Juha Paulavuo

Lentoasemauutisia - muu maailma

798 viestiä aiheessa

Pekingiin valmistuu tänä keväänä maailman suurin lentokentäkompleksi. Pelkästään terminaali 3:ssa on lattiapinta-alaa yli miljoona neliömetriä ja rakennus tulee maksamaan kaksi miljardia dollaria. Finnair ja muut oneworld- yhtiöt siirtyvät uuteen terminaaliin kevään aikana. Ensimmäisenä uuteen terminaaliin siirtyvät oneworld-yhtiöistä British Airways ja Qantas, jotka vaihtavat terminaalia perjantaina perjantaina 29. helmikuuta.

 

Oneworldiin kuuluvilla yhtiöillä on Pekingistä päivittäin 15 lähtöä kaikkiaan kahdeksaan kohteeseen; Hongkongiin, Helsinkiin, Lontooseen, Nagoyaan, Osakaan, Kansaihin, Sydneyiin ja Tokioon. American Airlines suunnittelee aloittavansa lennot Pekingiin Chicago O’Haren kentältä maaliskuussa 2009.

 

lennä lomalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelkästään terminaali 3:ssa on lattiapinta-alaa yli miljoona neliömetriä ja rakennus tulee maksamaan kaksi miljardia dollaria.

 

Tässä uutisessa terminaalin hinnaksi kerrotaan 3,65 miljardia dollaria.

 

EDIT: Pieni vertailulaskelma: Pekingin terminaalin neliöhinta on 3650 dollaria/m2. Helsinki-Vantaan ulkomaanterminaalin laajennuksen pinta-ala on 39 000 m2 ja kustannusarvio 143 miljoonaa euroa. Neliöhinnaksi tulee 3666 euroa/m2 eli 5500 dollaria/m2. Ei mitenkään yllättävää, että Kiinassa rakentaminen on halvempaa kuin Suomessa vaikka eihän vertailua pelkästään pinta-alojen suhteessa voikaan tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Singaporen kentän uuden terminaali 3:n lattia on niin kiiltävä, että kukkahattutädit pelkäävät, että ...

 

Kukahan herroista ehtii ensiksi hakemaan parit kuvat uudesta terminaalista? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Los Angeles uudistaa LAX:n kenttää ja terminaaleja isolla projektilla, joka tulee maksamaan arviolta 8 miljardia dollaria seuraavien 10 vuoden aikana.

 

Vanhentuneita järjestelmiä uusitaan, kokonaan uusi Midfield Concourse rakennetaan ja sinne on tulossa 12 uutta porttia megaluokan liikennekoneille, ts. A380:lle. Suunnitteilla on myös automaattinen "people mover" (ilmeisesti kiskoilla automaattisesti kulkevat vaunut tjsp?) terminaalien välille.

 

Uutisen otsikossa mainitaan vain 25 miljoonan sopimus projektin johtamisesta, mutta tuo 8 miljardia löytyy sieltä vähän edempää.

 

http://www.dailybreeze.com/ci_8445953

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bengaluru International Airport Intian Bangaloressa vastaanottanut ensimmäiset kaupalliset testilennot tänään. Kent'än korkkasi Kingfisher Mumbaista. Kenttä avataan virallisesti 29.3.

 

jetphotos

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Delhin kentän parannustyöt maksavat jo ensimmäisessä vaiheessa yli miljardi euroa. Kentälle tulee uusia terminaaleja ja uusi yli 4400 m mittainen kiitotie, joka avataan ensi kesänä. Kaikki kansainväliset yhtiöt tulevat siirtymään uuteen terminaali 3:een vuonna 2010.

 

http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?xfile=data/subcontinent/2008/March/subcontinent_March296.xml&section=subcontinent&col=

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Delhin kentän parannustyöt maksavat jo ensimmäisessä vaiheessa yli miljardi euroa. Kentälle tulee uusia terminaaleja ja uusi yli 4400 m mittainen kiitotie, joka avataan ensi kesänä. Kaikki kansainväliset yhtiöt tulevat siirtymään uuteen terminaali 3:een vuonna 2010.

 

http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?xfile=data/subcontinent/2008/March/subcontinent_March296.xml&section=subcontinent&col=

 

Anteeksi tyhmä kysymys mutta mihin kaupallinen kenttä tarvii yli 4400m:n kiitotien?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymyshän ei ollut että missä ja kuinka paljon vaan, mihin noin pitkää tarvitaan? ;)

 

Onhan siinä syytä ihmetellä mihin esim. Harare tai Kinsasa tarvitsee 4 700 metrin kiitorataa ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan siinä syytä ihmetellä mihin esim. Harare tai Kinsasa tarvitsee 4 700 metrin kiitorataa ???

 

Esim Harare on 4800 ft korkeudella merenpinnasta ja kun sielläpäin silti esiintyy myös erittäin korkeita lämpötiloja saattaa tiheyskorkeudet (=kiitotievaatimukset) olla hyvin suuria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko se kiitotien pituus liittyä siihen, että kuuma ilma on kylmää kevyempää, joten

että kone saa tarpeeksi nosto voimaa siipien alle, pitää olla pitempi nousukiito.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Kyllä se tarvittava kiitotien pituus liittyy korkeuteen sekä siellä vallitsevaan ohuempaan ilmaan ja ilman paineeseen. Tarvitaan kovemmat lähtönopeudet koneille.

 

Esim. tuo Qamdo Bangda ZUBD Kiinassa on peräti 4,334 metres (14,219 ft) korkealla. Sinne vaan simulla testailemaan, miten tuo ilmanala vaikuttaa koneen suorituskykyyn.

 

-Jukka :D

 

Totta myös se, että tuo ilmanlämpö vaikuttaa myös suoritusarvoon.

 

Tanelilta: Voisko se kiitotien pituus liittyä siihen, että kuuma ilma on kylmää kevyempää, joten

että kone saa tarpeeksi nosto voimaa siipien alle, pitää olla pitempi nousukiito. Lainaus off!!  Tosin ei pelkkä lämmin ilma vaikuta vaan myös ilman kosteus. En tiedä tuota todella kuuman ilman vaikutuskuviota..

 

Meni kait suunnilleen oikein. Meteorologit tarkentakoon  ;)!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi Sami (Virkkula) ja muut. Esimerkiksi Johannesburgissa on noin 4.400 metriä pitkä kiitorata. Ihan muutamia käytännön lukuja: Korkeus merenpinnasta on 5.500 jalkaa. Boeing 767-300:n rakenteellinen maksimi lentoonlähtöpaino on 185.000 kiloa. Kun tehdään lentoonlähtöä tyynessä 28 asteen (Celcius) lämpötilassa, saadaan taivaalle vain 160.000 kiloa ja sekin 600 jalan silityskorkeudella (moottorihäiriötilanteessa). Kiitoradan lisäpituus auttaisi jonkin verran mutta pian vastaan tulee rengasnopeudet lähtökiidossa. Eli ei 4.400 metriä pitkä kiitorata ole vielä mitään, kun on elevationia tai kuumuutta ja kauas pitäisi päästä täydellä koneella.

 

Seppo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Sepolle...

 

Asiantuntevasta kommentistasi :thmbup:. Mielenkiintoista kuulla nuitakin tietoja.

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JFK:n ja Newarkin kenttien maksimioperaatiomäärät rajoitetaan piakkoin 83 lentoon tunnissa kahden vuoden ajaksi. Syynä on pyrkimys vähentää ruuhkia ja myöhästymisiä, jotka usein vaikuttavat myös muiden kenttien liikennetilanteeseen USA:ssa.

 

JFK:n ruuhka-aikojen operaatiomäärä on ollut yli 100 lentoa ja Newarkin 95 lentoa tunnissa. Newarkissa etenkin Continental joutuu järjestelemään vuorojaan uuteen uskoon. La Guardialla vastaava rajoitus on jo nyt voimassa.

 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/03/10/AR2008031002691.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään