Janne Karjanlahti

Luvaton rajanylitys Suomussalmella / Pienkone

10 viestiä aiheessa

YLE Kainuu 28.5.2012 klo 9:15

 

Pienkone lensi Suomussalmen kunnan eteläosissa, Kuivajärven kylän alueella. Valtakunnan rajan ylitys ulottui syvimmillään noin kahden kilometrin etäisyydelle Venäjän puolelle, missä lentokone viipyi noin minuutin ajan.

 

Lentokone oli luvallisella kuvauslennolla.

 

http://yle.fi/uutiset/luvaton_rajanylitys_suomussalmella/6137291

 

Outoa että luvallisella kuvauslennolla olevassa koneessa ei ilmeisesti vilkuilla GPS:ää, vaikka tiedetään että ollaan lähellä rajaa.

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän näitä rajanylityksiäkin on ruvennut sattumaan aika usein  ??? ja mikä ihme siinä tosiaan mahtaa olla, että GPS:ien ja EFIS:ten yms. aikakaudella mennään yhä noinkin helposti rajan yli? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän näitä rajanylityksiäkin on ruvennut sattumaan aika usein  ??? ja mikä ihme siinä tosiaan mahtaa olla, että GPS:ien ja EFIS:ten yms. aikakaudella mennään yhä noinkin helposti rajan yli? 

 

Ehkä GPS:ien ja EFIS:ten yms. aikakaudella ei osata enää suunnistaa kartalla?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä GPS:ien ja EFIS:ten yms. aikakaudella ei osata enää suunnistaa kartalla?

Hmm... Kun historian alkuhämärissä lentokoneisiin alkoi ilmestyä mm. nopeusmittareita, niin osa vanhemman polven lentäjistä varmasti ihmetteli etteikö enää osata lentää perstuntumalla...  ;D

 

Jos TIEDETÄÄN että lennetään lähellä rajaa, olkoon sitten valvotun tai valvomattoman rajaa tai valtakunnanrajaa, niin en keksi yhtään syytä miksi EN pitäisi ensisijaisesti silmällä GPS:ää, ja vasta toissijaisesti paperikarttaa. Olkoonkin että tosilentäjät pystyvät määrittämään paikkansa varmasti kartalta tarkemmin kuin se GPS:n 10-20  metriä tms... Eikös?

 

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tarkoitushan nyt ei ollut mitenkään luokitella ihmisiä tosilentäjiin ja vellihousuihin saati siihen, miten kukin yksittäinen pilotti kyllä toimisi ainakin omasta mielestään. Tarkoitus oli lähinnä kommentoida, mitä sitten kenties käy, kun niitä apuvälineitä ei ole, eikä alunperinkään ole opeteltu ilman lentämään. Noin in general. Ei hajuakaan oliko kyseisessä ilma-aluksessa GPS, EFIS vai yms. Vaiko ei kenties näistä mitään. Tiedä, vaikkei olis ollut karttaakaan. Onhan se raja-aukko kuitenkin 8-10 m leveä hakattu kaistale, joka näkyy kauas avaruuteen saakka.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, ymmärän pointtisi.

Nuo gps:t ja muut härpäkkeet ja varsinkin niiden käyttöön "yllyttäminen" on vähän kaksiteräinen miekka kyllä. Onhan siinä pelko että liiallinen gps:n käyttöön nojaaminen rapistuttaa perinteiset paperikartan käyttötaidot joita kuitenkin aivan oikeasti tarvitaan, tai pahimmillaan niitä ei milloinkaan edes opi jos alusta saakka on joku iPad tms.. ohjaamossa mukana.

 

Mutta toisaalta ei niitä pelätäkään pitäisi, ja varsinkin silloin kun tiedetään että "nyt mennään tarkalla", niin onhan se hullua että ei kaiveta GPS:ää taskusta. Uusi älypuhelin, siihen Air Nav Pro -ohjelma johonka VIRALLINEN karttakeskuksesta ostettu Suomen ilmailukartta taitaa jäädä yhteensä alle 200 euroon halvimmillaan, siis puhelin mukaan lukien. Suosittelen kyllä kaikille, säästä monelta sydämentykytykseltä ja oho-tilanteilta.

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki näin on. Ei apuvälineiden käytössä ole mitään pahaa, kunhan perusteet ovat hallussa. Ala-asteella ei taideta edelleenkään laskea laskimella ja niin ees päin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, ymmärän pointtisi.

Nuo gps:t ja muut härpäkkeet ja varsinkin niiden käyttöön "yllyttäminen" on vähän kaksiteräinen miekka kyllä. Onhan siinä pelko että liiallinen gps:n käyttöön nojaaminen rapistuttaa perinteiset paperikartan käyttötaidot joita kuitenkin aivan oikeasti tarvitaan, tai pahimmillaan niitä ei milloinkaan edes opi jos alusta saakka on joku iPad tms.. ohjaamossa mukana.

 

Mutta toisaalta ei niitä pelätäkään pitäisi, ja varsinkin silloin kun tiedetään että "nyt mennään tarkalla", niin onhan se hullua että ei kaiveta GPS:ää taskusta. Uusi älypuhelin, siihen Air Nav Pro -ohjelma johonka VIRALLINEN karttakeskuksesta ostettu Suomen ilmailukartta taitaa jäädä yhteensä alle 200 euroon halvimmillaan, siis puhelin mukaan lukien. Suosittelen kyllä kaikille, säästä monelta sydämentykytykseltä ja oho-tilanteilta.

 

-Janne

 

Joissain GPS:ssä menee ADIZ:sen ja valtakunnan raja helposti sekaisin, jos ei ole merkattu valtakunnan rajaa paksummalla viivalla. Tosin sinne ADIZ:llekaan ei ole asiaa ilman asianmukaista plaania.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joissain GPS:ssä menee ADIZ:sen ja valtakunnan raja helposti sekaisin, jos ei ole merkattu valtakunnan rajaa paksummalla viivalla. Tosin sinne ADIZ:llekaan ei ole asiaa ilman asianmukaista plaania.

 

Ville

Mutta osaahan GPS varoittaa lähestyvistä ilmatilan/valtion/vaara-alueen yms. rajoista, tietenkin jos sellainen varoitus on asetuksista laitettu päälle ja riippuen tietenkin siitäkin minkälaista ja ennen kaikkea miten uutta tai laadukasta GPS:ää käytetään. Luulisi kuitenkin, että nykyisin joka lentokoneesta joka lentää hyvin lähellä valtionrajaa pitäisi löytyä suhteellisen ajantasainen ja päivitetty GPS, joka osaa antaa varoitukset lähestyvästä rajasta. Vai kärsiikö hälytysinformaatio inflaatiosta jos lennetään hyvin lähellä rajaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän näitä rajanylityksiäkin on ruvennut sattumaan aika usein  ??? ja mikä ihme siinä tosiaan mahtaa olla, että GPS:ien ja EFIS:ten yms. aikakaudella mennään yhä noinkin helposti rajan yli? 

 

Eihän me  ::) Ne on nuo ulkomaalaiset...

 

"Koneen tanskalainen kapteeni on myöntänyt rajanylityksen, kertoo tutkinnanjohtaja yliluutnantti Mauri Nygård Kainuun Sanomille.

....

Viime syksynä Kuusamossa ylitti rajan uusseelantilainen lentokone."

 

Kainuun sanomat

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään