Juha Klemettinen

Asiakkaille myytiin luvattomia lentoja

111 viestiä aiheessa

Groupon myi lentodiilejä, vaikka ilmailualan yrityksellä ei ollut lennättämiseen oikeuttavaa lupaa. Liikenteen turvallisuusvirasto teki tapauksesta tutkintapyynnön poliisille

 

Aiemmin CityDeal nimellä tunnettu Groupon markkinoi 650 euron lentodiiliä 149 euron hintaan marraskuussa 2011. TTT-Aviationin olisi pitänyt hakea toimilupaa elokuussa 2011, sillä Trafin mukaan ensimmäinen hakemus lentotoimintaluvasta on jätettävä yhdeksänkymmentä päivää ennen kaupallisen toiminnan aloittamista.

 

Trafi jätti TTT-Aviationin toiminnasta poliisille tutkintapyynnön, josta annettiin päätös keväällä. Esitutkintaan ei ryhdytty, sillä lennättämisestä ei saatu varmaa näyttöä.

 

Yritys anoi lentotoimintalupaa ensimmäisen kerran pian päätöksen jälkeen maaliskuussa nimellä Nordicflite Oy. Päteväksi hakemukseksi hyväksyttiin vasta toukokuun 29. päivänä jätetty versio.

 

– He toimittivat aluksi yhden kopiopaperin kokoisen hakemuksen, mutta siitä puuttui kaikki dokumentit. Sen lisäksi yrityksen vastuuhenkilöiksi nimeämät työntekijät kieltäytyivät tehtävistään, Petramo kertoo.

 

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/asiakkaille_myytiin_luvattomia_lentoja.1/

 

Näiden Trafin mukaaan tehtävistään kieltäytyneiden vastuuhenkilöiden tilalle ollaan ilmeisesti etsimässä uusia: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,103550.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Grouponin mainoskaan ei vastaa hyvien tapojen mukaista ilmoittelua  >:(

  "Säästä 501€ – Tunniksi taivaalle pienkoneen kyytiin ja sitä itse lentämään vain 149€ (arvo 650€)

Kukapa nyt ei pienenä olisi haaveillut tulevansa isona lentäjäksi. Oisihan se ollut kivaa jos naapurin Kallen luokse olisi voinut mennä yökylään omalla koneella asiankuuluvissa lentäjän vermeissä."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Grouponin mainoskaan ei vastaa hyvien tapojen mukaista ilmoittelua  >:(

 

Eiköhän suurin ongelma tuossa markkinoinnissa ole kuitenkin tavassa ilmoittaa "hinnanalennus". KSL:n 2 luvun 11 §:n mukaan kulutushyödykkeen hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi enempää kuin se tosiasiallisesti alittaa elinkeinonharjoittajan aikaisemmin perimän hinnan.

 

Tässäkin tapauksessa on vedetty täysin hatusta tuo hinta, jota on sitten muka "alennettu" 77 %.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan täällä foorumissakin pyörineet Grouponin mainokset, joissa on tarjottu purjelentoja (muistaakseni Turussa) ties millä alennuksella. Vähän itseäni ihmetytti, mutta ei tainnut synnyttää keskustelua silloin. Tai sitten mode bannasi ;) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hah, "tunniksi taivaalle ovh 650€". Ei ristus mitä ku....ta taas näiden alennusprosenttien kanssa. Ei tunnin kiepautus taivaalla voi maksaa lähellekään tuota, tai sitten ilmailualan inflaatio on Suomessa ollut viime vuosina Zimbabwen luokkaa.  ;D

 

Noista netin "kuponkiuutiset"-tarjoussivuista kannattaa pysyä erossa, koska ovat melkoista yrittäjien riistoa, ja jos et välttämättä halua loppuiäksesi heidän spammilistalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Luotonantajayhdistys ry perustettiin 1905 ja yksi sen ydintoimintoja oli luottotiedon kerääminen, analysointi ja myynti.  Asiakastieto Oy jatkaa sen toimintaa, jos olen oikein ymmärtänyt.

http://www.asiakastieto.fi/historiikki/index.html

 

Tutustuin nuorena yrittäjänä 1980-luvulla yhdistyksen laatimiin sanallisiin arvioihin yrityksistä ja yrittäjistä.

Esimerkiksi jossakin raportissa saatettiin kuvailla yrittäjää sanoilla "yritteliäs ja tarmokas". Mikäs sen parempaa.

Paitsi, jos lukijalla oli käytössään yhdistyksen sisäpiirille toimitettu tulkki, jossa erilaiset adjektiivit purettiin auki selkokielelle.

 

Täältä kauempaa katsoen näyttää hyvinkin siltä, että lentoja markkinoineen yrityksen johtoa voitaisiin kuvailla tuon aikaisilla määrillä ("yritteliäs ja tarmokas")

Jos oikein muistan, yritteliäät ja tarmokkaat eivät olleet luotottajien suuressa suosiossa aikoinaan.

 

Peter

 

PS

 

Täytyy todeta, että se luottamus, jota olen aikojen kuluessa osoittanut yrityksen (yritteliäälle ja tarmokkaalle) johdolle (jopa kolumnissani) on kärsinyt kolauksen, viimeistään viime viikonloppuna kun sain tietää, mitä luki Porvoon moottoritielle laskeutuneen Cessnan matkapäiväkirjassa ko pakkolaskun JÄLKEEN, ENNEN sen siirtolentoa Malmille.  "Polttoaine loppui" - sekä edellisen lennon päällikön allekirjoitus.

 

Taru se on usein totuutta ihmeellisempää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TTT-Aviation mainostaa nyt pelkkää yksityislentäjän teoriakurssia Offerium-diilisivustolla hintaan 1500 €, "OVH 3000 €, säästö 50 %":

 

http://www.offerium.fi/1630/Lentolupakirjan+teoriakurssi+

 

Kun Aeropole Flight Training tarjoaa pelkkää PPL-teoriaa hintaan 1995 €

 

http://www.aeropole.fi/fi/hinnasto/

 

... niin jälleen tulee vahva vaikutelma siitä, että teoriakurssin "OVH 3000 €" ja "alennus 50 %" on vedetty siitä samasta hatusta kuin aikaisemmin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaimo oli mulle tuollaisen ostanut synttärilahjaksi viime marraskuussa. Rahat sai kyllä hyvinkin nopeasti Grouponilta takaisin kun alkoi käydä homman nimi selväksi. TTT- aviationin touhuista ei tartte edes puhua, mutta grouponille ainakin siitä pisteet että he hoitivat palautuksen ja koko asian sujuvasti ja mitään mukisematta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TTT-aviationin vastine juttuun Metro-lehdessä sivulla 16 :)

 

No johan on  :o

Grouponin kampanja alkoi marraskuussa, ja firma myöntää itsekin ettei sillä silloin ollut lupia lentojen suorittamiseen. Tuskin markkintointia on aloitettu TTT:n tietämättä? Lupaa on Trafin mukaan (kts. avausviestin linkki) haettu ensimmäistä kertaa maaliskuussa. Eli asiakkailta on kerätty rahaa3-4 kuukautta ennen kuin on tehty elettäkään markkinoidun palvelun mahdollistamiseksi. Vastineen mukaan "lupaprosessi on loppusuoralla Trafissa", voidaankohan lupa myöntää vaikka firmalla ei olisi lentotoiminnan johtajaa (rekryilmoitus toisaalla foorumilla)?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskahan tuo Toivottomat Tunaroivat Tampiot onnistuu jossakin sellaisessa joka johtaa toimiluvan menettämiseen.. Nostaisi melkoisesti ilmailualan yritysten keskimääräistä tasoa Suomessa. :)

 

Jotenkin ei yhtään yllätä että aina sama yritys ja sama mies asialla jotakuinkin kaikissa negatiivisissa uutisissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvon foorumilaiset!

 

Katkaistaan nyt huhuilta siipiä ja esitetään muutamia faktoja arvelujen sijaan:

 

1. Lentotoiminnan johtaja ja laatutoiminnan johtaja on löydetty jo. (asia ilmenee myös rekrytointi-ilmoituksen lopusta)

2. Lentotoiminta- ja huoltokäsikirjat on toimitettu Trafille ja niihin on saatu korjattavat asiat.

3. Lentokone(et) on AOC-tarkastettu ja varustettu operoinnin edellyttämällä tavalla

4. Lentäjät on saatu jo rekrytoitua

5. Käsikirjojen tarkastaminen on viivästynyt Trafin tarkastajien kesälomien takia.

6. Trafille toimitettu "yksi paperi" oli hakemuspaperi, joka vaaditaan lupien hakemiseen. Suomessahan vaaditaan sekä organisaatiolle AOC-lupa että oma CAME-organisaatio. Vastuuhenkilöitä jouduimme vaihtamaan, jotta heidän kokemuksensa riitti kyseiseen tehtävään.

7. Vastuuhenkilöt ovat käyneet viranomaisella kokeissa tehtäviinsä liittyen.

8. Lahjakorttien voimassaoloaikaa jatketaan 6kk, jotta varmasti jokainen henkilö pääsee sen käyttämään.

 

Tomi Tuominen

Nordicflite Oy Ltd

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

3. Lentokone(et) on AOC-tarkastettu ja varustettu operoinnin edellyttämällä tavalla

 

 

Milläs koneella/koneilla meinasitte käydä tätä AOC-toimintaa pyörittämään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Lentotoiminnan johtaja ja laatutoiminnan johtaja on löydetty jo. (asia ilmenee myös rekrytointi-ilmoituksen lopusta)

 

Todettakoon, että lisäys rekrytointi-ketjuun on tehty sen jälkeen kun kirjotin edellisen viestini.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todettakoon, että lisäys rekrytointi-ketjuun on tehty sen jälkeen kun kirjotin edellisen viestini.

Juha

 

Todettakoon, että asia ei tainnut olla ihan näin, vaan päivitys on tehty jo selvästi aikaisemmin:

 

Laatu- ja lentotoiminnan johtaja löytynyt. Kiitos kaikille hakijoille. Lentäjiä vielä tarvitaan lisää, kokonaistarve 5 pilottia. Rohkeasti ottamaan yhteyttä.

 

Tomi Tuominen

Nordicflite Oy Ltd

044-545 1158

tomi.tuominen@ttt-aviation.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todettakoon, että asia ei tainnut olla ihan näin, vaan päivitys on tehty jo selvästi aikaisemmin:

 

Mielestäni tarkistin asian, mutta taisin katsoa väärää ketjua.

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskahan tuo Toivottomat Tunaroivat Tampiot onnistuu jossakin sellaisessa joka johtaa toimiluvan menettämiseen.. Nostaisi melkoisesti ilmailualan yritysten keskimääräistä tasoa Suomessa. :)

 

Jotenkin ei yhtään yllätä että aina sama yritys ja sama mies asialla jotakuinkin kaikissa negatiivisissa uutisissa.

 

Itse sain erittäin hyvää ja ammattimaista opetusta tuossa ko. Yrityksessä omien aikataulujeni mukaan ja itselläni henkilökohtaisesti ei ole mitään pahaa sanottavaa kyseisestä yrityksestä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse sain erittäin hyvää ja ammattimaista opetusta tuossa ko. Yrityksessä omien aikataulujeni mukaan ja itselläni henkilökohtaisesti ei ole mitään pahaa sanottavaa kyseisestä yrityksestä.

 

Haluaisin esittää kysymyksen, mitä opetusta olet ko. yrityksessä saanut ja millä kokemuksella kyseinen lausunto opetuksen laadusta on annettu, eli miten olet päätynyt siihen, että saamasi opetus on ollut sekä hyvää että ammattimaista? Onko vertailukohtia? Vai oliko viestissäsi kyse vain siitä, että jäi niinku yleisesti hyvä maku?-) Ei nimittäin ole esimerkiksi "perus PPL-oppilaalle" ihan yksinkertainen tehtävä tuollaisen arvion tekeminen, koska oppilas ei yleensä edes tiedä, onko opetuksen sisältöön liittyvät asiat kerrottu oikein vai ei, saati sitten, onko muutkaan asiat tehty ihan oikein vai ei.

 

Minusta on varsin arveluttavaa, että lentokoulut ja kerhot työntävät tälläkin hetkellä taivaalle uusia pilotteja, joilla ei ole mitään (oikeaa) käsitystä siitä, milloin kone on esimerkiksi lentokelpoinen, ja milloin se ei sitä ole, mitä lentäjä saa tai ei saa koneelle itse tehdä, tai että milloin siihen on tehtävä seuraava huolto (ts, voinko lentää koneella kun siinä on nyt näin ja näin paljon tunteja?). Monella on kyllä käsitys näistä asioista, jonka he ovat kouluttajilta saaneet (ja siis saattavat jopa kuvitella, että tuntevat/osaavat asian), valitettavasti käsitykset ovat vaan yleensä virheellisiä.

 

Viestiketjun yritykseen liittyen, ovatkohan he jo poistaneet operatiivisesta käytöstä tarkastuslistan, jonka toinen puoli on otsikoitu C150:lle ja toinen puoli C152:lle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

millä kokemuksella kyseinen lausunto opetuksen laadusta on annettu, eli miten olet päätynyt siihen, että saamasi opetus on ollut sekä hyvää että ammattimaista?

 

Kyllä sinun Tatu pitäisi tietää että TTT-koulussa opetus on niin paljon parempaa ja ammattimaisempaa, että jo oppilasvaiheessa päällikön tehtävät on voitu siirtää oppilaille. Oppilas vastaa mm. lentokoneen tankkauksesta. Sankaripäällikkö on koululennoilla mukana vain varmistamassa onnistuneen pakkolaskun. Tämän voit lukea TTT:n virallisesta tiedotteesta Metro-lehdestä. Huolellinen valmistelu varmistaa onnistuneen lento-onnettomuuden.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sinun Tatu pitäisi tietää että TTT-koulussa opetus on niin paljon parempaa ja ammattimaisempaa, että jo oppilasvaiheessa päällikön tehtävät on voitu siirtää oppilaille. Oppilas vastaa mm. lentokoneen tankkauksesta. Sankaripäällikkö on koululennoilla mukana vain varmistamassa onnistuneen pakkolaskun. Tämän voit lukea TTT:n virallisesta tiedotteesta Metro-lehdestä. Huolellinen valmistelu varmistaa onnistuneen lento-onnettomuuden.

 

Aivan. Ja on syytä edelleen korostaa, että virhehän ei missään nimessä ollut Tomi Tuomisen, joka lennolla toimi vain koneen päällikkönä ja jonka vastuulle lennon turvallinen suorittaminen ei tietenkään millään muotoa kuulunut. On kyllä käsittämätöntä ja melkeinpä jopa hävytöntä tuollainen "isä-Tuomisen" tiedottaminen. Siltä varalta, että toi 18. päivän metro karkaa intternetistä johonkin, otin varmuuskopion tästä loistavasta vastineesta myös itselleni talteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on ilmeisesti sama Tuominen joka markkinoi - myös tälläkin palstalla -  "pakolliseen" englanninkielen RTF -lupakokeeseen valmentavaa kurssiaan vähintäänkin kyseenalaisin keinoin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin esittää kysymyksen, mitä opetusta olet ko. yrityksessä saanut ja millä kokemuksella kyseinen lausunto opetuksen laadusta on annettu, eli miten olet päätynyt siihen, että saamasi opetus on ollut sekä hyvää että ammattimaista? Onko vertailukohtia? Vai oliko viestissäsi kyse vain siitä, että jäi niinku yleisesti hyvä maku?-) Ei nimittäin ole esimerkiksi "perus PPL-oppilaalle" ihan yksinkertainen tehtävä tuollaisen arvion tekeminen, koska oppilas ei yleensä edes tiedä, onko opetuksen sisältöön liittyvät asiat kerrottu oikein vai ei, saati sitten, onko muutkaan asiat tehty ihan oikein vai ei.

 

Yleisesti jäi hyvä maku mutta lisäksi myös opetus oli ammattimaista ja mielestäni laadukasta. Asiat tehtiin ns. By the book ja mitään ei jätetty sattuman varaan. Kaikille sattuu mokia ja niistä ottaa opiksi jos ottaa. Jokatapauksessa tämä on vain minun mielipide asiaan.

 

 

Minusta on varsin arveluttavaa, että lentokoulut ja kerhot työntävät tälläkin hetkellä taivaalle uusia pilotteja, joilla ei ole mitään (oikeaa) käsitystä siitä, milloin kone on esimerkiksi lentokelpoinen, ja milloin se ei sitä ole, mitä lentäjä saa tai ei saa koneelle itse tehdä, tai että milloin siihen on tehtävä seuraava huolto (ts, voinko lentää koneella kun siinä on nyt näin ja näin paljon tunteja?). Monella on kyllä käsitys näistä asioista, jonka he ovat kouluttajilta saaneet (ja siis saattavat jopa kuvitella, että tuntevat/osaavat asian), valitettavasti käsitykset ovat vaan yleensä virheellisiä.

 

Kyllä nämä edellä mainitsemasi asiat on läpi käyty koulutuksen yhteydessä.

 

Viestiketjun yritykseen liittyen, ovatkohan he jo poistaneet operatiivisesta käytöstä tarkastuslistan, jonka toinen puoli on otsikoitu C150:lle ja toinen puoli C152:lle...

 

Tästä en tiedä koska ainakin minulla oli asianmukainen lista käytössä.

 

Hauskaa lentokesää.

 

T. Mikko

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on ilmeisesti sama Tuominen joka markkinoi - myös tälläkin palstalla -  "pakolliseen" englanninkielen RTF -lupakokeeseen valmentavaa kurssiaan vähintäänkin kyseenalaisin keinoin?

 

Juu, eihän tuo pakollinen ole ja itse suoritin toisaalla tämän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään