Sami Puro

"Finnairin lentokapteenia epäillään juopumuksesta työaikana"

133 viestiä aiheessa

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa/kotimaa.shtml?2004/08/310799

 

"Finnairin lentokapteenia epäillään juopumuksesta työaikana

Julkaistu 23.08.2004 19:06

 

 

Finnairin suomalaista lentokapteenia epäillään alkoholin väärinkäytöstä. Poliisit noutivat kapteenin koneesta, joka oli lähtövalmiina lentokentällä Britannian Manchesterissa.

 

Finnairin koneen kapteenia epäillään alkoholin väärinkäytöstä. Finnairin englantilaiselle Air Scandic -yhtiölle alihankintatyönä vuokraama tilauslento Manchesterista Turkin Dalamaniin viivästyi tänään lähes kuusi tuntia, koska koneen kapteenin epäiltiin olevan alkoholin vaikutuksen alaisena. Lentokapteeni ohjattiin verikokeeseen.

 

Lentokapteeni on lentokiellossa kunnes verikokeen tulokset saadaan, viranomaisten mukaan noin kuuden viikon sisällä.

 

Tapaus on ensimmäinen alkoholin väärinkäyttöepäily Finnairin historiassa.

 

Finnairilla noudatetaan lentävän henkilökunnan alkoholin käytön suhteen ehdotonta nollatoleranssia ja alkoholin nauttiminen on kielletty 12 tuntia ennen lentoa.

 

(MTV3)"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapaus on ensimmäinen alkoholin väärinkäyttöepäily Finnairin historiassa.

 

Niinpä. DC-3 onnettomuudethan/alkoholin väärinkäytöt tapahtuivat Aeron aikoina. :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. DC-3 onnettomuudethan/alkoholin väärinkäytöt tapahtuivat Aeron aikoina. :P

 

No ei niitä muutenkaan voisi laskea enää Finnairin historiaan, koska tapaukset ovat ehkä "hieman" vanhentuneita..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei niitä muutenkaan voisi laskea enää Finnairin historiaan, koska tapaukset ovat ehkä "hieman" vanhentuneita..

 

Missähän ajasssa yrityksen historia vanhentuu? Onko sopiva aika 20, 40, 60 vai 80 vuotta? Vai jotain muuta?

 

Ja tottakai ovat vanhentuneita, onhan kyseessä suuri sininen lentoyhtiö. Aero kelpaa kyllä silloin kun katsotaan, että montakos vuotta on toimittu, mutta jos epäillään jostain ikävästä, niin silloin aero kuopataan... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. DC-3 onnettomuudethan/alkoholin väärinkäytöt tapahtuivat Aeron aikoina. :P

 

AERO=Anna Ensin Ryyppy Ohjaajalle..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tapaus on ensimmäinen alkoholin väärinkäyttöepäily Finnairin historiassa. "

 

Niinpä niin. Niissä aiemmissa tapauksissa ei ollut sijaa epäilyille. Varmoja tapauksia nääs. Ny vielä tovi epäillään ennen kuin ollaan varmoja.

 

PT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että joskus 80/90-luvun taitteessa oli lehdissä juttua, että joku Finskin pilotti jäi kiinni omien pullojen roudaamisesta, tms.

 

Homma paljastui kuitenkin, kun mekaanikko löysi polkimien alta pullon, joka oli ilmeisesti karannut sinne vanhingossa.

Siinä taisi olla jotain sellaista, että pedaalit eivät liikkuneet kunnolla ja tarkastuksessa löydettiin tuo tekijä mikä kanitti.

 

Iltapäivälehdissä pohdittiin vielä sitä, että oliko pilotti maistellut matkan aikana, vai miksi pullo oli eksynyt sinne?

Ilmeisesti kyse oli kuitenkin vain jonkinlaisesta "salakuljetuksesta".

 

Jos joku muistaa tarkemmin, niin korjailkoon tuota.

 

Ikävä juttu kuitenkin, jos tuo tuore uutinen pitää paikkaansa :(

Mutta ei tuomita ennen kuin tosiasiat ovat tiedossa.

 

Alkoholia sivuten, jokunen vuosi sittenhän Finskillä taisi olla ongelmana Tax free juomien hurja hävikki, mihin taisi olla sekaantunut henkilöitä aika pitkältäkin...

Kirjanpitokin taisi kadota jonnekkin, ainakin hetkeksi, kun viranomaiset, asiasta kiinnostuneina, tekivät ratsioitaan konttoriin.

Muistaako kukaan, miten tuossa jutussa lopulta kävi? Saiko kukaan mitään "tuomiota"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tapaus on ensimmäinen alkoholin väärinkäyttöepäily Finnairin historiassa. "

 

Niinpä niin. Niissä aiemmissa tapauksissa ei ollut sijaa epäilyille. Varmoja tapauksia nääs. Ny vielä tovi epäillään ennen kuin ollaan varmoja.

 

Eipä ole Finnair julkaissut ainakaan netissä omaa lehdistötiedotetta asiasta, eli tuo lainaus on uutisen kirjoittaneen toimittajan oma näkemys asiasta.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että joskus 80/90-luvun taitteessa oli lehdissä juttua, että joku Finskin pilotti jäi kiinni omien pullojen roudaamisesta, tms.

 

Muuta en muista kuin että melkein kymmenen vuotta saa lisätä tuohon vuosilukuun, eli muistaakseni tuo tapahtui 90-luvun lopulla.

 

Lisäksi ainakin ennen muinoin oli voimassa sellainen tullimääräys, että liikennevälineitä (bussit, rekat ja ilmeisesti myös lentokoneet) työkseen ulkomaille kuljettavat henkilöt saivat tuoda kotimaahan tullivapaan alkoholilastin kerran kuukaudessa.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että joskus 80/90-luvun taitteessa oli lehdissä juttua, että joku Finskin pilotti jäi kiinni omien pullojen roudaamisesta, tms.

 

Iltapäivälehdissä pohdittiin vielä sitä, että oliko pilotti maistellut matkan aikana, vai miksi pullo oli eksynyt sinne?

Ilmeisesti kyse oli kuitenkin vain jonkinlaisesta "salakuljetuksesta".

 

 

Koskas se olikaan kun Finnairin kapteeni jäi

kiinni Jati-Maticien salakuljetuksesta ?

Täysvarustus ohjaamossa = kossumäyräkoira ja konepistooli :D

 

Tässä jutussa mainitaan vain yhdestä

yksilöstä joka jäi Usan tullin haltuun:

 

http://tinyurl.com/3zrx8

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän aamun/päivän Iltalehden mukaan ilmoituksen juopuneesta kapteenista teki miehistöä kuljettanut bussikuski, jonka mielestä kapteeni haisi alkoholille.

 

Ja mikä hienointa, Iltalehden etusivulla suurilla kirjaimilla: "POLIISI ISKI FINNAIRIN KONEESEEN"

 

Voi hyvänen aika noita roskalehtiä ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tämän aamun/päivän Iltalehden mukaan ilmoituksen juopuneesta kapteenista teki miehistöä kuljettanut bussikuski, jonka mielestä kapteeni haisi alkoholille.

 

Jos kapteeni nyt todellakin oli alkoholin vaikutuksen alaisena ja selvästi haisi (siis JOS), niin on vähän ikävää, että ilmoituksen asiasta teki bussikuski eikä esimerkiksi perämies. Pitkäksi venähtäneen illan ymmärtää, ja senkin vielä ymmärtää, että asianomainen itse ei ehkä täydellisesti pystynyt arvioimaan tilaansa, mutta se, että muu miehistö ei puuttunut tilanteeseen on minusta kaikkein huolestuttavin asia. Se kertoo jotain työkulttuurista ja herättää epäilykset, että koneita on lennetty aiemminkin vähemmän virkeinä niin kuin varmasti onkin (kaikissa yhtiöissä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

So?

Jos kapteeni ryypiskeli illan aikana, niin uskon kyllä vakaasti että niin teki perämieskin. Itse en perämiehenä sanoisi mitään jos tietää että on sitä viina tullut otettua, vaikkakin vain vähemmässä määrin. Ts. jos perämies tekee ilmoituksen ja on juonut vaikkapa pari-kolme Virtasta, ja kapteeni 10-15, niin aivan samalla lailla perämies on rikkonut sääntöjä -> monoa.

Ja kun perämies käräyttäisi kapteeni, niin vaihteeksi kapteeni tutkinnoissa perämiehen.

Tosin tässä tapauksessa perämiestähän ei epäillä viinasten nauttimisesta, kai

 

Itse en perämiehenä edes yrittäisi lähteä lentoon jos on epäilystä omasta "ajo" kunnosta. Varmaan matkustajatkin mieluummin pääsevät perille myöhässä kuin kännisen/krapulaisen lentäjän kyydissä mahdollisesti hautaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Itse en perämiehenä edes yrittäisi lähteä lentoon jos on epäilystä omasta "ajo" kunnosta.

 

En oikein usko, että salailua tukeva työkulttuuri on minkään lentoyhtiön etu. Firman pitäisi pystyä hyväksymään hairahdus tai kaksi. Jos siis ilta on venähtänyt pitkäksi ja lentäjät epäilevät aamulla työkuntoaan, niin olisi hyvä, jos he voisivat myöntää sen avoimesti pelkäämättä asemansa puolesta. Toistuvista virheistä pitäisi rangaista, mutta ei yhdestä tai kahdesta. Mitä armottomampi systeemi on, sitä kovempia keinoja käytetään aseman menettämisen pelossa. Virhearvioinneilta tai möhläyksiltä tuskin välttyy työuransa aikana kukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole Finnair julkaissut ainakaan netissä omaa lehdistötiedotetta asiasta, eli tuo lainaus on uutisen kirjoittaneen toimittajan oma näkemys asiasta.

 

23.8. on julkaistu tiedote kyllä asiasta, jossa korostetaan että kyseessä on toistaiseksi vain epäily. Mutta en minäkään tuota tiedotetta Finnarin omien sivujen kautta löytänyt edes lehdistötiedote-sivulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oikein usko, että salailua tukeva työkulttuuri on minkään lentoyhtiön etu. Firman pitäisi pystyä hyväksymään hairahdus tai kaksi. Jos siis ilta on venähtänyt pitkäksi ja lentäjät epäilevät aamulla työkuntoaan, niin olisi hyvä, jos he voisivat myöntää sen avoimesti pelkäämättä asemansa puolesta. Toistuvista virheistä pitäisi rangaista, mutta ei yhdestä tai kahdesta. Mitä armottomampi systeemi on, sitä kovempia keinoja käytetään aseman menettämisen pelossa. Virhearvioinneilta tai möhläyksiltä tuskin välttyy työuransa aikana kukaan.

 

En sitä tarkoittanutkaan, että asiaa pitäisi alkaa salailemaan potkujen pelossa ja jos lentokyvyttömyytensä tunnustaa suoraan ennen lentoa niin mikäs siinä.

 

Mutta topicissa olikin kyse siitä, että lentäjä on ollut jo lähdössä lennolle mahdollisesti alkoholin vaikutuksen alaisena.

 

Mielestäni lentäjän ammatissa pitäisi kyllä olla selvänä, että työvuoron aikana ei juopotella. En pidä tuommoista asiaa enää möhläyksenä jonka voi ohittaa olankohautuksella.

 

Jos asia varmistuu niin kyllä siinä pitää olla hyvät perustelut työntekijällä, että saa pitää työpaikkansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehdessä Finnairin lentotoiminnan johtaja toteaa, että jos verestä löytyy alkoholia, kyseessä on poliisiasia ja lentäjältä menee lentolupa välittömästi. Kyseessä on kippari, jolla on vuosikymmenien kokemus ja Finnair uskoo, että kyseessä ei ole alkoholin käyttö. No veritesti sen selvittää, mutta kumman kauan tuollainen yksinkertainen testi vie, jos sen saa vasta viikkojen kuluttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka epäilyn asteella vielä ollaankin: ei kovin hyvää PR:ää.

Mutta ainakin meikäläisellä unohtuu tällaiset kun lippuluukulla pätäkkää poltellaan...

 

"Huuuugo" ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. DC-3 onnettomuudethan/alkoholin väärinkäytöt tapahtuivat Aeron aikoina. :P

 

Aero - Finnair -nimisaivartelu on täysin turhaa, kun kyseessä on kuitenkin yksi ja sama yhtiö, joka vain on vaihtanut nimeään. Asiaa voisi verrata siihen, että yksityishenkilö Matti Meikäläinen vaihtaa nimensä Kalle Virtaseksi: kyseessä on edelleen sama henkilö.

 

Asian voi Finnairin kohdalta todeta vaikka Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä <http://www.ytj.fi/Yrity2.asp?yavain=17290>, mistä selviää, että Finnair Oyj on merkitty kaupparekisteriin vuonna 11.12.1923. Ja vaikka juridinen yhtiö (siis koko yhtiö, ei vain nimi) olisikin välissä vaihtunut joksikin toiseksi, ei se juuri tilannetta muuta, kun toiminta kuitenkin on jatkunut katkeamattomana.

 

Edellä olevalla en tarkoita, että edellisen viestin kirjoittaja olisi muuta väittänytkään. Ts. huomasin kyllä hymiön. :) Vastaavaa väitetään kuitenkin aivan vakavalla naamalla aina silloin tällöin.

 

Kokonaan toinen asia on, että kyllähän onnettomuuksienkin voidaan katsoa jossain ajassa "vanhenevan", olipa yhtiö vaihtanut välissä nimeään tai ei. Yhtiön johto, henkilökunta, toimintatavat ja kalusto uusiutuvat yleensä (lähes) täysin 25-30 vuodessa, joten vuosikymmenten takaiset asiat eivät kerro yhtiön nykyisestä turvallisuuskulttuurista juuri mitään. Edellä sanottu koskee tietysti kaikkia lentoyhtiöitä.

 

Erilaisissa onnettomuustilastoihin perustuvat lentoyhtiöiden "turvallisuusrankingitkin" käyttävät yleensä tarkastelujaksona jotain 20 ja 40 vuoden väliltä.

 

Lopuksi itse asiasta vielä: Kuinka paljon Finnairissa ja lentoyhtiöissä ylipäätään valvonta on järjestetty? Tehdäänkö miehistölle ja muille lentoturvallisuudesta vastuussa oleville esimerkiksi satunnaisia puhalluskokeita samaan tapaan kuin autoilijoille?

 

Sinänsä nyt ilmi tullut kärähdys (jos epäily osoittautuu aiheelliseksi) on varmaankin vain yksittäistapaus, mutta juuri niitä varten valvonnan pitää olla kunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ette kai te tosiaan ajattele, että tämä olisi ensimmäinen kerta kun lentäjä on ennen lentoa vaihtanut viihteelle. Veikkaan, että noita tapahtuu jatkuvasti jossain määrin, mutta eri asia on ketä jää sitten kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikista pahemman kuvan tästä koko touhusta luo media. Nykypäivän mediauutisointi on sellaista, etten edes kehtaa ostaa iltapäivälehtiä. Koskaan ei tiedä, että mikä on totta ja mikä ei... niinkuin ei tiedetty sitäkään, että Selviytyjät sarjassa kaikki tapahtumat oli etukäteen käsikirjoitettu. Voittopotti jaettiin kaikkien kesken!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kaikista pahemman kuvan tästä koko touhusta luo media. Nykypäivän mediauutisointi on sellaista, etten edes kehtaa ostaa iltapäivälehtiä. Koskaan ei tiedä, että mikä on totta ja mikä ei...

 

On se näinkin, mutta myös iltapäivälehtiä koskevat sellaiset säännöt, että eivät ne ihan mitä tahansa voi kirjoittaa, saati sitten valehdella. Asioiden värittämistä ne voivat toki harrastaa. Julkisen sanan neuvosto puuttuu harhauttavaan uutisointiin. Kaikki lehdet tai TV-kanavat joutuvat joskus oikomaan kirjoitteluaan ja uutisointiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välillä tulee tunne, että kun kyseessä on Finnair niin asiat näyttävät monen mielestä paljon lievemmältä, verrattuna vaikka tilanteeseen että kyseessä olisi ollut vaikka Lufthansan tai BA:n lento.

 

Moni varmasti muistaa reilun vuoden takaa tapauksen Helsinki-Vantaalta tai hieman myöhemmin Arlandasta. Edellä mainitussahan Lufthansan lentäjiä tuli poliisi noutamaan kun he olivat menossa koneeseen tai valmistelemassa lentoa koneessa. Ja tapauksen johdosta lentäjäthän erosivat firmasta. Tässä hieman tapauksestaMtv3 ja FsNordic-Foorum. Jälkimmäisessä tapauksessahan samalla tyylillä kärähtivät BA:n lentäjät.

 

Mielestäni lentäjän työssä ja sillä vastuulla mikä hänelle on annettu niin ei pitäisi tuollaista tapahtua. Ja jos tapahtuu niin tiukkalinja asiassa, vähintäänkin tehtävien vaihto eli lentämiset saa jäädä. Senhän takia heille osittain varmasti maksetaan, että lentäjillä on iso vastuu ja heihin pitää pystyä luottamaan.

Hieman eriasia on jos pilotti ilmottaa jo majapaikastaan ettei ole lentokunnossa. Ja luulisi että tuossakin firmassa saisi päivän parin vapaan. Jos lentäjä ilmottaa ettei alkoholin vuoksi voi lentää niin varoitus olisi kohdallaan ja vaikka pieni palkaton lomautus.

Mutta tuo, että pyritään lennolle alkoholin vaikutuksen alaisena niin saa kyllä lopettaa kyseisen henkilön lennot.

 

Tässä tapauksessahan kyseessä on vielä epäily, mutta harvoin sitä viinalle haistaan jos mitään ei ole otettu.

Muun miehistön tehtävähän olisi ollut puuttua myös asiaan mutta itse ainakin ymmärrän sen kynnyksen ilmoittaa asiasta joten siihen en sen kummemmin ota kantaa...

 

EDIT: Kirjoitushäiriöö...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään