Peter Tähtinen

Malmin laskeutumisten määrä

19 viestiä aiheessa

Etsintäkuulutus.

 

Kuka tietää, montako operaatiota Malmilla oli vuosina 2010, 2011 ja 2012 ?

 

Finavian www-sivulla on luvut ainoastaan vuoteen 2008 saakka.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finavian www-sivulla on luvut ainoastaan vuoteen 2008 saakka.

 

Finavian nettisivuilta katsottuna:

 

2009: liikenneilmailu 18, sotilasilmailu 70 ja yleisilmailu, sisältäen ilmeisesti rajan toiminnot, 47144 laskeutumista. Yhteensä 47232 laskeutumista.

2010: 93 + 60 + 41417 = 41570

Operaatiomäärän voinee olettaa olevan noin tuplat tuosta määrästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 2012

Laskeutumiset 38 449

Lentoonlähdöt 15 643

Operaatiot 54 092

 

Millä hemmetin laskentatavalla tuollaisiin lukuihin päästään?

 

Tuodaanpa tähän keskusteluun vielä vanhaa dataa, tässä siis operaatioiden kokonaismäärä, eli laskeutumisia mun matikalla suunnilleen puolet näistä:

operaatiot_efhf_2003-2007.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 2012

Laskeutumiset 38 449

Lentoonlähdöt 15 643

Operaatiot 54 092

 

Onko laskenta niin, että läpärit ovat vain laskeutumisia, mutta eivät lentoonlähtöjä? Tai sitten on kentällä viime vuoden jäljiltä noin 23000 konetta parkissa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko laskenta niin, että läpärit ovat vain laskeutumisia, mutta eivät lentoonlähtöjä? Tai sitten on kentällä viime vuoden jäljiltä noin 23000 konetta parkissa. ;)

 

Ei ainakaan, jos vertaa Jounin ilmoittamia laskeutusmilukuja 2003-2006 tuohon mun laittamaan taulukkoon, jossa ne menee aika tarkasti 1:2 kuten kuuluukin. Vuoden 2012 luvuissa on jotain pielessä, tai sitten Finavia on muuttanut jollain tavalla tuota laskentatapaansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko laskenta niin, että läpärit ovat vain laskeutumisia, mutta eivät lentoonlähtöjä? Tai sitten on kentällä viime vuoden jäljiltä noin 23000 konetta parkissa. ;)

 

Tuossahan lienee tilastoituna vain kentän aukioloaikoina tapahtuneet operaatiot? Eli sieltä on tornin auki ollessa ehkä lähdetty livohkaan harvemmin, kuin mitä samoina aikoina on pölähdetty paikalle? Vaikka eipä se varmaankaan tuota noin valtavaa eroa voi selittää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan lienee tilastoituna vain kentän aukioloaikoina tapahtuneet operaatiot? Eli sieltä on tornin auki ollessa ehkä lähdetty livohkaan harvemmin, kuin mitä samoina aikoina on pölähdetty paikalle? Vaikka eipä se varmaankaan tuota noin valtavaa eroa voi selittää?

 

Kävi mielessä, mutta kun noiden muiden vuosien tilastot eivät tue tuota mitenkään, ja toisaalta, laskeutuminenhan se on se mikä maksaa, eli niitä pyritään jossain määrin aukioloaikana välttämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kaikille numeroita etsineille.  Alla 2 graafia

 

Ensimmäinen vertaa Malmin ja Vantaan laskeutumisia (lennonjohdon auki ollessa) vuositasolla. 

Vantaalla niitä on enemmän, Malmilla vähemmän.

Vantaa on auki H24 ja Malmi on auki arkisin 10 h ja viikonloppuisin 8 h/vrk.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mutta, jos suhteutamme lennonjohdon aukiolon aikana tehtyjen laskujen määrän lennonjohdon aukiolotuntien määrään.

Johtopäätös: Malmi on Suomen vilkkain lentoasema.

[ attachment removed / expired ]

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan lienee tilastoituna vain kentän aukioloaikoina tapahtuneet operaatiot? Eli sieltä on tornin auki ollessa ehkä lähdetty livohkaan harvemmin, kuin mitä samoina aikoina on pölähdetty paikalle? Vaikka eipä se varmaankaan tuota noin valtavaa eroa voi selittää?

 

Ei se noin voi tosiaankaan olla. Tuo noin 23000:n ero tekisi luokkaa yli 60 per päivä noita "lennonjohdon suljettuna ollessa" olevia lentoonlähtöjä vs. laskuja. Ja tietysti tymäpäivät, talvi jne. nostaisi tuon määrän ainakin sataan oikeina "lentopäivinä". Tuo aiemmin esittämäni, ehkäpä sitten laskentatavan muutos, eli läpärit lasketaan vain laskuina, ei lähtöinä, voisi selittää tuota 2012 tilastoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös lennonjohdon suljettuna ollessa tapahtuneet laskut merkitään ylös. Sitä en tiedä, miten ne tilastoidaan.

 

Minä olen kyllä ymmärtänyt, että nuo määrät, joita itsekin ilmoitin, sisältäisivät myös lennonjohdon toiminta-ajan ulkopuolella tapahtuneet nousut ja laskeutumiset (ref. länsi-suomen ympäristölupavirasto, dnro lsy-2005-y-403).

 

Vilkkaudesta:

Liikenteen määrä vaihtelee huomattavasti eri vuodenaikoina. Vilkkaimmillaan

liikenne on toukokuusta elokuuhun. Vuonna 2006 vilkkain

kuukausi oli toukokuu, jolloin lentoasemalla oli noin 12 500 operaatiota.

Hiljaisempina kuukausina marraskuusta helmikuuhun operaatioiden

määrä oli noin 4 500–5 000 kuukaudessa.

 

Vuoden 2006 liikennetietojen perusteella lentotoiminta on vilkkaimmillaan

klo 11.00–16.00, jolloin operaatiota oli noin 24–27 tunnissa.

Liikennehuippu ajoittui klo 14.00–15.00 väliin. Liikenne on vilkasta

vielä illalla klo 19.00–21.00 välillä, jolloin lentoasemalla oli noin 12–

13 operaatiota tunnissa. Klo 21.00 jälkeen liikenne hiljenee selvästi

ja klo 21.00–22.00 oli enää noin 1,5 operaatiota. Toiminta klo

22.00–9.00 välillä oli vähäistä ja rajoittuu satunnaisiin lentoonlähtöihin

tai laskeutumisiin.

 

Mutta, jos suhteutamme lennonjohdon aukiolon aikana tehtyjen laskujen määrän lennonjohdon aukiolotuntien määrään
, teemme virheen tilastojen tulkinnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös lennonjohdon suljettuna ollessa tapahtuneet laskut merkitään ylös. Sitä en tiedä, miten ne tilastoidaan.

 

Kenttäpäivystäjä kirjaa ne. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua valistettiin asiasta:

 

Peruslentoasemilla kuten Malmilla vain laskeutumiset lasketaan operaatioiksi. Kaikesta huolimatta tilaistot eivät ole yhteneväisiä - eräillä lentoasemilla lasketaan koptereiden maakosketukset läpäreiksi ja toisilla taas ei. Malmilla vain lähtö ja lasku tarkoittaa yhtä operaatiota.

 

Kesäiltaisin viimeisen aukiolotunnin aikana lähtee keskimäärin noin 10-15 lentoa, jotka laskeutuvat vasta tornin sulkeuduttua.

 

Kenttäpäivystys kirjaa koneiden laskeutumisen, mutta lähinnä kentän paikoitusmaksujen takia. Virallisiin tilastoihin niitä ei kuitenkaan merkitä ja 100% varmaksi niitä ei voida saada, koska kunnossapito ei välttämättä aina ole radion saavutettavissa. Kenttäpäivystyksestä on kuitenkin ollut erinomainen apu kun on etsitty lentosuunnitelmansa päättämisen unohtaneita koneita.

 

Malmilla on aukioloaikojen ulkopuolella paljon liikennettä. Jopa enemmän kuin tulevilla tutkakentillä aukioloaikoina.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo, että vain laskut ovat operaatioita on kyllä sitten täysin ristiriidassa tuon 2012 tilastoinnin perusteella. Siinähän oli operaatioiden määrä laskujen ja lähtöjen summa. Oikea ristiriitahan siinä on laskujen ja lähtöjen noin 23000:n ero  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään