Teijo Niemelä

LOT Polish Airlines liki puolittaa laivastonsa

21 viestiä aiheessa

Siinähän nuo valtionyhtiöt vuoron perään välttelevät konkurssia. Kova kilpailu halpayhtiöiden kanssa suuren ja kankean koneiston kanssa ei ole helppoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinähän nuo valtionyhtiöt vuoron perään välttelevät konkurssia. Kova kilpailu halpayhtiöiden kanssa suuren ja kankean koneiston kanssa ei ole helppoa.

 

Yksi lisää "sarjaan" : South African Airways sai valtiolta (ainoa omistaja) 64 miljoonaa USD polttoainekulujen kattamiseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa mennä jokin tason kikkailuksi, että saavat LOTin pidettyä ilmassa:

“Restructuring the airline by transferring everything that is left in it to Eurolot is the only way to save the Polish carrier,” an unnamed official told Rzeczpospolita.

 

"According to the newspaper, the government has obtained unofficial information from the European Commission that it disapproves of public financial aid for the airline."

 

http://www.wbj.pl/article-61636-pll-lot-to-transfer-its-assets-to-eurolot.html?typ=pam

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Flygtorget 2.5.2013: Norwegian kiinnostunut LOT:sta?

 

Vaikeuksissa oleva LOT kiinnostaa norjalaista halpalentoyhtiö Norwegiania jonka

omistaja(?) oli Varsovassa 2.5 päivätyn jutun mukaan keskustelemassa LOT.n

johdon kanssa. Norwegianista vahvistetaan vain Björn Kjosin  olevan Varsovassa.

 

 

 

      www.flygtorget.se/Aktuelt/Artikel/?Id=9833

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOT on ilmeisesti luopumassa kahdestatoista kannattamattomasta lentoreitistä ja myös kaikista Embraereistaan sekä irtisanoo 800 työntekijää. Kaksi yhtiölle tulossa olevista 787:istä leasingvuokrataan jollekin muulle yhtiölle. Tällä suunnitelmalla toivotaan EU:n hyväksyvän Puolan hallituksen antaman valtionavun.

 

The airline reportedly plans to reduce its over number of services it operates each year by 25% with its 15 Embraer aircraft to be withdrawn from its fleet. Two of the airline’s six Boeing 787-8 aircraft which are to join the airline’s fleet by spring 2014 will be leased to other carriers.

 

http://centreforaviation.com/news/lot-polish-airlines-reportedly-to-cut-around-12-routes-237167

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOT lopettanee syksyllä lennot Helsinkiin, Ateenaan, Zurichiin, Kairoon, Beirutiin, Barcelonaan, Berliiniin  ja Dusseldorfiin.

 

Ikävää että taas yksi yhtiö häviää Suomesta. Sinänsähän tuo nyt ihan hirveä menetys ole, noiden lentojen aikataulut on olleet niin oudot että minkäänlaiset jatkolennot kourallista kohteita lukuunottamatta on joko olleet mahdottomia tai vaatineet yöpymistä Varsovassa. Samoin Suomeen lennettäessä kohteesta on yleensä joutunut lähtemään sen verran aikaisin että mieluummin valitsee jonkun muun yhtiön.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOT pyytää 120 miljoonaa dollaria lisää rahaa valtiolta:

 

Poland's troubled flag carrier LOT has asked for up to PLN381 million zlotys (USD$120 million) in further state aid as part of a new rescue plan, the ministry overseeing state assets said on Thursday.

 

LOT, one of the world's oldest airlines, has burned through state funds over the years in failed turnaround plans as it tries to compete with larger rivals and low-cost carriers.

 

The Treasury Ministry, which controls most state companies and their privatisations, said it would back LOT's latest restructuring plan under some conditions but had not yet approved further aid, after a PLN400 million zloty loan in December.

 

http://news.airwise.com/story/view/1371777162.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolan valtio miettii uutta lähestymistapaa: liikenneilmailutoimintaan liittyvät valtion omistukset yhdistettäisiin, jolloin esim. voitollisilla Varsovan ja Krakovan lentokenttien tuloksilla voitaisiin paikata LOT:in tappioita. Koko hoito voitaisiin mahdollisesti yksityistää myöhemmin.

 

"The treasury ministry, in cooperation with the transport ministry, is working on the concept of concentrating air transport companies. An air holding is an option," treasury minister Wlodzimierz Karpinski was quoted as saying by the daily.

 

Merging air travel companies, such as those operating the profitable Warsaw and Krakow airports, into one holding company would help offset losses at LOT.

 

http://news.airwise.com/story/view/1385467210.html

 

Alitalialle ei muuten taida tällaisestakaan kikasta olla apua, koska pikaisesti katsottuna Italian suuret kentät ovat jo yksityisissä tai kuntien/kaupunkien käsissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOT:in tehtyä kulujen karsimisen jälkeen v. 2014 lopulta voittoa 24 miljoonaa euroa Puolan hallitus etsii sopivaa partneria tai tapaa yksityistää LOT, josta v. 2013 säädetyn lain nojalla voidaan myydä 49 % asti ulkopuolisille sijoittajille. Jonkinlaista kiinnostusta kerrotaan ilmenneen useiden lentoyhtiöiden tahoilta, mutta mitään ratkaisevaa edistystä ei ole tapahtunut.

 

Sebastian Mikosz, the Chief Executive Officer (CEO) for LOT Polish Airlines (LO, Warsaw Chopin), says the carrier would consider going public should it fail in its attempts to secure a suitable strategic partner.

 

In an interview with the Financial Times, Mikosz said government, LOT's 99% shareholder, is serious about offloading the carrier into private hands. As such, management has already engaged in talks with operators and private equity groups.

 

LOT has reportedly been courted by a number of carriers said to include Lufthansa (LH, Frankfurt Int'l), Air Berlin (AB, Berlin Tegel), Turkish Airlines (TK, Istanbul Atatürk), and Norwegian (DY, Oslo Gardermoen) though none of the talks has lead to anything concrete.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/37372-polands-lot-mulls-possible-private-investment

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOT:in tehtyä kulujen karsimisen jälkeen v. 2014 lopulta voittoa 24 miljoonaa euroa Puolan hallitus etsii sopivaa partneria tai tapaa yksityistää LOT, josta v. 2013 säädetyn lain nojalla voidaan myydä 49 % asti ulkopuolisille sijoittajille. Jonkinlaista kiinnostusta kerrotaan ilmenneen useiden lentoyhtiöiden tahoilta, mutta mitään ratkaisevaa edistystä ei ole tapahtunut.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/37372-polands-lot-mulls-possible-private-investment

 

Uusien tietojen mukaan amerikkalainen ennestään Wizz Airin sekä Frontier Airlinesin taustalla oleva sijoitusyhtiö Indigo Partners on kiinnostunut investoimaan LOT:iin, ja neuvottelut Puolan valtion kanssa ovat meneillään. Tarjolla olisi siis 49 % vähemmistöosuus, minkä lisäksi Indigo Partners pyrkisi yhteistyöhön jonkin eurooppalaisen sijoittajan kanssa saadakseen siten tosiasiallisen määräysvallan LOT:issa.

 

Indigo Partners, the US-based private equity and venture capital firm behind Wizz Air (W6, Budapest) and Frontier Airlines (F9, Denver Int'l), has expressed an interest in LOT Polish Airlines (LO, Warsaw Chopin) with negotiations currently ongoing.

 

Informed sources who spoke to the Puls Biznesu business daily state airline management has been in talks with Indigo and LOT's owner, the Polish Treasury, with Rothschild the facilitator. Should a binding Letter of Intent be signed, Indigo would be prepared to push for a final-offer agreement the report said.

 

As EU regulations cap foreign ownership of local airlines at 49%, Indigo reportedly plans to partner a European fund to assume majority ownership of the airline. Warsaw, which has already passed legislation allowing minority state-ownership in the airline, would remain a minority shareholder initially. It may subsequently exit the carrier altogether.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/39459-indigo-partners-in-talks-with-lot-polish-airlines

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOT:in tehtyä kulujen karsimisen jälkeen v. 2014 lopulta voittoa 24 miljoonaa euroa Puolan hallitus etsii sopivaa partneria tai tapaa yksityistää LOT, josta v. 2013 säädetyn lain nojalla voidaan myydä 49 % asti ulkopuolisille sijoittajille. Jonkinlaista kiinnostusta kerrotaan ilmenneen useiden lentoyhtiöiden tahoilta, mutta mitään ratkaisevaa edistystä ei ole tapahtunut.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/37372-polands-lot-mulls-possible-private-investment

 

Nyt velkaisen LOT:in avuksi koetetaan saada kiinalaista Air Chinaa, jolle olisi tarjolla mahdollisuus ostaa 49 % LOT:in osakekannasta:

 

I dagarna kommer företrädare för det statsägda kinesiska flygbolaget Air China till Polens huvudstad Warszawa för att förhandla med den polska regeringen om att köpa upp till 49 procent av det statsägda polska flygbolaget enligt check-in.dk som hänvisar till polska medier.

 

http://www.travelnews.se/flyg/lot-kan-saljas-till-air-china/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt LOT on kulujen ja kaluston karsimisen jälkeen taas laajentumisvaiheessa. Kuljetettujen matkustajien vuotuinen määrää aiotaan kasvattaa 4,3 miljoonasta 10 miljoonaan vuoteen 2020 mennessä ja Boeing 787:ien määrää lisätä kuudesta seitsemääntoista, niinikään vuoteen 2020 mennessä. Lentäjiä on tarkoitus palkata 400 lisää. Kaukokohteita avataan Pohjois-Amerikkaan ja Aasiaan.

 

LOT Polish Airlines said it plans to more than double the number of passengers it carries annually from 4.3 million in 2015 to 10 million by 2020.

 

In a strategy paper, the carrier said the growth will be achieved via a combination of short-haul expansion in Central and Eastern Europe, long-haul expansion to the US and Asia, and a growing number of transfer passengers at its Warsaw hub. The plan includes growing its Boeing 787 fleet from six currently to 17 by 2020.

 

In terms of long-distance flying, “we are mostly going to focus on developing flights to North America and the most important business centers in Asia,” Milczarski said.

 

LOT will launch service to Seoul Incheon later this year and to New York Newark next year.

 

http://atwonline.com/airlines/lot-plans-double-passengers-carried-add-11-787s-2020

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOT, jolla on nyt kuusi 787-8:aa, saa tämän vuoden aikana niitä kaksi lisää. Laajenemissuunnitelmien mukaisesti LOT ottaa leasingyhtiö Aviation Capital Groupilta vuokralle kolme 787-9:ää, joista ensimmäinen saapuu yhtiön laivastoon maaliskuussa 2018.

 

Four years ago, LOT became the first airline in Europe to operate 787s; it currently operates six 787-8s and expects to take delivery of another two in July and August.

 

LOT Polish Airlines will lease three Boeing 787-9s from US-based Aviation Capital Group to further develop its long-haul fleet. The Polish flag carrier will take delivery of the first aircraft in March 2018, which will be used on trunk routes from Warsaw to New York JFK and Chicago O’Hare.

 

http://atwonline.com/leasing/lot-polish-airlines-lease-three-boeing-787-9s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään