Teemu Saarikko

Maalinpoisto lentokoneesta

20 viestiä aiheessa

Usean soodapuhalluksia suorittavan firman mainoksessa esitetään myös, että voidaan poistaa myös lentokoneista maalit.

Varmasti ja hellästi se toimii, ja potentiaalinen maalinpoistaja voi katsella,  kun maali lentää pölynä ilmaan.

Lentokoneen valmistajalla ei varmaan ole siihen mitään sanomista, koska ohjeet, jos yleensä on, ovat kymmeniä vuosia vanhoja.

Mutta kysymys, niille joilla on kokemusta, miten varmistatte ennen maalaustyön aloittamista alumiinipinnan puhtaudesta. Ja miten suolat (Natrium) toimii, jos vielä jäämiä on. Onko mahdollista, että suola tunkeutuu rakenteisiin ja kaikkia ei ole mahdollista poistaa pesulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneen valmistajalla ei varmaan ole siihen mitään sanomista, koska ohjeet, jos yleensä on, ovat kymmeniä vuosia vanhoja.

 

On niillä sanomista, huoltajan pitää varmistaa tyyppihyväksymistodistuksen haltijalta saako soodapuhallusta käyttää ao. ilma-aluksen maalinpoistoon. Eli on noudatettava tyyppihyväksymistodistuksen haltijan antamia tai hyväksymiä ohjeita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin , kun toimitaan oikein tällä hetkellä. Mutta silloin kun lentokone on valmistettu, ei soodapuhallusta ollut vielä keksitty. Ja moniko kysyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hmmm... voikohan tuolla enää lentää :)

 

Mikä tuossa epäilyttää, etteikö voisi lentää?

 

 

Maalausasiaa ja soodapuhallusta on joskus taannoin käsitelty täällä: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,98250.0.html

 

 

Se, mitä olen nyt ymmärtänyt tuosta soodapuhalluksesta, niin se puhdistaminen maalauskuntoon ei ole välttämättä ihan niin läpihuutojuttu, kuin puhaltajat antavat ehkä ymmärtää. Tinneriä saa kuulemma käyttää aika reippaalla kädellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tuossa epäilyttää, etteikö voisi lentää?

 

varmaan voikin, mutta itseäni alkoi hymyilyttämään että onkohan maalinpoisto suoritettu oikein vs. mahdollinen tyyppihyväksyntätodistuksen tms ohje, jos siis kyseiseen yksilöön on moista olemassakaan.... juu mahtavaa ajatuksen virtaa ja menee jo OT:ksi, joten ei tästä enempää

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

varmaan voikin, mutta itseäni alkoi hymyilyttämään että onkohan maalinpoisto suoritettu oikein vs. mahdollinen tyyppihyväksyntätodistuksen tms ohje, jos siis kyseiseen yksilöön on moista olemassakaan.... juu mahtavaa ajatuksen virtaa ja menee jo OT:ksi, joten ei tästä enempää

 

No siis eihän se maalari tuota konetta ole purkanut, vaan varmastikin ihan oikea, tarvittavat kelpuutukset jne. omaava lentokonehuoltofirma. Ja varmasti kaikkien pykälien mukaisesti. Varmaan he myös siinä tapauksessa pitävät huolen ja valvovat, että varsinaisessa maalinpoistossakin on sitten noudatettu vaadittuja pykäliä. Näin ainakin voisi olettaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ok

 

yksinkertaistettuna. huvittuneisuuteni ja siten hymähdykseni aikaisemmassa viestissä oli tarkoitettu vitsiksi (huom hymiö perässä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa selvittää asia perinpohjin alan miehiltä , eikä soodapuhaltajilta. Erästä soodapuhallettua ja kaikkien oppien mukaan käsiteltyä konetta maalataan jo kolmatta kertaa kun maalit ei pysy pinnassa. Itse en moiseen alkaisi.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka pinnan saisikin puhdistettua soodajäämistä, mitenkähän mahtaa olla peltien saumojen suhteen? Sinne se kapillaarisesti imeytyy eikä millään lähde pois. Lopputuloksen näkee vasta vuosien kuluttua kun kone alkaa purkautumaan liitoksistaan. En käyttäisi minäkään menetelmää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

yksinkertaistettuna. huvittuneisuuteni ja siten hymähdykseni aikaisemmassa viestissä oli tarkoitettu vitsiksi (huom hymiö perässä)

 

Joo, kyllä minä sen niin tulkitsinkin. Tosikko minäni nyt vaan aina välillä haluaa pohtia asioita ääneen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erästä soodapuhallettua ja kaikkien oppien mukaan käsiteltyä konetta maalataan jo kolmatta kertaa kun maalit ei pysy pinnassa.

 

Täällä vissiin kanssa maalailivat jotain pariin kertaan, mutta nyt ilmeisesti maali on pysynyt... Mutta taitaa olla tosiaan niin, että jäi viimeiseksi puhalletuksi koneeksi myös täällä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä työmaalla (Patria) kävi joku soodapuhallusfirma kauppaamassa palveluaan. Tuolloin hitsaajamme teetti kokeen puhalluksen vaikutuksesta ohueen alumiinilevyyn.

Hän piirsi n. 60x60 cm:n kokoisen 0,8 mm:n alumiinilevyn sisään ympyrän, jonka sisältä poistettiin maali soodapuhalluksella. Tuo puhallettu alue venyi välittömästi kuopalle, eli menetelmässä on riskinä paitsi soodan tunkeutuminen/jääminen niitatun rakenteen saumoihin, myös ohuiden levyrakenteiden venyminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä työmaalla (Patria) kävi joku soodapuhallusfirma kauppaamassa palveluaan. Tuolloin hitsaajamme teetti kokeen puhalluksen vaikutuksesta ohueen alumiinilevyyn.

Hän piirsi n. 60x60 cm:n kokoisen 0,8 mm:n alumiinilevyn sisään ympyrän, jonka sisältä poistettiin maali soodapuhalluksella. Tuo puhallettu alue venyi välittömästi kuopalle, eli menetelmässä on riskinä paitsi soodan tunkeutuminen/jääminen niitatun rakenteen saumoihin, myös ohuiden levyrakenteiden venyminen.

 

Mitattiinko levyä muuten? Tuli vaan mieleen, että muokkauslujittuisiko se myös tuollaisesta puhalluksesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mitattu muilla tavoin. Rane oli päättänyt, että ei suosittele menetelmää lentokoneisiin ja homma ei edennyt sen syvällisemmäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä loppupäätelmä lienee. Mikäli sinulla on ylimääräistä rahaa ja haluat päästä koneestasi eroon niin eikun soodapuhaltamaan. Lasku jää sinulle, soodapuhaltaja ottaa potista omansa ja korvausvelvollisuutta vääristä menetelmistä ei ole, sinähän sen puhalluksen halusit.

Parasta hankkia se Nitromors tai Ardrox purkki ja aloitta sottainen savotta.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä ja opettavainen keskustelu tästä syntyi, ikävää vain kun pitää toisten virheistä oppia. Ennen kuin otetaan ohjeet pöydälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä ja opettavainen keskustelu tästä syntyi, ikävää vain kun pitää toisten virheistä oppia. Ennen kuin otetaan ohjeet pöydälle.

 

Samaa mieltä, ainakin minulle tuli uutena asiana se että maalinpoisto alumiinilentsikasta ei olekaan niin yksinkertainen juttu kuin olin kuvitellut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään