Harri Koskinen

Airbus ja Air Canada leikkaavat 40 prosenttia hiilidioksidipäästöjä

2 viestiä aiheessa

Lehdistötiedote 18.6.2012

 

Airbusin ja Air Canadan lento tähtää tavallista reittilentoa 40 prosenttia pienempiin hiilidioksidipäästöihin

 

Airbus ja Air Canada lentävät tänään Torontosta Mexico Cityyn lennon, joka tavoitteena on leikata hiilidioksidipäästöjä 40 prosenttia tavalliseen lentoon verrattuna. A319-lentokoneen reittilennolla hyödynnetään ekopolttoainetta sekä matkan sujuvuutta parantavia järjestelyjä sekä maassa että ilmassa.

 

Lento on toinen neljästä biopolttoainelennosta, joilla kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n pääsihteeri Raymond Benjamin lentää Rio de Janeirossa pidettävään YK:n kestävän kehityksen Rio +20 -konferenssiin.

 

Ekotehokkaassa A319-koneessa käytetään polttoainetta, josta puolet on valmistettu käytetystä ruokaöljystä. Lentoreitti ja -korkeus on optimoitu niin, että polttoainetta kuluu mahdollisimman vähän: lennonvalvonnan luvalla kone lentää suorinta mahdollista reittiä polttoaineen kulutuksen kannalta parhaalla korkeudella. Lentokenttää lähestytään jatkuvan liu’un menetelmää käyttäen, mikä pienentää paitsi polttoaineen kulutusta myös koneen aiheuttamaa melua.

 

Maassa ekotehokkuutta parantaa siirtyminen kiitoradalle ja -radalta vain yhden moottorin avulla sekä koneen puhdistaminen sen aerodynamiikan parantamiseksi.

 

“Tämän päivän lento Air Canadan kanssa osoittaa, että ilmailu pystyy vähentämään päästöjään. Jotta vähennykset saadaan tavallisille reittilennoille, tarvitaan poliittista halua edistää hankkeita biopolttoaineiden käytön lisäämiseksi ja lennonjohtojärjestelmien modernisoinnin nopeuttamiseksi”, Airbusin pääjohtaja Fabrice Brégier sanoo.

 

Airbus on sitoutunut ilmailualan yleisiin tavoitteisiin: hiilidioksidineutraaliin toimintaan vuoteen 2020 mennessä ja polttoainetehokkuuden lisäämiseen 1,5 prosentilla vuosittain. Airbusin tutkimukseen ja kehitystyöhön käyttämistä varoista yli 90 prosenttia käytetään ympäristöteknologiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa-a, on taas näköjään tarvetta kohottaa profiilia. Keppihevosena asia, jolla saa takuuvarmasti sympatiaa. Nyt vaan kaikki valmistamaan käytettyä ruokaöljyä niin kyllä päästöt vähenevät. Vaikka hyvää tarkoittavatkin, pitää McDonaldsin ja Hesburgerin myynnin kasvaa moninkertaiseksi, että riittää löpöä koneisiin. Toinen seikka on suorat reitit. Niinhän me kaikki haluaisimme mutta kun ei aina saa, se kun on yleensä joltakin muulta pois. Jokainen maailman yhtiö pyrkii myös optimoimaan reittinsä ja korkeutensa jo nyt, ei tässäkään ole mitään uutta. Jokainen maailman lentäjä haluaisi myös hyödyntää jatkuvan liu´un tekniikkaa jos vaan se olisi lennonjohdon kannalta mahdollista. Mexico Cityssä on vielä ongelmana se, että täydet laipat on pakko ottaa aivan liian aikaisin, että kone taipuisi Mateon VOR:lta tultaessa 05R:lle (yleisin lähestyminen). Kirassia kuluu aivan turhaa. Kannatan tietysti päästöjen vähentämista itsessään, vaikka tässä uutisessa paistaakin Airbussin ja Air Canadan mainostarkoituksiin laadittu hehkutus läpi. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään