Esa Lehtinen

SAS lopettaa Bangkokin reittinsä (kesäkaudeksi)

20 viestiä aiheessa

Katselin Bangkokin lentojen hintoja. Paluu huhti-toukokuun vaihteen tienoilla - SASilla pelkkää harmaata niihin aikoihin. Syykin selvisi:

 

http://airlineroute.net/2012/09/18/sk-bkk-s13cxld/

 

SAS lopettaa lentonsa Bangkokiin huhtikuun alkupuolella ja kalusto siirtyy San Fransiscon reitille, kuitenkin siten että Bangkokin reitti avattaneen taas talvikaudeksi 2013/2014.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi, voi. Näin jatkuu SASin näivettyminen. Bangkokin lisäksi SAS lensi moneen muuhunkin paikkaan tuolla päin maailmaa. Etelä-Amerikankin liikennekin on vain muistoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi, voi. Näin jatkuu SASin näivettyminen. Bangkokin lisäksi SAS lensi moneen muuhunkin paikkaan tuolla päin maailmaa.

 

Itse asiahan on jo vanhaa tavaraa. Bangkokin katkaisu on tiedotettu jo syyskuussa 2012.

 

Näivettyminen on aika ihmeellinen termi kun samaan aikaan Bangkokin katkaisun aikaan avataan SFO:n reitti. Mikä tässä siis nyt näivettyy?

 

Mitkä oli ne monta muuta paikkaa tuolla päin maailmaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä oli ne monta muuta paikkaa tuolla päin maailmaa?

 

Esim.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän mahtaa tarkoittaa kartan kulman teksti "Intercontinental SAS, Associate and pool routes"?

 

Odotinkin jonkun tuohon tarttuvan  ;)

 

Tarkoittaa juuri sitä mitä siinä lukee, eli kumppanuusreittejä tai jotain vastaavaa. Mutta ruotsalaisen wikipedian mukaan ovat lentäneet omalla raudalla historian sivu aasiassa ainakin Bagdad, Bombay, Calcutta, Delhi, Hong Kong, Jakarta, Karachi, Kuala Lumpur, Manila, Osaka, Rangoon, Singapore, Teheran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thai taisi olla yhdessä vaiheessa peräti SASin omistuksessa. Ja Sasin "raudat" lensivät peräti Australiaan asti (nyt en muista kohdekaupunkeja) jonkun muun yhtiön reittinumerolla, oliskohan ollut Thai.

 

Monta "First in the World" asiaa on SASilla ollut, mutta mikään ei ole ikuista. Niin kun ei ollut Neuvostoliittokaan... tai kotoinen Nokiammekaan.

:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin vuosina 1991-96 olivat lentäjät scandinaaveja. en tiedä olivatko SAS miehiä vai ei. ;)

 

Ei pidä paikkaansa kaikilta osin. Lensin aktiivisesti 1990 luvulla Thaimaaseen 2-3 kertaa vuodessa omatoimimatkailijana eli mistä lentoliput vain halvalla sai. Tämä oli aikaa jolloin Finnairin reittikoneeseen lippu BKK maksoi 10 000 markkaa joten muita yhtiöitä käytettiin yhtenä Thai Airways Intern. Yleensä Tukholman tai Köpiksen kautta jolloin kun lipun osti Hel-BKK niin syöttö oli Finnairin tuubilla Vantaalta. Ainakin Köpiksen kautta 747-200 ja taisi olla jopa 300 lensi sellaisella kierrolla että kone tuli Bangkokista teki välilaskun Köpikseen ja sieltä jatkoi Pariisiin. Pariisista kone palasi Köpikseen ja sieltä takas Bangkokiin.

Aina oli thaikkuja ohjaamo täynnä en koskaan nähnyt skandinaaveja muutakuin cabinin puolella matkustajina. Samoin Tukholman kautta lennettäessä. Useamman kerran olin ohjaamokäynnillä ja aina Jumbo lensi thaimaalaisella kokoonpanolla, oli kyllä juttua heidän kanssa et skandinaaveilla oli osansa pilottien koulutuksessa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pidä paikkaansa kaikilta osin. Lensin aktiivisesti 1990 luvulla Thaimaaseen 2-3 kertaa vuodessa omatoimimatkailijana eli mistä lentoliput vain halvalla sai. Tämä oli aikaa jolloin Finnairin reittikoneeseen lippu BKK maksoi 10 000 markkaa joten muita yhtiöitä käytettiin yhtenä Thai Airways Intern. Yleensä Tukholman tai Köpiksen kautta jolloin kun lipun osti Hel-BKK niin syöttö oli Finnairin tuubilla Vantaalta. Ainakin Köpiksen kautta 747-200 ja taisi olla jopa 300 lensi sellaisella kierrolla että kone tuli Bangkokista teki välilaskun Köpikseen ja sieltä jatkoi Pariisiin. Pariisista kone palasi Köpikseen ja sieltä takas Bangkokiin.

Aina oli thaikkuja ohjaamo täynnä en koskaan nähnyt skandinaaveja muutakuin cabinin puolella matkustajina. Samoin Tukholman kautta lennettäessä. Useamman kerran olin ohjaamokäynnillä ja aina Jumbo lensi thaimaalaisella kokoonpanolla, oli kyllä juttua heidän kanssa et skandinaaveilla oli osansa pilottien koulutuksessa.

 

Jukka

 

Entä DC10-30ER. Näissä en nähnyt ainuttakaan thai kapteenia.En tosin lentänyt joka päivä ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tule varmaan kenellekään suurena yllätyksenä että SASin keskeyttäessä Bangkokinreittinsä, kuvioon astuu codeshare THAIn kanssa.

 

http://scandasia.com/sas-and-thai-expand-code-share-agreement-to-include-thai-nonstop-flights-scandinavia-bangkok/

 

Effective April 8, Scandinavian Airlines and Star Alliance partner Thai Airways will expand their present code-share agreement to also cover the direct routes Stockholm – Bangkok, Oslo – Bangkok and Copenhagen – Bangkok. The code-share arrangement follows the announcement that SAS will put the route to Bangkok on hold as of 1 April – but plan to resume the flights in the winter.

 

ThaiVisan foorumilla joku tosin spekuloi että THAIn kalusto pohjolan reiteillä olisi 777, vaikka tähän asti on totuttu näkemään 747. Ja lisälentoja tuskin on luvassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airlineroute.netin mukaan:

 

Bangkok – Copenhagen eff 31MAR13 2-class Boeing 777-300ER (sold as 3-class) replaces 747-400 on daily basis

05JUL13 – 18AUG13 Service increases from daily to 9 weekly, TG952/953 operates with new 2-class Boeing 777-300ER

 

Bangkok – Oslo 14JUN13 – 19AUG13 Service increases from 5 weekly (Day x24) to Daily, Boeing 777-200ER operating

 

Bangkok – Stockholm eff 16JUL13 New 2-class Boeing 777-300ER (sold as 3-class) replaces Boeing 747-400 on daily basis

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Bangkok – Stockholm eff 16JUL13 New 2-class Boeing 777-300ER (sold as 3-class) replaces Boeing 747-400 on daily basis

 

Mikähän toi 2 class 300ER oikein on kun TG:llä ei ole sellaista ainakaan niiden sivujen mukaan vaan ne on kaikki F C Y versioita?

 

Ja mitähän tarkoittaa sold as 3 class?

 

Nykyäänhän TG:n 747 business myydään Economy Extrana ja se on muuten ehdottomasti paras tarjous Bankokiin Scandinaviasta. About 10K Sek ja saa busineksen melkein flatin penkin (vanha kyllä mutta siti).

 

Sääli jos loppuu.

 

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin vuosina 1991-96 olivat lentäjät scandinaaveja. en tiedä olivatko SAS miehiä vai ei. ;)

Ainakin osa oli skandinaaveja. Lensin Thain jumbolla Tukholmasta Bangkokiin 90-luvun puolivälin paikkeilla.  Kapteeni oli ruotsalainen sekä nimeltään että äidinkieleltään.  Sen sijaan vuonna 1977 Thain DC-10-lennolla Kööpenhamina-Ateena-Bangkok kapteeni oli thaimaalainen.  Hänen heikohkosta englannistaan oli hankala saada selvää, mutta lentokorkeuden sentään ymmärsin.  Lensimme kuulemma 10 000 kilometrin korkeudessa! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään