Jan-Erik Andelin

Insidentti Helsinki-Vaasa

48 viestiä aiheessa

Hyvin kokeneet lentomatkustajat raportoivat, ilmeisesti perjantain klo 15 HEL-VAA-lennolta, sakkausinsidentistä lähdön yhteydessä. Aikataulun mukaan Blue1 ja ATR.

 

"Tulipa eka kerta epävarma olo lentokoneessa.Kolmen kone Hki-Vaasa, joka lähti puoli tuntia myöhässä, kaartoi melko voimakkaasti ja tuntui jopa sakkaavan kunnes sitten lähti kohti taivasta.Tämä tapahtui heti kohta nousun jälkeen.Mitään paniikkia ei toki ollut, mutta matkustajien ihmetystä kyllä. No kippari kertoi sitten jossain vaiheessa turbulenssista, jota se ei kyllä mun mielestäni ollut.Päästiin kuitenkin turvallisesti Vaasaan."

 

Eipä ole viime viikkoina ollut kyllä kovin turbulenssiset ilmat, joten mistä lie kyse? Onks tietoo?

 

EDIT:

Lumisateessa ainakin mentiin, mutta turbulenssille aika heikot edellytykset:

EFHK 221320Z 00000KT 5000 -SN BKN011 BKN035 M02/M03 Q1023 NOSIG

EFHK 221250Z 00000KT 6000 -SN BKN011 M02/M03 Q1023 NOSIG

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllähän kokenut matkustaja tunnistaa sakkauksen, koneen nokka painuu reilusti horisontin alapuolelle. Tai sitten eivät olleet kokeneita matkustajia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ko. lennosta en mitään tiedä, mutta kertoisitko missä mediassa nämä "hyvin kokeneet lentomatkustajat" raportoivat ja miten he ovat pätevöityneet tunnistamaan liikennekoneen sakkauksen  matalalla matkustamosta käsin, kun ovat selväsi elossa! Pilvessä on kyllä sangen usein edellytykset turbulenssille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkillinen kallistuma heti alkunousussa - ehkä edellisen koneen jättöpyörre. Jos arvailla pitää...

 

(ja koska ei uutinen, ts. ei referenssiä, siirto yleispuolelle)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän kokenut matkustaja tunnistaa sakkauksen, koneen nokka painuu reilusti horisontin alapuolelle. Tai sitten eivät olleet kokeneita matkustajia.

Niin, konehan ei voi olla sakanneena nokan ollessa horisontin yläpuolella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansanedustajia ja Wärtsilän porukkaa. Lainaus on kansanedustaja Markku Mäntymaan Facebookista, johon en pääse käsiksi.

 

Kun nyt kerran aiheessa ollaan, millä tavalla ATR lähtee sakkaukseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansanedustajia ja Wärtsilän porukkaa. Lainaus on kansanedustaja Markku Mäntymaan Facebookista, johon en pääse käsiksi.

 

Kun nyt kerran aiheessa ollaan, millä tavalla ATR lähtee sakkaukseen?

 

Kansaedustajathan on tunnetusti kaikkitietävää porukkaa, eli kannattaa jättää tollaset väitteet sakkauksesta omaan arvoonsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansaedustajathan on tunnetusti kaikkitietävää porukkaa, eli kannattaa jättää tollaset väitteet sakkauksesta omaan arvoonsa.

 

Joskus minulla on sellainen tunne, että lähin ekspertiisi tässä foorumissa on vientiteollisuuden, kuten Wärtsilän, frequent-maileri-insinöörit ikkunapaikalla.   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt kerran aiheessa ollaan, millä tavalla ATR lähtee sakkaukseen?

 

Enpä tiedä miten eroaisi muista, aina olen simuharjoituksessa oikaissut jo varoituksesta (ilmassa ei koskaan ole ollut lähelläkään) ja niin varmaan olisi tossakin tehty jos olisi lähelläkään oltu. Sen kyllä sitten olisi huomannut matkustamossakin. - yhtäkkiä täysi teho, siivet vaakaan ja nokkaa alemmas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen sakannu lentokoneella siten, että korjaustoimenpiteenä on pitänyt siirtää nokkaa horisontin alapuolelta yläpuolelle! (Silmukan laella)  ;) Tässähän muuten koneen sakatessa korkeutta tuleekin lisää.

 

Vaikea uskoa, että tässä olisi sakkauksesta kyse. Jos on ollut nolla tuuli, niin edelliseen koneen jättöpyörre voisi olla yksi vaihtoehto. Ottaa varmasti vatsan pohjalta kyydissäolijoille. Tämä toki täyttä arvailua.

 

Itselleni sattui josku C152:lla lentäessäni EFHK:n 22:n lähestymislinjan alapuolella, tapaus, että kone rupesi kallistamaan voimakkaasti oikealle. Sai kammeta ihan voimalla ratista, että kioski pysyi pystyssä. Veikkailen, että osuin ylilentäneen koneen jättöpyörteeseen.

 

  -Erno

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin myös edellisen koneen jättöpyörrettä. ATR ei kuitenkaan mikään kovin iso kone ole joten joku kapearunkoinen suihkarikin voi aiheuttaa sen verran voimakkaan jättöpyörteen että ATR sen vaikutuksesta hieman "sukeltaa"

Olin kerran Blue1:n B717:n kyydissä kun lähes heti rotaation jälkeen koneen nokka painui voimakkaasti alaspäin ja koko kone tuntui menevän hetkellisesti alaspäin. Tilanne oli kuitenkin parissa sekunnissa ohi ja kapu myöhemmin kuulutti meidän joutuneen edellisen lähtevän koneen jättöpyörteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajan kannalta nämä jättöpyörteisiin ajot ovat aika inhottavia. Ne tapahtuvat äkkiä mutta ovat onneksi yleensä lyhytkestoisia, sekunnin tai pari. Jos kone joutuu jättöpyörteeseen heti rotaation jälkeen ja tuntuu "sukeltavan", se ei niinkään johdu itse jättöpyörteestä, vaan siitä, että pilotti turvaa toimenpiteellä riittävän nopeuden säilymisen kun ei tiedä paheneeko tilanne vai paraneeko se. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tuossa matkustamon puolella on tullut seurattua ihmisten reagointeja, niin yleisin hämmästyksen aihe tuntuu olevan nousun jälkeen seuraava (varoitus! saattaa sisältää virheellisiä sanoja):

 

Koneen noustua matkustamossa kuulee selkeästi moottoreiden tehojen laskevan ja nousun keskeytyvän. Jos tässä vaiheessa ei yhtään "mitä nyt?" kysymystä kuule, niin ihme on. Kyseessä lienee kuitenkin se, että kone on noussut sallittuun korkeuteen asti ja odottaa lennonjohdolta lupaa ylemmäs. Tähän varmasti saadaan faktat taustalle kokeneemmilta, josta kiitos jo etukäteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tuo aloituspostauksen tarina on kopioitu tai mikä juttu tämä itseasiassa on?

 

Facebookista:

 

Kansanedustajia ja Wärtsilän porukkaa. Lainaus on kansanedustaja Markku Mäntymaan Facebookista, johon en pääse käsiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No aletaanko nyt sitten tekemään tänne väkisin aiheita näistä mitä joku puuhastelee tai lausuu Facebookissa?  :o

 

Suoli24:n puolelta saisi myös monta jännää ja vähän enemmän jännää aloitusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonni. Mittarit on turhia, kysytään vaan kokeneilta matkustajilta.

Sieltähän se tuli, PPL-miehen koko rintaäänellä. Mitä asiallisemmin vastataan myös kokeneiden matkustajien kysymyksiin jopa heitä yllättävistä tilanteista, sitä enemmän kokemus kasvaa matkustamonkin puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
No aletaanko nyt sitten tekemään tänne väkisin aiheita näistä mitä joku puuhastelee tai lausuu Facebookissa?  :o

Niin, joillakin oli varmaan muistelot kesken, miten Jonkkerin-Jope-vainaa aikanaan olikin vuonna yks ja kaks cessnallaan viemässä lankonsa vanhan veneen perämoottoria korpikentältä, kun sitten taajudella rupesikin tapahtumaan. Johon Jope taajuudelle tokaisi kuolemattomia asioita, kuten: "Noh, pojat...". Ei ollut minun tarkoitus keskeyttää, tällaisella suurempaa yleisöä askarruttavalla kysymyksellä, johon ammatti-ihmiset jo ammattimaisesti vastasivatkin.

 

8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tuossa matkustamon puolella on tullut seurattua ihmisten reagointeja, niin yleisin hämmästyksen aihe tuntuu olevan nousun jälkeen seuraava (varoitus! saattaa sisältää virheellisiä sanoja):

 

Koneen noustua matkustamossa kuulee selkeästi moottoreiden tehojen laskevan ja nousun keskeytyvän. Jos tässä vaiheessa ei yhtään "mitä nyt?" kysymystä kuule, niin ihme on. Kyseessä lienee kuitenkin se, että kone on noussut sallittuun korkeuteen asti ja odottaa lennonjohdolta lupaa ylemmäs. Tähän varmasti saadaan faktat taustalle kokeneemmilta, josta kiitos jo etukäteen.

Tai kone lentää läpi "tehonvähennyskorkeudesta" (tai mikä lienee korrektimpi suomennos) jolloin moottorit tiputtavat tehonsa mahd. täydestä lentoonlähtötehosta vähennettyyn nousutehoon ja mahdollisesti lentolaite loiventaa nousuaan kiihdytelläkseen alkunousunopeudesta normaaliin nousunopeuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin kokeneet lentomatkustajat raportoivat, ilmeisesti perjantain klo 15 HEL-VAA-lennolta, sakkausinsidentistä lähdön yhteydessä.

 

Todella kokeneita,muttakin vain politiikan saroilla, EI varmaankaan ilmailun  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi hyvää asiakaspalvelua jos matkustajille kerrottaisiin hieman avoimemmin kaikista näkyvistä poikkeamista joita sattuu aina silloin tällöin. Kyydissä on lisäksi lähes aina porukkaa joita juttu jopa kiinnostaisi.

 

Viime keväänä menin Kittilään ja katselin portilla Kittlän sään, navakka etelätuuli ja lumipyry. Jostain muistin, että Kittillään vaaditaan enemmän minimejä nimenomaan eteläänpäin laskuduttaessa ja ajattelin, että päästäänköhän perille vai saako bussikyydin Rovaniemeltä vielä kaupan päälle. Noh ensimmäisellä yrityksellä ylösveto siitä tulikin ja kun ohjaamosta vaan kuuluteltiin jotain lumisateesta ja pienestä viiveestä niin koneessa vallitsi hienoinen hämmennys. Vieruskaverini on pahasti pettynyt kun luuli, että Kittilän kaltaiselle 'sotilaskentälle' pitäisi kuulemmä päästä vaikka sataisi aidanseipäitä. Ennen seuraavaa ja onnistunutta yritystä holdailtiin semmoinen 30 min ja esim tänä aikana olisi voinut kyllä kertoilla ohjaamosta matkustajille vähän laajemmin miksi tehtiin ylösveto ja mitä tapahtuu seuraavaksi - pienellä vaivalla matkustajakokemus paranisi ja tarinat Somessakin olisivat lähempänä totuutta, parhaimmillaan hyviä viraaleja hyvästä lennosta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
kertoilla ohjaamosta matkustajille vähän laajemmin miksi tehtiin ylösveto ja mitä tapahtuu seuraavaksi - pienellä vaivalla matkustajakokemus paranisi ja tarinat Somessakin olisivat lähempänä totuutta, parhaimmillaan hyviä viraaleja hyvästä lennosta...

Samaa mieltä. Kyllä kokenut, tietävä ja informoitu lentomatkustaja on yhtälailla resurssi matkustamossa, niin kuin able-bodied pax-in oletetaan olevan avuksi hätäexitillä. Sen verran olen jopa itse kertonut hermoilevalle kanssamatkustajalle, että mikä tuo ääni nyt on, mistä tämä käännös, ja missä nyt mennään, ja kerran pitänyt kädestä kun yksi oli panikoimassa lumipyrylähestymisessä. Eli hyvä saada paxit mukaan pakettiin jos vain mahdollista. Monella on monesti jopa runsaammin lentokokemusta kuin matkustamohenkilökunnalla. Ennen kuin ruvetaan äijäämään siitä, mitä on itse Cessnan puikoissa havainnut tai siitä, ettei matkustaja voi mitään ymmärtää ja tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten kun vaimokkeen kanssa lennettiin Zürichiin, niin lähestyminen oli todella pomppuinen ja heittoisa. Mulla oli ikkunapaikka, ja näin jo kentän jolloin sanoin mammalle, että kohta laskeudutaan. No hetki tämän jälkeen kippari laittoi hanat auki, ja tehtiin ylösveto, jolloin osa matkustajista alkoi kirkua ja panikoimaan, ja viereisellä penkkirivillä ollut rouva alkoi vielä bonuksena laattaamaan...

 

Hetken päästä kun oltiin saatu korkeutta lisää, ja kierreltiin uutta lähestymislupaa odotellessa, niin koneen kippari ilmoitti todella asiallisesti ja rauhallisesti matkustajille, että tehtiin ylösveto turvallisuuden vuoksi, kun koneen järjestelmä antoi tuulivaroituksen, ja hetken päästä otettaisiin toinen laskeutumisyritys. Toisella yrittämällä päästiin sitten laskeutumaan, ja vaikka pomppuista oli tällöinkin, niin kyllä se kapteenin informaatio kummasti rauhoitti matkustajia. Ei kuulunut enää kirkumista, mutta naapuripenkissä oleva sama rouva kyllä jatkoi laattaamistaan... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään