Marko Pesonen

Blue1:n lennolla Vaasasta Tukholmaan moottorihäiriö

20 viestiä aiheessa

Jäskyttävä näky lentokoneen ikkunasta .. oli siis potkurit jotka näkyi ... :laugh:

 

Joo, tää menee taas tähän Iltapulu tasolle. Juuri nyt, n. kello 1700lt kielikuvaa on "siivottu" ja juttu vaikuttaa suht asialliselta.

 

Mutta; tuohon pysähttyneeseen etupotkuriin ja sen järkyttävyyteen. Olin aikanaan seuraamassa koululentoa Piper Senecan takapenkillä. Ilmassa sammutettiin toinen moottori harjoitusmielessä. Kyllä se jotenkin "kylmäsi" kun ilmassa katseli pysähtynyttä kannua. Ja olin silloin sentään PPL-oppilas ja teoriani lukenut. Että kyllä se varmaan oikeasti harmittaa kun näkee pyähtyneen etupotkurin ;D täysin maallikon silmin.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.. oli siis potkurit jotka näkyi ... Voi ***tu mikä otsikko ja uutisointi  :laugh:

 

 

No kyllä tämä tavallisen lentomatkailijan voi hyvinkin säikäyttää, onko niin ihmeellistä. Kyllähän moottoreiden kuuluisi olla käynnissä kun ollaan lentolaitteella yläilmoissa, vai mitä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ne British Airwayssilla tuppaa lentämään nykyisin Boeing 747:a vain kolmella moottorilla kun säästää polttoainetta  :P

 

Kyllä siinä varmaan muutama Ave Maria tulisi lausuttua jos näkisi moottorin pysähtyvän vaikka sitä tietää että kyllä se kone yhdelläkin moottorilla lentää, ylösveto tilanne voisi olla kinkkisempi yhdellä pannulla  ;D

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole juttua lueskellu enkä matkalla ollut mukana, muistakaa kuitenkin että tavan tallaajat haluavat että moottori käy ja kone on ilmassa ilman varoituskuulutuksia.Kuten Jaakko usein sanoo, kipparilla kainalot kostuvat kun tuuletin pysähtyy.

Muistattehan kaikki että suomessa on ilmailutoimittajien yhdistys joka ilmeisesti ei kirjoita päivälehtiin koska jutut huolestuttavat meitä aitoja ilmailijoita tässä määrin, vaihtoehtoisesti kirjoittavat tietämättä mitään.

Tämä taas kerran. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki kyllä jaksavat aina mollata tällaisten asioiden suurentelua lehdissä, mutta vastaavasti asian vähättelyyn ei puutu kukaan. Vai oliko mielestänne viestintäjohtaja täysin oikeassa:

"Kyseessä ei ollut Christidesin mukaan vaaratilanne, sillä lentokone voi lentää hyvin myös yhdellä moottorilla".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän moottoreiden kuuluisi olla käynnissä kun ollaan lentolaitteella yläilmoissa, vai mitä.  :)

 

Ei minusta... ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai oliko mielestänne viestintäjohtaja täysin oikeassa:

"Kyseessä ei ollut Christidesin mukaan vaaratilanne, sillä lentokone voi lentää hyvin myös yhdellä moottorilla".

 

No olihan se  ???

 

Vai eikö se kone lentänytkään perille asti ja vielä laskeutunutkin aivan siivosti? Vaikka propellit pystyi erottamaan, joka ei ole kovin hyvä juttu.  8)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olihan se  ???

 

Vai eikö se kone lentänytkään perille asti ja vielä laskeutunutkin aivan siivosti? Vaikka propellit pystyi erottamaan, joka ei ole kovin hyvä juttu.  8)

 

Olihan se jonkinasteinen vaaratilanne. Kone voi lentää yhdellä moottorilla. Sodassa voi olla luotisateessa ilman että yksikään luoti osuu. Eikö sekään ole vaaratilanne sillä logiikalla, että ei osunut? Tilastollisesti vajaamoottoritilanteet ovat myös matkustajille vaarallisempia, kuin ne lennot, joilla kaikki moottorit toimivat asianmukaisesti. Mikäli tässä yhtälössä ei ole pienintäkään vaaraa, ihmettelen syvästi, miksi yksimoottori-imc on aoc-toiminnassa niin hirveän hankalaa ja monessa paikassa jopa kiellettyä?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan se jonkinasteinen vaaratilanne. Kone voi lentää yhdellä moottorilla. Sodassa voi olla luotisateessa ilman että yksikään luoti osuu. Eikö sekään ole vaaratilanne sillä logiikalla, että ei osunut? Tilastollisesti vajaamoottoritilanteet ovat myös matkustajille vaarallisempia, kuin ne lennot, joilla kaikki moottorit toimivat asianmukaisesti. Mikäli tässä yhtälössä ei ole pienintäkään vaaraa, ihmettelen syvästi, miksi yksimoottori-imc on aoc-toiminnassa niin hirveän hankalaa ja monessa paikassa jopa kiellettyä?-)

 

Ah, onnistuin ilmaisemaan itseni epäselvästi. Tarkoituksenani oli olla viestintäjohtaja Christedesin kanssa samaa mieltä siinä että kone voi lentää yhdelläkin moottorilla. Siis vaikka toisen siiven propelli hidastuisi ja lopulta se pysähtyisi kokonaan  8)

 

Vaaratilanne moinen saattaa hyvinkin olla

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei minusta... ;)

 

hannu

 

Ymmärsinkö nyt oikein, että siis lennät purjekoneella? Tiedän kyllä että siinä ei moottoria ole.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei minusta... ;)

Ymmärsinkö nyt oikein, että siis lennät purjekoneella? Tiedän kyllä että siinä ei moottoria ole.  :laugh:

 

Arvasit Hannu oikein: Hannu lentää purtsikalla.

 

t. Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ylösveto tilanne voisi olla kinkkisempi yhdellä pannulla  ;D

 

Jani

Sitäkin harjoitellaan usein ja senkin pitää kaksimoottorisessa koneessa onnistua normaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitäkin harjoitellaan usein ja senkin pitää kaksimoottorisessa koneessa onnistua normaalisti.

 

Ahaa? Mitähän mahdat tarkoittaa sanomalla "usein"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsin Ollin tarkoittavan riittävän usein. Kokemusperäisesti voin todeta näin olevan. Varsinkin, kun esim ATR:n ylösveto yhdellä moottorilla on proseduurina täysin samanlainen kuin kahdella moottorilla. Perinteisestihän simussa käydään pari kertaa vuodessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsin Ollin tarkoittavan riittävän usein. Kokemusperäisesti voin todeta näin olevan. Varsinkin, kun esim ATR:n ylösveto yhdellä moottorilla on proseduurina täysin samanlainen kuin kahdella moottorilla. Perinteisestihän simussa käydään pari kertaa vuodessa.

Näin juuri tarkoitin, ei liian usein mutta viranomaiselle riittävän usein.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään