Juri Pelkonen

Kaupallisen alan opiskelijat: Finnair nousi halutuimmaksi työnantajaksi

19 viestiä aiheessa

Olisi kiva nähdä perustelut sille miksi jatkuvaa yt-rulettia pyörittävä ja porukkaa ulos kenkivä valtion lafka on kaupallisten alojen opiskelijoiden mielestä halutuin työnantaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi kiva nähdä perustelut sille miksi jatkuvaa yt-rulettia pyörittävä ja porukkaa ulos kenkivä valtion lafka on kaupallisten alojen opiskelijoiden mielestä halutuin työnantaja.

 

 

ID-liput?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kertoo aika hyvin siitä miten huonosti useimmat firmat ovat hoitaneet suhteensa oppilaitoksiin jne. Tietyt firmat jotka ovat näkyvissä mediassa jne. johtavat aina näissä gallupeissä kun opiskelijoilla ei ole kunnollista käsitystä oman alansa työtarjonnasta. Aika monen vuoden ajan siellä listoilla ovat esiintyneet ne samat firmat joille kukaan itseään kunnioittava täysijärkinen ihminen ei töitä haluaisi tehdä.

 

Finnairin kohdalla ID-liput toki voivat vaikuttaa asiaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se siltä vaikuttaa että opiskelijoilla ei ole oikeaa kuvaa oikeasta maailmasta:

 

Valtiolliset ja kunnalliset työnantajat ovat viime vuosina menestyneet hyvin korkeakouluopiskelijoiden

keskuudessa tehdyssä tutkimuksessa ja esimerkiksi Puolustusvoimat, kaupungit ja valtio-omisteiset VR

ja Itella pärjäävät myös ammattiin opiskelevien parissa, kertoo Universumin konsultti Tony Eichholz.

 

http://universumglobal.com/stored-images/a5/a5c7c68a-ba05-464f-91de-26aec99f30f6.pdf

 

Itella?  :o Firma (vanha jäänne) joka kaivaa omaa hautaansa joka päivä syvemmälle ja on niin stalinin ajalta kun voi vaan olla. Liikevaihto supistuu koko ajan ja työntekijää laitetaan pihalle liukuhihnamaisesti ja silti kerää opiskelijoiden suosion?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ainakaan valtio ja valtion omistamat firmat eivät yleensä pistä porukkaa pihalle ihan pelkästään pörssikurssin nostamiseksi vaikka tulos olisi kova (vrt. Nordea), joten ehkä nuo voi jollain tavalla nähdä pienempänä pahana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai siellä vielä painaa tietyt kansanvälisyystekijät, joita lentotoimialalta löytyy. Myös KONE ja Nokia noussee esiin osin juuri kansainvälisyydestä johtuen. Ylipäätään lista näyttää kovilta (kuluttaja)brändeiltä KONE:tta lukuunottamatta, vaikka kyllähän KONE sitten taas tulee vastaan kiinteistöjen kuluttajille yhtenään. Veikkaanpa, että ylipäätään tunnettuvuudella ja tuolla kiinnostavuudella on melko selkeä korrelaatio :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nokia noussee esiin ihan jo kokonsa ja tunnettuutensa takia. Nykyisen alamäen myötä kiinnostus Nokiaan työnantajana on tosin romahtanut. Sikäli on yllättävää, että Finnair ei ole kokenut vastaavaa pudotusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska nuorehkoilla opiskelijoilla ei ole työelämästä kovinkaan laajaa kokemusta niin omia toiveita peilataan usein koulun kautta. Ainakin meillä korkeakoulun puolella opiskelijat joutuvat tekemään vuosittain useita (erilaisia) presentaatioita ja selvityksiä suomalaisista pörssiyhtiöistä.

 

Yrityksen valintaan ja esitysten tekemiseen vaikuttaa kovin usein se miten helposti materiaalia on saatavana ja kuinka hyvin opiskelijat tuntevat yrityksen tuotteen (on myös paljon muitakin asioita jotka vaikuttaa).

 

Koska koulutöitä tehdään nykyään limittäin, päällekkäin, yhtäaikaa ja jatkuvasti niin kovin moni opiskelija valitsee Finnairin kaltaisen (helpon) yrityksen. Epäilen että Finnair on yksi suosituimpia yrityksiä myös opiskelijoiden esitysten ja selvitysten kohteena.

 

  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En yhtään ihmettele opiskelijoiden valintaa, siihen on syynsä. Ensinnäkin yrityksen kansainvälisyys, se luo rajojen yli ulottuvaa osaamista. Jos omaisin diktaattorin valtuudet, velvoittaisin kaikkia Finnairilaisia käyttämään ID-lippunsa oppiakseen sen, kuinka heidän omat kollegansa soveltavat oppimaansa eri maissa, hyvässä ja pahassa. Muuten puuttuu referenssi sen todentamiseksi, että Finnairilaisten pitää aina olla hitusen parempia kuin muut. Harmittaa, kuinka tästäkin ammattitaidon ylläpitämisen välttämättömyydestä eli ID-lipuista on tullut suomalaisen kateuden ikoni ja verottajan silmätikku. Toinen iso tekijä on Finnairilla tai Finnairia lähellä olevissa opinahjoissa saatava koulutus. Se on maailmanlaajuisesti huippuluokkaa ja sillä ammattitaidolla pärjää missäpäin maailmaa tahansa olipa sitten mekaanikko, lentäjä tai maahenkilökuntaan kuuluva. Kolmas iso tekijä opiskelijoiden valinnassa on tietenkin itse brändi, josta Kimmo jo mainitsikin. Finnairilaiset ovat aina olleet ylpeitä yhtiöstään, vaikka tosin viimeaikaiset johtajasekoilut ovatkin pyrkineet horjuttamaan tätä uskoa.   

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En yhtään ihmettele opiskelijoiden valintaa, siihen on syynsä. Ensinnäkin yrityksen kansainvälisyys, se luo rajojen yli ulottuvaa osaamista. Jos omaisin diktaattorin valtuudet, velvoittaisin kaikkia Finnairilaisia käyttämään ID-lippunsa oppiakseen sen, kuinka heidän omat kollegansa soveltavat oppimaansa eri maissa, hyvässä ja pahassa. Muuten puuttuu referenssi sen todentamiseksi, että Finnairilaisten pitää aina olla hitusen parempia kuin muut. Harmittaa, kuinka tästäkin ammattitaidon ylläpitämisen välttämättömyydestä eli ID-lipuista on tullut suomalaisen kateuden ikoni ja verottajan silmätikku. Toinen iso tekijä on Finnairilla tai Finnairia lähellä olevissa opinahjoissa saatava koulutus. Se on maailmanlaajuisesti huippuluokkaa ja sillä ammattitaidolla pärjää missäpäin maailmaa tahansa olipa sitten mekaanikko, lentäjä tai maahenkilökuntaan kuuluva. Kolmas iso tekijä opiskelijoiden valinnassa on tietenkin itse brändi, josta Kimmo jo mainitsikin. Finnairilaiset ovat aina olleet ylpeitä yhtiöstään, vaikka tosin viimeaikaiset johtajasekoilut ovatkin pyrkineet horjuttamaan tätä uskoa.   

 

Seppo 

 

Hyvin tiivistetty -- tuo olisi myos oma nakemykseni Finnairin suosiosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brändi, brändi ja brändi.

 

Ei brandy.

 

Brändi on vähän sellanen että se on luotu (joskus myös itsestään muodostunut) ja olemassa asiakkaita varten. (Siis voi olla myös opiskelijoita varten luotuja brändejä.)

 

Yrityksen imago (jota nyt ei saa suoranaisesti 10 minuutissa ostamalla) voi olla ehkä asia mikä vaikuttaa enemmän opiskelijoihin tms. ryhmiin tässä yhteydessä ja vaikkakaan Finnairilla ei ole mennyt kovin hyvin vuoden 2007 jälkeen. (opiskelijoilla saattaa olla !mielikuva! koulutuksesta, ammattitaitodosta, huippu eduista/palkasta, heh)

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
ID-lipuista on tullut suomalaisen kateuden ikoni ja verottajan silmätikku.

 

Verottajan silmätikku ja kateuden ikoni? Mihin ja missä ilmeneviin asioihin tässä nyt viitataan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verottajan silmätikku ja kateuden ikoni? Mihin ja missä ilmeneviin asioihin tässä nyt viitataan?

 

ID-liput ovat yksi niistä asioista joista (pääosin anonyymit) kansalaiset nitkuttavat ja kitkuttavat aina kun Finnairin työntekijöiden palkat ovat jollakin tavoin julkisuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuoret fiksut opiskelijat tietävät saavansa mukavia bonuksia ja asuntokaupatkin järjestyy mukavasti. Lisäksi kaikki tietää, ettei firman tuloksesta tarvitse stressata. Tappiota tulee varmasti, mutta muhkeat bonukset tulee joka tapauksessa ja jos vielä sitoutuu tulemaan töihin seuraavanakin päivänä saa siitä lisäboonukset. Voiko parempaa työnantajaa enää ollakkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen mielikuva, että Finnair olisi nimenomaan kansainvälinen yritys. Sehän on hyvin kansallinen lentoyhtiö, joka lentää kyllä kansainvälisesti, mutta jonka toiminta on käytännössä kokonaan keskittynyt yhteen toimipisteeseen, Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja sen läheisyyteen. Finnairin muiden omien toimistojen määrä maailmalla on kovasti vähentynyt, eivätkä ne koskaan yksikköinä kovin suuria ole olleet. Tytäryhtiöitä on vain Virossa ja yksi Venäjällä ja hyvin pieniä nekin. Perinteisessä mielessä Finnair on vientiyhtiö, ei kansainvälinen yhtiö. Kuinkahan usein vaikka pääkonttorilla törmää ei-suomea puhuviin työtovereihin.

 

Toki moni toiminta Finniarissa on kansainvälistä. Palveluja ja koneita ostetaan ulkomailta, myyntiä pitää tehdä ulkomaille ja koko lentoliiketoimintaa ohjaavat hyvin kansainväliset säännöt ja yhteistyökuviot. Ja jo päätuote, rajat ylittävä matkustuspalvelu, tuo hyvin kansainvälisen leiman. Samalla Finnair on hyvin pitkään pitänyt monia toimintoja Suomessa, kun muut ostavat niitä mistä parhaaksi näkevät. Kuten huolto, koulutus, catering ja vaikka miehistö muutamina esimerkkeinä. Toki juuri näillä alueilla Finnair on ihan viime aikoina mennyt ja menossa kansainvälisille markkinoille.

 

Jos töihin haluaa todella kansainväliseen liiketoimintaan, niin silloin Suomesta löytyy hurjan paljon niin suurempia kuin pienempiäkin pelaajia, joilla on isot toiminnat ja tytäryhtiöt ympäri maailmaa. Tai ulkomaisten yhtiöiden Suomen toimintoja. Ja niiden palveluksessa saa kyllä lentää niin paljon, että ilmaiset lentoliput eivät enää kiinnosta kovinkaan paljon. Ja toisaalta voi vaikka lentää pisteillä lisää, jos työantaja sallii ja itse maksaa niistä lennoista asianmukaiset verot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään