Otto Nieminen

Pienkone syöksyi maahan Kemiössä

32 viestiä aiheessa

Pienkone syöksyi maahan heti nousun jälkeen Kemiössä lauantaina iltapäivällä.

 

Putoamisen syynä oli tekninen vika. Koneen kuomu avautui ja kone menetti ohjattavuutensa.

 

Onnettomuutta tutkii poliisi sekä onnettomuustutkintalautakunta.

 

 

IS

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan niitä tosin muitakin alatasoja joissa on kuomu kuin Eurostar, mutta kieltämättä niissä ei tunnu tuommoista taipumusta niin olevan. Tosin tuo "tekninen vika" joka olisi aiheuttanut kuomun aukeamisen mietityttää... Joissain yksilöissähän oli jotain ongelmaa kuomun lukituksen luotettavuudessa, mutta asiaan on tullut aikoja sitten tehtaan bulletiini minkä suorittaminen taatusti korjaa asian.

 

Omassa Oh-U437:ssa olen kerran unohtanut kuomun lukituksen auki lähtiessäni matkalennolle. Noin 15 minuutin kuluttua asia muistui mieleeni, ja käänsin kahvasta lukituksen päälle. Elikkä ainakaan tässä yksilössä ei ole taipumusta kuomun avautumiseen kesken lennon, vaikka lukituksen jättäisi peräti auki epähuomiossa, näissähän on vuosimallista riippuen eri muotoisia kuomuja. Omassa tuttavapiirissäni olen lisäksi jutellut kahden Eurostar -pilotin (eri koneet) kanssa joilla kuomu tosiaan on pamahtanut auki kesken lennon, kuulemma yllättävän hankala saada vauhdissa kiinni ja tuulee ikävästi naamalle. Kummassakin tapauksessa pilotti tunnusti reilusti unohtaneensa lukituksen auki, toinen näistä vieläpä kaksi kertaa. Sen sijaan en ole kenenkään kuullut kertovan että itsestään olisi koskaan auennut lukittu kuomu... Yhdessä näistä tapauksista oli tultu laskuun kuomu auki, ja mitään sen kummallisempia turbulensseja ei peräsimille ollut kuulemma tullut.

 

Eli perimmäinen syy maahansyöksyyn ei mielestäni voi olla kuomun aukeaminen, vaan se että konetta ei ole muistettu lentää yllättävässä tilanteessa...

 

-Janne

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Niinpä.

Tapaus oli tehtaankin mielestä niin käsittämätön että lähettivät Suomen jokaiselle Eurostarin omistajalle kirjeen jossa kysyttiin onko lukitusmekanismin modifikaatio tehty, ja muistaakseni kysyivät jopa kuvaa kuomun lukituksesta. Sitä voi jokainen sitten miettiä että oliko se kuomu alunperinkään lukittu vai ei.

 

Lähinnä siis pointti on kritisoida sitä että tunti onnettomuuden jälkeen julkistetussa uutisessa kerrotaan maahansyöksyn syyn olevan tekninen vika, joka aiheutti kuomun avautumisen, joka puolestaan aiheutti sen että kone menetti ohjattavuutensa.

 

1. Kokemus on osoittanut että ihminen erehtyy useammin kuin tekniikka hajoaa. Myöskin kuomuja on Suomessa ihan varmasti enemmän unohdettu lukita kuin niiden lukituksia on auennut itsestään.

 

2. Tänään jututin puhelimitse tätä "kaksi kertaa kuomun auki unohtanutta", joka oikein kysyttäessä kertoi ettei auki ollut kuomu sanottavasti vaikeuttanut lentämistä, saati sitten että olisi ohjattavuus mennyt. Sensijaan auenneen kuomun etureunasta suoraan kasvoille 140 km/h puhaltanut tuuli sekä yhtäkkisen tapahtuman aiheuttama säikähdys lähestulkoon aikaansai "p*skahalvauksen". Eli lennetään sitä konetta loppuun saakka, vaikka mitä tapahtuisi...

 

Toki tekninen vika on mahdollinen, mutta se ei kyllä todennäköisin mielestäni ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sitä todennäköisesti on lennetty loppuun asti, kun ei raatoja tullu. Konevaurio voi tulla pienestäkin virheestä, joka voi johtua vaikka siitä 120km/h puhaltavasta ilmavirrasta.

Odottakaamme faktoja...

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesari kertoo:

 

Onnettomuus sattui lauantaina aamupäivällä Kemiönsaaren kuntaan kuuluvassa Kemiössä. Kuomu aukesi, kun kone irtosi kiitotiestä. Kone menetti ohjattavuutensa ja syöksyi kiitotien reunaan. Kone vaurioitui pahasti.

 

Eli ei kunnolla ilmassakaan. Pahin kohta keskittymisen kannalta, juuri kun vedät koneen ilmaan... Voisi käydä minullekin. Ilmassa sitä olisi muutama sekunti enemmän aikaa saada homma haltuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kummassakin tapauksessa pilotti tunnusti reilusti unohtaneensa lukituksen auki, toinen näistä vieläpä kaksi kertaa.

 

Eikö ultrissa käytetä tarkastuslistoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö ultrissa käytetä tarkastuslistoja?

Hohhoijaa... Mistä näitä trolleja oikein sikiää?

 

No tämän te haluatte varmaan tietää:

Ultraillessa emme käytä tarkastuslistoja, emme tee lentosuunnitelmia, emme tankkaa säämiskän läpi, oikeastaan tankkaamme vain muovikanistereista ilman maadoitusta, emme päästä vesibensoja, emme tee painolaskelmia emmekä ainakaan päivätarkastuksia harrasta. Sen sijaan lennämme yöllä, pilvessä, vastuuttomasti, räimien, fysiikan lakeja uhmaten, edesvastuullisilla ylikuormilla ynnä muuta mukavaa. Mutta tiedätkös, meillä on silti hulvattoman hauskaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, minullakin on tarkistuslista koneessa, jonka koneen valmistaja on laatinut (ATEC). Siinä ei kuitenkaan mainita kuomun lukituksen varmistamista. Toisaalta mikäli lukitukset eivät ole pohjaan saakka lukittu, moottori ei käynnisty. Sitä en osaa sanoa, kuinka varmoja toiminnaltaan ko. anturit ovat. Kokemattomana vasta lupakirjan saaneena käytän edelleen listaa, ettei jotain unohtuisi. Eikä vaadi paljon, jos sen käy läpi.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, minullakin on tarkistuslista koneessa, jonka koneen valmistaja on laatinut (ATEC). Siinä ei kuitenkaan mainita kuomun lukituksen varmistamista. Toisaalta mikäli lukitukset eivät ole pohjaan saakka lukittu, moottori ei käynnisty. Sitä en osaa sanoa, kuinka varmoja toiminnaltaan ko. anturit ovat. Kokemattomana vasta lupakirjan saaneena käytän edelleen listaa, ettei jotain unohtuisi. Eikä vaadi paljon, jos sen käy läpi.

 

Mika

Siis toistaiseksi,käytät vielä listaa :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä oon käyttänyt tällaista listaa. Siinä on myös kuomun lukitustarkistus. Moottori ei tosin lähde käyntiin jos jokin kolmesta mikrokytkimestä (kuomun etureunassa ja molemmissa lukitussalvoissa) ei ole kiinni.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hohhoijaa... Mistä näitä trolleja oikein sikiää?

 

No tämän te haluatte varmaan tietää:

Ultraillessa emme käytä tarkastuslistoja, emme tee lentosuunnitelmia, emme tankkaa säämiskän läpi, oikeastaan tankkaamme vain muovikanistereista ilman maadoitusta, emme päästä vesibensoja, emme tee painolaskelmia emmekä ainakaan päivätarkastuksia harrasta. Sen sijaan lennämme yöllä, pilvessä, vastuuttomasti, räimien, fysiikan lakeja uhmaten, edesvastuullisilla ylikuormilla ynnä muuta mukavaa. Mutta tiedätkös, meillä on silti hulvattoman hauskaa  ;D

 

Oho, taisin vahingossa osua arkaan paikkaan. Minulla ei ole mitään ultria/ultralentäjiä vastaan, päinvastoin olen itsekin harkinnut ultrapahvin hankkimista.

 

Kysymykseni oli aito kysymys, ei trolli. Tuntui nimittäin hieman oudolta, että kuomun lukitus voi unohtua jopa samalta mieheltä kahdesti. Ehkä selitys oli se, että ko. koneen lentoonlähtöä edeltävä tarkastuslista ei jostain syystä mainitse kuomua?

 

(Ja ihan vinkkinä; vaikka foorumi onkin pullollaan sarkastista besserwisseröintiä, voivat kysymykset joskus olla ihan vilpittömiäkin, eikä kaikkea kannata lukea kuin piru raamattua  ;))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä oon käyttänyt tällaista listaa. Siinä on myös kuomun lukitustarkistus. Moottori ei tosin lähde käyntiin jos jokin kolmesta mikrokytkimestä (kuomun etureunassa ja molemmissa lukitussalvoissa) ei ole kiinni.

 

Varsin toimivan näköinen ja yksinkertainen lista. Meillä on Grobissa vielä hiukan riisutumpi lista. Lisäksi kone on varustettu ns. pitkällä listalla, jossa on tarkempia ohjeita vähemmän lentäneille, sekä poikkeus/hätätilanne toimet.

Onko muuten niin, että käynnistin (startti) ei toimi jos mikrot eivät ole kiinni?

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, taisin vahingossa osua arkaan paikkaan. Minulla ei ole mitään ultria/ultralentäjiä vastaan, päinvastoin olen itsekin harkinnut ultrapahvin hankkimista.

 

Kysymykseni oli aito kysymys, ei trolli. Tuntui nimittäin hieman oudolta, että kuomun lukitus voi unohtua jopa samalta mieheltä kahdesti. Ehkä selitys oli se, että ko. koneen lentoonlähtöä edeltävä tarkastuslista ei jostain syystä mainitse kuomua?

 

(Ja ihan vinkkinä; vaikka foorumi onkin pullollaan sarkastista besserwisseröintiä, voivat kysymykset joskus olla ihan vilpittömiäkin, eikä kaikkea kannata lukea kuin piru raamattua  ;))

 

No rehellinen vastaus on että käyttävät ihan niinkuin muutkin lentäjät. Eli jotkut käyttävät, kaikki eivät. Kaikki tuntemani ultraopettajat opettavat listojen käyttöön, ja kaikissa lentämissäni kerho-ultrissa on ollut tarkastuslistat. Itse olen pyrkinyt käyttämään lentoonlähtötarkastuksessa listaa (tyyliin hana auki, riittävä pa-määrä, vyöt kiinni, kuomu kiinni jne...), en muuten.

 

Eri asia tietysti sitten että mitäpä se lista auttaa, kun se heikon lenkki on kuitenkin ihminen sitä lukemassa. Torstaina kävin listan läpi ennen kaasun avaamista, ja niin vain lähdin sileänä vaikka tarkoitus oli yksillä laipoilla. Ilmeisesti katse hyppäsi riviltä tms...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten niin, että käynnistin (startti) ei toimi jos mikrot eivät ole kiinni?

 

On. Minusta se on aika mukavaa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Zephyrissä se kuomun avautuminen ja sen jälkeinen irtoaminen todennäköisesti aiheuttaisi myös korkeusvakaajan irtoamisen, joten se on viisaasti varmistettu mikrokytkimillä.

 

Eurostaariinkaan tuollaisen varmistuksen rakentaminen ei maailman vaikein temppu luulisi olevan. Periaate voisi olla vaikkapa sama kuin purtsikoiden laskutelinevaroittimissakin on, jos teline on ylhäällä lentojarruja avatessa alkaa summeri soimaan. Eurostaarin summeri rääkäisisi silloin, jos kuomu ei ole lukossa kun painaa starttinappulaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti suuri osa Eurostarilla lentävistä pitää kuomua raollaan lämmityskäytön ja osa jopa rullauksen aikana. Onhan se kesällä toki kuuma siellä kuplassa, mutta kyllä itse lukitsen kuomun ennen moottorin käynnistämistä. Talvella sen sijaan on joskus pakko pitää kuomua raollaan, varsinkin jos joutuu lämmityskäyttämään sellaisessa paikassa mihin ei aurinko suoraan paista, muuten huurtuu umpeen. Eli ei mitään käynnistyksenestoja kuomun mekanismiin ainakaan mun koneeseen, kiitos.

 

Eipä tuo nyt niin kummoinen asia ole muistaa. Kyllähän sitä ennen lentoonlähtöä täytyy pari muutakin namiskaa olla oikeassa asennossa jotta homma onnistuu. Tulee ainakin mieleen polttoainehana, muutamakin FK-9 on yritetty saada ilmaan hana kiinni ja joku onnistunutkin siinä. Se yksi Dynamic ilmeisesti myös kukistui hana kiinni -tyyppiseen lentoonlähtöön. Tämä kuomun lukitus ei sentään niin fataali ole läheskään, siksipä kai sen niin moni unohtaakin...

:-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään