Tiina Mansikka

Kone rullasi laskeutuvan Finnairin lennon eteen Prahassa

30 viestiä aiheessa

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/kone-rullasi-laskeutuvan-finnairin-lennon-eteen/art-1288473864937.html

 

"Prahan kentällä koettiin vaaratilanne perjantaina aamulla.

Finnairin aamun lento Prahaan oli laskeutumassa normaaliin tapaan kentälle, kunnes paikallinen lennonjohto kehoitti suomalaiskonetta keskeyttämään laskeutumisen ja nousemaan korkeammalle ilmaan.

 

Samalla kiitoradalla, johon Finnairin lennon oli tarkoitus laskeutua, rullasi vielä toinen lentokone.

 

- Näitä tilanteita tapahtuu aina silloin tällöin, kun laskeutumisluvan saamisen jälkeen lennonjohto määrää laskeutumassa olevan koneen keskeyttämään operaation, Finnairin tiedottaja Mari Rouvi kertoo IS:lle

 

Rouvin mukaan laskeutumisen keskeyttäminen on "täysin normaalia" ja aamun kaltaisia tilanteita tapahtuu aina silloin tällöin.

 

- En osaa sanoa tarkalleen, mistä juuri nyt on ollut kyse. Usein kyse on siitä, että ilmaan lähtevä kone on myöhässä eikä ole ehtinyt nousta ilmaan, kun toinen kone on jo laskeutumassa.

 

Kone teki Rouvin mukaan ylösnousun tuhannessa jalassa (300 metriä).

 

- Yleensä minimikorkeus, jossa ylösnousu voidaan tehdä on 300 jalassa (100 metriä). Tässä tapauksessa ilmaa oli reippaasti välissä.

 

- Ylösnousua ei koskaan tehdä lähellä maanpintaa, Rouvi painottaa.

 

Finnairin Rouvi korostaa, että matkustamossa ei ollut paniikkia eivätkä matkustajat olleet "missään tapauksessa" vaarassa.

 

- Ylösnousu voi tietenkin tuntua epämukavalta, mutta meille ei ole tullut palautetta lennon matkustajilta asiaa koskien.

 

Noususta huolimatta kone laskeutui aikataulun mukaisesti Prahan lentokentälle kello 10.50."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noususta huolimatta kone laskeutui?

 

Luulen, että tuossa tarkoitetaan sitä, että kone ei myöhästynyt ylösvedon vuoksi.

Noususta huolimatta kone laskeutui aikataulun mukaisesti Prahan lentokentälle kello 10.50.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- Yleensä minimikorkeus, jossa ylösnousu voidaan tehdä on 300 jalassa (100 metriä). Tässä tapauksessa ilmaa oli reippaasti välissä.

 

- Ylösnousua ei koskaan tehdä lähellä maanpintaa, Rouvi painottaa.

 

 

Tää ei nyt oikein auennut? Jos sinne kiitotielle rullaa kone eteen niin eikö sieltä vedetä ylös ja ympäri oli korkeus mikä hyvänsä?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää ei nyt oikein auennut? Jos sinne kiitotielle rullaa kone eteen niin eikö sieltä vedetä ylös ja ympäri oli korkeus mikä hyvänsä?

 

Talouskriisin runteleman maan hotellin netistä johtuen tämä päästiin mainitsemaan hieman ennen minua, loistokasta että joku sentään ymmärsi olennaisen. Kyllä, sieltä vedetään ylös toki aina jos on oletus että se onnistuu turvallisesti, ja mikäli ei, niin sitten puntaroidaan se pieni hetki (mennäänkö puskaan tai mereen).

 

Nimimerkillä ylösvetoja debree (esine/esineet?), poistuva/saapuva kone ja yksinkertaisesti paska sää ihan alapinnoillakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talouskriisin runteleman maan hotellin netistä johtuen tämä päästiin mainitsemaan hieman ennen minua, loistokasta että joku sentään ymmärsi olennaisen. Kyllä, sieltä vedetään ylös toki aina jos on oletus että se onnistuu turvallisesti, ja mikäli ei, niin sitten puntaroidaan se pieni hetki (mennäänkö puskaan tai mereen).

 

Nimimerkillä ylösvetoja debree (esine/esineet?), poistuva/saapuva kone ja yksinkertaisesti paska sää ihan alapinnoillakin.

Ja tää ei nyt ihan täysin auennut tää Akin vastaus,saiskos suomennoksen?  Kyllä kait se ylösveto tehdään vaikka kosketuksen jälkeenkin,kun tilanne niin vaatii!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin kaikilla lentämilläni Boeing-tyypeillä (B737/757/777) ylösveto on mahdollista suorittaa myös kiitoradalle tapahtuneen kosketuksen jälkeenkin, aina siihen asti kunnes reverssit otetaan ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...debree (esine/esineet?)...

 

Se on debris.

 

Ylös voidaan vetää kuten Jukka yllä sanoi jopa kosketuksen jälkeen kunhan reverssit eivät ole auenneet. Jos joku tulee kiitotiellä eteen vaikka olisi kynnyksellä niin kyllä lyön kahvat eteen ja tikun taakse. Ylösveto on aina turvallisempi vaihtoehto kuin lasketuminen, eikä sitä siksi puntaroida hetkeäkään jos näyttää huonolta. Tai siis ei pitäisi puntaroida. On onnettomuuksia jossa on puntaroitu ja huonosti on käynyt.

 

Eräs vahempi kollega sanoi aikanaan: "Kun lähestytään määräkenttää ei sinne kannata lähteä laskeutumaan. Sinne lähdetään tekemään ensisijaisesti ylösveto, toissijaisesti laskeutuminen."

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On onnettomuuksia jossa on puntaroitu ja huonosti on käynyt.

 

On myös onnettomuuksia, joissa ylösveto on yritetty tehty kosketuksen jälkeen ymmärtämättä, että tehot ei nouse hetkessä, vaikka "kahvat on lyöty eteen" - ja huonosti on käynyt l. menty vauhdilla ulos kiitotien päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noususta huolimatta kone laskeutui?

 

Joo Arne, ylösnousun jälkeen tuo kone laskeutui, eikä matkustajat olleet vaarassa  ;D  raportoi rouva Rouvi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Arne, ylösnousun jälkeen tuo kone laskeutui, eikä matkustajat olleet vaarassa  ;D  raportoi rouva Rouvi

Onneksi kyseessä oli kuitenkin vain ylösnousu, eikä ylösnousemus. Vähällä selvittiin. Mutta ihan oikeasti, laittaako toimittaja sanoja rouva tiedottajan suuhun, vai eikö edes Finnairin palveluksessa oleva henkilö vaivaudu ottamaan asioista selvää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta ihan oikeasti, laittaako toimittaja sanoja rouva tiedottajan suuhun, vai eikö edes Finnairin palveluksessa oleva henkilö vaivaudu ottamaan asioista selvää?

 

No mikä siinä tekstissä nyt oli väärin? Jos herra Wallen on laittanut sanoja rouva tiedottajan suuhun, ei kai se tiedottajan tai toimittajan vika ole!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä kyllä luulen että tuossa "ylösvetoa ei tehdä alle sen 300 jalan" tarkoitettiin sitä että sen alle EI ikinä saa mennä jos kiitotie ei ole vapaa. Eli kapteeni/lentävä pilotti tekee siinä kohtaa päätöksen että jatketaanko laskua vai vedetäänkö ylösveto. Mutta jos kone sinne sitten tulee(täytyy olla aika kova vauhti että ehtisi eteen, niin kyllä se tehään vaikka 100:ssa jalassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs muuten, rullasiko joku todella Finskin ETEEN, kuten otsikossa väitetään?

 

Jutusta saa toisaalta sen kuvan, että edellinen lentoonlähtö tai lasku tehtiin vähän hitaammin, ja sehän on vähemmän vakavaa kamaa kuin luvatta kiitotielle hortoilu. Varsinkin, jos lennonjohto ja lentäjät ovat molemmat tilanteen tasalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä luulen että IS ei tiennyt mitään koko jutusta. Itse ainakin veikkaan että tutka on selvittänyt ILS lähestymiseen ja torni sitten oli selvittänyt toisen koneen kiitotielle. Näin ollen finskiä ei oltu edes tod näk selvitetty edes laskuun.

 

Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On myös onnettomuuksia, joissa ylösveto on yritetty tehty kosketuksen jälkeen ymmärtämättä, että tehot ei nouse hetkessä, vaikka "kahvat on lyöty eteen" - ja huonosti on käynyt l. menty vauhdilla ulos kiitotien päästä.

 

Missä, milloin? Onko jotain referenssiä? Puhtaasti mielenkiinnosta, ei mitään herneitä nokkaan että täällä vit**illaan ankarasti ;D.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähestymisen keskeyttämiset eli ylösvedot nousevat säännöllisin väliajoin otsikoihin. Osaksi siksi, että niistä saa revittyä kauhunsekaisia matkustajakokemuksia tai siksi, että toimittaja ei ymmärrä mistä on kysymys. Ei niitä nuoria toimittajia kannata lähteä haukkumaan, yritetään sitävastoin selittää asia vaikka tuhannetta kertaa uudelleen.

 

Huonon sään takia lähestymisen keskeyttäminen on selvää. Laskeudutaan niin alas kuin laki sallii ja jos ei näy riittävästi turvallisen laskun tekemiseen niin kaasut eteen ja nokka ylös ennalta suunnitellut proseduurin mukaan, ei se ole sen kummempaa. Hyvässä säässä tehdyn ylösvedon tausta on sitävastoin monimutkaisempi. Lennonjohtajat pyrkivät hyödyntämään kiitotiekapasiteettia mahdollisimman tehokkaasti mikä onkin oikein. Etäisyydet sekä edellä laskuun meneviin että edestä samalta kiitoradalta lentoonlähtöä tekeviin pyritään pitämään lain sallimissa puitteissa mahdollisimman pienenä. Joskus sitten käy niin, että edellä laskuun menevällä onkin hieman liikaa nopeutta kynnyksellä ja istuminen menee hieman pitkäksi, ei oteta reverssejä tarpeeksi aikaisin tai muuten vaan on arvioitu väärin se kohta, josta pitäisi päästä kiitotieltä pois. Silloin tämä onneton hidastelija ei ehdi pois alta takana tulevaan nähden ja etäisyydet uhkaavat mennä liian pieneksi. Ei siinä lennonjohtajalla ole muuta tehtävissä kuin käskeä perässä tulevaa keskeyttämään lähestymisen. Joskus taas jo kiitoradalle rullannut ja lentoonlähtöä tekevä aikailee jostain syystä lähtökiidon aloittamisen kanssa eikä lennonjohtajalla ole silloinkaan muuta mahdollisuutta kuin käskeä lähtevää pysymään paikallaan ja käskeä lähestyvää vetämään ylös. Näitä sattuu silloin tällöin jokaiselle eikä siinä lentäjän kannalta ole mitään ihmeellistä. Tottakai informoidaan sopivassa tilanteessa matkustajia mistä on kyse.

 

Siitä matalala suoritetusta ylösvedostä, ei siihen ole mitään estettä. Esimerkiksi CAT IIIB-ylösvedossa pyörät käy maassa aika usein. Siinä on parin-kolmen sekunnin viive ennenkuin spoilerit tulevat ulos. 

 

Seppo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä, milloin? Onko jotain referenssiä? Puhtaasti mielenkiinnosta, ei mitään herneitä nokkaan että täällä vit**illaan ankarasti ;D.

 

-tuomo

 

Eiko TAM:n Airbus A320-onnettomuus ollut juuri tallainen keissi Brasiliassa?

 

Edit: Taisinkin olla vaarassa taman tapauksen suhteen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tässä TAM:n tapauksessa kyseessä oli ihan normaali laskeutuminen jossa sitten vedettiin toinen moottori reversseille ja toinen jonka reverse thrust ei toiminut jätettiin vahingossa suurille tehoille jolloin koneen vauhti ei tietenkään hidastunut riittävästi ja siksi meni ulos kiitotieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä, milloin? Onko jotain referenssiä? Puhtaasti mielenkiinnosta, ei mitään herneitä nokkaan että täällä vit**illaan ankarasti ;D.

 

-tuomo

 

Ei taida löytyä nyt sitä referenssiä :-[, lienee aika pitkä aika siitä, kun ko. tapauksen tutkintaraporttia, tai jotain referaattia siitä, olen lukenut. Transport kategorian jet kuitenkin oli kyseessä, tehot pienellä, olisiko kosketus tapahtunut niin myöhään, että siksi päädyttiin yrittämään ylösvetoa.

 

Edit:

Ei ole sama tapaus, joka minulla oli mielessä, mutta itse asiassa parin vuoden takainen Air India Expressin Mangaloren katastrofi näyttää olevan tälläinen, jossa (kaikkien muiden virheiden lisäksi) lopuksi vielä yritettiin tehdä go around. http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20100522-0

 

Toinen liian myöhään tehty go around: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20080731-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös noita esim. tuulisessa säässä suoritettuja ylösvetoja ihan tantereesta ole jo joltinenkin määrä? Tässäkin jo tutussa viideossa useita:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös noita esim. tuulisessa säässä suoritettuja ylösvetoja ihan tantereesta ole jo joltinenkin määrä? Tässäkin jo tutussa viideossa useita:

Onneksi sentään noita tyylipuhtaita,onnistuneita ylösvetoja on mahtava määrä,verrattuna noihin katastrofeihin,joita ikävä kyllä,aina joskus tulee niitäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No saa olla aikamoinen mielikuvitus jos Air India Expressin onnettomuuteen edes (osa)syyksi löytää go-aroundin :D. G/A olisi pelastanut lennon. Aikamoista toimintaa kyllä kapteenilta. Huhhuh :thmbdn:

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään