserkkuni sanoivat) unohtui. Samoin Flying Finn.

 

Finlantic oli puhdas tilauslentoyhtiö samoin kuin Keihäsen Spearairkin.

 

Joskus 70 tai 80-luvulla joku lensi reittiliikennettä Oulusta (tai sitten Rovaniemeltä Sodankylän kautta Ivaloon.  Pitkäikäinen ei tämäkään ollut.

 

Finnaviationista löytyy mielenkiintoista muisteloa http://www.nordicair.org/fa/index.htm

 

Vanhoja aikatauluja:http://www.timetableimages.com/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mikäköhän lienee unohtunut tuosta listasta?

Ainakin tuohon Sjy-Hki osioon on lisättävä vielä ruotsalainen Direktflyg,joka nyt viimeksi operoi Seinäjoelta.Liian pitkään jatkuneen tauon jälkeen asiakaskunnan uudelleen muodostaminen ei vain enää onnistunut! Hatunnosto Borlängen toimijalle joka tapauksessa,rohkea yritys kuitenkin! Viimeinen lento lennetään ylihuomisin,torstaina  :(  Tuossa yhtiön tiedote: http://www.direktflyg.com/?menuId=592

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enolaisen Pekka Surakan Blue Sky-yhtiö yritti muistaakseni 1980-luvun loppupuolella reittiliikennettä Joensuu-Kuopio-Oulu, mutta ei tainnut kannattaa. Montako lentoa lennettiin ja millä koneella? Surakalla oli noihin aikoihin ainakin Cessna 401 OH-CGW

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se pohjoisen reitin lentäjä oli Romppaisen Tauno. Lenteli alkuaikoina esim. Ivalosta Ukonjärveltä C 185:lla. Vuosina 1981 - 1989 kevytreittiliikennettä. Reitti saattoi olla jossakin vaiheessa Rovaniemi - Sodankylä - Ivalo ja paluu saattoi olla Kittilä - Rovaniemi. Kalustona oli eri aikona mm. C 402, C414 ja Beech 1900. Aikanaan möi yhtiönsä Tilauslento Oy:lle joka toimii tänäänkin Oulussa. ( Tiedot, Lapin Ilmailuhistoria 2 ).

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalustona oli eri aikona mm. C 402, C414 ja Beech 1900.

 

Kun Suomen rekisterissä ei ole koskaan ollut C414 Challenchoria, niin mahtoisko tuossa olla typo (C404 Titan)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se tietenkin oli C 404 Titaan joita oli 2. Taisivat olla vuokrattuja Hollannin  suunnilta, samoin kun se B1900. Ja firman nimi oli Polarwing.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se tietenkin oli C 404 Titaan joita oli 2. Taisivat olla vuokrattuja Hollannin  suunnilta, samoin kun se B1900. Ja firman nimi oli Polarwing.

 

Sippo

 

Oikeasti ne olivat Cessna F406 Caravan II:ia, OH-ALU ja ALY, tunnukset noin ulkomuistista. Turboproppeja, Titaneissa oli mäntämoottorit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polarwing kaksimoottori Cessna teki mahalaskun koululennon päätteeksi Helsinki-Vantaalla noin vuonna 1983. Tuossa koneessa oli mäntämoottorit.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin listataampa tähän mennessä esille tulleita Romppaisen / Polarwingin lentolaitteita. FR172G / OH-CDG, C185 / OH-CGO, C402B / OH-CIV, C404 / OH-CIZ, 2 x CF406 / OH-ALU ja OH-ALY sekä Beechcaft 1900 / OH-BPA. PA31 / OH-TLO taisikin olla sitten oululaisten omistama.

Matkustin itse aikoinaan tuolla 1900:lla Roi - Sodankylä - Ivalo välin. Ihan mukiin menevä kyyti.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen nelisivuinen ja alunperin keskeltä taitettu nostalginen brosyyri löytyi "kätköistä". Esitteen koko 15 cm x 10,5 cm, eli ei mikään lakana. Konetyypit varmaankin kertovat koska esite on painettu, eli taitaa painottua yhtiön alkuaikoihin. Sir-Airin entinen Mitsubishi MU-2B OH-MIS näyttäisi olleen Wasawingsin käytössä 1982-83.

 

wasawings_esite_1.jpg.226532e24be4e2c5e554469ae8abb35d.jpg

 

 

Jukka

>wasawings_esite_2.jpg.fd5fc65241711e96c6d4b9345f066911.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"En tiedä mihin ajanjaksoon tässä viitataan, mutta 1980-luvun alussa käytöstä poistuneeen DC-6BST OH-KDA:n jälkeen Kar-Airin värit olivat vielä yhdessä DC-8-koneessa

Juha"

 

Off-topiccina ylläolevaan korjaukseen täsmennys (hiuksia halkoen):

DC-6 OH-KDA:n liikenteen loppumisen jälkeen vuonna 1981 KAR-AIRin värit olivat suunnilleen peräkkäin kahdessa DC-8 koneessa ja jopa kahdet eri värit. Vuonna 1972 KAR-AIRin käyttöön otettu vanhoissa väreissä ollut DC-8 OH-KDM korvattiin vuonna 1985  vaaleasävyisellä "Iso-vaalee" KAR-AIR DC-8:lla.  Juttu menisi oikeammin kai, jos vaihtaisi tämän lauseen "Kar-Airin värit olivat vielä yhdessä" --> "Kar-Airin värit maalattiin vielä uusina yhteen"  ;D 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MÄNTTÄ - HELSINKI -MÄNTTÄ

1) Tuorilan Kalle Baronilla

2) Virkajärvi & Co  Navajolla

 

Lisäys OT:nä, mutta koomisena lisämausteena.

Kalle oli eräässä tilaisuudessa ja sanoi siellä olleen pihalla tosi-pitkä lipputanko, tosin Kalle sanoi sen olleen vähän häntä lyhyempi.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MÄNTTÄ - HELSINKI -MÄNTTÄ

1) Tuorilan Kalle Baronilla

2) Virkajärvi & Co  Navajolla

 

 

Hiukka täsmennystä: Ilmailuyhtymä Tuorila ja Kumppanit (Kalle, Aarno Virkajärvi ja Pekka Seppälä) lensi Halli - Helsinki väliä aluksi Baronilla OH-BBI G.A. Serlachius Oy:n lukuun lähes säännöllisesti. BBI tuli Ilmailuyhtymän käyttöön keväällä 1972, säännölliset tilauslennot alkoivat pian tämän jälkeen. Mäntän kentältäkin lennettiin kesäaikaan silloin tällöin, enimmäkseen kuitenkin Hallista. Baron tuhoutui Växjössä lokakuussa 1976, Kalle ja olikohan kaksi vai kolme matkustajaa kuolivat.

Tätä ennen, syksyllä 1974 oli Ilmailuyhtymä hankkinut Navajon OH-PNA, jolla lensivät Halli-Helsinki väliä vuoteen 82 saakka, jolloin koneeksi vaihtui Chieftain OH-PNV. Näillä Pipereillä ei Mäntässä enää käyty.

Noin vuonna 1988 G.A. Serlachius Oy:n pääkonttori muutti Helsinkiin, ja lentämisen tarve loppui siihen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään