Guest teemuv

JAR-aiheuttaa huolta Medihelille

157 viestiä aiheessa

"Varkauden Sepeä lukuunottamatta Suomen kaikki kuusi lääkäri- ja pelastuskopteria ovat BO/Eurocopter 105 -koneita."

 

Painovirhepaholainen päässyt mukaan. Tarkoittanee "Oulun Sepeä lukuunottamatta..."

 

Opiskelutoveri joka on Varkauden Ilmarissa töissä on päivitellyt tuota muutosta jo vuosia. Eli tiedossa se on ollut. Jokatapauksessa tietänee hankaluuksia tosiaan kaikille koptereille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oi voi. Meneepä taas hankalaksi. Mistähän ne nyt tollasta on menny keksimään. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oi voi. Meneepä taas hankalaksi. Mistähän ne nyt tollasta on menny keksimään. :(

 

Varmaan niissä rikkaissa keski-euroopan maissa, joissa ei ole myöskään mitä älyttömämpiä veroja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, mikäs nyt on hätänä. MediHelin koptereille on vuositolkulla annettu erivapaus lentää yhdellä pilotilla ja koneella mikä ei täytä näitä uusia yleiseuroppalaisia minimimääräyksiä, ja nyt pitäisi saada sitten lentää samoilla rojuilla jatkuvasti. Ei olisi pitänyn IL:n antaa alunperinkään erivapautta.

Ihmeellistä kitinää, ja tuossa alla pari herkkupalaa TS:n jutusta ja ko. puljun toiminnanjohtajan suusta.

 

– Moniko kopteriohjaaja olisi valmis lentämään meillä vain pimeän aikana, Medihelin toiminnanjohtaja Risto Manninen kummastelee.

 

Ei tietenkään yksikään, Manninen voi lopettaa ihmettelyn. Sinne on hankittava kakkospilotti, olisi pitänyt jo aikaa sitten.

 

Hänen mielestään todistamisen taakka on ilmailuviranomaisella. Uusia koptereita Mediheli ei vastusta, mutta Lentoturvallisuushallinnon tulisi kyetä osoittamaan toimijoille, mitkä ovat yhdellä ohjaajalla lentämisen riskit ja miten paljon kaksi ohjaajaa lisää turvallisuutta.

 

Hupaisa toiminnanjohtaja, vai on todistustaakka..... Eiköhän se ole jo valmiiksi todisteltu näissä yleiseuroppalaisissa ilmailumääräyksissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekka on varsin oikeassa. Joustoahan on annettu kansallisiin säädöksiin vedoten ja nyt siirtymä-aika alkaa olla ohi. Ei nämä määräykset varmasti yllätyksenä tulleet, kunhan nyt julkisuudessa repostellaan asialla ja yritetään saada kansan sympatiat puolelleen.

 

Valtion tulisi ylläpitää lääkärihelikoptereiden toimintaa eikä yksittäisten yhdistysten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekka on varsin oikeassa. Joustoahan on annettu kansallisiin säädöksiin vedoten ja nyt siirtymä-aika alkaa olla ohi. Ei nämä määräykset varmasti yllätyksenä tulleet, kunhan nyt julkisuudessa repostellaan asialla ja yritetään saada kansan sympatiat puolelleen.

 

Valtion tulisi ylläpitää lääkärihelikoptereiden toimintaa eikä yksittäisten yhdistysten.

 

Silloinhan siitä kallista tulee, jos homma menee valtiolliseksi; virkamiehiä tulisi ovista ja ikkunoista ja kustannukset karkaisivat käsistä. Samalla mietityttää toiminnan joustavuus, menkää vaikka kelaan katsomaan, onko toiminta ripeätä!?!? Mielummin näin ja valtion olisi pidettävä huolta, että toimintaedellytykset säilyvät mikäli keräystoiminnan puolelta syntyy budjettivajetta.

 

Aika jännä juttu, merkittävä osa kotimaisesta pelastustoiminnasta on keräysvarojen ja vapaaehtoisten käsissä. VPK, meripelastus, mediheli jne... Heja Finland!

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joo, tuo poikkeussaannos on tosiaan ollut voimassa, ja pitkaan on tiedetty, etta se tulee loppumaan ensi vuoden alusta. Ongelmana on - kuten artikkalissa todettiin - raha.

Itsekin olen ihmetellyt tuota toisen pilotin vaatimusta. Kovin tylsaa on istua vieressa tekematta mitaan. Ja kun keskimaarainen lentoaikamme on n. 9 minuutin luokkaa, ei siina hirveasti toista tarvita. Lentoavustajamme ovat saaneet yhtalailla koulutuksen tahystamiseen yms. Ja pilveenhan me emme mene. Ei olla tahan astikaan kertaakaan jouduttu niin, etta siita olisi vaaratilannetta syntynyt.

 

Kaikenkaikkiaan ilmailulaitos haluaa kaikessa noudattaa pilkuntarkasti JAR-maarayksia. Siita on esimerkkina mm. yotoiminnan 1500 ft pilvikatto. Tuo on ymmarrettavaa Euroopan maissa, jossa on korkeaa maastoa, tai korkeita rakennuksia. Mutta kun koko etela-Suomesta ei loydy niin korkeaa kohtaa, johon voisimme tormata :P Onneksi tuota on nyttemmin tingitty 1200 ft:hen.

 

Mutta silleen valitusta talla kertaa...

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli onko se SEPE:n EC-135 noiden JAR OPS 3-säädösten mukainen kopteri? Luin tänään Iltalehdestä, että Pyhäjärvellä oli joku ajanut rekan alle ja kuollut. Siellä kun oli yhteen aikaan oikein jokin hemmetin buumi ajaa ittensä hengiltä rekkojen keuloihin niin soitin sitten isälle että tietääkö se tapauksesta mitään enempää, ettei vaan kukaan tuttu ole. Ilmeisesti ko. tapaus oli ollut kännisen kuskin aiheuttama onnettomuus. No anyway, isä tiesi sanoa, että SEPE oli tullut paikalle, mutta matkalla siltä oli hajonnut toinen moottori. Tämän takia lääkäri ja avustaja(?) olivat lähteneet ambulanssin kyydissä takaisin Ouluun kahden onnettomuudessa loukkaantuneen kanssa ja kopteri oli palannut tyhjänä Ouluun.

 

Mietin vain sitten sitä, että ilmeisesti vaikka tuo SEPE:n kopteri on sitä tehokkaampaa laatua, niin sillä ei silti saa kuljettaa tuommoisessa tilanteessa potilasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika jännä juttu, merkittävä osa kotimaisesta pelastustoiminnasta on keräysvarojen ja vapaaehtoisten käsissä. VPK, meripelastus, mediheli jne... Heja Finland!

 

Suomessa kerätään liian vähän veroja jotta ne riittäisivät kaikenmaailman kotkotuksiin. :'(

 

"Vuonna 2003 kuntia on 446, joista 111 kaupunkeja ja 335 muita kuntia." Asuin jokin aika sitten Australian Melbournessa, väkiluku noin kolme miljoonaa eli puolet Suomesta. Voin kuvitella mikä mekkala siellä syntyisi jos tuo kaupunki jaettaisiin 223'een hallinnolliseen yksikköön.

 

EDIT: Melbourne on kieltämättä jaettu useampaan hallinnolliseen "kaupunkiin", en millään löytänyt netistä tarkkaa lukumäärää mutta veikkaisin kymmentä-kahtakymmentä.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli onko se SEPE:n EC-135 noiden JAR OPS 3-säädösten mukainen kopteri?

 

On.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Samanhintainen henki on Suomessa arvioitu olevan eli 7-8 miljoonaa vanhaa markkaa.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eli jos pelastushelikopteri säästää pelkästään yhden ihmisen hengen vuodessa on sen ylläpitokustannukset jo hyvin turvattu.

 

Kun koptereihin käytetty raha sijoitetaan toisella tavalla, voidaan sillä pelastaa vielä useampia ihmishenkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh... Kuten ?

 

Arttu

 

Kun koptereihin käytetty raha sijoitetaan toisella tavalla, voidaan sillä pelastaa vielä useampia ihmishenkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh... Kuten ?Arttu

 

Esimerkiksi erilaisiin kampanjoihin panostaminen, julkinen terveyskasvatus. Tai vaikka leikkausjonojen lyhyentäminen. Mielenterveystyön tukeminen. Sellaisia projekteja, joiden vaikutukset eivät välttämättä näy tässä ja nyt vaan vasta kymmenen vuoden päästä.

 

EDIT: Eivätkös nuo erilaiset syöpäseulonnatkin ole jossain todettu hyvin hyödyllisiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Tässä törmätäänkin juuri terveystaloustieteen suureen ongelmaan eli priorisointiin ja vaikuttavuuden arviointiin. On totta, että noilla mainitsemillasi keinoilla voitaisiin jopa pelastaa ihmishenkiä, mutta 10 miljoonaa markkaa/vuosi on kovin vähän, kun sillä lähdetään esim. purkamaan sydänleikkausjohoja tms. Valistuksen tehoa on niinikään vaikea arvioida - ja sitähän tällä hetkellä tulee jokaisen tupakka-askin kannessa. Monikohan todellakin on sen vuoksi lopettanut tupakoinnin ?

 

Lääkärihelikopterin vaikuttavuutta on niinikään hankala arvioida. Karkeasti se voidaan jakaa välittömiin vaikutuksiin ja välillisiin. Välittömät vaikutuksetkin on edelleen vaikea yksiselitteisesti osoittaa, mutta arviolta n. 50 ihmistä/vuosi MH01:n vaikutusalueella lähestulkoon varmasti säästyy varmalta kuolemalta.

 

Paljonko maksaa yksi hoitovuorokausi teho-osastolla ? N. 20 000 mk. Jos oikein ja ajoissa suoritetulla ensihoidolla voidaan tehohoitoaikaa lyhentää, tulee tässäkin säästöä. Ja näitä potilaita on todella paljon. Ja säästö tulee siitäkin, että potilaat viedään oikeisiin sairaaloihin (ei esim. liian terveitä Meilahteen ja vastaavasti erityistasonsairaanhoitoa vaativaa ensin aluesairaalaan). Ensihoitoyksiöt konsultoivat meitä vuosittain n. 3000 kertaa mm. näistä asioista.

 

Entä paljonko säästyy sillä, että sydäninfarktipotilaan veritulppa liuotetaan jo hyvin alkuvaiheessa, jolloin sydänlihasta säästyy, eikä potilas ajaudu sydämen vajaatoimintaan ?

 

No entä välilliset vaikutukset ? Lääkäriyksikön olemassaolo sinänsä saa aikaan sen, että sairaankuljettat tsemppaavat enemmän potilaan kanssa. Miten lasketaan sen arvo, että ensihoitolääkäri kädestä pitäen on keikkapaikalla opastamassa potilaan hoidossa, jolloin seuraavalla kerralla ensihoitaja ehkä itse osaa tehdä enemmän.

Olin Turussa vetämässä MH02:sta pystyyn keväällä 1998. Sitä ennen Turku on kuulunut yhteen maamme mustista aukoista laadukkaan ensihoidon suhteen. Kehitys MH:n aloittamisen jälkeen on ollut suorastaan tyrmistyttävän nopeaa. Hankala tuonkin arvoa on markoissa laskea.

 

Tässä vaan pari esimerkkiä tästä problematiikasta.

 

Suurista summista ei ole kyse lopultakaan. Ihan esimerkin vuoksi todettakoon, että Kansallisteatterin sisäpihan lasikate maksoi 20 miljoonaa markkaa. Hyvä, että näyttelijät voivat nyt käydä tupakalla ilman, että kastuvat... ::) ::)

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bump.

 

Tätä aihetta sen verran ylös, että kun ilmeisesti tuo määräaika tulee vuoden vaihteessa (?), niin onko tämän tiimoilta Suomeen tulossa uusia koptereita tai kenties jotain muita muutoksia toimintaan. Vai onko tullut jo? Ainakaan minulle ei vielä ole osunut silmään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

On todennäköistä, että tuohon myönnetään jatkoaika. Uudet kopterit tulee kuitenkin olla TILATTUNA määräaikaan mennessä, eli 2005 alku.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa vaan olla niin, ettei tuosta kahden ohjaajan vaatimuksesta pääse enää millään 'luikertelemaan' pois. Ikävää, koska tuon myötä todennäköisesti myös toiminnan taso laskee ainakin hetkellisesti, kun omassa hommassaan kokenut lentoavustaja vaihdetaan mahdollisesti juuri tyypit saaneeseen perämieheen.

Koulutuksen tarve tulee olemaan noiden muutosten myötä kyllä huikea, eikä selvää kait ole vieläkään, että kuka kyseisen lystin mahtaa maksaa. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, nähtäväksi jää, miten tuosta selvitään. Ainakin ilmeisesti pimeän ajaksi tarvittaisiin kaksi lentäjää kaivamaan nenäänsä keikoille :P;D

Mutta kattellaan...

 

Arttu

 

Taitaa vaan olla niin, ettei tuosta kahden ohjaajan vaatimuksesta pääse enää millään 'luikertelemaan' pois. Ikävää, koska tuon myötä todennäköisesti myös toiminnan taso laskee ainakin hetkellisesti, kun omassa hommassaan kokenut lentoavustaja vaihdetaan mahdollisesti juuri tyypit saaneeseen perämieheen.

Koulutuksen tarve tulee olemaan noiden muutosten myötä kyllä huikea, eikä selvää kait ole vieläkään, että kuka kyseisen lystin mahtaa maksaa. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, nähtäväksi jää, miten tuosta selvitään. Ainakin ilmeisesti pimeän ajaksi tarvittaisiin kaksi lentäjää kaivamaan nenäänsä keikoille :P;D

Mutta kattellaan...

 

Arttu

Tai sitten on tehtävä niinkuin esim. Englannissa eli lennetään vai valoisan aikaan. Eli kolareita saa ajaa ja sairauskohtauksia saada vain päivällä. ;D. Tosi hyvä ratkaisu, ei tuu nuo työtunnitkaan niin helposti vastaan...... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aika jännä juttu, merkittävä osa kotimaisesta pelastustoiminnasta on keräysvarojen ja vapaaehtoisten käsissä. ... , meripelastus, ... Heja Finland!

 

// Joni

 

Pitääpä korjata kun näkee täällä levitettävän virheellistä tietoa. Työni puolesta tunnen asian varsin tarkoin ja voin kertoa, että meripelastuksesta vastaa verovaroin ylläpidetty rajavartiolaitos. Vapaaehtoisjärjestöt Suomen Meripelastusseura, Ålands Sjöräddningssälskap ja Suomen Punainen risti ovat hyvin merkittäviä osallistujia meripelastuksessa, SMPS n 25% osuudella kokonaistyöpanoksesta. Mutta kyllä kokonaisvastuu on rajavartiolaitoksella ja n 55-60% meripelastystöissä tehdyistä työtunneista kohdistuu rajavartiolaitokselle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, nähtäväksi jää, miten tuosta selvitään. Ainakin ilmeisesti pimeän ajaksi tarvittaisiin kaksi lentäjää kaivamaan nenäänsä keikoille :P;D

Mutta kattellaan...

 

Arttu

 

Eikös lääkärit voisi suorittaa kopterikoulutuksenkin niin saatais sitä nykyään vaadittua tehokkuutta toimintaan ;);D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannatan !!! Ja valtion piikkiin ! 8) 8)

 

Arttu

 

Eikös lääkärit voisi suorittaa kopterikoulutuksenkin niin saatais sitä nykyään vaadittua tehokkuutta toimintaan ;);D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään