Tuomas Korri

Kysymyksiä lentomatkustamisesta, lähtöselvityksestä, koneenvaihdosta yms.

705 viestiä aiheessa

Tuolla "tyhmiä kysymyksiä ilmailusta" ketjussa nousi esille tarve tälläiselle aiheelle, mutta en sellaista nähnyt joten ajattelin sen perustaa.

 

Eli ideana olisi kootusti tämän aiheen alle kerätä kaikki kysymykset ja vastaukset liittyen koneenvaihtoihin, lähtöselvityksiin, matkatavaroiden perille selvityksiin ja muihin vastaaviin liittyen. Näin nämä kysymykset ja aiheet löytyvät keskitetysti yhden otsikon alta ja niistä muodostuu ikäänkuin luontaisesti oma info-pakettinsa ensimmäistä lentomatkaa suunnitteleville, sekä nille, jotka ovat menossa sellaiselle lentokentälle, jonka toimintatavat ovat vähän ns. hakusessa.

 

Alkuun voisi vaikkapa muutaman ns. perussäännön kirjoittaa.

 

Matkatavaroiden selvitys jatkolennoille:

 

Mikäli jatkolentosi on samalla lipulla ja saman varaustunnuksen alla, onnistuu matkavaroiden selvitys jatkolennolle yleensä aina Euroopassa jo ensimmäisessä lähtöselvityksessä. Ameriikkaan suuntautuvat lennot ovat aina pieni kysymysmerkki, mutta nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että mikäli lennät samalla lentoyhtiöllä, saat laukkusi yleensä selvitettyä perille asti myös silloin, mikäli vaihtosi tapahtuu amerikkalaisella lentokentällä. Joskus tämä onnistuu myös, mikäli jatkolentosi on eri yhtiöllä, mutta käyttämäsi yhtiöt kuuluvat samaan allianssiin. Omana kokemuksena voin kertoa, että yhdeksän kertaa kahdestatoista on laukku mennyt perille asti, ilman erillistä tullaamista esimerkiksi Miamissa tai Houstonissa. Parhaan ja viimeisimmän tiedon tästä saat lähtöselvitystiskillä tai Bag-Drop tiskillä lähtiessäsi ensimmäiselle lennolle.

 

Mikäli taas jatkolentosi on eri lipulla kuin ensimmäinen lentosi, yleensä et voi selvittää laukkuja perille asti. Jotkin lentoyhtiöt voivat tämän tehdä, mikäli jatkolentosi on saman yhtiön lento.

 

 

Myöhästyminen jatkolennolta:

 

Mikäli jatkolentosi on samalla lipulla, kuin ensimmäinen lentosi, mutta ensimmäinen lentosi on myöhässä ja täten myöhästyt myös jatkolennolta, on lentoyhtiö velvollinen etsimään vaihtoehtoiset lennot ja myös kustantamaan ne. Mikäli myöhästyt tarpeeksi, olet oikeutettu myös tietynsuuruisiin korvauksiin. Mikäli myöhästyt yön yli, joutuu lentoyhtiö todennäköisesti huolehtimaan myös majoituksestasi. Näissä tilanteissa on helpointa mennä kyseisen lentoyhtiön infopisteeseen/selvitystiskille ja kysyä seuraavia toimenpiteitä.

 

Mikäli olet ostanut lentosi eri lipuille ja ensimmäinen lento on myöhässä ja täten myös myöhästyt toiselta lennoltasi, et ole yleensä ole oikeutettu korvauksiin, vaan uudet jatkolennot menevät omasta pussista. Jotkut matkavakuutukset voivat korvata jotain, mutta vasta jälkikäteen ja niissäkin tapauksissa pitää jotenkin todistaa, että myöhästyminen ei ollut itsestä johtuvaa.

 

Eli jatkolentojen osalta voin antaa monet kerrat seuraavalta jatkolennolta myöhästyneenä ohjeen; Siinä tilanteessa, kun myöhästyt jatkolennoltasi, kello on yksitoista illalla paikallista aikaa, seuraava lento määränpäähäsi lähtee vasta seuraavana päivänä puolelta päivin ja mikään ei ole oikeastaan enää auki, on suorastaan huojentavaa, että olet ostanut lentosi samalle lipulle, eikä sinun itsesi tarvitse siis huolehtia siitä, miten tämä soppa ja mahdollinen uudelleenreititys hoidetaan. Eli, jos mahdollista, osta aina lippusi niin, että kaikki matkaasi kuuluvat lennot ovat samalla varaustunnuksella varustettuja, tai jätä vähintään riittävä aika lentojesi välille, mikäli joudut ostamaan lentosi erillisille lipuille.

 

Lisätään vielä aloitusviestiin:

 

Mikäli matkustat yhdysvaltoihin, muistathan täyttää ESTA-hakemuksen? Osoitteessa https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ täytät tietosi ja maksat 14$. Mikäli tulos on positiivinen, olet oikeutettu matkustamaan Yhdysvaltoihin. ESTA on voimassa kaksi vuotta kerrallaan, tai passin voimassaolon loppumiseen saakka. ESTA ei kuitenkaan automaattisesti takaa maahanpääsyä Yhdysvaltoihin, vaan tämä päätös tehdään vasta maahantulotarkastuksessa Yhdysvalloissa.

 

Muutama linkki vielä netissä oleviin matkustustyökaluihin:

 

www.virtuallythere.com

www.checkmytrip.com

https://classic.checkmytrip.com

 

Näillä edellälistatuilla työkaluilla todennäköisesti saat kaikki matkaasi liittyvät asiat hoidettua, tulostettua sähköiset lippusi yms. Kuitenkin käyttämäsi lentoyhtiö yleensä tarjoaa vielä laajemman mahdollisuuden muokata matkaasi heidän oman matkatyökalun avulla. Esimerkiksi Lufthansa ja American Airlines sekä United antavat sinun valita istumapaikkasi esimerkiksi kuukautta ennen lentoa ilman erillistä maksua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ketju tuli kuin tilauksesta. Kiitos siitä nyt heti ensi alkuun :thmbup:

Noniin, en saa unta tässä koska maanantain lähtö suoraan sanottuna jännittää. Minulla on Britishin lennot Helsinki-Oslo-Lontoo-Miami. Ensimmäisen legin operoi Finski ja loput BA:n siivin. Teenkö Checkkauksen operoivalle Finnairille vai Britishille?

Finnairin Checkin viesti/meili tulee 36h ennen lentoa ja vielä sitä ei ole kuulunut. Minulla siis on kaikki yhdellä varausnumerolla eli loppuun asti pitäisi selvitä Lontoossakin ilman mitään uusia checkkauksia?

Paluu on sitten Miami-New York-Helsinki. Siskoni väittää ettei laukkuni mene suoraan Finskin koneeseen, vaan joutuisin Nykissä vaihtamaan ne seuraavalle lennolle. Samassa alliansissa kuitenkin ovat joten eikö kaiken järjen mukaan näiden pitäisi mennä suoraanaa? Kiitoksia jo etukäteen :D

Ps en ole peräkammarin poika Kuhmon perukoilta, vaikka kysymyksitäni voisi saada sellaisenkin kuvan :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paluu on sitten Miami-New York-Helsinki. Siskoni väittää ettei laukkuni mene suoraan Finskin koneeseen, vaan joutuisin Nykissä vaihtamaan ne seuraavalle lennolle.

 

Siskosi on väärässä; laukut menevät Helsinkiin saakka. Toisinpäin lennettäessä taas joutuisit säätämään laukkujen kanssa Nykissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ketju tuli kuin tilauksesta. Kiitos siitä nyt heti ensi alkuun :thmbup:

Noniin, en saa unta tässä koska maanantain lähtö suoraan sanottuna jännittää. Minulla on Britishin lennot Helsinki-Oslo-Lontoo-Miami. Ensimmäisen legin operoi Finski ja loput BA:n siivin. Teenkö Checkkauksen operoivalle Finnairille vai Britishille?

Finnairin Checkin viesti/meili tulee 36h ennen lentoa ja vielä sitä ei ole kuulunut. Minulla siis on kaikki yhdellä varausnumerolla eli loppuun asti pitäisi selvitä Lontoossakin ilman mitään uusia checkkauksia?

Paluu on sitten Miami-New York-Helsinki. Siskoni väittää ettei laukkuni mene suoraan Finskin koneeseen, vaan joutuisin Nykissä vaihtamaan ne seuraavalle lennolle. Samassa alliansissa kuitenkin ovat joten eikö kaiken järjen mukaan näiden pitäisi mennä suoraanaa? Kiitoksia jo etukäteen :D

Ps en ole peräkammarin poika Kuhmon perukoilta, vaikka kysymyksitäni voisi saada sellaisenkin kuvan :-[

 

Yleensä check-in tehdään ensimmäiselle operoivalle yhtiölle, joka voi tulostaa boardin passit sitten seuraavillekkin lennoille, mikäli jatkolentojesi välissä ei ole liikaa aikaa. Lontoossa joudut tekemään muistini mukaan transitin Terminaali 5 -> Terminaali 5 eli transit-linjaa T5:sen turvatarkastukseen, menet turvatarkastuksesta läpi ja kahden käytävämutkan jälkeen oletkin sitten transit-tiskeillä. Menet British Airwaysin tiskille, näytät passisi, lippusi, mahdollisesti jo Helsingissä tulostetut boardin passit ja matkalaukkutagit. Joudut myös todennäköisesti vastaamaan muutamaan kysymykseen koskien Ameriikan matkaasi.

 

Tarkista vielä saapuva ja lähtevä terminaalisi. Esimerkiksi osoitteessa http://www.britishairways.com ota ylälaidasta "Manage My Booking", syötät varausnumerosi ja sukunimesi niin saat lentotietosi näytölle. Siellä näkyy myös käytetyt terminaalit. Riippuen yhtiöistä, myös T3 ja T1 voivat olla ainakin käytössä.

 

Laukkusi siirtyy automaattisesti jatkolennollesi New Yorkissa, tai ainakin itsellä on jokaisella kerralla tuon reitin lentäneenä siirtynyt. Tarkista vielä viimeaikaisin tieto Miamin Check-inissä.

 

Olethan täyttänyt ESTA -hakemuksen Yhdysvaltoihin? Mikäli se on tekemättä, matkasi loppuu lyhyeen jo lentokentällä. Osoitteessa https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ käyt täyttämässä tietosi ja tulostat saadun lomakkeen mukaan. Tämä maksaa 12$ jonka voit maksaa luottokortilla tai esimerkiksi elektronilla. Ja on pakollinen. Viimeistään maahantuloviranomainen Miamissa käännyttää sinut, jos Lontoossa ei matkaasi pysäytetä.

 

Kannattaa muutekin olla tarkkana Yhdysvaltojen maahantuloviranomaisten lomakkeiden ja paperien kanssa, täytä tietosi selkeästi ja rehellisesti niin ongelmia ei tule.

 

Tämä ketju on juurikin kysymistä ja tiedonjakoa varten, elä siis huoli, et leimaudu peräkammarinpojaksi Kuhmosta, vaikka kyselisitkin. Itsekkin olin joskus tilanteessa, että ensimmäinen lentomatka ja Ameriikan lento lähestyi ja tietoa ei oikeastaan ollut miten pitäisi toimia. Hyvin on kuitenkin muiden opastuksella aina selvitty joten mielellään varmasti täällä Foorumilla ja muutenkin autetaan jos vaan voidaan  ;) Ilmailu yhdistää ihmisiä ja tiedon panttaamisesta ei ole mitään hyötyä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä check-in tehdään ensimmäiselle operoivalle yhtiölle, joka voi tulostaa boardin passit sitten seuraavillekkin lennoille, mikäli jatkolentojesi välissä ei ole liikaa aikaa. Lontoossa joudut tekemään muistini mukaan transitin Terminaali 5 -> Terminaali 5 eli transit-linjaa T5:sen turvatarkastukseen, menet turvatarkastuksesta läpi ja kahden käytävämutkan jälkeen oletkin sitten transit-tiskeillä. Menet British Airwaysin tiskille, näytät passisi, lippusi, mahdollisesti jo Helsingissä tulostetut boardin passit ja matkalaukkutagit. Joudut myös todennäköisesti vastaamaan muutamaan kysymykseen koskien Ameriikan matkaasi.

 

Tarkista vielä saapuva ja lähtevä terminaalisi. Esimerkiksi osoitteessa http://www.britishairways.com ota ylälaidasta "Manage My Booking", syötät varausnumerosi ja sukunimesi niin saat lentotietosi näytölle. Siellä näkyy myös käytetyt terminaalit. Riippuen yhtiöistä, myös T3 ja T1 voivat olla ainakin käytössä.

 

Laukkusi siirtyy automaattisesti jatkolennollesi New Yorkissa, tai ainakin itsellä on jokaisella kerralla tuon reitin lentäneenä siirtynyt. Tarkista vielä viimeaikaisin tieto Miamin Check-inissä.

 

Olethan täyttänyt ESTA -hakemuksen Yhdysvaltoihin? Mikäli se on tekemättä, matkasi loppuu lyhyeen jo lentokentällä. Osoitteessa https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ käyt täyttämässä tietosi ja tulostat saadun lomakkeen mukaan. Tämä maksaa 12$ jonka voit maksaa luottokortilla tai esimerkiksi elektronilla. Ja on pakollinen. Viimeistään maahantuloviranomainen Miamissa käännyttää sinut, jos Lontoossa ei matkaasi pysäytetä.

 

Kannattaa muutekin olla tarkkana Yhdysvaltojen maahantuloviranomaisten lomakkeiden ja paperien kanssa, täytä tietosi selkeästi ja rehellisesti niin ongelmia ei tule.

 

Tämä ketju on juurikin kysymistä ja tiedonjakoa varten, elä siis huoli, et leimaudu peräkammarinpojaksi Kuhmosta, vaikka kyselisitkin. Itsekkin olin joskus tilanteessa, että ensimmäinen lentomatka ja Ameriikan lento lähestyi ja tietoa ei oikeastaan ollut miten pitäisi toimia. Hyvin on kuitenkin muiden opastuksella aina selvitty joten mielellään varmasti täällä Foorumilla ja muutenkin autetaan jos vaan voidaan  ;) Ilmailu yhdistää ihmisiä ja tiedon panttaamisesta ei ole mitään hyötyä  ;)

ESTA tehty ja kiitos vastauksesta.

 

Kim

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi aamulla Lufthansan lento Frankfurtin kautta Amsterdamiin. Joten kysyisin, että eihän alle 18-vuotias tarvitse matkustaessaan yli 18-vuotiaan sisaren kanssa mitään vanhempien lupapapereita ym. Jos kyllä, niin mitä niistä pitää ilmetä tai mistä voi tulostaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi aamulla Lufthansan lento Frankfurtin kautta Amsterdamiin. Joten kysyisin, että eihän alle 18-vuotias tarvitse matkustaessaan yli 18-vuotiaan sisaren kanssa mitään vanhempien lupapapereita ym. Jos kyllä, niin mitä niistä pitää ilmetä tai mistä voi tulostaa?

Ei tarvitse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tällainen ketju on olemassa niin kysytäänpä, että onko toiveajattelua ehtiä SQ25 JFK - FRA lennolta (STA 10:45) AY822 FRA - HEL lennolle, jonka on määrä lähteä klo 11:40? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tällainen ketju on olemassa niin kysytäänpä, että onko toiveajattelua ehtiä SQ25 JFK - FRA lennolta (STA 10:45) AY822 FRA - HEL lennolle, jonka on määrä lähteä klo 11:40? ???

 

Pitaisi onnistua, jos vaan saat matkatavarat tsekattua Helsinkiin saakka -- muuten voi tehda tiukkaa. Olen tehnyt 45 minuutin vaihdon terminaali 1:n A-siivesta C-siipeen, jolloin on pitanyt poistua landside-puolelle ja kavella noin puolesta kilometrista kilometriin. Finnair lahtee T2:sta, jonne voit siirtya junalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei taida hinta pitää enää kutiaan. ESTA:n sivujen kautta tänään tehtynä veloittivat 14 USD (käsittelymaksu 4 USD + lupamaksu 10 USD).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä check-in tehdään ensimmäiselle operoivalle yhtiölle, joka voi tulostaa boardin passit sitten seuraavillekkin lennoille, mikäli jatkolentojesi välissä ei ole liikaa aikaa. Lontoossa joudut tekemään muistini mukaan transitin Terminaali 5 -> Terminaali 5 eli transit-linjaa T5:sen turvatarkastukseen, menet turvatarkastuksesta läpi ja kahden käytävämutkan jälkeen oletkin sitten transit-tiskeillä. Menet British Airwaysin tiskille, näytät passisi, lippusi, mahdollisesti jo Helsingissä tulostetut boardin passit ja matkalaukkutagit. Joudut myös todennäköisesti vastaamaan muutamaan kysymykseen koskien Ameriikan matkaasi.

 

Tarkista vielä saapuva ja lähtevä terminaalisi. Esimerkiksi osoitteessa http://www.britishairways.com ota ylälaidasta "Manage My Booking", syötät varausnumerosi ja sukunimesi niin saat lentotietosi näytölle. Siellä näkyy myös käytetyt terminaalit. Riippuen yhtiöistä, myös T3 ja T1 voivat olla ainakin käytössä.

 

T5->T5 transiteissa boarding passit saa jo ensimmäisessä lähtöselvityksessä määränpäähän asti. Taidat myös sekoittaa terminaalit, sillä T5 transit-tiskit ovat ennen turvaa, ei turvan jälkeen. Syynä ns. conformance check, joka tehdään ennen turvatarkastusta. T3 on sitten taas ensin turva ja sitten parit käytävämutkat jonka jälkeen olet siinä transit-tiskeillä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoni menivät varsin mukavasti. Missään transit tiskillä ei pitänyt enää Lontoossa käydä. Sain Helsinki-Vantaalta automaatista liput jokaiselle lennolle. Ainoa miinus oli Oslon hinnat. Pieni lasi tuoremehua ja sämpylä ja tililtä lähti yli 17 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitaisi onnistua, jos vaan saat matkatavarat tsekattua Helsinkiin saakka -- muuten voi tehda tiukkaa. Olen tehnyt 45 minuutin vaihdon terminaali 1:n A-siivesta C-siipeen, jolloin on pitanyt poistua landside-puolelle ja kavella noin puolesta kilometrista kilometriin. Finnair lahtee T2:sta, jonne voit siirtya junalla.

 

Enpä usko että laukkujen tsekkaaminen Helsinkiin asti onnistuu, sillä JFK-FRA ja FRA-HEL lennot ovat eri lipuilla. Ruumaan tuo laukku on pakko laittaa, sillä Singapore Airlinesilla saa ottaa matkustamoon vain 7 kg painavan pakaasin ja kamerareppu itsessään painaa melkein sen 10 kg..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä usko että laukkujen tsekkaaminen Helsinkiin asti onnistuu, sillä JFK-FRA ja FRA-HEL lennot ovat eri lipuilla. Ruumaan tuo laukku on pakko laittaa, sillä Singapore Airlinesilla saa ottaa matkustamoon vain 7 kg painavan pakaasin ja kamerareppu itsessään painaa melkein sen 10 kg..

 

Sitten nayttaa olevan tiukkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

T5->T5 transiteissa boarding passit saa jo ensimmäisessä lähtöselvityksessä määränpäähän asti. Taidat myös sekoittaa terminaalit, sillä T5 transit-tiskit ovat ennen turvaa, ei turvan jälkeen. Syynä ns. conformance check, joka tehdään ennen turvatarkastusta. T3 on sitten taas ensin turva ja sitten parit käytävämutkat jonka jälkeen olet siinä transit-tiskeillä.

 

 

Olet oikeassa, muistelin viimeisintä reissuani mutta tarkistettuani lipuista, tein juuri tuin T3 transitin. My bad!  ;) Vaan hyvä että oiotte niin, tulee oikeaa informaatiota.

 

Ei taida hinta pitää enää kutiaan. ESTA:n sivujen kautta tänään tehtynä veloittivat 14 USD (käsittelymaksu 4 USD + lupamaksu 10 USD).

 

 

 

Kiitos huomautuksesta, hinta päivitetty aloitusviestiin vastaamaan nykytilannetta. Itselläni lukee ESTA:n tiedoissa 12$ eli 2USD käsittely- ja 10USD lupamaksu. Tein ESTAn vuosi sitten, joten tilanne on muuttunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä usko että laukkujen tsekkaaminen Helsinkiin asti onnistuu, sillä JFK-FRA ja FRA-HEL lennot ovat eri lipuilla. Ruumaan tuo laukku on pakko laittaa, sillä Singapore Airlinesilla saa ottaa matkustamoon vain 7 kg painavan pakaasin ja kamerareppu itsessään painaa melkein sen 10 kg..

 

Menee kyllä todella tiukalle. Jos kuitten asennot ovat kohdallaan ja olet onnettaren kultapoika, voit juuri ja juuri keretä kun vielä vähän etuilet jonottaessa.  ;)

 

Saako tiedustella, miksi ostit eri lipuille? Vai eikö samalle lipulle ollut tarjolla?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet oikeassa, muistelin viimeisintä reissuani mutta tarkistettuani lipuista, tein juuri tuin T3 transitin. My bad!  ;) Vaan hyvä että oiotte niin, tulee oikeaa informaatiota.

 

 

Itse kun viime Helmikuussa lensin HEL-LHR-JNB-MPM niin LHR:llä homma meni näin: T3:sta bussilla T5:n ja siellä oli jo noi transit tiskit heti ennen passikontrollia ja sen jälkeen oli turva. Paluukeikauksella oli taas homma toisin päin eli turva ennen transit tiskejä. T5-T3.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko Finnairilla tehdä lähtöselvitystä edellisenä päivänä automaatilla? Aukeaako siis lähtöselvitys automaateissakin 36 tuntia ennen lennon lähtöä? Matkatavaratagit voi varmaan huoletta tulostaa jo edeltävänä päivänä ja kiinnittää kotona?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pysäköinnistäkin näyttää tulevan oma taiteenlajinsa, jos ja kun yrittää etsiä sitä edullisinta vaihtoehtoa. Tämän em. vaihtoehto näyttäisi äkkiseltään soveltuvan pieniin reissuihin paremmin, kun taas Lentoparkki näyttäisi olevan edullisempi oikeilla lomamatkoilla. Jälkimmäisestä SIL:n kortilla saa vielä prosentteja pois, niin se tekee vertailusta vieläkin haastellisempaa (ei toki paljon, muttei myöskään helpota sitä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleismaailmallinen kysymys reitityksestä/yhtiöistä foorumin asiantuntijoille (jos matka edes joskus toteutuisi).

 

Mikä näistä reitityksistä kannattaisi valita ja miksi (luonnollisesti kaikki olisivat samalla lipulla)?

 

Vaihtoehto 1:

HEL-MXP CX1460 (op AY)

(2h 10 min.)

MXP-HKG CX234

(3h 15min.)

HKG-DPS CX785

 

DPS-HKG CX784

(4h 15min.)

HKG-LHR CX255

(4h)

LHR-HEL CX1413 (op AY)

 

Vaihtoehto 2:

HEL-MXP CX1460 (op AY)

(2h 10 min.)

MXP-HKG CX234

(3h 15min.)

HKG-DPS CX785

 

DPS-HKG CX784

(4h 15min.)

HKG-LHR CX255

(5h)

LHR-HEL BA794

 

Vaihtoehto 3:

HEL-SIN AY081

(1h 15 min.)

SIN-DPS SQ948

 

DPS-HKG GA856

(10h 45 min.)

HKG-HEL AY070

 

Hintaerot yhdistelmien välillä ovat parista eurosta n. 500 euroon (suorin ja suurin kotimaisuusaste on kallein) mutta jos hinta jätetään syistä pois, mitä muita huomioita tulee mieleen?

 

Edit: ... ja joihinkin yhdistelmiin on otettava hotellipaketti myös jos haluaa saada lennon yhtä halvalla kuin AY/SQ/GA -yhdistelmän. Tähän saa ottaa kantaa lentoyhtiöistä ja niiden palveluista , kanta-asiakasohjelmista ja yleensä matkustamisesta tietävät.

 

edit2: vaihtoajat lisätty sulkuihin lentojen väliin ja eniten kiinnostaisi kokemykset yhtiöistä ja ajanviettomahdollisuuksista vaihtokentillä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli matkustat yhdysvaltoihin, muistathan täyttää ESTA-hakemuksen? Osoitteessa https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ täytät tietosi ja maksat 14$. Mikäli tulos on positiivinen, olet oikeutettu matkustamaan Yhdysvaltoihin. ESTA on voimassa kaksi vuotta kerrallaan, tai passin voimassaolon loppumiseen saakka.

 

 

Tämä ei ihan tarkkaanottaen pidä paikkaansa, se on vain ennakkoilmoitus ja siinä "hyväksymissivussa" lukee aika selvästi että kyseessä ei ole oikeus päästä Yhdysvaltoihin ja immigration voi käännyttää sinut omalla kustannuksellasi ilman eri syytä. Mutta se siis toki kannattaa tehdä, tosin vaikka sitä sanotaan pakolliseksi ainakin KLM:n lentoemot noin vuosi sitten sanoivat että ei sen puuttuminen ole este.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään