Pauli Hankonen

Direktflygin siivin Seinäjoelle ja vähän muuallekin

15 viestiä aiheessa

Huomasin muutama viikko takaperin flightforumilla, että Seinäjoelle pääsisi mukavasti (=lue lompakolle sopivasti) ruotsalaisen Direktflygin siivillä. En ollut koskaan käynyt Seinäjoella ja kun vielä lennettyihin yhtiöihin ja tyyppeihin tulisi uutta kirjattavaa, niin siinähän sitä olikin tarpeeksi syytä lähteä. Alunperin tarkoitukseni oli tulla junalla takaisin Seinäjoelta, mutta loppujen lopuksi ilmailun maailmassa asiat tahtovat mennä yleensä vähän toisella tavalla. Sain mahdollisuuden tutustua yhtiön toimintaan hieman lähemmin. Siitä lämmin kiitos yhtiölle ja sen loistavalle henkilökunnalle!

 

Harmaa aamu valkeni Helsinki-Vantaalla tällaisena.

[ attachment removed / expired ]

 

Bussi kuljetti minut ja muut matkustajat paikalle 121 jossa Direktflygin BAe Jetstream 32 SE-LHE odotteli matkustajia. Ulkokuvia ei siinä tohinassa tullut otettua. Perämies Juuso Koponen otti matkustajat koneen ulkopuolella vastaan ja ohjasi heidät koneeseen. Koska kyseessä on 19 paikkainen kone, ei lennolla ole mukana lentoemäntää, vaan perämies hoitaa tervetuloa toivotukset ja neuvoo matkustajia. Perämiehen hommiin kuuluu myös tarjoilu joka Direktflygin kohdalla on päivän lehti (Ilkka), sekä hedelmiä ja sämpylöitä joita perämies jakaa korista ennen lentoa. Turvademo tulee videolta. Juuson saatua hommat kabiinin puolella hoidettua aloimme olla valmiina lähtöön. Jouduimme kuitenkin jonkun aikaa odottelemaan Helsinki-Vantaan uusien "toimintaa tehostavien" CDM-toimintatapojen vuoksi ennen kuin koneen ruotsalainen kapteeni pystyi käynnistämään moottorit ja aloittamaan rullauksen.

 

Jonossa kiitotielle 22R

[ attachment removed / expired ]

 

Kohti PIVAKkia ja reitille.

[ attachment removed / expired ]

 

"Nousun jälkeen, on poutasää" Aika nauttia maisemista.

[ attachment removed / expired ]

 

Lakeuden risti.

[ attachment removed / expired ]

 

BKN001, visibility 2500 metriä tai jotain sinnepäin. Ei voi enää muistaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Tervetuloa tahtomaahan!

[ attachment removed / expired ]

 

Ostettuani lipun muutama viikko takaperin olin suunnitellut palaavani junalla Helsinkiin. Sain kuitenkin tietää, että kyseisenä päivänä olisi koneenvaihtopäivä ja minulle tarjoutui mahdollisuus osallistua siihen. Seinäjoelle saavuttua yhtiön ruotsalainen kapteeni lähti hotellille ja tapasin siirtolennon lentäjät. Perämies Juuso Koponen ja kapteeni Jyrki Vähätalo lentäisivät SE-LHE:n yhtiön kotipaikkaan Borlängeen ruotsiin ja vaihtaisivat siellä koneen.

 

Ennen lentoa Juuso ja Jyrki tutustuvat säihin, notameihin yms. lentäjän perushuttuun.

[ attachment removed / expired ]

 

SE-LHE valmiina lähtemään sateisesta suomesta kohti aurinkoista kotoruotsia.

[ attachment removed / expired ]

 

Jyrki käynnistelee.

[ attachment removed / expired ]

 

Moottorinvalvontamittareita.

[ attachment removed / expired ]

 

Nappuloita, onhan noita. (Stall protection left&right)

[ attachment removed / expired ]

 

Radiopaneelia

[ attachment removed / expired ]

 

Rullaillaan kiitotien 14 päähän lentoonlähtöä varten.

[ attachment removed / expired ]

 

Jetstreamin mukava kabiini. Siitä on jo toistakymmentä vuotta kun olen viimeksi matkustanyt Jetstreamilla enkä muistanutkaan kuinka hiljainen ja mukava matkustamo koneessa on.

[ attachment removed / expired ]

 

Kohti Svea-mamman aurinkoista syliä.

[ attachment removed / expired ]

 

Ruotsissa paistaa aina aurinko.

[ attachment removed / expired ]

 

Lähestymistä Borlängeen.

[ attachment removed / expired ]

 

Borlänge on yhtiön kotipaikka. Direktflygilla on tällä hetkellä yhdeksän Jetstream 32 koneen laivasto. Ehdimme heittää pikaiset tervehdykset erittäin mukavan henkilökunnan kanssa ja sitten olikin jo aika lähteä takaisin suomeen.

 

Seinäjoen reittiä palvelee seuraavaksi SE-LHH. Jyrki kertoo tankkaajalle kuinka paljon kerosiiniä otetaan mukaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Ulkopuolista tarkistusta.

[ attachment removed / expired ]

 

Jetstreamin matkustamo tällä kertaa edestä taaksepäin.

[ attachment removed / expired ]

 

Listat käteen ja koneet käyntiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Hej då Borlänge!

[ attachment removed / expired ]

 

Ruotsi. Aurinkoista ja mukavaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Suomi. Harmaata ja.. ..no mukavaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaartoa kohti EFHK:n kiitotietä 22R.

[ attachment removed / expired ]

 

Miksi meillä sataa ja niillä paistaa?

[ attachment removed / expired ]

 

60-vuotisjuhliaan viettävä Helsinki-Vantaan lentoasema (tai kuten jotkut ilmailijat kutsuvat, Tuusulan varalentopaikka :))

[ attachment removed / expired ]

 

Jetsreamin laippa muuttuu jarruksi kääntyen alas 90 asteen kulmaan jarrutellesssa.

[ attachment removed / expired ]

 

Kone parkkiin ständille 125. Homma hoitui niin sukkelasti, että lentäjätkin kerkesivät kahville terminaaliin ennen illan vuoroa Seinäjoelle.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaiken kaikkiaan hieno reissu. Tuli tuolla istuessa mieleen, että jos joskus olisi tarvetta vuokrata charter lennolle 19 paikkainen kone, niin Direktflyg saisi minun ääneni!

 

Kiitos vielä koko yhtiölle ja henkilökunnalle. Tack så mycket!

 

Edit: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Doddii! Makein kuvastoori pitkään aikaan! Ja painotan sanaa STOORI, koska se olikin erittäin mukava. :thmbup: Pojot tälle! Ja kuvien laatukin on erittäin hyvä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tackar och pockar, todella mukava tarina. Kuinkas tuollainen Ruåttin kiepaus siihen tuli, tuskin ihan ex tempore :-[. Tai sitten käynyt miehellä hirveä munkkituuri :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos hienosta tarinasta! Todella kiva nähdä välillä näitä ohjaamostooreja vähän pienemmänkin yhtiön(ja koneen) näkökulmasta. Jetstream 32 taitaa todella olla lentäjän kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava katsella lähikuvia konetyypistä jonka kanssa on vietetty rattoisia, ja välillä ei niin rattoisia hetkiä silloin kun Botnialla niitä oli. Onhan siitä aikaa jo kulunut, oliko -98/99 kun Jetikat häipyivät.

Tuolla Sjoen terminaalissa on monet yöt vietetty kun silloinen lento-ohjelma toi koneen illalla sinne. Versionvaihto pax --> cargo, alkuyöstä säkit täynnä postia takas HEL:iin, aamuyön tunteina sitten takaisin Sjoelle jossa posti pois-säkit pois-penkit sisään.

Silloin oltiin paikallisen mekaanikon kanssa aina ma-ilta -> pe-aamu Sjoella tekemässä tuota yöhommaa.

 

Tuo laipan kääntyminen on toteutettu brittiläisen aistikkaasti kaksipäisellä hydiaktuaattorilla, tai onhan kaikissa kaksi päätä mutta tuossa normilaipat ajetaan tavallisesti pidentyvällä hydiaktuaattorilla ja se 90 asento on toteutettu niin että se rungon puoleinen pää pidentyy ja työntää koko aktuaattoria laippoineen ulos. Vain yksi iso aktuaattori mahan alla.

 

No, tämähän on Paulin ketju... välillä sitä vaan herkistyy muistelemaan menneitä aikoja kun ruudulle paukahtaa kuvia tutuista konetyypeistä.   :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äh, tylsät kuvat! Saisko pari A320-sideshottia niin pysyis mielenkiinto yllä!  :thmbdn:

 

(Varmasti tajusit sarkasmini! ;))

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mukava nähdä hieman erilaisia kuvia erilaisista koneista erilaisilla kentillä. Niin paljo erilaisuutta että ei voi muut kun peukkua nostaa ja kiittää!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ne on Tosi Miehiä kun työkseen istuu kahden TPE-331:n välissä.

TPE-331 on lentokoneisiin asennettava konvertteri, jonka tärkein tehtävä on muuntaa kerosiinia ääneksi sekä tuulettaa siipeä.

(B747:ssä siitä on iso APU)

Enkä minäkään enää ihan tarkasti kuule kaikkea puhuttua,

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei että sillä olisi laitteen toiminnan kannalta niin mitään merkitysta, mutta oma tieto ja käytännön kokemus kyllä sanoo että Classic jumboissa on GTCP660 APU joka on aika tavalla suurempi kuin pikkuveljensä GTCP331 jota käytetään mm A310, A300 että 757/767 koneissa. Uudemmissa -400 sarjaisissa, jonka CBT on juurikin lukusessa, sanotaan olevan Pratt & Whitney Canadan PW901.

 

Tosin voidaan sanoa että 660 perustuu 331 malliin mutkan kautta mutta voidaan myöskin sanoa että ne perustuvat Frank Whittlen aikaansaannoksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla