Antti Salo

Question de keskiviikko

37 viestiä aiheessa

Laitetaan perjantai-illan ratoksi keskiviikkokyssäri ;D

 

Kuinka leveän kiitotien/rullaustien vaatii tehdäkseen 180:n asteen käännöksen (esim. bactrack-tilanteessa)...

 

a)...A320

b)...757-300

 

Vastaukset kelpaavat metreinä tai jalkoina, ja villejä arvauksia saa heittää. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

a) 22,9

b) mistäs ton nyt vois muka tietää?

 

Olli, mistäs moinen tieto ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eiku asfaltoinnin leveys kun oletetaan että nurtsi ei saa mennä pilalle, eikös?

 

EDIT: Veikkaan kohtaan B) 29,3m

 

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, kyllähän siipi saa mennä nurmikon päälle, mutta pyörät eivät.

 

Kaikki vastaukset toistaiseksi väärin, mutta lähellä aletaan käymään. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No vastataan sitten

a) 22.4m

kun äsken olin jo vastaamassa mutta tyhjensinkin tämän kun en tiennyt 747:ää :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... rohkenen epäillä etenkin kohdan a) osalta ...

 

-- Olli

Siis, tarkennetaan. Tässä kysytään kiitoradan tai rullaustien (oikeastaan minkä tahansa päällystetyn alueen) minimileveyttä jos koneella halutaan tehdä omin tehoin rullatessa täysikäännös. Minun tiedot ovat kyllä ihan virallisia, eikä mitään itse laskettuja. ;D

 

Ja Jarkolla ja Ilkalla väärin. Vinkkinä, että kaikki vastaukset tähän mennessä ovat olleet alle oikeiden vastausten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, kyllä meillä on nyt erilaista tietoa (en millään usko että tuo oma lähteenikään olisi väärässä, tai ainakin herrajumala toivon niin ;D) tai sitten en vain ymmärtänyt kysymystä täysin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

b) 141 ft

Bravo, oikein. :) Eli 43 metriä. Ja jos jotain kiinnostaa, -200:sessa kyseinen minimileveys on 36.6 metriä (120 ft)

 

Mutta tuo Airbussi menee edelleen väärin, elleivät minun tiedot ovat päin p'rsettä. ;D

 

Edit: Quote korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kerta kiellon päälle ;D

Eiku siis, eiköhän se niin ole tuon bussin kanssa että Ollin ekana mainitsema 22.9 metriä on oikein tai ainakin niin sanotaan bussiyhtiön julkaisemassa pdf tiedostossa "airplane characteristics for airport planning".

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
a) 30m

Ja kröh, keneltäs tuon kuulit? ::);D

 

Ja kerta kiellon päälle ;D

Eiku siis, eiköhän se niin ole tuon bussin kanssa että Ollin ekana mainitsema 22.9 metriä on oikein tai ainakin niin sanotaan bussiyhtiön julkaisemassa pdf tiedostossa "airplane characteristics for airport planning".

Äh, eli Finnairin/Airbusin A32S SOP:n (Standard Operating Procedures) mukaan A320 ja A319 vaativat 30 metrisen (99 ft) radan 180:n asteen käännökseen.

 

Suoraan SOP:sta:

180° TURN ON RUNWAY

A standard runway is 45 meters wide. However, this aircraft needs a pavement only 30 meters (99 ft) wide for a 180° turn.

 

Tuossa on myös selventävä kuva asiasta, mutta en sitä tähän skannaile parista syystä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kröh, keneltäs tuon kuulit? ::);DÄh, eli Finnairin/Airbusin A32S SOP:n (Standard Operating Procedures) mukaan A320 ja A319 vaativat 30 metrisen (99 ft) radan 180:n asteen käännökseen.

 

Suoraan SOP:sta:

180° TURN ON RUNWAY

A standard runway is 45 meters wide. However, this aircraft needs a pavement only 30 meters (99 ft) wide for a 180° turn.

 

Tuossa on myös selventävä kuva asiasta, mutta en sitä tähän skannaile parista syystä. ;)

 

Erään toisen yhtiön kirjojen mukaan A319: 22.5m, A320: 24m, A321: 30m. Ymmärrettävää tosin että valitaan niistä isoin ja käännellään jokaista konetyyppiä sen mukaan..Tosin näyttää olevan samat metrit siinä finskin läpyskässäkin, tekstissä vaan todetaan että 30m. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erään toisen yhtiön kirjojen mukaan A319: 22.5m, A320: 24m, A321: 30m. Ymmärrettävää tosin että valitaan niistä isoin ja käännellään jokaista konetyyppiä sen mukaan..Tosin näyttää olevan samat metrit siinä finskin läpyskässäkin, tekstissä vaan todetaan että 30m. ::)

Finskin kirjassa on A321:ssä 32m, ja A320 sekä A319 30m. Sekä teksteissä että diagrammissa näkyvät samat pituudet. Ihmeellistä kyllä, että tuo vaihtelee yhtiöittäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään