Timo Partanen

Lentoyhtiöiden retromuodista

21 viestiä aiheessa

Tunteeko joku taustaa tälle lentoyhtiöiden retro-livery innostukselle? Missä yhtiössä tämä konsepti toteutettiin ensin, onko kyseessä vain oman yhtiön historian merkityksen korostaminen, tai muu markkinointi-jippo, vai miksi niin monet yhtiöt ovat maalanneet koneitaan historiallisiin väreihin? Lisäksi olisi mukavaa nähdä kuvia eri yhtiöiden retro-maalatuista koneista ja lukea analyysia siitä, mitä koneita ne pyrkivät esittämään. Ilmeisesti Finnairin A-319:n värityksellä pyrittiiin matkimaan  Convair Metropolitania, vaikka koneiden muoto onkin hyvin erilainen. SAS:n ja KLM:n retrokonet muistelen nähneeni, mutta onko noita vielä muita??

 

Finnairin retro-A 319:llä matkustin aika monta kertaa Bryssel-Helsinki väliä, ja 15.11. lensin Luftiksen A-321:llä, D-AIRX Frankusta Helsinkiin, mutta muilla en muista matkustaneeni. Tuon Luftiksen koneen maalauskuvion esikuvaa en tohdi lähteä arvailemaan. Löytyisikö tällaisesta aiheesta kokemuksia / mielipiteitä...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Airliners.netistä löytyy ihan hyvin retrokuvia kun laittaa hakusanaksi retro livery :) Monella yhtiöllähän noita on. Hyvä kysymys että kuka tuon keksi ensimmäikseksi ja mistä ajatus on lähtenyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Retroilmiö on toki paljon lentoyhtiöitä laajempi, ylipäänsä nostalgia ja vaikutteiden hakeminen menneisyydestä on ollut pinnalla jo useamman vuoden. Vanhojen ideoiden ja tyylien kierrättäminenhän on sinänsä jatkuvaa, mutta nyt haetaan nimenomaan näkyviä viittauksia menneeseen. Tämä retroiluhan kohdistuu pitkälti 50- ja 60-luvuille, joten yksi mieleen tuleva hypoteesi on, että suurten ikäluokkien jälkeläisten (ehkä jo toisessa sukupolvessa) kiinnostuksella vanhempiensa menneisyyteen voisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Toisaalta ihmisiin tällä hetkellä myös vetoavat luonnollisuus, puhtaus ja perinteisyys voivat nivoutua tähän jotenkin. Ja mitä lentoyhtiöihin tulee, niin ehkäpä ne haluavat halpalentoyhtiöiden puristuksessa korostaa omaa historiaansa, sitä kun halpiksilla ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CSA:lta ja Garudalta löytyy myös toiset koneet maalattuna retro-väreihin:

 

CSA 737 OK-XGB

Garuda 737 PK-GFN

 

US Airwaysilla on useampi retro-väreihin maalattu kone N745VJ:n lisäksi:

 

America West A319 N828AW

Piedmont Airlines A319 N744P

PSA A319 N742PS

 

Muutama muukin vielä löytyy:

 

Air Canada A319 C-FZUH

Käytöstä jo poistettu British Airways B757 G-CPET

TAM A319 PR-MBW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Retroilmiö on toki paljon lentoyhtiöitä laajempi, ylipäänsä nostalgia ja vaikutteiden hakeminen menneisyydestä on ollut pinnalla jo useamman vuoden. Vanhojen ideoiden ja tyylien kierrättäminenhän on sinänsä jatkuvaa, mutta nyt haetaan nimenomaan näkyviä viittauksia menneeseen. Tämä retroiluhan kohdistuu pitkälti 50- ja 60-luvuille, joten yksi mieleen tuleva hypoteesi on, että suurten ikäluokkien jälkeläisten (ehkä jo toisessa sukupolvessa) kiinnostuksella vanhempiensa menneisyyteen voisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Toisaalta ihmisiin tällä hetkellä myös vetoavat luonnollisuus, puhtaus ja perinteisyys voivat nivoutua tähän jotenkin. Ja mitä lentoyhtiöihin tulee, niin ehkäpä ne haluavat halpalentoyhtiöiden puristuksessa korostaa omaa historiaansa, sitä kun halpiksilla ei ole.

 

Niin varmaan. Eikös muodissakin ole vallalla sellainen suurin piirtein sukupolven mittainen sykli, jolla vanhoja vaikutteita kierrätetään. Noita retro-maalattuja koneita ei, ainakaan mun käsityksen mukaan ole käytetty mainonnassa. Miksi siis moinen muoti ja kustannus, kun suuri yleisö jää siitä autuaan tietämättömäksi.  Kenelle tämä viestintä on kohdennettu, onko se kollegoille???

 

Tuo Ilkan viestissä oleva kuva käytöstä poistetusta BA:n 757.stä ei ole niin kovin kaukaa historiasta, suurin piitein noin oli BA:n koneet maalattu vielä hetken aikaa sitten.

 

Timo

 

PS: Kiitokset muuten  Mikolle hyvstä retrokonelistasta, panovihreestä huolimatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen itsekin yrittänyt monesti muistella mikä tämän villityksen aloittaja oli. Ensimmäinen taisi olla juuri tuo AA:n 757, josta löytyy a.netistä ekat kuvat tammikuulta 1999. Seuraava taisikin sitten olla Aviancan N321LF, joka sai retrokuosin jälkeen ylleen erään suomalaisen yhtiön värit. :)

 

Mutta mikä yhtiö aloitti Euroopassa retrovillityksen? Oliko se LH D-AIRX:llä vuonna 2005, vai kerkesikö joku muu ensin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Retroilmiö on toki paljon lentoyhtiöitä laajempi, ylipäänsä nostalgia ja vaikutteiden hakeminen menneisyydestä on ollut pinnalla jo useamman vuoden. Vanhojen ideoiden ja tyylien kierrättäminenhän on sinänsä jatkuvaa, mutta nyt haetaan nimenomaan näkyviä viittauksia menneeseen. Tämä retroiluhan kohdistuu pitkälti 50- ja 60-luvuille, joten yksi mieleen tuleva hypoteesi on, että suurten ikäluokkien jälkeläisten (ehkä jo toisessa sukupolvessa) kiinnostuksella vanhempiensa menneisyyteen voisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Toisaalta ihmisiin tällä hetkellä myös vetoavat luonnollisuus, puhtaus ja perinteisyys voivat nivoutua tähän jotenkin. Ja mitä lentoyhtiöihin tulee, niin ehkäpä ne haluavat halpalentoyhtiöiden puristuksessa korostaa omaa historiaansa, sitä kun halpiksilla ei ole.

 

Ehkä tähän -60-luvun retroilmiöön voisi löysästi myös liittää juuri nyt teeveessä menevän tv-sarjan Pan Am.  ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään