Ilkka Toivanen

Matkakuvia EFLP-EFTP-EFMA-ESSU-EFTU-EFLA-EFLP

22 viestiä aiheessa

Aihe oli alunperin: Sadepäivän kenttäarvuuttelua

 

 

 

Helppoja ovat... tehtävän ratkettua palkintona reissukertomus.

 

1. ESSU - Eskilstuna

[ attachment removed / expired ]

 

2. EFOP - Oripää

[ attachment removed / expired ]

 

3. EFKG - Kumlinge

[ attachment removed / expired ]

 

4. ESSE - Skå-Edeby, löytyy pienenä ristinä keskikohdan oikealta puolelta...

[ attachment removed / expired ]

 

5. EFMA - Maarianhamina, Ahvenanmaa, saksaksi Barschland  :laugh:

[ attachment removed / expired ]

 

 

6. ESVF - Frölunda

[ attachment removed / expired ]

 

7. EFFO - Vorssa

[ attachment removed / expired ]

 

8. EFMA hämäyksen vuoksi uudelleen

[ attachment removed / expired ]

 

9. EFTU - Turku

[ attachment removed / expired ]

 

Edit: arvatut laitettu teksteihin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Eskilstuna (ESSU), 2. Lahti-Vesivehmaa (EFLA), 4. Pirkkala (EFTP), 5. Maarianhamina (EFMA)  (Barschland), 8. Sama paikka, 9. Turku (EFTU)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muut oikein, nelonen ja kuutonen uupuu. Viihden pisteen vihje ja samalla kymmenes arvuuttelu:

 

10. ESSB - Bromma

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polttaa polttaa, mutta Bromma on nelosen ja kuutosen vihjeenä. Vai pitäisikö sanoa, että Selänpää on kolmen pisteen vihje neloselle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polttaa polttaa, mutta Bromma on nelosen ja kuutosen vihjeenä. Vai pitäisikö sanoa, että Selänpää on kolmen pisteen vihje neloselle?

 

Numero neljä Utti? Ja tuo 6 vois olla sitten Ummeljoki?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olenko tänään tyhmänä, vai miksen tajua noita vihjeitä että miten bromma voi olla vihjeenä johonkin kuvaan jos se ei ole se. Sitäpaitsi Vantaalla ei ole satanu aamun jälkeen... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hyvä on, päästetään sitten jännityksestä, kuutonen oli Frölunda ESVF, jossa majailee mm. SE-VOD.

 

Matkatarinan aihe OH-TDI:n sadan tunnin huollossa Eskilstunassa käyttö ja yhdistetty kesäloma / meikäläisellä Arlandastadissa palaveeraaminen. Kuvat pääosin Heikki Nuutinen ja allekirjoittanut. Keskiviikkona 13.6. ja matkaan Lappeesta kohti Pirkkalaa Mikkelin suuntaan.

 

Saimaata näkyvissä idässä, taitaa olla Kuolimoa etualalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Mikkelin taajuudella oli hiljaista ja ennen Mikkelin FIZiä kurva länteen ja kohti Hallin MIL-CTA:ta. Sysmän kaakkoispuolelta yhteys Hallin tutkalle 124.550 ja päästiin Päijänteen kohdilla kohti Pirkkalaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Päijänne pohjoiseen Hallin MIL-CTA:n rajoilla.

[ attachment removed / expired ]

 

Päijänne etelään. Halli antoi selvityksen Pirkkalan MIL-CTA:lle paljon siihenastista matkakorkeuttamme matalemmalle militaaritoiminnan takia.

[ attachment removed / expired ]

 

Pirkkalan tutka 126.200 siirsi sitten ennen lähialuetta Pirkkalan tornille 118.700 ja matalissa mentiin Vehoniemen ja Kaivannon vierestä. Pohjoiseen jäi Kangasalan taajama.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Tampere. Selvitys tuli perusosalle 24..

[ attachment removed / expired ]

 

"O-DI perusosa 24". "Tee 360 oikealle" ja aitiopaikalta katseltiin Hornettien lentoonlähtöjä. Tässä viimeinen menossa korkeuksiin meidän jo ollessa loppuosalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Pirkkalassa tauko Hornettien toimintaa ihmetellen ja Erkin tarjoamaa kahvia nauttien.

 

Sitten matkaan kohti Turun VORia RUS. Lempo ulos ja aikanaan Oripää jäi länteen, pientä aktiviteettiä oli jaksolla.

[ attachment removed / expired ]

 

Turun TMA lähestyi ja varoiteltiin kovasti vastaantulevasta liikenteestä. Turun kenttä jäi melkein alle...

[ attachment removed / expired ]

 

..ja matkaa jatkettiin Muumimaailman yli. Naantalin aurinko paistoi täydeltä terältään.

[ attachment removed / expired ]

 

Saulin ja Jennin kesämökki.

[ attachment removed / expired ]

 

Maisemat eivät poikenneet nyt niin hirveästi Saimaan vastaavista, paitsi vastaranta näytti olevan vielä kauempana. Ja vesi oli vihreämpää.

[ attachment removed / expired ]

 

Turun tornille morot ja kohta huhuilemaan Kumlingen taajuudelle tekevämme matalalähestymisen. Yksi helikopteri meni korkeammalla ja odotuspaikalla lämmitteli Cessna.

[ attachment removed / expired ]

 

Matalalähestymisen jälkeen kaarto vasemmalta kentän päälle ja kohti Maarianhaminaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Maarianhaminan torni varoitteli merisumusta (merisavu?), joka oli sahannut koko päivän rannikolla välillä kentän päällä ollen. Näin nytkin. VFR:ssä päästiin pohjoisesta laskuun.

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta laskeutumisen jälkeen pilvet olivat OVC003 ja tankkaus- ja tuumaustaukoa pitämään.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Barschland (Ahvenmaa) jätettiin siis tauon jälkeen IFR:ssä sumupilven takia.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toppi noin 800 jalassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Pilvestä päästiin eroon vasta Ruotsin rannikolla. Meitä ohjasi ensin Stockholm Area, sitten Stockholm Control, Bromman ja Arlandan välistä.

[ attachment removed / expired ]

 

Rannikon laivaliikennettä.

[ attachment removed / expired ]

 

Tukholman keskusta.

[ attachment removed / expired ]

 

Tukholman ympärillä on tosiaan käytöstä poistettuja kenttiä ja starttibaanoja, mutta harrastekenttiä vielä riittää, siitä osoituksena mm. arvuutteluosion neloskuvan Skå-Edeby, ESSE. Eskilstunaan mennessä alle jäi mm. Strängnäsin eteläpuolella oleva Grundbron käytöstä poistettu tukikohta. Kylmä sota oli pakottanut tekemään maantietukikohtia Tukholman suojaksi.

 

Eskilstunan kentän rullausteitä metsän siimeksestä...

[ attachment removed / expired ]

 

Ja konesuojia. Pitkin maanteitä oli kaikenlaista.

[ attachment removed / expired ]

 

Silti kentälle pääsee loppuosalle 18 suht vaivattomasti...

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

ESSU TWR

[ attachment removed / expired ]

 

Ja hauskaahan se Ruotsi on, jos niin haluaa. Tiemerkki B&B tyyppiselle majapaikalle mennessä. Paikka oli kentän lähellä olevan maantiekiitoradan vieressä, oli kuulemma ollut hullujenhuone alunperin  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Torstai 14.6. meni sitten meikäläisellä palaverissa Arlandassa ja iltapäivä lomaillessa ja tutustuessa paikalliseen kulttuuriin.

 

Perjantaina 15.6. odoteltiin TDI:tä huollosta lentosuunnitelmia tehdän, tässä Diamondi koekäytössä platalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Aikanaan päästiin lähtemään, ESSUn tiedotus oli ilmeisesti ruokatauolla ja ilmaanpääsyn jälkeen Vesteråsin taajuudelle, joka antoi koodin ja pyysi Stockholm Controlille. Yksi kone lensi vähän matkan päästä edestä, josta Control varoitteli, vastauksena "traffic in sight". Muuta tungosta ei matalalla sitten ollutkaan perjantai-iltapäivästä huolimatta.

 

Liikennejärjestelyjä Kungsängenin tienoilla Mälarenin pohjoisosissa. ESVF Frölunda on tästä vähän vasempaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Tukholman ohi päästiin ja pyydettiin pinnalle FL55, jonne rannikolla sitten saavuttiinkin. Hienot on näkymät Itämerelle. Vähän tämän jälkeen taajuuden vaihto ja "Afternoon Marienhamn Tower, OH-TDI, FL55, Estimate OKLOB 40". "Cleared to Maarianhamn TMA, FL55, report abeam aerodrome".

[ attachment removed / expired ]

 

Maarianhaminassa oli vilkasta liikennettä muttei onneksi meidän korkeuksillamme. Turkuun mentiin laskuun ja Harri esitteli Pilatusta. On muuten kannuspyöräkone.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja drop zonea.

[ attachment removed / expired ]

 

Turusta kahden tunnin tauon ja ruokailun jälkeen kohti Vesivehmaata. Matkalle sattui Forssa ja EFFO. Pientä liikennettä ympäristössä, Räyskälässä etelämpänä sen sijaan runsaampaa perjantai-iltaehtoon touhuilua.

[ attachment removed / expired ]

 

Vesivehmaalla olikin sitten touhua ja ultria että isompiakin laskukierroksessa. Oli mukava rupatella muiden kenttäkiertäjien kanssa.

[ attachment removed / expired ]

 

Matkan viimeinen legi. Selänpään taajuudella oli hiljaista, paitsi mukavat jutut oli Pieksänmäellä lennelleen kaverin kanssa.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja illaksi kotiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Blokkiaikaa tuli kirjaan 8 h 43 min, kokemusta sitäkin enemmän. Suoralla lennolla lentoaika olisi ollut toki vähemmän, mutta entäs se kokemuksen kartuttaminen?

 

Kiitoksia myötävaikuttajille ja mielenkiinnosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla