Peter Tähtinen

Modern Finnish aviation

20 viestiä aiheessa

Lensinpä eräänlaisen tarkastuslennon eilen legendaarisella ilma-aluksella OH-PIF.

Totesin ennen lentoa tarkastavalle pilotille että "Muistaakseni lensin tuolla koneeella viimeksi heinäkuussa 1983".

 

Mihin hän:

"Jaa... Minä taas synnyin 1984".

 

Pieni gallup: Mikä on varhaisin muistosi lentämisestä jollakin yhä liikenteessä olevalla koneella?

 

Peter

Old.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tää on varmaan siviili-ilmailua joten siltä puolelta sitten.

Ensinmäinen lento oli ASK-21 OH-634(?, tarkistan kotona) elikkä purjelentoa. Aikaa tuolla lennolla taisi olla joku 40min ja siitä sitten lähti kiinostus siviilipuolellekin.

Sen jälkeen muutamia kertoja Ikaruksella lentänyt  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensinpä eräänlaisen tarkastuslennon eilen legendaarisella ilma-aluksella OH-PIF.

Totesin ennen lentoa tarkastavalle pilotille että "Muistaakseni lensin tuolla koneeella viimeksi heinäkuussa 1983".

 

Ei se tainnut olla uusi silloinkaan.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syksyllä 1981 olin kuvauslennolla kuvaajana Tikka-Beaconin koneella. Mieleeni on jäänyt radioliikenteestä "India Delta" eli olisikohan se ollut OH-CID. Cessna joka tapauksessa. Kuskina mies, joka joskus oli ajanut MIG:llä lumipenkkaan. Olen nähnyt pari mainintaa hänestä täällä forumilla. Tuolloin kaikki ilmakuvat piti lähettää Vantaalle tarkastettaviksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos liikennekoneet unhoitetaan, matkasin ensimmäisen kerran Grob G109 OH-659:llä elokuussa 1984. Saattoi olla jopa 12. päivä. Ikää oli tuolloin huimat 12 v. Kun sen ikänen nassikka sai vielä ohjastaa puolet lennosta, oli paletti aika valmis. Samalla koneella lensin aikanaan ekan lupakirjani, kävin opekurssin ja yrittelin kouluttaakin. Se johtaa edelleen koneyksilönä ja -tyyppinä niin tuntien kuin laskujenkin suhteen päiväkirjassani. Olenpa sillä lentänyt joka vuosi viimeiset 22 v. Vähän, mutta hartaasti :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni gallup: Mikä on varhaisin muistosi lentämisestä jollakin yhä liikenteessä olevalla koneella?

 

Tarkoittaako Peter nyt itse puikoissa vai kyydissä, vai sekä että?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omat muistoni taitavat alkaa Lapin reissusta faijan ja mutsin kanssa Lancella ( OH-PAS ), joka taisi olla silloin 80-luvun alussa Vanhatalon Soinin ( SAV-Air )leivissä Malmilla (voi olla, että muistan tuon omistajan väärin). Kone on kuitenkin vielä hengissä ja lentää edelleen Englannissa tunnuksilla G-CEYE. Hyvinkäältä lähdettiin, ja etelästä nousi ukkosrintama - faija kiirehti koneeseen ja totesi, että hippulat vinkumaan, tai muuten voidaan istua Essolla kahvilla loppuillan  ;D Se jäi hyvin pikkupojan mieleen...

 

Ensimmäinen lentokokemukseni niin, ettei faijan tarvinnut koskea hallintalaitteisiin oli sitten 80-luvun lopulla Oulussa Tervalentäjien silloisella Arrowilla OH-PDG. Siitä kai se sitten lähti tää jonkinlainen kipinä tähän harrasteluun...joka johti 17 vanhana A2 kurssille ja tässähän sitä koitetaan vieläkin harjoitella ( juuri JAR-FCL tentin kunniallisesti läpäisseenä )  :laugh:

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uurenkarhia Falke OH-FLA (nyk OH-401) heinäkuussa 1972. Sain ihan itse ohjastaa. Ainakin jonkin verran, opettaja ajoi melko paljon itsekin. Myöhemmin sain selville että hänellä oli melkein kokonainen lentotunti Falkella ennen kuin me starttasimme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhtikuussa 1969 Fougalla, harmi kun en muista yksilöä. 20 minuuttia monipuolista liikehdintää. Erittäin vaikuttava, enimmäinen maastairtoamiseni. Ohjaajana oli ylivääpeli Raimo Haapsaari.

 

edit vuosiluku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen lentopäiväkirjamerkintä löytyy vuodelta 2007, tarkemmin toukokuun 5. päivän kohdalta. Alta löytyi tuolloin Grob G 109 OH-647, lähtö- ja laskupaikka oli Naarajärvi (EFPK) ja lentoajaksi kertyi 45 minuuttia. Kyseinen yksilö on kuvattu yhtenä kappaleena vielä viime kesänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikon päästä tulee 40 vuotta ensimmäisestä koululennostani A2-kurssilla (nyk PPL). Koneena oli Cessna F150J OH-CBL, vuosimalli 1969, eli kolme vuotta vanha, paikka Mäntän lentokenttä. Kone näkyy olevan edelleen Mänttäläisomistuksessa, kai käväisi välillä mutkan jossakin kauempana. Osan kurssin lennoista lensin Cessna 150B:llä, rekisteri OH-CCC. Tämäkin tiettävästi vielä lentää, mutta kovasti modifioituna, kannuspyörä, isompi moottori jne. Kone on vuosimallia 1961, eli vuonna 1972 ihan ikäloppu, jo 11 vuotta vanha. Kuka nyt haluaisi 11 vuotta vanhalla mopo-Cessnalla lentää... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun ensimmäinen A2-koululentoni oli 24.2.1979, koneena Cessna 140 OH-CSY, joka tietääkseni on edelleen liikenteessä. SiiiriYlermihän on vm-46, joten se oli vanhapiika jo tuolloin - tosin 10 vuotta nuorempi kuin Malmin lentoasema, josta käsin lento tapahtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toukokuussa 1979 SZD-9 Bocian OH-339 on noussut uudelleen siivilleen Kymissä. Ensimmäinen samana vuonna tyypitetty 1-paikkainen on myös yhä rekisterissä, K-8b OH-287.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ensimmäinen muistikuva lentämisestä on oman A2-kurssin 1. koululennolta Porissa. Päivä oli 28.8.1991, 2 päivää 17-vuotissyntymäpäivien jälkeen. Koneena oli OH-KOT ja lento kesti 35 minuuttia. Opettajana toimi Markku Vartiainen, terveisiä vaan jos sattuu lukemaan. Ensimmäinen yksinlento olikin jo 3.10. samana vuonna, tiimaa oli kertynyt 10 tuntia ja se lento kesti 35 minuuttia ja sisälsi 6 laskua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pieni gallup: Mikä on varhaisin muistosi lentämisestä jollakin yhä liikenteessä olevalla koneella?

 

 

 

Parikymmentä vuotta ilmailua harrastettu ja lähes kaikki lentämäni koneet säretty tai tuhottu. :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, onpas mielenkiintoinen ketju. Hetki piti itse miettiä:)

 

Ihan ekaa kertaa ilmassa ylipäätään vuonna 1988, kone Grob G109B OH-740. Paikkana EFRY ja EM-88 kisojen aikaan about. Pilottina Pentti Soidensuo. Grobi on nykyään Hyvinkäällä ja mieli on tehnyt käydä sen kyydissä vielä kerran. Ensi vuonna olisi 25v ekasta keikasta:)

 

Ekaa kertaa matkustajakoneessa tammikuussa 1989, HEL- Gran Canaria, kone joko Karairin Airbus OH-LAA tai -LAB.

 

Pienkoneella ensimmäistä kertaa "sääkeikalla" 1992 Jannen Kisoissa köysipoikana, kone C 172 OH-CMD ja pilottina Horman Janne. Janne vei meitä nuorisoa mukanaan ja ajettiin liki tyhjäkäynnillä nostossa Cessnalla:). CMD on edelleen Räyskälässä.

 

Ekaa kertaa purtsikassa heinäkuu 1992, kone ASK-21 OH-817, EFRY. Faija vei lentämään. Samalla koneella lensin kurssin -94, kaikki yksinlennot, lupakirjatarkkarin -95, matkustajankuljetuskelpparin -96 ja myös opetarkkarin -00. Kone edelleen Räyskälässä.

 

Riku

 

p.s niin se aika menee. Ensi vuonna alka 20.harrastuskesä oman lentämisen osalta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen lentävistä taitaa olla ensimmäinen Piper Arrow II OH-PDG setäni kyydissä monet kerrat.

Ilokseni näin tuon koneen TIAS 2010-tapahtumassa ihan ehjänä ja hyvissä voimissa. Väritys oli vähän kokenut päivitystä sitten viime näkemän...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuossa edellä esiintyi muutamia tuttuja rekisteritunnuksia, tulin kaivaneeksi esille vanhoja lentopäiväkirjoja. Mm seuraavia ilmeisesti edelleen lentäviä löytyi:

- OH-PIF tarkastuslento 50' varsin äskettäin eli 25.7.1967

- OH-CSY tyyppilento 4.7.1962. CSY:llä en ole lentänyt muutamaan kymmeneen vuoteen, mutta sen sisarkoneella (myös vuodelta 1946) OH-CSX:llä tuli syyskuussa seitsemän tuntia poutahaukan tiimaa Etelä-Suomen taivaalla

- OH-CSO tyyppilento 24.7.62. Lukuisia laskuvarjohyppy-, yleisölennätys- ja omia työmatkalentoja 60-luvulla. Lentokelpoisuustodistus näyttää olevan edelleen voimassa.

- Ja sitten OH-BDA, jolla tuli keväällä 1966 lennettyä parikymmentä tuntia Aeron Ilmailuopiston mittarilentokurssilla. Hieno, tukeva herrasmiehen kone!

- OH-CPE ensimmäinen harjoituslennoksi merkitty lento tällä yksilöllä 2.7.1956

- OH-VIF, entinen VI-17, jolla tuli tehtyä laskuharjoituksia Kauhavalla 18.10.1954

- Vuosilta 1954-57 on sotilaslentopäiväkirjassani ja myöhemmin 60-luvun alussa siviilipäiväkirjassani merkintöjä lennoista 14:llä eri Stieglitzillä. Näistä muutama lentänee vielä Saksassa. Yksi lentämistäni, SZ-4 on Keski-Suomen Ilmailumuseossa eikä taida enää olla lentokelpoinen.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään