Sami Puro

Finnair testaa langatonta verkkoa matkustamoviihteen käytössä

23 viestiä aiheessa

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=547100〈=fi

 

Finnairin matkustajat saavat ensimmäisinä lentomatkustajina maailmassa mahdollisuuden kokeilla HP ElitePad 900 -tablettia Windows 8 -käyttöjärjestelmällä lennonaikaisena matkustamoviihteenä.

 

Finnair aloittaa huomenna 20. maaliskuuta kaksi kuukautta kestävän tablettien ja langattoman internetyhteyden kokeilun yhdessä Airbus A330 -laajarunkokoneessaan. Koneyksilöllä, rekisterinumero OH-LTT, lennetään niin reitti- kuin lomalentoja.

 

”Haluamme jatkuvasti parantaa asiakkaidemme lennonaikaista viihtyvyyttä”, sanoo Finnairin asiakaskokemuksesta ja palvelutuotteen kehittämisestä vastaava johtaja Peter Gabrielsson. ”Kokeilulla testaamme langattoman verkon toimivuutta mannertenvälisillä lennoilla ja matkustajien laitteiden käyttöä lennon aikana. Olemme kiinnostuneita tietämään, miten käyttö jakaantuu istuimessa olevan kiinteän järjestelmän ja tabletin välillä.”

 

”Microsoftilla ja Finnairilla oli ainutlaatuinen tilaisuus toteuttaa matkustamon viihdejärjestelmä aivan uudella tavalla. Kehitimme Finnairille visuaalisesti upean viihdejärjestelmän, joka perustuu Windows 8 -käyttöjärjestelmän mullistavaan, kosketuksella toimivaan käyttöliittymään ja nopeaan sovelluskehitystyöhön. Viihdejärjestelmän tarjoama käyttökokemus tulee ihastuttamaan tuhansia lentomatkustajia”, kertoo Microsoftin palveluista Suomessa vastaava johtaja Riitta Eiskonen.

 

”HP tarjoaa Finnairin käyttöön yritystasoisen ElitePad-tabletin, jotta Finnair voisi tarjota asiakkailleen ainutkertaisen viihdekokemuksen. Tablettimme yhdistää tyylin ja käyttökokemuksen, joita kuluttajat vaativat, ja toisaalta ominaisuudet, joita IT-osasto vaatii", sanoo Ari Koskinen, liiketoimintajohtaja, Työasema- ja tulostusratkaisut, HP.”ElitePad on tehokas ja tyylikäs yrityskäyttöön soveltuva tabletti, joka tyydyttää hyvin matkustajien tarpeet.”

 

Reittilennoilla kokeilu tapahtuu businessluokassa ja lomalennoilla Comfort-luokassa. Halukkaille matkustajille tarjotaan lennon ajaksi käyttöön HP ElitePad -tabletti, joka sisältää elokuvia, tv-ohjelmia, musiikkia ja pelejä. Lisäksi mukana on hyvinvointiin liittyviä ohjelmia, kuten aikaeroa helpottava rentoutussovellus. Käytön päätteeksi matkustajien toivotaan vastaavan kyselyyn, jonka pohjalta saatua tietoa Finnair käyttää lennonaikaisen viihdetarjontansa kehittämiseen.

 

Finnairin yhteistyökumppaneina ovat HP:n ja Microsoftin lisäksi tabletin käyttöliittymän visuaalisesta suunnittelusta vastaava Nordkapp, matkustamon langattoman ja satelliittiyhteyden toimittava OnAir sekä video- ja audiosisällöistä vastaava Spafax.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin lisätä juttuun pari seikkaa, koska soittelin tänään asiasta Finnairille. Tämä tuntuu olevan aika uutta siellä, koska tiedotteessa siteerattu  Peter Gabrielsson ei osannut vastata mihinkään kysymyksiin. Ilmeisesti piti vain saada joku nimi tiedotteeseen.

 

Soitin sitten Jouni Oksaselle, jonka titteli on Director, Entertainment Services tjsp.

Hän kertoi, että noita Win8-lainakoneita tulee tuohon OH-LTT:hen 21 kappaletta. Tiedotteen mukaan niitä on vain bisneksessä ja Comfortissa (lomalennot bisneksen penkeillä), mutta Oksasen mukaan palvelua kokeillaan myös karjaluokassa.

 

Hinnasta ei tunnu olevan Finnairilla vielä aivan selvyyttä. Ensin sain vastauksen, että hinta on 5USD / 3 MB, mikä tarkoittaisi noin 0,7 eurosenttiä per megatavu ja seuraavaksi, että 1-1,3EUR / Mt, Hinta voi kuulemma vaihdella.

Nopeudesta tai latenssista (vasteajoista) en saanut vielä arviota.

 

OH-LTT lentelee Oksasen mukaan tällä hetkellä vaihtelevasti Aasian reitti- ja lomalentoja, Väli-Amerikan lomalentoja (Kuuba/Meksiko) ja New Yorkin reittilentoja. Yhteensä lentoja on Oksasen mukaan noin 50 per kuukausi.

 

Nyt itse toki pidän peukkuja, että kaksi huhtikuun HEL-JFK- ja JFK-HEL-lentoani (toinen turistissa ja toinen bisneksessä) sattuisivat osumaan tälle koneelle. :)

 

T. Tero

 

P.S, Juttuni netissä, jos haluatte lukea Oksasen kommentteja: http://www.3t.fi/artikkeli/uutiset/teknologia/finnair_kokeilee_nettiyhteytta_ja_tablettia_kaukolennoilla

 

edit: typoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensin sain vastauksen, että hinta on 5USD / 3 MB, mikä tarkoittaisi noin 0,7 eurosenttiä per megatavu ja seuraavaksi, että 1-1,3EUR / Mt, Hinta voi kuulemma vaihdella.

 

Hurrh, kallista.

 

Mitenkä muilla longhaulereilla? Muistelisin että SAS veloittaa kertamaksun yhteydestä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin itse maksaa vaikka 30-60 EUR per lento, jos on pitkä matka edessä. Tuo siirretyn datamäärän mukaan hinnoittelu on kuitenkin aika showstopper. Eihän sitä uskalla käyttää lainkaan, kun jo yhden nykyaikaisen web-sivuston avaaminen tarkoittaa muutamien megatavujen tiedonsiirtoa.

 

Ymmärrän, että satelliittiyhteyden kapasiteetti on rajallinen, mutta hinnoittelun pitäisi silti olla tavalliselle ihmiselle ymmärrettävä. Megatavuhinnoittelut eivät minusta tunnu siltä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten haudattu Connexion by Boeing taisi olla Lufthansalla ja SASilla luokkaa $10 tunti tai $30 koko lento. Tosin taisin vain kerran maksaa palvelun käytöstä, sitten Boeing päätti tappaa koko järjestelmän investoituaan siihen miljardeja (ja lukuista lentoyhtiöt miljoonia), syynä ilmeisesti se, että yhdysvaltain ilmailuviranomaiset eivät tuolloin antaneet lupaa nettiyhteyksille Amerikan yllä, joten suurin potentiaalinen asiakasryhmä jäi saavuttamatta. Vuoden loppuun järjestelmää saikin sitten käyttää täysin ilmaiseksi.

 

Jotenkin tuollaiset erikseen matkustajille jaettavat laitteet tuntuvat vähän pyörän keksimiseltä uudelleen ajalta ennen joka penkkiin integroitua viihdejärjestelmää. Bisneksessä ehkä erillinen tabletti voi ollakin mukavampi kun on tilaa vaihtaa asentoa ja laskea se välillä penkin kahvalle (OH-LTT:ssä olevassa uudessa bisnesluokassahan on hyvin tasotilaa penkeissä).

 

Lainalaitteella ei kuitenkaan kukaan täysijärkinen lähde kirjautumaan mihinkään salasanaa vaativiin omiin palveluihin (sähköpostit, facebookit tms.), joten hyöty on lähinnä perusnettiselailussa, jonka voisi penkin näytölläkin tehdä. Mutta kyseessä lienee tosiaan vain pilottikokeilu, jolla haetaan käyttäjäkokemuksia, pääsääntöisesti ihmiset halunnevat käyttää omia laitteitaan. Niihin liittyen olen usein miettinyt, että kuinkahan moni osaa/tajuaa säätää älypuhelimensa sellaiseen tilaan, että WiFi on päällä, mutta matkapuhelinverkkoyhteys ei? Jälkimmäisen käyttö kun lienee edelleen lennon aikana kielletty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko SAS:lla joku yhteys laajarungoissaan?

 

Oli vielä joskus jokunen vuosi sitten, mutta näköjään ei siis enää..

 

$30 per lento on jo siedettävä jos 8h istut putkessa ja tulee kovat feisbuukki-addiktiot..  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinnasta ei tunnu olevan Finnairilla vielä aivan selvyyttä. Ensin sain vastauksen, että hinta on 5USD / 3 MB, mikä tarkoittaisi noin 0,7 eurosenttiä per megatavu ja seuraavaksi, että 1-1,3EUR / Mt, Hinta voi kuulemma vaihdella.

 

Eikös tuossa nyt ole mennyt sentit ja eurot sekaisin! Mutta onhan tuo ihan älytön hinta: nykyään yksi nettisivu kaikkine kilkkeineen on äkkiä tuon 3 MB! Ihan vaan esimerkkinä vaikka DNA:n etusivu, jossa ei oikeastaan ole 'mitään', yli 3 MB. Ja taas meni 5 USD:tä! :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

American Airlinesilla on gogo wifi jonka saa tunneittain hankittua. Toimi hitaasti mutta pelitti.

Norwegianin ilmainen netti parasta. Jos vielä kaukolennoillakin käytössä, niin avot. Tämä Finnairin versio susi ja myös WP tabletitkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa nyt ole mennyt sentit ja eurot sekaisin! Mutta onhan tuo ihan älytön hinta: nykyään yksi nettisivu kaikkine kilkkeineen on äkkiä tuon 3 MB! Ihan vaan esimerkkinä vaikka DNA:n etusivu, jossa ei oikeastaan ole 'mitään', yli 3 MB. Ja taas meni 5 USD:tä! :o

Finnairin oma etusivu 2.7MB, siinä meni jo $5... Saa nähdä kuinka kauan norwegianin wifi pysyy ilmaisena sekään. Mutta joku tunti/lento -pohjainen hinnoitelu kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta sivuten muutaman viikon takainen YLEn uutinen:

 

VR:ltä nettisivujen estolista juniin - kaista liian kapea viihteelle

 

Kun verkossa voi olla kaksisataa ihmistä yhtä aikaa, niin on selvää, että kaista käy kapeaksi. Erilaisten ilmaispalveluiden, YouTuben ja Netflixin ja vastaavien käyttö on koko ajan suositumpaa. Ne rajataan aivan lähiaikoina pois, jotta voimme taata edes keskinkertaisen nettipalvelun kaikille, jotka sitä tarvitsevat vaikkapa työasioidensa hoitoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm. Nyt mä olen vähän ihmeissäni. Tiedotteen mukaan langattoman nettiyhteyden piti alkaa 20.3, mutta LTT lähti tänään 22.3 Hong Kongiin jonne se jää pitkäaikaiseen huoltoon. Mikäli tekniikka ei ole hurjasti muuttunut, niin tuollainen nettiyhteyshän vaatii isohkon antennikotelon koneen katolle (kuvan kyhmy) enkä minä ole sellaista LTT:ssä havainnut viime aikoina. Kuvittelisi muutenkin että tuollaisen järjestelmän asentaminen tapahtuisi isomman huollon yhteydessä. Mene ja tiedä.

 

(Tästä tulikin mieleeni, että yhden A330:n pitäisi kevään aikana saada myös Marimekko-kuosi ylleen. Onko se hän?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli tekniikka ei ole hurjasti muuttunut, niin tuollainen nettiyhteyshän vaatii isohkon antennikotelon koneen katolle (kuvan kyhmy) enkä minä ole sellaista LTT:ssä havainnut viime aikoina. Kuvittelisi muutenkin että tuollaisen järjestelmän asentaminen tapahtuisi isomman huollon yhteydessä.

 

Tarvittava roina löytyy valmiiksi kaikista 330-koneista, mutta se jakaa koneen muiden järjestelmien kanssa samoja kahta satcom-kaistaa. Liekö Hansalla ostettu joku lisäsatcom matkustajien käyttöön bussin lisävarustelistasta.

Antenni on tuo koneen etukyhmy.

 

--

Ilikka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvittava roina löytyy valmiiksi kaikista 330-koneista, mutta se jakaa koneen muiden järjestelmien kanssa samoja kahta satcom-kaistaa. Liekö Hansalla ostettu joku lisäsatcom matkustajien käyttöön bussin lisävarustelistasta.

Antenni on tuo koneen etukyhmy.

Oolrait. Olen lueskellut erinäisistä lähteistä, että juuri tuo iso pahka koneen takaosassa sisältäisi satelliittiantennin puhtaasti nettiyhteyttä varten. Näin ainakin Norwegianin (Row44) ja LH:n (Panasonic) tapauksessa. Ilmeisesti teknologia kuitenkin kehittyy, eikä tuollaista isoa, mekaanisesti satelliittiin kohdistettavaa antennia enää tarvita?

 

Onko sillä, että laitteita jaetaan vain 21kpl (vähemmän kuin bisneksessä on jakkaroita) jotain tekemistä sen kanssa, että käytössä oleva Satcom-kaista on rajallinen?

 

Edit: Tuolla 3T:n artikkelissa mainitaan, että verkkoon pääsee muillakin laitteilla kuin näillä lainatabuilla. Eli siis ilmeisesti ei. Käsitin alkuun, että yhteys olisi suojattu siten, että sitä voisi käyttää vain näillä lainatableteilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Date:

07/05/2011

Username:

 

Payment Method

VISA :XXXX

Flight#:

DAL1169

Delta 24-Hour Pass

$12.95

Total

$12.95

 

Tämä siis vuonna 2011 Deltalla - oli minusta hyvinkin tuon 13 dollarin arvoista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegian mainostaa mahdollisuutta katsoa filmejä ja TV-ohjelmia niissä 60 koneessa, joihin on asennettu nettiyhteystekniikka. 7 € per filmi tai vaihtoehtoisesti tarjolla olevien TV-kanavien katselu 24 h ajan. Nämä palvelut siis normaalin nettikäytön lisäksi. Tyrkyllä olisi 40 filmiä ja 130 TV-kanavaa matkustajien omiin laitteisiin striimattuina. Palvelua on testattu muutaman kuukauden ajan ja se on osoittautunut suosituksi, väitetään.

 

http://www.presskontakt.se/pressreleaser/visa/pressrelease/586236/norwegian-forst-i/DA318206-E389-467A-35B0-2CE4AAE692E0 (ruotsiksi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvittava roina löytyy valmiiksi kaikista 330-koneista, mutta se jakaa koneen muiden järjestelmien kanssa samoja kahta satcom-kaistaa.

 

Finnairin Jouni Oksanen joka tapauksessa sanoi, että nettiyhteyden satelliittilinkkiä varten koneisiin on asennettava (muistaakseni katolle) laitteistoa, minkä takia kone on päiviä (vai olikohan peräti yli viikon, en muista tarkkaan ulkoa) pois liikenteestä. Siksi näiden asentaminen kaikkiin A330-koneisiin veisi Oksasen mukaan jopa yli vuoden. Ja päätöksiä asennuksista ei siis ole Finnairin mukaan vielä tehty.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NYT vasta :o kyllä finski on hidas ja jälkeenjäänyt kun muilla on ollut jo kauan wlanit ja netit ja kännyköiden käyttö oikeus sekä elokuvien vapaa selailu vs, finskin pari kulahtanutta leffaa/lento.

jha silti finski pitää hinnat tuplaten kalliimpana kuin muut yhtiöt samoille reiteille,en käytä onneksi kuin pakosta enää. :)

thai air,etihad,esm,tuplasti parempaa palvelua puolet halvemmin hinnoin ja paremmilla penkeillä, on jopa tilaakin istui normaalin kokoisen suomalaisen miehen,eikä vain kiinan kääpiölle tarkoitettuja penkkejä. no finskin politiikka on ollut AINA jälkeen jäänyttä ja perseestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään