Antti Salo

Finnairilla jälleen YT:t - Matkustamohenkilökunnan ulkoistaminen suunnitteilla

47 viestiä aiheessa

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=522432〈=fi

 

Finnair aloittaa yhteistoimintaneuvottelut (YT-neuvottelut) matkustamohenkilökunnan kanssa suunnitelmistaan käyttää yhteistyökumppanin henkilökuntaa Barcelonan- ja Madridin-reiteillään ja Kanarian-lomalennoillaan. Suunnitelman mukaan reitit lennettäisiin niin, että matkustamohenkilökunnan osalta kotiasema olisi Espanjassa.

 

Mietiskelinkin tuossa aiemmin, että olisiko tässä seuraava säästökohde. MAD ja BCN eivät taida olla nykyisellään reittiverkoston tuottavimmasta päästä, kun rotaatiot sitovat käytännössä yhden koneen per vuorokausi ja miehistötkin asuvat puoli vuorokautta hotellissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko Epsanjasta hankittu työvoima lentää samana päivänä MAD-HEL-MAD vai nukkuvatko nämä asuntovaunuissa Vantaalla?

 

Paljonkohan jenkki palkattuna paikallisesti tulee halvemmaksi kun nykymalli.

 

Tämän lisäksi Finnair suunnittelee järjestelevänsä kaukoliikenteen matkustamomiehistökokoonpanoja uudelleen niin, että yhtiö käyttäisi osin paikallista matkustamohenkilökuntaa New Yorkin -reitillään sekä Aasian charter-lennoilla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko Epsanjasta hankittu työvoima lentää samana päivänä MAD-HEL-MAD vai nukkuvatko nämä asuntovaunuissa Vantaalla?

En tiedä paikallisista määräyksistä, mutta ainakin HEL-AGP-HEL on lennetty yhdellä miehistöllä, joten eiköhän MAD-HEL-MAD onnistu myös. Esim. Madridilaisen "kääntöaika" täällä päässä on kuitenkin vain puolitoista tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iberia voisi ehkä lentää nuo molemmat reitit eli BCN-HEL-BCN ja MAD-HEL-MAD. Finnairin lennonnumero mahdollistaisi lippujen myymisen Espanjasta Aasiaan ja takaisin. Samoilla koneilla voisi sitten aamulla ja illalla lentää jotain muita reittejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Helppo homma Finnairille. Emännät pois ja portilla jokaiselle kossupullo ja sämpylä kouraan  ;D

Ei naurattaisi jos olisin siellä töissä .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iberia voisi ehkä lentää nuo molemmat reitit eli BCN-HEL-BCN ja MAD-HEL-MAD. Finnairin lennonnumero mahdollistaisi lippujen myymisen Espanjasta Aasiaan ja takaisin. Samoilla koneilla voisi sitten aamulla ja illalla lentää jotain muita reittejä.

 

Aasian-lennot sanelevat Madridin-reitin aikataulun. Lento lähtee Madridista klo 10.15 ja on Helsingissä klo 15.30. Lähtö Helsingistä on klo 16.55 ja on Madridissa klo 20.25. Eipä siinä aamuisin ja iltaisin käytännössä muita lentoja pystytä lentämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aasian-lennot sanelevat Madridin-reitin aikataulun. Lento lähtee Madridista klo 10.15 ja on Helsingissä klo 15.30. Lähtö Helsingistä on klo 16.55 ja on Madridissa klo 20.25. Eipä siinä aamuisin ja iltaisin käytännössä muita lentoja pystytä lentämään.

 

Ilmaisin asian huonosti. Iberia siis voisi lentää koneella jotain ennen klo 10:15 ja 20:25 jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iberia? Miksi? Mitä Iberialla on mitä Finnairilla ei ole vai pitäisikö kysyä mitä Iberialla ei ole mitä Finnarilla on?

 

Jos Helsinki olisi Iberian liiketoimintamalliin sopiva ja rahasampo, niin kait ne jo tänne lentäisi. Niinkun kaikki muutkin yhtiöt.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaisin asian huonosti. Iberia siis voisi lentää koneella jotain ennen klo 10:15 ja 20:25 jälkeen.

 

Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, mutta minusta nuo kellonajat ovat sellaiset, että käytännössä koneella ei pystytä lentämään Madridista muita lentoja aamulla ja illalla. Teoreettisesti olisi mahdollista joku klo 22 kieppeillä lähtevä yöpyvä lento, mutta onko Iberialla sellaisia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin ei yhtään yllättänyt tuo Finnairin päätös ulkoistaa vuokrafirmalle :( . Mistähän yhtiö aikoo ottaa suomenkielisiä lentoemäntiä Espanjassa  - vai eikö niitä enää tarvita ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän yhtiö aikoo ottaa suomenkielisiä lentoemäntiä Espanjassa  - vai eikö niitä enää tarvita ....

 

Suomesta varmaan - katsoo ulos ikkunasta, katsoo lämpömittaria, ei ajatus Espanjaan lähdöstä liene ihan mahdoton ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomesta varmaan - katsoo ulos ikkunasta, katsoo lämpömittaria, ei ajatus Espanjaan lähdöstä liene ihan mahdoton ;)

 

No tietysti :D Ehkä tuo kelpaa vaihtoehtona (Espanjan pakkatasolla) jos vaihtoehtona on työttömyys ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Epsanjasta löytyy suomenkielistä työvoimaa vaikka huru. 

 

Siis meinaat, että otetaan kuka vaan suomalainen töihin Espanjasta ja laitetaan lentoemännän hommiin??? Eikö tuo ammatti vaadi jonkinlaisen koulutuksen????

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis meinaat, että otetaan kuka vaan suomalainen töihin Espanjasta ja laitetaan lentoemännän hommiin??? Eikö tuo ammatti vaadi jonkinlaisen koulutuksen????

 

No ei todellakaan; kyllähän kuka tahansa osaa tarjoilla kymmenessä kilometrissä. (Ja tähän paljon hymiöitä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo ammatti vaadi jonkinlaisen koulutuksen????

 

Ei kukaan liene muuta väittänytkään! Mutta jokuhan voi nyt kertoa, kuinka pitkä se koulutus on ja onko siinä koulutuksen kestossa paljonkin eroa eri maiden tai lentoyhtiöiden välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis meinaat, että otetaan kuka vaan suomalainen töihin Espanjasta ja laitetaan lentoemännän hommiin??? Eikö tuo ammatti vaadi jonkinlaisen koulutuksen????

 

En väittänyt ettei kouluteta. Tietysti koulutetaan. Lentoemännän homma nyt ei vaadi mitään yliopiston käymistä. Muistelenpa, että Finnairin kurssikin mitataan viikoissa, ja jokun vuokrafirman vastaava on varmaan kirjekurssi...

 

En tiedä, onko tavoitteena rekrytä ulkosuomalaisia, mutta en ihmettelisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kukaan liene muuta väittänytkään! Mutta jokuhan voi nyt kertoa, kuinka pitkä se koulutus on ja onko siinä koulutuksen kestossa paljonkin eroa eri maiden tai lentoyhtiöiden välillä.

 

Esimerkiksi Finnairin peruskoulutus kestää 4–8 viikkoa.

 

http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=96a4be89-92d8-4b79-ad88-adc0b5bf4a5f

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt näyttää pahasti siltä, että viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut muutos ilmailuteollisuudessa on jäänyt monelta huomaamatta. Suomi on niitä harvoja maita, jossa lentävä henklökunta on vielä palkkasuhteessa eikä kaikissa yrityksissä sielläkään. Uskon, että jokaisella ilmalualan vuokratyövoimaa tarjoavalla firmalla on listoillaan satoja jo valmiiksi koulutettuja lentäjiä, mekaanikkoja että cabin henkilökuntaa. On enemmän sääntö kuin poikkeus, että työtä hakeva aloittaa prosessin ilmoittautumalla jonkin työvoimavuokrausfirman listoille. Tähän on maailma mennyt, halusimmepa sitä tai emme. Ainoa kysymys on kielitaito. Toisaalta luulen, ettei Finnairin Madridin ja Barcelonan lentoja operoivalla alihankkijalla ole tähänkään saakka ollut yhtään suomenkielistä henkilöä töissä, venäjää kyllä puhutaan sujuvasti.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin ei yllätä tämäkään uutinen. Maailma muuttuu, mutta tietyt asiat pitäisi valtakunnassa olla ihan valtion oman palvelutarjonnan piirissä. Työpaikatkin saattaisivat säilyä paremmin (ainakin tärkeillä aloilla) kuin tässä kvartaalitaloudessa.

 

Jos tämä kehitys jatkuu, kohta ei voida puhua kyllä enää "kansallisesta lentoyhtiöstä". Sääli.

 

Riku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailma muuttuu, mutta tietyt asiat pitäisi valtakunnassa olla ihan valtion oman palvelutarjonnan piirissä. Työpaikatkin saattaisivat säilyä paremmin (ainakin tärkeillä aloilla) kuin tässä kvartaalitaloudessa.

 

Jos tämä kehitys jatkuu, kohta ei voida puhua kyllä enää "kansallisesta lentoyhtiöstä". Sääli.

 

Päinvastoin, jos entisenlainen elämä ja -kehitys jatkuu, loppu tulee. Muutoksen on tultava, ei ole vaihtoehtoja.

 

Mutta miksi aasialaisten kuskaaminen Eurooppaan tai eurooppalaisten Aasiaan kuskaaminen olisi jotenkin erityisen tärkeä ala Suomen kannalta tai miksi valtion siihen pitäisi sekaantua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta miksi aasialaisten kuskaaminen Eurooppaan tai eurooppalaisten Aasiaan kuskaaminen olisi jotenkin erityisen tärkeä ala Suomen kannalta tai miksi valtion siihen pitäisi sekaantua?

 

Nythän sä Ilkka varsinaisen peruskysymyksen esitit. Onko vain "ajauduttu" sellaiseen tilanteeseen, että siitä on tullut Finnairin pääbusiness. Eiköhän kaukoliikenne aluksi ollut vain osa kansallisen lentoyhtiön perusmissiota, jota piti tukea transfer matkustajilla, jotta se olisi kannattavaa. Mutta kun Hesalla on tuo 24 h kierron mahdollistava sijainti, niin liikennettä laajennettiin, jotta Euroopan liikenteelle saadaan matkustajia ja hups, tilanne kääntyikin päinvastoin. Ja kun yrityksillä on aina se tuska taata olemassaolonsa. Jolloin niin evoluutiota kuin revoluutiotakin tapahtuu. Tässä tapauksessa evoluutiona syntyi aasialaisia Eurooppaan ja eurooppalaisia Aasian rahtaava lentoyhtiö, ja oisko se revoluutio, että kansallinen lentoyhtiö ei enää ole kansallinen lentoyhtiö perinteisessä mielessä.

 

Onhan näitä businessevoluutiota vaikka kuinka paljon, meille suomalaisille Nokia varmaan tutuin juttu, gummifirmasta ihan loogisen ketjun kautta matkapuhelinjätiksi. Ehkä sillä erolla Finnairiin, että Nokian evoluutiota ohjasi rahan tekeminen, jossa myös onnistuttiin, Finnairilla enemmänkin yritys pysyä edes jotenkin hengissä, ja rahaa ei ole vieläkään oikein tullut. Tosin, jos Aasian strategiaa ei olisi tehty, niin saattaisi Finnairimme olla jo kuopattu tai jonkun muun omistuksessa.

 

Siis oma vastaukseni on, että ihan hengen pitimiksi on pitänyt ruveta Eurooppa- Aasia kuskiksi. Tosin, kun Helsingillä on tuo 24 h ikkuna, niin onhan se jo riittävä syy. Aivan ihan samanlainen syy kuin miksi meillä on metsäteollisuutta valtion omistamana (metsät). Tai ruostumattoman teräksen tuotantoa (Kemin ferrrokromiittiesiintymä -> Tornion terästehdas).

 

Mutta kysymykseesi saattaa olla muita paljon parempia vastauksia. Tai sitten ei mitään kunnon vastausta. Ja no, meni vähän OT, mutta ei kai kokonaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään