Ilari Kousa

Suomen vaikein mittarilähestyminen?

15 viestiä aiheessa

Eli kysyisin jo ylläkin olevaa kysymystä erityisesti foorumin kokeneemmalta kalustolta: Mikä Suomeen tällä hetkellä julkaistuista mittarimenetelmistä on haastavin? Perustele (esim. millaisisssa olosuhteissa etc.). Mielipidettänne käytetään akateemisiin tutkimustarkoituksiin. Ei riitä pelkkä menetelmätyyppi, esim. NDB, vaan yksilöi menetelmä. Kalustoksi oletetaan keskivertovarusteltu yleisilmailumittarikone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFSI NDB RWY 14.

 

http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2007/1210772772225, ja v2006 D-tutkinta nro 17.

 

Muutenkin haastavan oloinen vailla FAF oleva menetelmä. Ko suunnasta kentälle on vain matalatehoiset lähestymislinjavalot.

 

No eiköhän tuo kuitenkin ole aikalailla helppo (ei ainakaan vaikein) jos asenteet ovat kohdillaan. Jukka Joutsijärveä hieman mukaillen "Onkos tämä nyt sitä kuuluisaa suomalaista turvallisuuskulttuuria?"  :laugh:

 

Lainaus raportista: "Lennonrekisteröintilaitteiden tallenteiden analyysi osoitti, että miehistöyhteistyö (CRM) oli puutteellista, monet tarkastukset jäivät tekemättä, koneen järjestelmien tuntemus oli vajavaista eikä lähestymismenetelmiä noudatettu täysin."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eiköhän tuo kuitenkin ole aikalailla helppo (ei ainakaan vaikein) jos asenteet ovat kohdillaan. Jukka Joutsijärveä hieman mukaillen "Onkos tämä nyt sitä kuuluisaa suomalaista turvallisuuskulttuuria?"  :laugh:

 

Lainaus raportista: "Lennonrekisteröintilaitteiden tallenteiden analyysi osoitti, että miehistöyhteistyö (CRM) oli puutteellista, monet tarkastukset jäivät tekemättä, koneen järjestelmien tuntemus oli vajavaista eikä lähestymismenetelmiä noudatettu täysin."

 

Kohtuuttoman yleistävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
aikalailla helppo (ei ainakaan vaikein)

 

No mikä on vaikein? Toki on mahdollista, että vaikeinkin kuuluu sarjaan "aikalailla helppo", mutta kun vaikeinta nyt haetaan niin mikä se on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtuuttoman yleistävää.

 

Okei, sori, noin saa sanoa vaan venäläisestä ilmailusta. Laitetaan ne sinivalkoiset lasit takas naamalle  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mikä on vaikein? Toki on mahdollista, että vaikeinkin kuuluu sarjaan "aikalailla helppo", mutta kun vaikeinta nyt haetaan niin mikä se on?

 

Ja kaikki nuo on helppoja ja toimii samalla tavalla: katsot kartasta numerot ja laitat tarvittavissa laitteissa täpät kohdilleen. Se on ihan henk.koht. preferenssi, mikä on vaikein. Toiset saattavat kokea ILS:n täppien kohdillaan pitämisen ylivoimaiseksi, toiset taas hikoilevat niiden ADF:n neulojen kanssa, kolmatta saattaa jännittää hesan lähestyminen, kun on iiiiiiso kenttä ja muitakin takana jonossa ja pitää puhua radioon... kaikkea tuota on nähty. Mut pointti oli tohon aiempaan, et seinistä en äänestäis vaan sen takia et jotkut koulutuksessa oikoneet kaverit päättää (ilman asennevammaa, niin kukaan ei pahastu) jättää tarkistuslistat lukematta ja koheltaa lähestymisessä. Mistä tahansa jutusta saa ilmailussa vaikean, jossei valmistele lentoa. Kokeilkaas vaikka!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva seurata tätä keskustelua. Tulee hyvää aineistoa. Ne teistä, jotka ovat altistuneet LOFT--tyyppiselle simukoulutukselle, mitä parantaisitte? Entä mitä annettavaa full-motion-simuilla olisi GA-koulutukselle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa kuulun kokeneimpaan kaartiin eikä kokemuksen henkseleitä voi kauheasti paukutella, mutta noista lähestymisistä ehdottomasti erikoisuudessaan vie voiton wanha Malmin VOR 36. Lähestymislinja oli Helsingin tietty radiaali joka oli 28 asteen kulmassa Malmin kiitotiehen. Menetelmän minimit olivat aika korkeat (700 ft paikkeilla) ja yksinään vaikka Arrowilla lentäessä kaikki valot ym johdattavat merkit jäivät jonkin verran koneen nokan katveeseen ja loppulähestymislinjan suunta vei hyvää kyytiä kentän ohitse, joten myöhässä ei kannattanut olla.

 

Jäi vaan ikuisesti mieleen tulla ko. menetelmällä Malmille yhtenä sunnuntaipäivänä Joensuusta saapuessa juuri minimikeleissä ja melkolailla piakkoin IR-kurssin suorittamisen jälkeen, varmaan ensimmäistä kertaa ihan yksin mittaria lentäessä ja pikku yleisjännitys päällä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antti, osuit asian ytimeen.

Tuo wanha Malmin lähestymismenetelmä oli Suomen vaikein

 

No miten sen nyt ottaa. Oli se ainakin Malmin vaikein.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No miten sen nyt ottaa. Oli se ainakin Malmin vaikein.

 

Peter

 

Oli se vaan haastava, silloisilla peltimittareilla 18:lle. Varsinkin siihen kiertolähestyminen 36:lle, vaikeuskertoimena Xyz.

Siinä sai kellot kyytiä  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselleni on jäänyt mieleen Kittilän RWY 34 ILS, ei lähestyminen vaan ylösvetoproseduuri, 336 astetta 2200 jalkaan josta oikea kaarros 2500 jalkaan. Kaarron alla korkein este 1800 jalkaa joten jos korkeuden kanssa ei ole tarkka ja lämpötilakorjaus on jäänyt tekemättä aletaan olla jo aika lähellä.... ja MSA on 3000 jalkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselleni on jäänyt mieleen Kittilän RWY 34 ILS, ei lähestyminen vaan ylösvetoproseduuri, 336 astetta 2200 jalkaan josta oikea kaarros 2500 jalkaan. Kaarron alla korkein este 1800 jalkaa joten jos korkeuden kanssa ei ole tarkka ja lämpötilakorjaus on jäänyt tekemättä aletaan olla jo aika lähellä.... ja MSA on 3000 jalkaa.

 

Minä kyllä kallistuisin myös tämän Kittilän kannalle. Eli Kittilä LOC y RWY 16.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään