Ilkka Mannikainen

Finnairin tekniikassa aloitettiin viikon mittainen lakko tänään 5.6.2012

113 viestiä aiheessa

Finnairin tekniikka aloitti tänään tiistaina viikon mittaisen työtaistelun. Lakkoon osallistuu noin tuhat Finnairin tekniikan toimihenkilöä ja tekniikassa työskentelevää lentovirkailijaa sekä Illmailualan ammattiosaston ITAn jäsentä.

 

Lakon piiriin kuuluvat huoltotoimet, joita Finnairin reitti- ja lomaliikenne tarvitsevat Helsin-Vantaan lentokentällä.

 

Työtaistelu päättyy viikon päästä keskiviikkona.

 

http://yle.fi/uutiset/finnairin_tekniikka_aloitti_viikon_mittaisen_tyotaistelun/6166031

 

Finnair Tekniikan henkilöstöä poistui työpaikaltaan, työnseisauksen vaikutuksia vaikea arvioida tarkasti

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä oli jotenkin odotettavissa. Päivittäistarkastuksista Finnair varmaankin selviää, mutta entäs sitten kun joku osa hajoaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi, että näinkin merkittävä uutinen kirvoittaisi enemmän keskustelua.

 

Parin viime vuoden aikana Finnairin henkilöstöryhmien änkyröinti, rettelöinti ja lakkoilu on tullut yhtä tutuksi kun Kreikan rahan pummaaminen tai Tukiaisen tissin vilautukset, että ketään ei suuremmin kohauta enää. Ovat jo osa yhteiskuntaa ja arkipäivää.

Suuremman otsikon saisi jos Finnairin joku henkilöstöryhmä ilmoittaisi joku kaunis päivä ettemme lakkoile viiteen vuoteen.

 

Oli myös aikakausi kun SAS:lle naurettiin kun joku ryhmä keksi aina uuden lakon. Nyt SAS:illa ei lakkoile kukaan, lennot lennetään ja asiakkaille annetaan se mitä luvataan.

 

Miten tuo AY-änkyröinti siirtyikään kokonaisuudessaan Finnairille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaisia kerrannaisvaikutuksia mahtaa olla esim. peruuntuneesta Pekingin lennosta? Kierrosta on (ilmeisesti) yksi laajarunko poissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parin viime vuoden aikana Finnairin henkilöstöryhmien änkyröinti, rettelöinti ja lakkoilu on tullut yhtä tutuksi kun....

 

Luulen, että tälle lakossa olevalle porukalle on ihan sama. Miljoona tappioita tekevät bonuksilla palkitut johtajat ovat joka tapauksessa päättäneet ulkoistaa heidän työnsä kaikista säästösopimuksista yms. huolimatta.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuo AY-änkyröinti siirtyikään kokonaisuudessaan Finnairille?

Ymmärtääkseni erimielisyyksiin tarvitaan vähintään kaksi osapuolta. Toki myös niiden ratkaisemiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parin viime vuoden aikana Finnairin henkilöstöryhmien änkyröinti, rettelöinti ja lakkoilu on tullut yhtä tutuksi...

 

...

 

Nyt SAS:illa ei lakkoile kukaan, lennot lennetään ja asiakkaille annetaan se mitä luvataan.

 

Miten tuo AY-änkyröinti siirtyikään kokonaisuudessaan Finnairille?

 

Yhtä hyvin voisi kysyä, milloin tämä surkea johtaminen on siirtynyt Finnairille, ja miksi johtajisto miljoonatappioista huolimatta on ainoa henkilöstöryhmä joka ei säästötalkoisiin osallistu?

 

Kun johto on kädetöntä eikä saa hoidettua tehtäviään, ja lisäksi tuntuu ettei oikein arvosta työntekijöitä, niin silloin työntekijää vituttaa. Se on hyvin pitkälti niin yksinkertaista. Jos työntekijät lakkoilee jatkuvasti, on firman sisällä silloin jotain pahasti pielessä - eikä siitä pidä syyttää vain duunareita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä hyvin voisi kysyä, milloin tämä surkea johtaminen on siirtynyt Finnairille

 

Ajankohta lienee jossain 1990 -luvulla kun halpalentoyhtiöiden vyöry alkoi ja kilpailu vapautui. Jo sillon olisi pitänyt saada Finnairin tapaisessa pöhöttyneessä valtion laitoksessa rankalla kädellä saneeraus ja ihran kuorinta käyntiin.

 

Siitä näihin vuosiin on vain viivytelty ja jahkailtu ja kuplat puhkeaa vasta nyt. Se satuttaa mutta syy asioihin on jossain muualla kun bonusohjelmissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, eihän ne johtajien bonukset ole rahallisesti kuin kärpäsen töräys saharassa, mutta signaali henkilöstöä kohden on sitäkin merkityksellisempi. Jos ylempi taso ei säästä, niin vaikea on saada motivoitua alempaa tasoa palkanalennuksiin, työehtojen huononnuksiin ja saavutettujen etujen vähennykseen/ poistamiseen.

 

Vaikka varmasti on työtä tekevilläkin peiliin katsomista, niin onhan se fakta että johtotasolla on jo pitkän aikaa ryssitty asioita että on saatu yhtiö tälle mallille. Kova kilpailu halpalentoyhtiöiden suunnalta ei Finskin kaltaisen pikkufirman tilannetta Euroopan- liikenteessä ole ainakaan helpottanut. Vaikeata on lähteä heitä vastaan kilpailemaan nykyisellä kulurakenteella, niin valitettavaa kuin onkin. Ei ole helppoa duunareilla, eikä ole johtajanpallillakaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ylempi taso ei säästä, niin vaikea on saada motivoitua alempaa tasoa palkanalennuksiin, työehtojen huononnuksiin ja saavutettujen etujen vähennykseen/ poistamiseen.

 

Kyllä ylempikin taho säästää mallilla "palkka ei laske, mutta sen saavuttamiseksi joutuu tekemään enemmän töitä". Enemmän töitä aiheutuu tappiollisessa firmassa (verrattuna voitolliseen) mm. ulkoistuskohteiden etsinnästä, henkilöstöryhmien kanssa vääntämisestä, työtaisteluiden vaikutusten minimoinnista ja selvittämisestä jne. Ei se oo helppoa ylimmässäkään johdossa ja siellä sitä vasta töitä paiskitaankin silloin, kun menee huonosti.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulla perutun Tukholman-lennon lisäksi perutaan toinen lento Tukholmaan sekä Toronton, Nagoyan ja Oulun lentoja.

 

* Finnairin tekniikan lakkoon etsitään ratkaisua aamupäivällä alkaneissa neuvotteluissa. Ilmailualan unionin (IAU) puheenjohtaja Juhani Haapasaari uskoo, että kiistan molemmat osapuolet haluavat löytää ratkaisun pikaisesti.

 

– Itse korostan sitä, että tämä päivä tulee käyttää neuvotteluihin. Ulos ei pitäisi tulla, ennen kuin neuvottelutulos on syntynyt.

 

Jos kiista pitkittyy, lakkotoimia saatetaan IAU:n mukaan laajentaa.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ylempikin taho säästää mallilla "palkka ei laske, mutta sen saavuttamiseksi joutuu tekemään enemmän töitä". Enemmän töitä aiheutuu tappiollisessa firmassa (verrattuna voitolliseen) mm. ulkoistuskohteiden etsinnästä, henkilöstöryhmien kanssa vääntämisestä, työtaisteluiden vaikutusten minimoinnista ja selvittämisestä jne. Ei se oo helppoa ylimmässäkään johdossa ja siellä sitä vasta töitä paiskitaankin silloin, kun menee huonosti.

 

T. Mika

 

Niin, että normaalisti johdon ei siis tarvitse tehdä palkkansa eteen töitä ihan täysillä  ;)  ;D mutta juu, kuten jo totesinkin niin ei se todellakaan ole helppoa tällaisessa tilanteessa sen enempää johto- kuin ruohonjuuritasollakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, että normaalisti johdon ei siis tarvitse tehdä palkkansa eteen töitä ihan täysillä  ;)  

 

:thmbup:

 

Joo, näinhän se on ollut aloilla, jossa kysyntä on kasvava, kilpailu olematonta ja hintakartelli. Humoristisesti viittasin tuossa omassa postauksessani eräiden henkilöstöryhmien "säästötoimiin".

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin tekniikan työtaistelu keskeytyy

Finnairin matkustajakone terminaalilla Helsinki-Vantaan lentokentällä toukokuussa.

Ammattiliitto Pro keskeyttää Finnairin tekniikan työtaistelun, koska Helsingin käräjäoikeus on määrännyt 2,8 miljoonan euron uhkasakon väliaikaisen turvaamistoimen tueksi. Tuomioistuin on kieltänyt työtaistelun jatkamisen. Tuomioistuin toimi yhden tuomarin kokoonpanossa.

 

Ammattiliitto Pron puheenjohtajan Antti Rinteen mukaan päätös on täysin Suomen oikeusjärjestelmän perusteiden vastainen. "Tulemme hakemaan turvaamistoimen kumoamista. Sen jälkeen päätämme mahdollisesta työtaistelun jatkamisesta."

 

http://www.hs.fi/talous/Finnairin+tekniikan+ty%C3%B6taistelu+keskeytyy/a1305573078089

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammattiliitto Pro keskeyttää Finnairin tekniikan työtaistelun, koska Helsingin käräjäoikeus on määrännyt 2,8 miljoonan euron uhkasakon väliaikaisen turvaamistoimen tueksi. Tuomioistuin on kieltänyt työtaistelun jatkamisen.

JEAH! Vihdoinkin jotain oikeita sanktioita - tai niiden uhkia - laittomista lakoista.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammattiliitto Pro keskeyttää Finnairin tekniikan työtaistelun, koska Helsingin käräjäoikeus on määrännyt 2,8 miljoonan euron uhkasakon väliaikaisen turvaamistoimen tueksi. 

 

Jaaha, nyt tämä muuttuikin astetta vakavammaksi kuin yhden kuolemaan tekevän lentoyhtiön työntekijöiden mielenilmaus.

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saata..n lampaat, joku käräjäoikeus ei mitään vielä pysty maksattamaan.

 

Kerrotko miksi ei? Hienoa, että nyt on lätkäisty kunnon uhkasakko eikä mitään kymppitonnin kahvipurkkirahoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tuo Rinne oikein itkee? Laiton lakko ja se lopetetaan laillisesti.

 

Vihdoinkin ay-hihhulit laitetaan ojennukseen. Asenteet ovat onneksi muuttuneet kohti normaalia yhteiskuntaa. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair tiedottaa: Finnairin Tekniikan henkilöstö palaa töihin

 

Finnair Tekniikan henkilöstö palaa töihin välittömästi. Finnair haki lakon päättämiseksi käräjäoikeudelta turvaamistoimipäätöksen, joka velvoitti lopettamaan laittomat työtaistelutoimet välittömästi.

 

Yt-neuvottelut Finnairin moottorikorjaamon lopettamisesta ja laitehuollon sopeuttamisesta jatkuvat.

 

Finnair arvioi lentoliikenteensä palautuvan normaaliksi huomisen aikana. Yksittäiset peruutukset tai myöhästymiset ovat kuitenkin edelleen mahdollisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään