Orvo Välilä

Pannukakku ( kuvia lisätty )

46 viestiä aiheessa

.... joka amerikaksi tunnetaan nimellä pancake. Tällä kertaa kyseessä kuitenkin lentävä sellainen, eli Vought V-173.

 

Tarkoituksena on nimittäin jonkun aikaa jo ollut käydä kuvaamassa kyseinen lentolaite joka on esitteillä Frontiers of Flight Museum:in tiloissa Love Fieldillä ( KDAL ). Tarkkaavaisimmat saattavat nyt muistaa paikan niistä lukuisista Collings Foundation postauksista joita olen pitänyt tapana tänne väsäillä. Aikataulusyistä ja yleisestä saamattomuudesta johtuen hanke on kumminkin muutamia kuukausia viivästynyt. Nyt siis kuitenkin sain itseäni niskasta kiinni ja tuumasta toimeen

 

Chance Vought tehtaan väki muutaman viime vuoden aikana on konetta konservoinut / entisöinyt ja nyt siis kone on saatu toistaiseksi lainaan tuonne museolle. Mutta enemmittä lätinöittä siis asiaan ja kuvia esille

 

Ensikatsomalta kone vaikutti suorastaan hätkähdyttävän suurelta. Alkoi tuntua että miten kukaan täysissä järjissään oleva on edes kuvitellut tällaisen  mahtuvan esim lentotukialuksen kannelle?!?!

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Huomiotaherättävän kookkaat puiset potkurit on koneeseen veistänyt aikanaan kukas muukaan kuin Sensenich

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koska "flying body" tyyppisen runkorakenteen etuna on huomattavan hidas laskeutumisnopeus ( ja sitä kautta jyrkkä kohtauskulma laskeutuessa ), näkyvyys etusektoriin on järjestetty erikoisella ylimääräisellä lasituksella. Tosin tässä lentolaitteessa ei taida juurikaan mikään olla kovin tavallista

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pyrstöratkaisussa lähinnä tavanomaista taitaa olla sivuperäsimet ja -vakaajat. Eivät aivan tavallisen näköiset ehkä nekään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Korkeusperäsimet on saranoitu rungon takareunaan ja uloimmat evät joita äkkiä luulisi korkeusperäsimiksi toimittavatkin lähinnä siivekkeiden virkaa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kone on entisöity ilmeisestikin vuoden -44 ulkoasuun ( poiketen esim Wikipedian vuodelta -42 olevasta lentokuvasta ) jolloin siihen on maalattu senaikaiset US Navy:n tunnukset. Jollain logiikalla tuo "Star and Bar" kansallisuustunnus on laitettu juurikin noinpän, jolloin sivusta katsottuna näyttää että tunnus on nurinpäin. Yritin udella museon henkilökunnalta syytä moiseen mutta eivät tuntuneet tietävän. Eräskin itse asiassa tunnusti että ei ollut huomannut edes koko asiaa..... ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Korkeusperäsinten koko on itse asiassa melko mahtava, ja kokonaispinta-alaakin rungolle on kertynyt melko lailla. Eipä siis ihme että mm. Charles Linbergh kokeiltuaan ylisti koneen helppoa ohjattavuutta ja etenkin hidaslento-ominaisuuksia. Väitettiinpä museon esitteissä että kone olisi hallittavissa niinkin naurettavan pienillä nopeuksilla kuin 24 mph. Sitä en toki tiedä onko tämä koneen virallinen Vmc  8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Suurehkojen "siivekkeiden" liikuttelua helpottamaan on asennettu massavastapainot ( kaipa osin tietty aerodymaamisetkin sellaiset? )

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kone on varustettu kahdella 80 hp Continental moottorilla, jotka sijaitsevat siiven/rungon sisällä ja näin ollen vaativat puhallinjäähdytyksen avukseen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kyltissä olleen selostuksen mukaan moottorit ovat käsikäynnisteiset kuvassa näkyvän ( alapuolella ) kahvan avulla. Kahva on kytketty jonkinlaisen kitkapannan kautta tuulettimen kehään ja siitä vetämällä moottori pitäisi saada käyntiin. Miten tämä on toteutettu itse koneessa, on minulle ainakin täysi mysteeri koskapa en mielestäni nähnyt missään tarkoitukseen soveliasta luukkua josta kiskaisu voisi tapahtua. Jos jollakin on tästä asiasta enemmän tietoa olisin hyvinkin kiinnostunut.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen korkean asennon ja jyrkän kulman takia ohjaamosta ei juurikaan kuvia saanut joten koetin jotain edes räpsiä lasitusten ja sisäänmenoluukun kautta. Vaihtelevalla menestyksellä  :-[

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sisäänmenoluukku nimittäin on senverta korkealla että vaikka vantteran varteni ( 176cm )  täyteen mittaani ojensin, yletyin nippa nappa kameralla tämänverran roikkimaan ohjaamon sisänäkymiä.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lieneepä mahtanut olla ensimmäistä kertaa tuolle jakkaralle istuttaessa reippaalla koelentäjällä jännät paikat. Senverta kokeilemattomasta konseptista kumminkin kyse ja ensilento on aina ensilento

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kiinteään laskutelineeseen myöhemmillä koelennoilla väsättiin muotosuojat ja varsin kiehtovat ovatkin. Näyttäisi siltä että tuo suoja muuttaa muotoaan jouston mukaan, eli kun jousijalka on täydessä mitassaan ja paino pois telineen päältä, suoja sulkeutuu enemmän tai vähemmän aerodynaamisesti jalan ympärille. Nerokasta.  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kiivetessäni museota reunustavalle kävelytasanteelle, huomasin yllätyksekseni että erään näyttelykontin katolla majailikin toinen V-173. Tällä kertaa tosin pienoismalli  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Joku on joskus maininnut V-173:n muistuttavan kampelaa ja tietyistä kulmista katsottuna vertaukselta ei oikein voi välttyä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kokonaisvaikutelmana kertakaikkiaan erikoinen ja jossain määrin hämmentävä lentolaite.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tällaista tällä kertaa preerialta. Toivottavasti kiinnosti

 

Cheers!

 

Orvo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso kiitos, Orvo! Jo vain kiinnosti! Hieno ja asiantunteva kerronta ja kuvat.  :D - P.S. Meikäpoikakin asunut taannoin preerialla, tosin pohjoisemmassa, Iowassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo,

 

hauska juttu, kiitokset tästä. Mitähän tuolla muodolla on oikein haettu??? Jos kyseessä on hidaslento-ominaisuudet, niin se tavoite lienee saavutettu. Noilla ruohonleikkuukoneen moottoreilla suoritusarvot tuskin kuintenkaan ovan olleet kovin häikäiseviä - ja veikkaisin hyötykuormankin jääneen lähinnä lentäjän painoon...

 

Täytyypä tutkailla illemmalla kotosalla. Uddvar Hazyssa on lentävän siiven proto, joka lienee samoila ajoilta, ja jäi niin ikään kokeiluksi. Ensimäinen operatiivinen lentävä siipi lienee B2, mutta sitä lennetäänkin komputaattorilla...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hauska juttu, kiitokset tästä. Mitähän tuolla muodolla on oikein haettu??? Jos kyseessä on hidaslento-ominaisuudet, niin se tavoite lienee saavutettu. Noilla ruohonleikkuukoneen moottoreilla suoritusarvot tuskin kuintenkaan ovan olleet kovin häikäiseviä - ja veikkaisin hyötykuormankin jääneen lähinnä lentäjän painoon...

 

Testikonehan se onkin, tarkoituksena on epäilemättä ollut lähinnä tutkia kampelan lento-ominaisuuksia. Harmillisesti eivät saaneet tuosta sotakonetta aikaan, siihen olisi epäilemättä laitettu vähän isommat myllyt.

 

Mutta tosiaan mielenkiintoiset kuvat ja selostus. Eipä varmaan itse olisi tullut kiinnittäneeksi kaikkiin noihin asioihin huomiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitosta vaan itsellenne, mukavaa jos kelpasi

 

XF5U hävittäjäprojekti tosiaan aloitettiin Voughtin toimesta mutta hyytyi sittemmin sodan loputtua ja mielenkiinnon alkaessa pikkuhiljaa siirtyä nuolimuotoisiin siipiin ja suhkumoottoreihin. Se varsinainen idea tuossa oli mielestäni juurikin se että pyöreän "siiven" ominaisuuksiin kuuluu se, että siiven paksuudesta huolimatta se ei tuota juurikaan siivenkärkipyörteitä ja tämän takia pystyiisi lentämään huomattavasti suuremmilla nopeuksilla kuin tavanomainen tuonpaksuinen siipi. Tuon projektin voimanlähteinä olisikin ollut 1350 hevosvoimaiset R-2000 tähtimoottorit ja suorituskykylaskelmat ihan toisella tasolla.

 

Hidaslento-ominaisuudet jo tuossa todettiinkin ja niitä pidettiin erityisen toivottavina, oltiinhan tehtaan toisen tyypin, Vought F4U Corsairin,  tukialusongelmista tuskallisen tietoisia.

 

Minkähänlaiset lento-ominaisuudet noilla olisikaan mahtanut olla tilanteessa jossa toinen moottori sanoo kaputt?  :o

 

Cheers!

 

Orvo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkähänlaiset lento-ominaisuudet noilla olisikaan mahtanut olla tilanteessa jossa toinen moottori sanoo kaputt?  :o

 

 

Oliskohan tuo muuttunut vähän niin kuin frisbeeksi...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainesta ufo-havainnoksi. ;D

 

Yllättäen väitetään Connecticutin alueen UFO-havaintojen lisääntyneen huimasti kyseisen kapisteen koelentojen aikaan  ;)

 

EDIT: Tuossa vielä siihen koneen kokoon verrokiksi se 176 senttinen mittakeppi  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Cheers!

 

Orvo

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä näiden kuvien perusteella näyttäs että nuo  "Star and Bar"-tunnukset on olleet jo alkuaan "väärinpäin"

http://www.daveswarbirds.com/usplanes/aircraft/flapjack.htm

Markku

 

Katsokaas tarkkaan, tuossa "oikeilla" moottoreilla varustetussa hävittäjäprotossa, oikeanpuoleisessa kuvassa  kansallisuustunnus on "oikeinpäin". Noissa Orvon kuvissa olevassa proton kuvissa tunnuksen logiikkaa voisi spekuloida esim siten, että kun tunnuksen tähden kärki yleensä osoittaa siiven etureunaa kohti, tai rungossa ylöäspäin, niin noissa kuvissa "siiven etureuna" onkin laitteen muodostavan kehän ulkoreuna. Toisaalta saattaa myös olla niin, että asiaa ei ole sen suuremmina pohdittu...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsokaas tarkkaan, tuossa "oikeilla" moottoreilla varustetussa hävittäjäprotossa, oikeanpuoleisessa kuvassa  kansallisuustunnus on "oikeinpäin". Noissa Orvon kuvissa olevassa proton kuvissa tunnuksen logiikkaa voisi spekuloida esim siten, että kun tunnuksen tähden kärki yleensä osoittaa siiven etureunaa kohti, tai rungossa ylöäspäin, niin noissa kuvissa "siiven etureuna" onkin laitteen muodostavan kehän ulkoreuna. Toisaalta saattaa myös olla niin, että asiaa ei ole sen suuremmina pohdittu...

Timo

Ja jotta asia ois manhdollisimman epälooginen niin v.1942 kuvissa tuo "siiven etureuna" on edessäpäin:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Vought_V-173.jpg

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuo käyttäytyy sakkauksessa? :D

 

Mikäli tuossa nyt oikein lueskelin niin kapiste sakkaa kuulemma hyvin rauhallisesti ja niinkin käsittämättömän alhaisessa nopeudessa kuin 20 kts. Eikä mene kierteeseen. Minkäänlainen kärkisakkaushan ei tuollaisen kanssa olisi edes mahdollista.

 

 

Cheers!

 

Orvo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jotta asia ois manhdollisimman epälooginen niin v.1942 kuvissa tuo "siiven etureuna" on edessäpäin:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Vought_V-173.jpg

Markku

 

Juurikin tuo kuva on esitteillä koneen vierellä olevassa materiaalissa ja aivan totta, tähti on eri suuntaan. Itse asiassa nimenomaan tuosta sain päähäni alkaa ihmetellä asiaa alun perinkin

 

EDIT: Pitipä nyt oikein tilata tuo kirja aiheesta jos vaikka siitä lisää selviäis  :D

 

Cheers!

 

Orvo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidettu ottaa mallia Möhkäkalasta (Mola mola) kun tämä laite on kehitelty. Möhkäkalan uimaominaisuudet varmasti yhtä eksoottiset kuin tämän koneen lento-ominaisuudet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidettu ottaa mallia Möhkäkalasta (Mola mola) kun tämä laite on kehitelty. Möhkäkalan uimaominaisuudet varmasti yhtä eksoottiset kuin tämän koneen lento-ominaisuudet.

 

Minä kun luulin että se kampela.... tai sitten se Arnen rausku  ;D

 

Cheers!

 

Orvo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyltissä olleen selostuksen mukaan moottorit ovat käsikäynnisteiset kuvassa näkyvän ( alapuolella ) kahvan avulla. Kahva on kytketty jonkinlaisen kitkapannan kautta tuulettimen kehään ja siitä vetämällä moottori pitäisi saada käyntiin. Miten tämä on toteutettu itse koneessa, on minulle ainakin täysi mysteeri koskapa en mielestäni nähnyt missään tarkoitukseen soveliasta luukkua josta kiskaisu voisi tapahtua. Jos jollakin on tästä asiasta enemmän tietoa olisin hyvinkin kiinnostunut.

 

 

Noita kuvia katsoessa tuli tällainen ajatus. Moottorit näyttävät olevan sijoitettuna rungossa melko lähellä keskilinjaa ja mahdollisesti jopa suurinpiirtein ohjaajan istuimen tasalla. Vastakkaiseen suuntaan pyörivät moottorit voisi ohjaaja periaatteessa käynnistää vetämällä kahvaa ripeästi itseensä päin. PikkuContin saa melko helposti heittämällä käyntiin. Vastoin wikipedian tietoa kyseessä ei mielestäni ole rivimoottori, vaan ihan A-65/C-80 -pohjainen tavanomainen bokseri.

 

Tuollainen pyöreä siipi ei kuitenkaan indusoidun vastuksen kannalta ole ymmärtääkseni kovinkaan edullinen, pikemminkin päinvastoin. Sen sijaan siihen liittyvää siivenkärkipyörrettä saadaan hillittyä vastakkaisiin suuntiin pyörivien potkurien avulla. Nykyisin käytetään ongelman hoitamiseen suurta siiven sivusuhdetta/winglettejä. Sen sijaan interferenssivastusta on oletettavasti saatu pienennettyä, koska tavanomaista runko-siipi -liitosta ei ole.

 

Korkeusperäsimen aerodynaaminen on tosiaan hoidettu saranalinjan sijoituksen avulla aivan kuten esimerkiksi Piper Cherokeessa.

 

Makeet on kuvat, kiitos.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita kuvia katsoessa tuli tällainen ajatus. Moottorit näyttävät olevan sijoitettuna rungossa melko lähellä keskilinjaa ja mahdollisesti jopa suurinpiirtein ohjaajan istuimen tasalla. Vastakkaiseen suuntaan pyörivät moottorit voisi ohjaaja periaatteessa käynnistää vetämällä kahvaa ripeästi itseensä päin. PikkuContin saa melko helposti heittämällä käyntiin.

 

 

Tämä sama ajatus käväisi mielessäni kun asiaa pähkäsin. Jos katsoo tuota viimeistä ylävinkkelistä otettua kuvaa jonka tähän sääntöjä taivuttaen lainaan, moottorit eivät kuitenkaan mielestäni ihan osuisi ohjaamon kohdalle. Tuossa yläpintaan maalatun neliön sisäpuolella näkyy pakoputket ja jäähdytysilman poisto, ja tuota moottoria taas katsoessa näyttäisi että pakoputket on taivutettu moottorin etukautta ylöspäin. Tätä ajatellen moottori mielestäni sijoittuisi sen verran taaksepäin että käynnisyskahva ei ihan osuisi hollille. Tai näin siis olisin katsovinani.

 

width=800 height=533http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?action=dlattach;topic=105699.0;id=355179;image[/img]

 

 

Vastoin wikipedian tietoa kyseessä ei mielestäni ole rivimoottori, vaan ihan A-65/C-80 -pohjainen tavanomainen bokseri.

 

 

Tämä pitää ihan paikkansa, en tuota Wikin virhettä ollut huomannutkaan. Muistaakseni A-80 bokserin puhallinjäähdytteinen versio.

 

 

 

Makeet on kuvat, kiitos.

 

 

Kiitosta vaan kiitoksista, aina mukava jos kelpaa.

 

Cheers!

 

Orvo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä sama ajatus käväisi mielessäni kun asiaa pähkäsin. Jos katsoo tuota viimeistä ylävinkkelistä otettua kuvaa jonka tähän sääntöjä taivuttaen lainaan, moottorit eivät kuitenkaan mielestäni ihan osuisi ohjaamon kohdalle. Tuossa yläpintaan maalatun neliön sisäpuolella näkyy pakoputket ja jäähdytysilman poisto, ja tuota moottoria taas katsoessa näyttäisi että pakoputket on taivutettu moottorin etukautta ylöspäin. Tätä ajatellen moottori mielestäni sijoittuisi sen verran taaksepäin että käynnisyskahva ei ihan osuisi hollille. Tai näin siis olisin katsovinani.

 

There is lever on each engine, accessed through a small door under the airframe. You release the clamp to let a tube, handle come out the access door. Pulling the handle a full throw turns the crank shaft 90 degrees (quarter turn) which is enough to start the engine.

 

http://forums.flyfisherman.com/showthread.php?6339-Vought-V-173-Flying-Pancake

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla