Tatu Koiranen

Malmilla kiitotiepoikkeamia huolestuttava määrä

51 viestiä aiheessa

rwyah.png

 

Tervehdys,

 

Helsinki-Malmin lentoasemalla pidettiin eilen torstaina Finavian, Trafin ja kentän toimijoiden välinen keskustelutilaisuus liittyen kiitotieturvallisuuteen, ja erityisesti kiitotiepoikkeamien kohoavaan trendiin tällä lentoasemalla. Asia on otettu tarkastelun alle jo puhtaasti sen takia, että poikkeamamäärät ovat puolitoistakertaistuneet joka vuosi nyt jo neljän vuoden ajan, lisäksi ns. suorituskykyasetuksen 691/2010 mukaisiksi Suomen suorituskykysuunnitelman tavoitteiksi on asetettu ainakin EFHK:lla kiitotiepoikkeamien vähentäminen ja asiaa on myös siten seurattu Trafissa ehkä hieman normaalia tarkemmin.

 

Jotta tiedetään, mistä nyt puhutaan ja mistä ei puhuta, niin muutama termi:

- RI, Runway incursion. Any occurrence at an aerodrome involving the incorrect presence of an aircraft vehicle or person on the protected area of a surface designated for the landing and take off of aircraft, eli ilma-alus, ajoneuvo tai henkilö kiitotiealueella ilman lupaa/selvitystä.

- RE, Runway excursion. Occurs when an aircraft fails to confine its take off or landing to the designated runway, eli kiitotieltä ulosajautumiset, kiitotien loppuminen kesken (overshoot), laskeutuminen ennen kiitotien/laskeutumisalueen alkua (undershoot)

- RSO, Runway safety occurrence. Muut kiitotieturvallisuutta vaarantavat tapahtumat, esimerkiksi eläin tai vierasesine kiitotiellä

 

Nyt on siis kyse vain RI:stä. Katsotaanpa sitten tilastotietoa Malmilta, eli tapahtumien määrä vuotta kohden. Alla olevissa tiedoissa on mukana vain ATS-elimen aukioloaikana sattuneet RI:t, eli siinä ei näy esimerkiksi, jos joku on rullannut kiitotielle laskevan koneen eteen kun torni on ollut kiinni:

2008: 8

2009: 7

2010: 12

2011: 18

2012: 23 (tähän mennessä vuotta)

 

efhf_adc.png

EFHF - ADC

 

Jos tarkastellaan, missä RI:tä on sattunut, niin suurin yksittäinen tapahtuma on kiitotien 09 ylitys G -> E, ja myös 18:n ylityksessä J -> M tai M -> J niitä sattuu paljon. Osa tapahtumista on luvattomia lineuppeja, lentoonlähtöja ja laskeutumisia. Mukana on viiden vuoden jaksolta myös pari ajoneuvon aiheuttamaan tapausta, mutta ne eivät siis myöskään muodosta mitään merkittävää osaa. RI:t voidaan luokitella niiden vakavuuden mukaan (ref: DOC 9870) kuten esimerkiski FAA tekee, tämän luokituksen perusteella arvatenkin esimerkiksi suurin osa noista 09:n ylityksistä kuuluisi kategoriaan D, koska kiitotietä hyvin harvoin ylitetään silloin kun se on käytössä. Mutta luokittelusta viis, kokonaisluku pitäisi kuitenkin saada laskemaan, onhan se aivan järkyttävän suuri. Mikä neuvoksi? Ettei tämä mene heti mehusteluksi kangaspuiden toiminnasta, niin mainitsenpa erikseen, etteivät ne pomppaa tilastosta piikkinä esiin.

 

Tilaisuudessa tuotiin esiin muutamia ehdotuksia tilanteen parantamiseen. Kuten kentän käyttäjät ovat huomanneet, rapistuneet maalausmerkinnät uusittiin vihdoin tänä kesänä, mutta vielä sekään ei tarkoita, etteikö niitä voisi edelleen parantaa. Esimerkiksi odotuksesta K rullataan edelleen silloin tällöin liian pitkälle, sinne missä odotuspaikkamerkki oli joskus muinoin. Ei tässä nyt varmaan stopbar-valoja tarvita ja kiitotien huomiovalotkin (ne wigwag-vilkut reunoilla, joita näkee joillain isommilla kentillä) jäävät varmaan suurimmalta osalta ymmärtämättä, mutta kenties jotain apua voisi olla kontrastin lisäämisestä maassa sekä tuollaisista RWY AHEAD -huomioteksteistä asfaltissa. On tietysti täysin totta, että ovathan ne nykyisetkin merkinnät annex 14:sta mukaiset, mutta niin niistä vaan mennään silti läpi että heilahtaa.

 

Keskustelua heräsi myös rullaustien G päättymisestä kiitotiehen 09, koska se tulee siihen vinottain. Tilastollisesti on todistettu, että kiitotielle kohtisuorasti tuleva rullaustie vähentää riskiä "rullata läpi". Yhtenä vaihtoehtona tässäkin voisi olla, että kiitotieodotuspaikat muutettaisiin niin, että tuon yhden pitkän viivan sijaan tulisi kaksi suoraa rullaustien poikki kohtisuoraan kulkevaa viivaa, eli siis toinen tuolle väylälle joka tulee Pyöreältä, ja toinen tuolle, joka tulee Kanaselta.

 

Yhtenä mainitsemisen arvoisena asiana otettiin esiin myös odotuspaikkojen / rullausteiden nimeäminen. Kun katsoo tuota karttaa, niin onhan se nyt jossain määrin epäselvää, mihin lennonjohto haluaa koneen, jos se sanoo "rullaa odotukseen alfa". Tätä jäykän koulukunnan miehet perustelivat sillä, että se on kuulemma pakko olla näin, koska A ei ole odotuspaikan tunnus, vaan rullaustien tunnus. Maallikko ei tosin sitä ymmärrä, miksei tuo nykyisen A:n länsireunassa oleva, pohjois/etelä-suuntainen lyhyt pätkä voisi kulkea jollain toisella nimellä, kuten tapahtuu myös kentän pohjoispäässä, kun rullaustie T muuttuu B:ksi. Maallikko ei ymmärrä sitäkään, miten muka rullaustien varrelle ei voisi määritellä (siis säädösten puitteissa, asia erikseen, paljonko tuollaiset merkinnät sekoittaisivat vähän lentäviä...) muita erillisiä pisteitä (odotuspaikkoja) joihin voisi käskeä rullaamaan, kun naapurikentältä sellaisia löytyy esimerkiksi rullaustieltä Y vajaa kymmenkunta (Y1-Y9) ja lennonjohtokin on kyennyt ihan kivasti käskemään niiden mukaan, "taxi to yankee three". En sitten tiedä.

 

Taxi briefing ja taxi: oletetun rullausreitin/reittien läpi käyminen ja vaaraa aiheuttavien paikkojen (hot spottien) tunnistaminen ennen radioyhteyttä. Ohjeen/selvityksen kirjaaminen paperille, tarkistaminen aina ennen kiitotien ylitystä, että paperilla on varmasti merkintä myös luvasta ylittää kiitotie. Ei puuhata mitään ylimääräistä rullauksen aikana (suunnitellut rullauksen aikana tehtävät tarkastukset tietysti tehdään, asianmukaisella jämäkyydellä). Otettava huomioon, että poikkeavat tapahtumat saattavat herpaannuttaa keskittymisen kriittisellä hetkellä, esimerkiksi toisen ilma-aluksen väistäminen ahtaassa paikassa juuri ennen kiitotietä. Tähän olen kerran itsekin meinannut haksahtaa kun laskeuduin 36:lle ja olin rullaamassa reittiä delta - echo - golf, vastaan tuli toinen pitkäsiipinen alataso ja hieman tuppasi olemaan ahdasta ja piti keskittyä siihen, ettei kone hajoa (kuten on tiedossa, se betoninen rullaustien reuna-alue ei ole kauhean tasainen eikä edes kovin puhdas) - ja kun se ylitysselvitys on yleensä tullut melkeinpä vielä automaattisesti näin: "vacate via delta cross runway 09 to apron". No, asia palasi onneksi mieleen ennen viivan kohtaamista, mutta lähellä oli kuitenkin.

 

Vielä yksi asia, jonka Finavia toi esiin asiaan liittyen, oli lentosääntöjen suomenkielinen käännös, siis OPS M1-1:

3.2.2.7.2 Liikennealueella rullaavan ilma-aluksen on pysähdyttävä ja odotettava jokaisella kiitotieodotuspaikalla. Ilma-alus saa kuitenkin rullata pysähtymättä lennonjohtoselvityksen mukaiselle selvitysrajalle saakka

 

ICAO ei ole tarkoittanut asiaa näin (annex 2, doc 4444). Tuo jälkimmäinen lause romuttaa koko idean: Jos olen asematasolla 2 ja lennonjohto syystä tai toisesta kuvittelee minun olevan asematasolla 1, se saattaa antaa ensimmäisen rullausohjeen "taxi to golf". Lentosääntöjen käännös johtaa periaatteessa siihen tilanteeseen, että minulla on pysähtymättä oikeus tosiaan rullata sinne golfiin asti, eli myös ylittää kiitotie 18 siinä samalla. Toki suurin osa lentäjistä on koulutuksen yhteydessä koulutettu oikein: kiitotielle ei koskaan mennä eikä sitä ylitetä ilman nimenomaista selvitystä toimia näin.

 

Tähän liittyen kolme toimintaohjetta:

1) Ilmoittakaa aina groundille rullausta pyytäessänne, millä asematasolla olette.

2) Jos saatte selvityksen odotuspaikalle, jonne ette pääse ilman kiitotien ylitystä, mutta ette ole saaneet lupaa ylittää kiitotietä, epäilkää jonkin olevan pielessä ja selvittäkää asia lennonjohdon kanssa.

3) Älkää ylittäkö tai menkö kiitotielle ilman nimenomaista selvitystä asiasta

 

Käännös on ilmeisesti parantumassa tulevaisuudessa, koska SERA-asetuksen liiteeen (=lentosäännöt) käännöksessä lukee näin:

Valvotun lentopaikan liikennealueella rullaavan ilma-aluksen on pysähdyttävä ja odotettava jokaisella kiitotieodotuspaikalla, ellei lähilennonjohto ole antanut nimenomaista selvitystä kiitotielle saapumiseen tai sen ylittämiseen.

 

 

Finavia ei ole tehnyt vielä päätöksiä siitä, mitä kaikkea tullaan tekemään, jotta RI:t saadaan vähenemään. Periaatteessa äärimmäisenä vaihtoehtona on poikkikiitotien sulkeminen ja 36:n kynnyksen siirtäminen pohjoisemmaksi niin, että rullaustiet K ja L muodostavat kiertorullaustien. Tälläisessä asettelussa ei kiitotietä 18/36 ole tarpeen ylittää periaatteessa koskaan. Tähän nyt tuskin tarvitsee mennä, mutta mutta: tässä vaiheessa kannattaa siis pohtia asiaa ja tuoda esiin kustannustehokkaita parannusehdotuksia! Se on jo käytännössä tiedossa, että asiaan liittyen tullaan antamaan koulutusta ilmailijoille ennen seuraavan lentokauden alkua. En tiedä, järjestääkö Finavia itse joitain tilaisuuksia, mutta jos ei, niin Malmilla toimivat kerhot varmasti ainakin järjestävät. Ongelma kerhojen ja lentokoulujen asiaan puuttumisen kannalta on jossain määrin se, että lennonjohdon näppituntumaan perustuen merkittävän osan näistä tapauksista aiheuttavat nimenomaan hieman varttuneemmat, omilla koneilla lentävät ihmiset, joita em. toimijoiden tiedotus ei juurikaan tavoita.

 

PS. Vuoden 2006 Turvallinen kiitotie -kampanjan sivut ja esitykset ovat edelleen katseltavissa, katso http://www.kiitotie.fi/ ja ilmailulehden artikkeli asiasta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan on varmasti vielä vaikuttanut Malmin lennonjohdon muttunut käytäntö, jossa Ground ei enään anna selvitystä 09:n yli vaan taajuus pitää vaihtaa ennen Golfia Tornille ja pyytää/saada selvitys toisella taajuudella.

Aiemmin selvitys on ollut, jos 09:n yli ei suoraan olekaan saanut lupaa, odottamaan Golfiin, jolloin tilanne on ollut selvempi verrattuna tähän 'Ota yhteys torniin' menetelmään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Infotilaisuudessa tuli esille, että selvitys voisi kuulua "...rullaa golfiin, odota selvästi erossa kiitotiestä 09, yhteys torniin 131,25". Toki takaisinlukuineen tuo varaa jaksoa, mutta huomattavasti lyhyemmän ajan kuin radioplaanien aikaan.

 

Vai sekoittaako tuo, kun käytössä on kiitotie 18, mutta se tietysti kerrotaan reittiselvityksen alussa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan on varmasti vielä vaikuttanut Malmin lennonjohdon muttunut käytäntö, jossa Ground ei enään anna selvitystä 09:n yli vaan taajuus pitää vaihtaa ennen Golfia Tornille ja pyytää/saada selvitys toisella taajuudella.

Aiemmin selvitys on ollut, jos 09:n yli ei suoraan olekaan saanut lupaa, odottamaan Golfiin, jolloin tilanne on ollut selvempi verrattuna tähän 'Ota yhteys torniin' menetelmään.

 

Muutos aiheutti ilmeisesti joitain tapauksia kun menetelmä otettiin käyttöön, mutta sehän tapahtui kuitenkin vasta tänä vuonna keväällä, jos en väärin muista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko määrissä otettu huomioon se että Patria vaihtoi kentän puolta jolloin J M ylitykset ovat kasvaneet hurjasti?

 

Varmaan näin tapahtui. Kesällä 2012 aika usein kentän liikennettä seuranneena en kyllä yhtään tapausta huomannut. Kyllä Julietissa kuin maikissakin ylityspyynnöt odoteltiin niin patrian oppilaiden kuin myös ultrakerhojenkin koneiden osalta ihan mallikkaasti. Toki niitä kaikkiahan en ollut näkemässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospas pidättäytyisimme etsimästä syyllisiä poikkeamiin, ja rehellisesti toteaisimme, että todennäköisin mokailija on ykkösasematasolta operoiva muutaman tunnin vuodessa lentävä ikämiessarjan PPL-pilotti. Tähän sarjaan itsenikin luen, vaikka möhläys ei VIELÄ omalle kohdalle ole sattunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhden olennaisen asian unohdin muuten tuosta ekasta viestistäni:

 

Lentoturvallisuusilmoituksen lähettäminen!

 

Tilaisuudessa kävi ilmi, että Trafi ei juurikaan ole saanut lentoturvallisuusilmoituksia lentäjiltä näihin tapauksiin liittyen, eikä myöskään valvotun ilmatilan loukkaamisista. Määräyksen GEN M1-4 mukaan se on tehtävä käytännössä aina RI:n tai ilmatilaloukkauksen sattuessa. En tiedä, voisiko lennonjohto myös vähän terävämmin koittaa lentäjää tästä muistuttaa, joskus olen kuullut radiosta sellasia kyllästyneellä äänellä sanottuja "OBC, lähdit sitten ilman selvitystä..." -tyylisiä kommentteja lennonjohdolta, mutta rapsasta ei ole välttämättä puhuttu mitään. Jos lennonjohto kehottaisi aina RI:n yhteydessä lentäjää täyttämään lentoturvallisuusilmoituksen, viranomainekin saattaisi vihdoin saada tietoa siitä, mikä (lentäjän käsityksen mukaan) aiheutti tilanteen, jossa toimittiin selvityksen vastaisesti/ilman selvitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Infotilaisuudessa tuli esille, että selvitys voisi kuulua "...rullaa golfiin, odota selvästi erossa kiitotiestä 09, yhteys torniin 131,25". Toki takaisinlukuineen tuo varaa jaksoa, mutta huomattavasti lyhyemmän ajan kuin radioplaanien aikaan.

 

Vastaava menettely tuntuu toimivan Vantaalla, joten miksipä se ei toimisi Malmilla. Tai Vantaalla GND yleensä kehottaa vaihtamaan jaksoa koneen rullailtua kyllin pitkälle selvitettyä reittiä pitkin, mutta yleensä selvästi ennen kuin selvitysraja on saavutettu. Jakson varaaminen ei voi olla oikeasti ongelma noilla liikennemäärillä, vaikka siellä joskus vilkasta onkin. Selvityshän on ollut sinällään ihan selkeä, mutta ohjeistus tornin jaksolle vaihtamisesta on jäänyt ihan paperille präntätyn varaan ja myönnettäköön, oli ekalla kerralla omiaan aiheuttamaan hiukan hämmennystä. Eipä sitä toisaalta ole tullut niiden vanhojen selvitystenkään aikaan, joskin se on ihmetyttänyt ihan yhtä lailla.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta Tatun mainitsema K-L kiertorullaustie kuulostaa mielenkiintoiselta ja kustannustehokkaaltakin erityisesti, jos näin saataisiin erotettua K-L ja 18/36 liikenteet täysin toisistaan riippumattomiksi. Olisiko mahdollista ja kuinka paljon tämä sitten vaatisi 36:n kynnyksen siirtoa ja siten varsinaisen kiitotien lyhentämistä? Käytännössä ehkä liian paljon? Hyöty olisi tietenkin juuri RI välttäminen, mutta myös tehokkuuden lisääntyminen, sillä Mikessa ja Julietissa odottelemiseen kuluu aikaa joskus runsaastikin, erityisesti silloin, kun 18:lla on ruuhkaa, esimerkiksi kun siellä on useampia koneita laskukierroksessa.

 

-Tapio

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni liian paljon. Kynnys pitäisi laittaa johonkin kiitoteiden risteyksen tasalle. Rullaustie pitäisi erottaa jollain aidalla tai muulla rakenteella, joka estää näitä ennen kynnystä laskua tavoittelevia tunkemasta liian matalalle liian aikaisin. Lisäksi on muistettava, että osa rullaustie L:stä on Patrian, kuten myös se Patrian edessä oleva asemataso. Patria ei välttämättä myöskään halua runsasta läpikulkuliikennettä siitä, aiheuttaa mm. riskin joutua potkurin syömäksi.

 

Infotilaisuudessa kerrottiin, että rullaustien D / E reuna-alueiden (nyt betonia) päällystäminen asfaltilla maksaisi n. sata tonnia, eli kokonaan uusi rullaustie apn2 - kilo maksaisi varmaan puoli miljoonaa, jos rahankäytön tehokkuus on samaa luokkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patria ei välttämättä myöskään halua runsasta läpikulkuliikennettä siitä, aiheuttaa mm. riskin joutua potkurin syömäksi.

Käsittääkseni tämä ei ole ongelma Patrialle, vaan Tatun oma olettamus.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni tämä ei ole ongelma Patrialle, vaan Tatun oma olettamus.

 

t. Timo

 

Niin. En vaan olisi tietoinen edes koko asiasta, ellei sitä olisi käsitelty ko. tilaisuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian ryhdistäydyttävä

 

Lennonjohtopalvelun tarkoituksena on yhteentörmäysten estäminen ja jouduttaminen. Lennonjohto on lentäjiä varten, ei päinvastoin.

 

Kiitotiepoikkeamat Malmilla näyttävät tapahtuneen näkölentosääntöjen mukaisessa toiminnassa lennonjohdon valvovan katseen alla. Malmin lähilennonjohto on epäonnistunut tehtävässään. Finavian on syytä ottaa itseään niskasta kiinni, ennen kuin tapahtuu jotain vakavampaa. Ohjaajat tekevät virheitä.

 

Olen aikaisemmin kertonut, että kaikkein palkitsevinta lennonjohdossa oli, kun pystyi puuttumaan vaaratilanteeseen, ennen kuin siitä tuli vaaratilanne.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan elävästi vieläkin 2000-luvun alkupuolelta tapauksen missä olin opettajan kanssa OH-COX:lla odotuksessa kiitotielle 27 lentoonlähtöä varten. Edessä oleva ultra, kuskinaan vanhempi herrasmies oli rullauksen taajuudella huutelemassa tornille olevansa valmis lentoonlähtöön. Tornista huikattiin takaisin, että vaihda rullauksen taajuudelta tornin taajuudelle, kutsun sinua kohta. n. 30 sekuntia myöhemmin ultra, edelleen rullauksen taajudella rullasi kylmästi baanalle ja suoritti lentoonlähdön ilman selvitystä. Vastaavia tapauksia on varmaan paljonkin, mutta tämä konkretisoitui aika hälyttävästi takaa katsellessamme. Vähän asian vierestä, mutta toiminta oli ainakin aikanaan ajoittain aika hurjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

n. 30 sekuntia myöhemmin ultra, edelleen rullauksen taajudella rullasi kylmästi baanalle ja suoritti lentoonlähdön ilman selvitystä.

 

Lähettikö se edelleen rullauksen jaksolla ja eikö rullaus edes vastannut koneelle mitään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät herrat, elämme nyt vuotta 2012!!  8)

Sentakia pitääkin näitä vanhoja muistella ettei niitä toisteta, vai mitä?? En ollut tuossa oasllissena, on vai oma mielipiteeni.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan elävästi vieläkin 2000-luvun alkupuolelta tapauksen

En mitään vihjaa, sillä jos vuonna 2008 on tapahtunut 8 tapausta, jossa ilma-alus, ajoneuvo tai henkilö on ollut kiitotiealueella ilman lupaa/selvitystä, niin aiempi esimerkki on 2000 luvun alusta. Mielestäni pitäisi nyt keskittyä vuoteen 2012 ja tämän vuoden ongelmiin. Toki vanhoista asioista voidaan aina ottaa opiksi ja tuleekin, mutta koska sana on täällä luullakseni vapaa, niin mielestäni pitää muistaa, että maailma muuttuu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En mitään vihjaa, sillä jos vuonna 2008 on tapahtunut 8 tapausta, jossa ilma-alus, ajoneuvo tai henkilö on ollut kiitotiealueella ilman lupaa/selvitystä, niin aiempi esimerkki on 2000 luvun alusta. Mielestäni pitäisi nyt keskittyä vuoteen 2012 ja tämän vuoden ongelmiin. Toki vanhoista asioista voidaan aina ottaa opiksi ja tuleekin, mutta koska sana on täällä luullakseni vapaa, niin mielestäni pitää muistaa, että maailma muuttuu...

No jos O-P:lle on jäänyt tuo törmäily mieleen varoittavana esimerkkinä,niin tosi hyvin se sopii varmaan tähänkin päivään 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkkini on tosiaan vähän vanhempi, mutta halusin nostaa sen esille, kun Malmista puhuttiin ja osui niin omakohtaisena kokemuksena mieleen. Ultran lähdettyä lentoon ilman selvitystä edestämme edelleen

rullauksen taajuudella torni totesi lakonisesta "lähti sitten..." Tarkemmin muistellessani, pyysi torni ensimmäisen kerran ultraa kohteliaasti ja toisen kerran ärtyneen kuuloisena vaihtamaan rullauksen taajuudelta tornin taajuudelle lentoonlähtöselvitystä varten..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskaaltaako Malmille enään tulla kun aina rikot jotain määräystä ?

 

Ei niitä tule rikkoneeksi, jos perehtyy määyksiin ja kysyy jos on epäselvyyksiä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään