Harri Laitinen

KSML: Maakuntien lentokentät ehkä alueiden vastuulle

4 viestiä aiheessa

Valtio saattaa siirtää vähäliikenteisiä lentoasemia Finavialta maakuntien vastuulle, kirjoittaa Keskisuomalainen.

 

Valtio saattaa siirtää vähäliikenteisiä lentoasemia Finavialta maakuntien vastuulle, kirjoittaa Keskisuomalainen. Lehdessä liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) pohtii, voisiko pienemmät kentät jättää alueiden ylläpidettäviksi. Kyllösen mukaan Ruotsissa on vastaavanlainen järjestely.

 

Valtion omistama Finavia ylläpitää 25 lentokenttää. Helsinki-Vantaan lentoaseman lisäksi asemista on kannattavia vain muutama. Muiden kenttien tappiot katetaan Helsinki-Vantaan tuotoilla.

 

Kyllönen arvelee Keskisuomalaiselle, että maakunnilla on aidompi intressi kehittää kenttiensä toimintaa ja etsiä yhteyksiä maailmalle.

 

Maakuntalentokenttien asemaa ryhtyy selvittämään lentoliikenteen strategiaa pohtiva työryhmä. Sen toimikausi kestää vuoden 2014 loppuun.

 

Lähde: http://www.ksml.fi/uutiset/talous/ksml-maakuntien-lentokentat-ehka-alueiden-vastuulle/1235318

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Maakuntalentokenttien asemaa ryhtyy selvittämään lentoliikenteen strategiaa pohtiva työryhmä. Sen toimikausi kestää vuoden 2014 loppuun.

...

 

Aikaa ainakin on, eiköhän tuon saisi selville jo 2013 loppuun mennessä. Voipi reaalimaailma pakottaa tekoihin ennekuin työryhmä saa duuninsa valmiiksi ja sen jälkeen paikallispolitiikka päätettyä toimenpiteistä. Sen verran turbulenttia nuo lentomatkustamisen lentopinnat tuntuvat olevan. Kuka lentää, paljonko lentää vai lentääkö ollenkaan. Näitä uutisia pukkaavat niin Ryynäri, Pulu, Finski, Norski kuin Flybekin, melkein joka viikko jotakin.

 

Sinänsä varsin järkevää ajattelua. Finavia voi keskittyä vain kannattavaan toimintaan, eikä sen tarvitse miettiä liikoja yhteiskunnallista rooliaan, kun kerran on osakeyhtiö. Samalla sen  muitakin käytännön monopoliasemia voitaisiin pyrkaa, kun se ei voi perustella tarpeellaan kattaa tappiollisia toimintoja. Ja vaikka erottaa lennonvarmistus ja lentokentänpito omiksi yhtiöikseen. Vaikka lennonvarmistusta voisi silloin antaa jokin muukin toimija, esimerkiksi jollain paikallisen toimijan ylläpitämällä lentoasemalla. Viranomainen vain määrittelisi toimintatason kuten nyt tehdään lentoyhtiöitä kohtaan ja yhteityökuviot eri toimijoiden välillä. 

 

Mielenkiintoista nähdä, paljonko Finavia tulee haraamaan vastaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia voi keskittyä vain kannattavaan toimintaan, eikä sen tarvitse miettiä liikoja yhteiskunnallista rooliaan, kun kerran on osakeyhtiö. Samalla sen  muitakin käytännön monopoliasemia voitaisiin pyrkaa, kun se ei voi perustella tarpeellaan kattaa tappiollisia toimintoja.

 

Finavia kyllä joutuu miettimään yhteiskunnallista rooliaan, sillä yhtiö nyt kuitenkin on jatkumoa Ilmailulaitokselle. Yhtiöittämisen yhteydessä Finavialle siirtyneiden tuotannontekijöiden arvoa alennettiin 230 miljoonalla eurolla. Jotta tällainen rahantuhoamisoperaatio onnistui, todettiin, että Finavian yhteiskunnallisena tehtävänä on ylläpitää koko lentoasemaverkkoa, ja arvonalennuksen kautta heikommin kannattavien lentoasemien poistot pienenivät eikä niille asetettu pääoman tuottovaadetta.

 

Lyhyt on ihmisen muisti, jos 2,5 vuotta tämän tapahtuman jälkeen ollaankin sitten näitä heikommin kannattavia osuuksia ulkoistamassa muualle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään