Peter Tähtinen

Keitä tässä kuvassa ?

11 viestiä aiheessa

Suomalaiset käväivät lentokoneostoksilla vuonna 1947 Bristolissa.  Tämä kuva on tietojeni mukaan otettu siellä v 1937.  Kuvassa vasemmalla on radistina toiminut Alvar "Ati" Niskanen, jonka tytär välitti minulle tämän kuvan.  Ilmeisesti tämä koneyksilö päätyi Suomeen.

 

Mutta mitä muuta tiedetään kuvan koneesta ja henkilöistä ?

bristol.jpg.52366c33c9ee70e5e5b1f830a39ae49f.jpg

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneyksilöstä on paha mennä sanomaan, mutta se näyttää kuitenkin olevan Mk.I.

 

Suomeen tuotiin heinäkuussa 1937 ensimmäiset Blenheimit, BL-104 ja BL-105. Hakijoina olivat kapteenit Tauno Hannus ja Armas Eskola, mahdollisesti myös kapteeni Hämäläinen sekä kaksi radistia. Koneet lennettiin reittiä Filton-Croydon-Schiphol-Altona (Hampuri)-Malmö-Tukholma (luultavasti Bromma)-Malmi. Tuolloin oli kansainvälisenä tapana, että ylilennettäviin maihin tehtiin välilasku, poikkeuksena Tanska.

 

Maahan koneet saapuivat 29.7.1937 ja Eskola kävi tullessaan räimimässä BL-105:lla Tikkurilan päällä - kotitalo sijaitsi nimittäin siellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman OT, mutta muistelen joskus lukeneeni että siirtolennolla Englannista Suomeen yksi vasta ostettu BL olisi kadonnut.  Löytyiköhän sitä yksilöä koskaan / ketkä olivat miehistönä ?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman OT, mutta muistelen joskus lukeneeni että siirtolennolla Englannista Suomeen yksi vasta ostettu BL olisi kadonnut.  Löytyiköhän sitä yksilöä koskaan / ketkä olivat miehistönä ?

 

Peter

 

Wikipedia

 

18.1.1940 Blenheim BL-127 katosi siirtolennolla Englannista Suomeen Pohjanmeren päällä. Ohjaaja lentomestari R.Gottschalk ja sähköttäjä kersantti P.Kallakari kuolivat onnettomuudessa.

 

[EDIT] Aiheesta on näköjään keskusteltu tälläkin foorumilla muutama vuosi sitten: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86997.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman OT, mutta muistelen joskus lukeneeni että siirtolennolla Englannista Suomeen yksi vasta ostettu BL olisi kadonnut.  Löytyiköhän sitä yksilöä koskaan / ketkä olivat miehistönä ?

 

Peter

 

BL-127, 18.1.1940 katosi siirtolennolla Pohjanmerellä. Ohjaala ltm Rudolf Gottschalk ja sähköttäjä P.Kallakari saivat oletettavasti surmansa. Gottschalk toimi lentäjänä Aerossa vuosina 1925-32, kokemusta oli n. 4500 tuntia.

 

Äh...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös paremminkin toinen oikealta? - ainakin netissä olevien kuvien perusteella.

 

Voi olla. Laita linkki niin muutkin pääsevät arvioimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama kuva löytyy täältä noin sivun puolesta välistä: http://www.virtualpilots.fi/feature/artikkelit/bl-200/

 

Siellä on tällainen kuvateksti:

 

Blenheimeja noutamassa Bristolin lentokentällä Englannissa 1937. Äärimmäisenä vasemmalla Alvar (Ati) Niskanen. Kuvan takana käsin kirjoitetut tekstit: Bristolissa 1937 Heinäkuussa. Oikealta: K. Marttinen sähk.; A. Eskola kapt.; Vainio ins.; T.Hannus kapt.; E.Hämäläinen kapt.; A.Niskanen sähk. Kuva: via Vesa Niskanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla. Laita linkki niin muutkin pääsevät arvioimaan.

 

Googletin Armas Eskolaa ja heti ensimmäinen Ilmasotakoulun killan linkki tärppäsi:

 

http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/304c79868e05cc4e42256c8a003ea944/1f5b959e0a89b72bc22574e1003548c9/$FILE/Microsoft%20PowerPoint%20-%20Armas%20Eskola%202.pdf

 

Asia toki selvisi jo tuosta edellisestä Teron viestistä.

 

Muuten helpoiten näihin kuvakysymyksiin saa vastauksen käyttämällä vaikkapa  Googlen kuvahakua. Jos joku kuva on netissä, se usein löytyy sillä (ei näytä tosin toimivan noihin pdf-tiedostoihin). Kokeilin sitä täällä olevaan kuvaan ja sekin toi tuon Teron linkin esille.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta mitä muuta tiedetään kuvan koneesta ja henkilöistä ?

Terve Peter,

 

kone on RAF:n maalauksessa mustilla potkureilla ja alapinnoilla, siis englantilainen. Suomalaiset olivat tuolloin siipien alapinnoilta vaaleita ja myös niiden potkurit olivat etupuolelta vaaleita.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään