Jaakko Männistö

ATR teki laskun kiitotien viereen Roomassa.

17 viestiä aiheessa

Italialaisen median mukaan loukkaantuneita on yli 10 - joidenkin mukaan 16 tai 18 vähän lähteistä riippuen. Parin henkilön vammat ovat samojen lähteiden mukaan vakavia, mutta eivät henkeä uhkaavia.

 

Kone YR-ATS, Carpatairin kone Alitalian väreissä lennolla Pisa-Rooma FCO.

 

Uutinen esim. Corriere della Seran sivuilta:

http://roma.corriere.it/roma/notizie/cronaca/13_febbraio_2/aereo-fuori-pista-fiumicino-2113823813605.shtml

 

Kuvia Corriere della Seran sivuilta:

http://www.corriere.it/cronache/foto/02-2013/fiumicino/alitalia/fiumicino-aereo-alitalia-carpatair-finisce-fuori-pista_d82356c6-6d86-11e2-8cda-116f437864e3.shtml#1

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuuli suoraan sivusta enimmillään 28 solmua, puuskat 41 solmua. myös windshear mukana ensimmäisessä metarissa:

 

According to Italian media reports the accident happened about 20:15 at the scheduled time of arrival. The airport web site reports the airplane landed at 20:40. Tweets from passengers at Rome-Fiumicino suggest the accident may have happened about 21:15.

 

The airplane landed in strong winds from 250 degrees on runway 16L or 16R. Runway 25 at Fiumicino was Notamed not available for landings due to work in progress.

 

LIRF 021920Z 25028G41KT 9999 SCT023 SCT040 11/04 Q0992 WS RWY 16L NOSIG

LIRF 021950Z 25023KT 9999 SCT023 SCT040 11/03 Q0992 NOSIG

LIRF 022020Z 25022G32KT 9999 SCT022 BKN040 11/03 Q0992 NOSIG

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20130202-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja on sitten yön aikana tehty SAS:sit eli maalattu Alitalon värit pois. Näinhän SAS teki silloin 90-luvulla, kun MD-80 putosi Arlandasta lähdettyään jäiden mentyä moottoreihin. Kaikki julkisuus ei siis olekkaan hyvästä 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivällä otetussa kuvassa yhtiön tunnukset ja värit poistettu kone valkoisena. Tätä olen aina ihmetellyt mikä ihmeen kumma hinku tuollaisen onnettomuuden jälkeen on poistaa näkyvistä kaikki mikä viittaa yhtiön nimeen, kun kone on suhteellisen ehjä.  Ymmärrän että se on huonoa mainosta lentoyhtiölle mutta kyllähän jokaisessa mediassa on ollut jo esillä onnettomuuskoneesta  kuvia heti onnettomuuden tapahduttua joten jokainen vähänkin asiasta kiinnostunut on jo ehtinyt nähdä mistä yhtiöstä on kysymys.  Samoin 1991 kun SAS MD tuubi meni pellolle Arlandasta lähdön jälkeen moottorien imettyä jäät siivistä niin vaikka kuvat maailman medialle heti levisivät koneesta  SASn tunnukset ja värit päällä niin jonkin ajan kuluttua tunnukset oli poistettu.

 

Jotenkin hupaisaa toimintaa ..on myöhäistä pieraista kun paskat on jo housussa...malliin!

Jukka

 

Jaaha silläaikaa kun kirjoittelin tätä hitaasti iPadilla oli Juhani ehtinyt samaa asiaa kommentoimaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskin on syytä mainita, että ihan pelkästä tuurista ei ole kysymys; potkurikehän paikka on otettu huomioon koneen suunnittelussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskin on syytä mainita, että ihan pelkästä tuurista ei ole kysymys; potkurikehän paikka on otettu huomioon koneen suunnittelussa.

Totta kai joo,mutta tuossa rytinässä se lienee täysin mahdollista osua myös ikkunaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Tässä Iltalehdestä lainatussa kuvassa näkyy hyvin kun potkurin lavan puolikkaat ovat räimineet runkoon. Tuuriakin,kun eivät tulleet ikkunasta sisään! http://static.iltalehti.fi/ulkomaat/kone10302JOB_ul.jpg

 

Kyllä se proppelli on pyörinyt koko ajan tuon runkovahvikkeen kohdalla. Siitä taaksepäin on ruttu, joka kertoo että runko on vääntynyt (=poikki) siiven etupuolelta. Runkolevy on niin ohutta että lapa menee kyllä heti läpi.

 

http://bbs.stardestroyer.net/viewtopic.php?style=4&f=14&t=83049

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se proppelli on pyörinyt koko ajan tuon runkovahvikkeen kohdalla. Siitä taaksepäin on ruttu, joka kertoo että runko on vääntynyt (=poikki) siiven etupuolelta. Runkolevy on niin ohutta että lapa menee kyllä heti läpi.

Ok,niinpäs onkin,aika isokokoinen vahvikelevy tuossa repeämän etupuolella! Ja nimenomaan kilveksi asennettu siihen.Taas tuli jotain uutta harrastelijalle :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja taitaa tuo rungon vahvike olla pääasiassa potkurin lavoista irtoavien jäiden aiheuttamien vaurioiden ehkäisemiseksi. Ja ikkunat on sijoitettu niin, että tuo potkurin kehä osuu niiden väliin, ei kohdalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Carpatair on palauttanut ATR 72-500 takaisin leasingyhtiölle (Nordic Aviation Capital). Yhtiöhän oli wetliisannut Alitalialle kaksi ATRää. Rooman insidentin jälkeen Alitalia lopulta perui sopimuksen.

 

ch-aviation

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään