Pauli Hankonen

EFHK:n liikennetta 90-luvulla

99 viestiä aiheessa

Laitetaan taas setti kuvia ysäriltä. Osa kuvista on ollut täällä joskus pari-kolme vuotta takaperin, mutta ei se varmaan haittaa. Näistä suurin osa on negaskannauksia ja kovin on osa negatiiveistä mennyt huonoiksi vuosien varrella, mutta pelastettu on mitä on pelastettavissa.

 

Aloitetaan kuitenkin vuodesta 1988. DC-9-41 OH-LND.

[ attachment removed / expired ]

 

Vuonna 1992 Finnair Cargo luotti islantilaisten rautaan. Boeing 737-205C TF-ABT.

[ attachment removed / expired ]

 

Boeing 737-3Q8 EC-FYF vuonna 1998.

[ attachment removed / expired ]

 

Finnairin vanha kasi käväisi uuden omistajansa tuunaamana vuonna 1997. Douglas DC-8-72CF F-RAFG.

[ attachment removed / expired ]

 

Air Moldova Tupolev Tu134A-3 ER-65071 elokuussa 1998.

[ attachment removed / expired ]

 

Jenkki novemberi odottelee ostajaa elokuussa 1998. DC-9-51 OH-LYN.

[ attachment removed / expired ]

 

"Ostakaa tällaisia" -sanoi Boeing ja toi koneen näytiksi. Finnair sanoi kuitenkin ei ja osti A32x sarjaa. Boeing 717-2BD N717XE.

[ attachment removed / expired ]

 

Kai tähän yksi kuva mahtuu otsikon vastaisesti 2000 luvultakin. Vanha ja uusi vuonna 2005.

[ attachment removed / expired ]

 

Rendezvous oli tämän British Airwaysin pyrstömaalauksen nimi. Kuvassa eletään vuotta 1997. Boeing 737-236/Adv G-BGJE.

[ attachment removed / expired ]

 

Sekä yhtiö ja kone ovat poistuneet. Kone kai seisoo vieläkin Thessalonikissa jossa se on ruostunut vuodesta 2000 jolloin se jäi sinne vaurioiduttuaan laskussa. Tupolev Tu-154B-2 HA-LCR.

[ attachment removed / expired ]

 

Tupolev Tu-134A RA-65623 Moskovan vuorolla.

[ attachment removed / expired ]

 

Lokakuusssa 1997 jännitettiin kokonaan uutta konetta. Finnairin ensimmäinen Boeing juuri saapuneena siirtolennolta tehtaalta. Boeing 757-2Q8 OH-LBO.

[ attachment removed / expired ]

 

Putkelta kone hinattiin 2-halliin.

[ attachment removed / expired ]

 

Lokakuussa 1997 Bulgarialaiset rahtasivat kirsikoita. Antonov An-12BP LZ-ITA.

[ attachment removed / expired ]

 

Edelleen lokakuuta 1997. Saab SF-340A YL-BAG.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä on jäänyt harmittamaan. Kerran viikossa se haki satsin turisteja Romaniaan, mutta silloin ei ollut varaa lähteä viikoksi reissuun ja jäi sitten Bacci lentämättä. BAC 111-528FL One-Eleven YR-JBA.

[ attachment removed / expired ]

 

Kibris Turkish Hava Yollari vei kymppimatkojen turisteja Pohjois-Kyprokselle. Helsingistä lennettiin Istanbuliin jossa poka ulos ja kotimaanterminaaliin josta sama kone sitten jatkoi kotimaan lentona perille. Kibris käytti Helsingin lennoilla kaikkia koneitaan, M90, B727 ja A310 joista tässä jälkimmäinen rullailee lokakuussa 1997. Airbus A310-304 TC-TMT.

[ attachment removed / expired ]

 

Charteria etelän lämpöön lokakuussa 1997. Boeing 737-36E EC-GBU.

[ attachment removed / expired ]

 

Fokker F-27-400M Troopship FF-3.

[ attachment removed / expired ]

 

Pitkä kasi oli kova juttu lokakuussa 1997. Douglas DC-8-73(F) N874SJ.

[ attachment removed / expired ]

 

Ansaitsee se päiväkuvankin.

[ attachment removed / expired ]

 

Yleensä en noihin aikoihin liikesuihkuja kuvannut, mutta jostain syystä Canadair CL-600-1A11 Challenger 600S HB-ILH tarttui filmille.

[ attachment removed / expired ]

 

Eksä pese sitä koskaan? Tupolev Tu-154M LZ-BTN.

[ attachment removed / expired ]

 

Eksäkään pese sitä koskaan? Boeing 757-236 G-BIKT.

[ attachment removed / expired ]

 

Työjuhta parhaasta päästä. Airbus A300B4-203FFCC OH-LAB.

[ attachment removed / expired ]

 

Edelleen lokakuuta 1997. TNT:n (Sterling) kuriiri aamuauringossa. Boeing 727-224/Adv(F) OY-SEY.

[ attachment removed / expired ]

 

Aamun Tukholma lennettiin noihin aikoihin SASilla yleensä DC-9-21 koneella, mutta silloin tällöin myös Fokkerilla. Fokker F-28-4000 Fellowship SE-DGR.

[ attachment removed / expired ]

 

Qatarin sulttaani emiiri kävi kylässä keväällä 1998. Tällä tuli palvelusväki. Boeing 707-3P1C A7-AAA.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Sulttaani Emiiri itse kulki SP:llä. Boeing 747SP-27 A7-AHM.

[ attachment removed / expired ]

 

Boeing 747-230B(SF) D-ABYZ kuskasi muistaakseni hevosia Helsinki International Horse Show tapahtumaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Tsekkiläisen Tupolevit olivat kohtuullisen harvinaista herkkua vuonna 1998. Yleensä sahasivat helsinkiin länsikoneilla. Tupolev Tu-154M OK-TCD.

[ attachment removed / expired ]

 

BA lensi tuohon aikaan myös Gatwickille. Päivittäisen LGW:n vuoron lensi yleensä neljäsataa sarjan kolmeseiska. Boeing 737-436 G-DOCZ.

[ attachment removed / expired ]

 

Olisikohan tämä ollut ihan Pietarin vuorolla jostain syystä. Yleensähän isot illut tulivat vain divertteinä kun sää meni huonoksi venäjällä. Ilyushin Il-86 RA-86094.

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä loppuun Alankomaiden ilmavoimien Gulfstream Aerospace G-IV Gulfstream IV V-11.

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää taas joskus kun skannaillessa tulee vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat, kultaiset muistot! Näin jälkeenpäin ajateltuna tuntuu,että 90-luvulla liikenne EFHK:lla oli jotenkin paljon monipuolisempaa kuin nykyään...vai olenko vaan tullut vanhaksi, enkä enää tiedä mitä kaikkea siellä suhaa nykyään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja retrokuvia kyllä, 90-luvulla lentomatkustamisessa oli vielä sitä jotakin suureen maailmaan menon tuntua.

 

P.S. Qatarin isopomon titteli on "emiiri", ei "sulttaani".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

90-luku olisi ollut spottailun kannalta kultainen vuosikymmen. Itä-Euroopan maat lensivät vielä neuvostokalustolla ja toisaalta ostivat jo vanhentuvaa länsikalustoa halvalla. Finnairillakin oli koneita ainakin kahden sukupolven päästä, oikeita ysejä ja uusia busseja. Ei vain ollut muodissa tuo spottailu silloin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista  :)

 

90-luku olisi ollut spottailun kannalta kultainen vuosikymmen. Itä-Euroopan maat lensivät vielä neuvostokalustolla ja toisaalta ostivat jo vanhentuvaa länsikalustoa halvalla. Finnairillakin oli koneita ainakin kahden sukupolven päästä, oikeita ysejä ja uusia busseja. Ei vain ollut muodissa tuo spottailu silloin.

 

No kyllähän se on niin, ettei lentokonekuvaaja taida olla koskaan tyytyväinen kuluvan aikakauden liikenteeseen. Yhdeksänkymmentäluvulla tuli useampaan kertaan kirottua kameran kanssa, ettei sieltä kuitenkaan tule taaskaan muuta kuin ysejä ja kolmeseiskoja. Monta hyvää kuvaa jäi myös sen takia ottamatta, ettei viitsinyt tuhlata filmiä niihin kasikymppisiin joita Helsingissä pyöri lähes vaivaksi saakka.. Ja Tupolevitkin olivat vielä niin peruskauraa, ettei niistä juurikaan innostuttu jos kyseessä ei ollut joku erikoisempi yhtiö. Mielestäni niitä vihattiin enemmän kuin ihailtiin.

 

Nyt kaipaa 90-luvun meininkiä, mutta mitä me kaipasimme 90-luvulla? No 80-lukua tietenkin jolloin vielä lensi kaseja, caravelleja ja kaikkea muuta kivaa, puhumattakaan 70-luvusta jolloin olisi vielä nähnyt isoja mäntämottorikoneita ja ensimmäisen sukupolven suihkukoneita!

 

2020-luvulla muistelemme kaiholla niitä aikoja kun suomessa vielä lennettiin nelimoottorisilla matkustajakoneilla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kaipaa 90-luvun meininkiä, mutta mitä me kaipasimme 90-luvulla? No 80-lukua tietenkin jolloin vielä lensi kaseja, caravelleja ja kaikkea muuta kivaa, puhumattakaan 70-luvusta jolloin olisi vielä nähnyt isoja mäntämottorikoneita ja ensimmäisen sukupolven suihkukoneita!

 

Joo ja 60-luvulla kun pääsi taputtelemaan jopa B 17:sta

 

 

Edit: Lainaus kuntoon / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2020-luvulla muistelemme kaiholla niitä aikoja kun suomessa vielä lennettiin nelimoottorisilla matkustajakoneilla  ;)

 

Muistelemme myös niitä raukkoja, jotka tästä johtuen murtuivat täysin ja itkeä piipittivät värisevillä äänillään samaa toistaen kaksi vuosikymmentä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelemme myös niitä raukkoja, jotka tästä johtuen murtuivat täysin ja itkeä piipittivät värisevillä äänillään samaa toistaen kaksi vuosikymmentä.

Hyvä hyvä!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä esim. Caravelle oli koneena kauniimpi (makuasia) kuin monet nykykoneet, kauniiseen ulkonäköön varmaankin pyrittiin suunnittelussa. Kaunista konetta on mukavampi fanittaa jälkikäteen kuin pulleata möhkö-mallia.  Autopuolelta puolestaan teillä vilisi ennen  kauniita "autojen Caravellejä", Simca Beaulieu/Chambord -malleja:

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Simca_Chambord_4.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja retrokuvia kyllä, 90-luvulla lentomatkustamisessa oli vielä sitä jotakin suureen maailmaan menon tuntua.

 

Komppailen tätä sanasta sanaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä oli taas aivan mahtava kuvasarja!  :thmbup:

 

Kyllä. Tuossa "Työjuhta parhaasta päästä. Airbus A300B4-203FFCC OH-LAB."- Koneessa on tullu istuttua v 1989 Kreikan reissulla. Oli tosin Kar-Airin väreissä silloin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostellaanpa tätäkin ja laitetaan uusi setti kuvia tarjolle. Nämä paperikuvista skannatut kuvat ovat suurinpiirtein loppukesää ja syksyä 1997. Jotkut kuvat ovat saattaneet olla esillä aiemmin joissain ketjuissa vuosien saatossa, mutta haitanneeko tuo ketään?

 

Airbus A319 demo Finnairille. D-AVYU on tehtaan rekisteri. Pyrstön kirjaimet paljastavat koneen oleva menossa Lufthansalle tunnuksella D-AILN.

[ attachment removed / expired ]

 

Kibris Turkish Hava Yollari MD-90 TC-KTA. Kone lentää nykyisin Deltan laivastossa.

[ attachment removed / expired ]

 

Trans Ago Airlines Tupolev Tu-134A-3 UR-65081.

[ attachment removed / expired ]

 

Cargo Lion DC-8-62 LX-TLA oli säännöllinen vieras. Kone toimitettiin Alitalialle uutena vuonna 1968 ja lopulta romutettiin vuonna 2004.

[ attachment removed / expired ]

 

Komiavia Antonov An-12BP RA-12972 olisi kaivannut pesua.

[ attachment removed / expired ]

 

Kyllä rahtia lennettiin vielä 90-luvulla DC-6 koneilla myös euroopassa. Atlantic Cargo DC-6A G-APSA. Kone asuu nykyisin Coventryssä Iso-Britanniassa ja on maadoitettu korroosio ongelmien vuoksi, mutta on muuten täysin lentokuntoinen.

[ attachment removed / expired ]

 

Kibris Turkish tykkäsi lentää Helsinkiin kaikilla tyypeillä joita sillä oli laivastossaan. Putkelta 33 työnnetään maailmalle Boeing 727-2F2Adv TC-JBJ.

[ attachment removed / expired ]

 

Kirsikoita rahdattiin syksyisin Bulgariasta Antonoveilla. Balkan Airlines Antonov An-12B LZ-BAF.

[ attachment removed / expired ]

 

Iberiakin on yrittänyt Helsingin reittiä monta kertaa. Kesällä 1997 lennettiin Madridista saksan kautta Helsinkiin. Jos muistan oikein oli välipysäkki Hampurissa. Iberia MD-87 EC-EYZ.

[ attachment removed / expired ]

 

Express One International ei mielestäni ollut vakiovieraita Helsingissä. Luultavasti Boeing 727-223(F) N6826 on ollut tuuraamassa UPSia.

[ attachment removed / expired ]

 

Balkan Air Boeing 737-53A LZ-BOB.

[ attachment removed / expired ]

 

Vuoden viimeisenä päivänä 1997 Air Francea tuurasi Air Charterin Boeing 737-2K5Adv F-GFLX.

[ attachment removed / expired ]

 

Pitäähän tänne nyt yksi viirupyrstökin laittaa. Kar Air ATR-72-201 OH-KRC.

[ attachment removed / expired ]

 

Aeroflot Tupolev Tu-154M RA-85668 suuntana Moskova.

[ attachment removed / expired ]

 

Aeroflot Antonov An-24RV RA-47305.

[ attachment removed / expired ]

 

Joulupukkiväritystä kantava MD-82 OH-LMN.

[ attachment removed / expired ]

 

Sabena Boeing 737-429 OO-SYD.

[ attachment removed / expired ]

 

Polarväreissä poseeraava Aeroflot Ilyushin Il76-TD RA-76479.

[ attachment removed / expired ]

 

Buffalo Billin lentokone. USA Air Force McDonnell Douglas C-17A Globemaster III 93-0599.

[ attachment removed / expired ]

 

WDL Aviation Fokker F-27-600 Friendship D-AELF ei myöskään ollut vakiovieraita.

[ attachment removed / expired ]

 

Tästä miljööstä ei ole enää mitään jäljellä. Jalopuuhalli ja Puolustusvoimien MI-8. Tunnuksesta ei ole mitään hajua.

[ attachment removed / expired ]

 

Huono kuva, mutta tohtisin väittää että tässä on kyseessä ensimmäinen A340 visiitti Helsinki-Vantaalla. Eletään loppuvuotta 1997 eikä kukaan voi edes villeimmissä ajatuksissa kuvitella, että yksi kuvassa olevan yhtiön A340 koneista lentäisi vielä joskus Finnailla..

[ attachment removed / expired ]

 

Suuri Let ja pieni folkkari. Aviapaslauga tai AP Airlines Let-L410-UVP Turbolet LY-AVX. Tämä kone tuhoutui Venezuelassa vuonna 2008. Lentäjä oli ilmoittanut molempien moottoreiden sammuneen lähestyessä Los Roquesin saarta jonka jälkeen kone putosi mereen.

[ attachment removed / expired ]

 

Suurin joulupukki oli Finnairin MD-11 OH-LGC.

[ attachment removed / expired ]

 

Air France lensi vielä 1997 omalla raudallaan Helsinkiin. Myöhemminhän reitti siirtyi Gill Airwaysin operoimaksi ennen nykyistä Finnairin code sharea. Air France Boeing 737-228Adv F-GBYA.

[ attachment removed / expired ]

 

Tsekkiläisen Tupolvi oli jollain charter keikalla. Prahan reittiä sahattiin tuohon aikaan Boeing 737 koneilla ja joskus satunnaisesti isommalla Tupolevilla, mutta yhtiön pikkutupolevi oli harvoin nähty vieras. CSA Tupolev Tu-134A OK-HFL.

[ attachment removed / expired ]

 

Vastavalo, mutta -100 sarjan seiskakaksseiskat eivät olleet itsestäänselvyys enää vuonna 1997. Lisäksi tämä taitaa olla harvinasempi laite RR:n moottoreineen. Ainakin kakkosmoottorin ilmanottoaukon muotoilu poikkeaa normaalista. UPS (Star Air) Boeing 727-31C(QF) OY-UPS.

[ attachment removed / expired ]

 

Loppuun vielä kuva helmikuulta 1998. OH-LCH ja -LCD yhteiskuvassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa materiaalia Pauli! Jaksaa kyllä katsella.  :)

 

Käytän tilaisuutta hyödykseni ja kysäisen liittyen tuohon Iberiaan. Muistan lentäneeni syksyllä 1997 Helsingistä Malagaan Iberialla, mutta muuten muistikuva on vähän hämärän peitossa. Hampuri oli minunkin muistaakseni välilaskupaikka, jossa ei vaihdettu konetta. Toiseksi välilaskupaikaksi ja koneenvaihtokentäksi olisin muistellut Barcelonaa, mutta onko todennäköisempää, että olisi sittenkin ollut Madrid? Ja lennettiinkö nuo lennot yleensä MD-87:lla, kuten kuvassasi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa materiaalia Pauli! Jaksaa kyllä katsella.  :)

 

Käytän tilaisuutta hyödykseni ja kysäisen liittyen tuohon Iberiaan. Muistan lentäneeni syksyllä 1997 Helsingistä Malagaan Iberialla, mutta muuten muistikuva on vähän hämärän peitossa. Hampuri oli minunkin muistaakseni välilaskupaikka, jossa ei vaihdettu konetta. Toiseksi välilaskupaikaksi ja koneenvaihtokentäksi olisin muistellut Barcelonaa, mutta onko todennäköisempää, että olisi sittenkin ollut Madrid? Ja lennettiinkö nuo lennot yleensä MD-87:lla, kuten kuvassasi?

 

Iberia alkoi lentämään 1997 reittiä HEL-HAM-BCN ja OSL-HAM-MAD siten, että koneet kohtasivat Hampurissa ja siellä pystyi vaihtamaan Madridin koneeseen. Molemmat lennot lennettiin M87:lla. Vuosi, pari lennettiin tällä kuviolla ja sen jälkeen IB alkoi lentämään suoraan HEL-MAD "in cooperation with Finnair", ensin M87:lla ja sen jälkeen 320lla. Ja niinhän siinä(kin) kävi että hetken päästä reittiä lensi Finnair ja ei muuta kuin Adios, Iberia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pauli on taas käyny mun dialaatikolla varkaissa  ;D Ei vaan, mutta kovasti tutunnäköisiä ovat kuvat. Jokunen kommentti heräsi mieleen. Koneethan olivat nykyvinkkelistä katsoen välillä hyvinkin mielenkiintoisia, mutta kyllähän niiden kyttääminen aikanaan vähän yksitoikkoista oli. Jossain Lemminkäisen nurkilla tai sitten 04:n kynnyksen takana olleella kalliolla sai kytätä puoli tuntia tai kolme varttia seuraavaa konetta, joka oli joko Finnairin DC-9, Kar-Airin ATR-72 tai Finnaviationin Saab SF340. Tai sitten joku vakiovierailijoiden 737. No, poikkeuksiakin toki oli, mutta jos tilanteen suhteuttaa nykyaikaan, tilanne vastaa lähinnä Finnairin pikku-Bussia, Flyben ATR72:ta ja Finncommin väreissä lentävää ATR42:ta. Joku 737 voi osua joskus sekaan. Paitsi frekvenssi on nykyään ihan toinen. Se nyt oli sitä aikaa, jolloin maailma oli hiukan erilainen.

 

Sen huomaan, että aika on kullannut muistot. Pauli ei ollut kovinkaan onnellinen aikanaan LAA:n ja LAB:n laskeutuessa iltakasin aikoihin, kun tiesi lähes varmasti toisen osuvan jokailtaiseksi siivousnakiksi Säkkivälineen "kultaisilla" lentokonesiivouskeikoilla  :laugh:

 

Virginin A340:n divertti taisi tosiaan olla ensimmäinen moisen lasku Helsinkiin. Tapahtui lokakuussa 1997. Ihan samoihin aikoihin kun tuo Atlantic Cargon Kutonen kävi. Ehkä jopa samalla viikolla. Vieläkin villimpiä ajatukset olisivat olleet, jos joku olisi heittänyt kyseisen G-VFLY:n tulevan lentämään Suomen ilma-alusrekisterissä tunnuksella OH-LQA vielä vuonna 2013  ;)

 

Kivoja muistoja innokkailta spottausajoilta. Niiltä, jolloin digijärkkärin olisi saanut 120000 markalla!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iberia alkoi lentämään 1997 reittiä HEL-HAM-BCN ja OSL-HAM-MAD siten, että koneet kohtasivat Hampurissa ja siellä pystyi vaihtamaan Madridin koneeseen. Molemmat lennot lennettiin M87:lla.

 

Kiitos Jukalle! Muistikuvani Barcelonasta taitaa siis olla oikea. Nyt voi lisäksi merkitä päiväkirjoihin olleensa MD-87:n kyydissä. Onko villejä arvauksia siitä, mitä konetyyppiä Iberia käytti tuolloin BCN-AGP -reitillä?

 

Virginin A340:n divertti taisi tosiaan olla ensimmäinen moisen lasku Helsinkiin. Tapahtui lokakuussa 1997. Ihan samoihin aikoihin kun tuo Atlantic Cargon Kutonen kävi. Ehkä jopa samalla viikolla. Vieläkin villimpiä ajatukset olisivat olleet, jos joku olisi heittänyt kyseisen G-VFLY:n tulevan lentämään Suomen ilma-alusrekisterissä tunnuksella OH-LQA vielä vuonna 2013  ;)

 

A.netistä löytyy kuva Virginistä Vantaalla jo vuonna 1994!

http://www.airliners.net/photo/Virgin-Atlantic-Airways/Airbus-A340-311/0902985/L/&sid=fc66e5ae4a02044a85d4efa09c15d2ce

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen huomaan, että aika on kullannut muistot. Pauli ei ollut kovinkaan onnellinen aikanaan LAA:n ja LAB:n laskeutuessa iltakasin aikoihin, kun tiesi lähes varmasti toisen osuvan jokailtaiseksi siivousnakiksi Säkkivälineen "kultaisilla" lentokonesiivouskeikoilla  :laugh:

 

Enhän minä suinkaan kirjoittanut, että olisin pitänyt työstä sen kanssa, sen sijaan pidä vieläkin koneita kovina työjuhtina ;)

 

Iso kone illalla ennen kotiinlähtöä toki harmitti, mutta matonvaihto noihin A300 koneisiin taisi kuitenkin olla yksi epämiellyttävimpiä hommia joita tuli tehtyä. Isossa bussissa oli tuolin ja seinän välissä mattoa erittäin hankalat kapeat reunasuikaleet, joiden taivuttaminen paikoilleen vaati ranskalaista kieroutunutta huumoria. Ameriikan koneissa asia oli ratkaistu järkevämmin asentamalla koneen seinän ja tuolin väliin alumiinista (tai muovista) tehty listoitus jolloin sinne ei tarvinnut survoa kokolattiamaton riekaleita.

 

Mitä sitten tulee ikäviin siivouskeikkoihin, niin Sunways oli aivan oma lukunsa ja heidän 757 kääntyi ikävästi siinä klo 22 maissa ja kun työvuoro loppui klo 23 oli tappiomieli valmis koneen tullessa laskuun, puhumattakaan siitä jos se oli myöhässä sellaisen parikymmentä minuuttia.

 

Oi niitä aikoja ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia lisäinfosta Virginin suhteen!

 

Ja et kirjoittanut, Pauli, mutta pitihän mun päästä muistuttamaan siitäkin nautinnosta :D Mä otin yleensä vessakeikat, koska kaikki inhosivat niitä. Ne olivat oikeasti helppoja ja lepposia lukuunottamatta sitä kertaa, kun kyseisen katiskan joku huussi oli lattiasta kattoon karanneen "perhosparven" täplittämä  :laugh: Sunwaysin 757 n. 240 paxin konffilla oli kyllä oikeasti ahdas. Siihen vielä purkan ja tumppien sekaiset tuhkikset, ni voi pojat... Mut Eipä se ollut sentään laajarunko, mistä kamalin oli se 403 tjsp. matkustajan turistiversio LGD:sta pitkähkön charterin jälkeen.

 

Voi onnea ja autuutta...!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äärettömän mielenkiintoista matskua!!! Välillä tuntuu että ennen ne lekot oli kunnon koneita joita nykyisin ei enää näe olleskaan,

 

ei muutaku lisää kuvia tulemaan vain jos suinkin löytyy  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jessus, tässähän alkaa tuntemaan itsensä "vanhaksi" kun tunnistaa noista kuvista koneita joita on itse rassannut/kuvannut/katsellut  :laugh:

 

Tähän on pakko laittaa yksi knoppikysymys:

Loppuun vielä kuva helmikuulta 1998. OH-LCH ja -LCD yhteiskuvassa.

 

Mikä on taaemman koneen nokassa näkyvä tumma neliö?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla