Harri Koskinen

Miten käy Pirkkalan? Ryanairin johtaja tykittää täysillä

16 viestiä aiheessa

Halpalentoyhtiö Ryanairin toimitusjohtaja Michael O’Leary ei tullut Tampereelle kertomaan liikenteen lisäämisestä niin kuin toivottiin.

 

Sen sijaan hän tuli esittämään hyvin ohuesti verhoillun uhkauksen lähteä lentoineen kokonaan pois Pirkkalasta. Syypukiksi hän leimasi EU:n ja sen ”pohjoiskorealaiset, stalinistiset ja puolimieliset” kilpailuviranomaiset.

 

Aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimitusjohtaja Ryanairin tiedotustilaisuudessa: ”EU on pahan imperiumi”

 

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194742981128/artikkeli/toimitusjohtaja+ryanairin+tiedotustilaisuudessa+eu+on+pahan+imperiumi+.html

 

Halpalentoyhtiö Ryanairin toimitusjohtaja Michael O’Leary on tänään Tampereella. Hän pitää parhaillaan hotelli Ilveksessä lehdistötilaisuutta, jossa hän protestoi EU:n suorittamaa tutkintaa.

 

EU on tutkinut sopimuksia, joita halpalentoyhtiöt ovat tehneet lentoasemien kanssa. O’Learyn mukaan vaarassa on sekä matkailu että työpaikkoja.

 

– EU on pahan imperiumi ja Bryssel on Kuoleman tähti, O’Leary sanoi viitaten Tähtien sota -elokuvasarjan kuvitteelliseen taisteluasemaan.

 

Irlantilaisyhtiö työllistää 8 500 henkeä. Yhtiö lentää miltei 300 koneella, ja sillä on 51 tukikohtaa ympäri Eurooppaa.

 

Tampereelta yhtiö liikennöi 12 kohteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikke on haistellut että Tampereella on löysää rahaa (ja päätöksentekoa) kun tulee tunnelia ja areenaa ja pikaratikkaa tuosta vaan.

 

Vierailun syy ei ole EU:n disauttaminen. Kabineteissa puhutaan varsinaiset asiat, ei niistä meille kerrota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tässä nyt pelkästään Tampereesta ole kyse. O'Leary ja kumppanit lähtivät heti lehdistötilaisuuden jälkeen Ruotsiin (ja sitten kai Tanskaan) pitämään saman saarnan.

 

Oliko joku muuten Pirkkalassa kuvaamassa, millaisella kalustolla porukka oli liikkeellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tässä nyt pelkästään Tampereesta ole kyse. O'Leary ja kumppanit lähtivät heti lehdistötilaisuuden jälkeen Ruotsiin (ja sitten kai Tanskaan) pitämään saman saarnan.

 

Oliko joku muuten Pirkkalassa kuvaamassa, millaisella kalustolla porukka oli liikkeellä?

Ruotsista lentävät Oslon kulmille Ryggeen ja sieltä Dubliniin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis Tampereen tapauksessa on kyse siitä, että EU komissio epäilee, että Tampere-Pirkkalan lentoaseman terminaalin 2 toimintaan liittyy yhteisön oikeuden vastaista valtiontukea.

 

Komissio tutkii kolmea asiaa:

1) Finavian tekemät investoinnit rahtiterminaalina toimineeseen TamperePirkkalan lentoaseman terminaali 2:een säännöllisen matkustajaliikenteen palveluja varten

2) Finavia-konsernin ja Airpro Oy:n välinen toimintatuki  ja ristikkäistuki Finavian hallinnoimilla lentoasemilla Suomessa

3) Ryanairille tarjotut etuudet ja ehdot terminaali 2:ssa.

 

Komissio epäilee, että  kyse on laittomasta valtiontuesta ja toimenpiteet ovat tuottaneet  valikoivaa etua Finavialle ja Airpro Oy:lle ja/tai Ryanairille ja voineet vääristä  kilpailua.

 

Vastaavia tutkimuksia on parhaillaan käynnissä 18 lentokentällä.

 

Komission tutkintamenettelyn aloittamista koskevassa päätöksessä 10.7.2007 sanotaan myös:

Komissio  toteaa, että Airpro Oy:n ja Ryanairin  välisen sopimuksen perusteella Ryanair maksaa terminaalin käytöstä kokonaismaksun, jonka suuruus riippuu päivittäisestä rotaatiosta. Komissiolla on  epäilyjä siitä, onko kokonaismaksu, jonka myötä Ryanair on vapautettu muista Finavian lentoasemilla yleisesti sovellettavien lentoasemamaksujen suorittamisesta, tosiasiallisesti kustannusperusteinen.

Lisäksi Ryanair näyttäisi olevan vapautettu suorittamasta matkustajamaksua  ja kansainvälistä turvamaksua. Se kuitenkin perii matkustajilta matkustajamaksun, mutta valtio ei peri sitä itselleen. Tällaista etuutta ei myönnetä muille lentoyhtiöille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi jäädä O´Learyltä kertomatta se, että kyllä joku muu palkkaa sen hänen henkilökuntansa jos hän panee pillit pussiin, turha hänen on ottaa siitä komppanian murheita. Isosti ajatellen tämä ilmailubusiness on jotakuinkin nollasummapeliä. Toiseksi ei hänen oikein kannattaisi isotella myöskään tutkimuksien suhteenkaan, onhan hän ymmärtääkseni epäiltynä väärinkäytöksistä. Ainakaan minulla ei tule suru puseroon, vaikka lopettaisivat lennot Suomesta välittömästi.

 

Seppo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isosti ajatellen tämä ilmailubusiness on jotakuinkin nollasummapeliä.

 

Tässä kohtaa olen kyllä aivan eri mieltä. Ilmailu, jos mikä, osoittaa että kuluttajilla ja yrityksillä on vaihtoehtoisia toimintamalleja, ja ilmailu ei ole pelkkää nollasummapeliä. Jos lennot maksaisivat saman, kuin 40-50 vuotta sitten, lentäisimme edelleen Seutulan muutamalla portilla ulkomaille.

 

Erityisesti palvelulsa kömpelyydellä keikaroiva Ryanair kilpailee mielestäni enemmän ruotsinlaivojen, lomamökkien ja muiden halpojen lomakohteiden kanssa, kuin toisten lentoyhtiöiden kanssa, poikkeusreittejä lukuunottamatta.

 

Peba

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

– EU on pahan imperiumi ja Bryssel on Kuoleman tähti, O’Leary sanoi viitaten Tähtien sota -elokuvasarjan kuvitteelliseen taisteluasemaan.

 

Sitä minä vaan, että ilman EU:ta ja sen purkamaa lentoliikenteen sääntelyä O'Leary lentäisi jotain kotimaan reittä tai hyvällä tuurilla korkeintaan muutamaa ulkomaan kohdetta...

Ei puhettakaan nykyisestä laajasta reittiverkostosta ja reittien avaamisesta ja sulkemisesta kysynnän mukaan viikottain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairin toimitusjohtaja Michael O’Leary haukkui tiistaina EU:ta ja vihjaili vievänsä lentonsa pois Tampere-Pirkkalasta.

Seuraavana päivänä ilmeni, että mies käytti uhkailuissaan ja moitteissaan virheellisiä perusteluja. Hän näet väitti, että EU-komissio on nostanut kädet ylös Charleroin lentoaseman tukiaisten tutkinnassa, minkä takia myös Tampereen tapauksen tutkinta olisi lopetettava.

 

EU-komission kilpailuasioiden päätiedottaja kuitenkin kertoi eilen Aamulehdelle, että Charleroin tapaus on uudelleen syynissä.

 

– Oikeus jätti asian komission päätettäväksi, päinvastoin kuin Ryanair usein väittää, Colombani kommentoi ja otaksuu Tampereen tapauksen ratkeavan tämän vuoden aikana.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se on, että ilman tukiaisia ei ole lentojakaan.

 

Ryanair cuts all Rhodes & Kos flights from October 2012 as Ministry of Tourism reneges on promotion agreement

 

Ryanair, ..... , today (17 May) confirmed the early cancelation of 82 weekly flights to Rhodes and Kos, after DETAP and the Mayor of Kos failed to honour an agreed joint marketing campaign with Ryanair to promote Ryanair’s Rhodes and Kos routes this summer.

 

Ryanair will now close 11 routes to Kos and 13 routes to Rhodes, one month before the end of the summer season, resulting in the loss of over 23,000 high spending tourists and over €18m in tourism revenues to the local economy, after DETAP and the Mayor of Kos reneged on an agreement with Ryanair to promote these flights internationally. This promotion together with Ryanair’s low fares, would have guaranteed passenger growth and high spending tourists.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos homma ei markkinavetoisesti kannata, silloin se loppuu. Se on markkinataloutta.

Jos liikenteen hoitamisessa on yhteiskunnalla tai sen rahoilla suuri osuus, se ei ole markkinataloutta.

 

Kumpaa Michael O’Leary kannattaa?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sallitaan pieni sivujuonne ja pari juttua kyseisestä Irlantilaisherrasta. Olen kuullut ne entiseltä työkaveriltani, joka tuntee hänet paremmin. Jutut kuvaavat Michaelin kekseliäisyyttä muillakin elämänaloilla. Hänen erikoisosaamisensa on tietenkin taloushallinto mutta sen lisäksi hän on myös maatalon poika ja nykyisinkin ihan oikea maanviljelijä. Hän on keksinyt sen, että kasvattamalla muun ohella irlantilaisrotuisia eläimiä maatilan toiminta on silloin verovapaata.                                                         

 

Toinen tarina liittyy hänen ongelmaansa matkustaa moottoritien ruuhkassa maatilaltaan Ryanairin Dublinin toimistoon. Michael huomasi ruuhkassa körötellessään, että busseille ja takseille varatulla laitakaistalla oli aina tilaa. Hän päätti suorittaa taksinkuljettajan tutkinnon, hankki taksiluvan ja osti taksiauton. Paikallinen laki vaatii, että luvan pysymisen ehtona kuljettajan pitää ajaa vuosittain vähintään kaksi kaupallista ajoa. Ja hän ajaa kaksi kaupallista ajoa, joka ikinen vuosi. Maatilan ja Dublinin toimiston väliset matkat ovat toki bussikaistalla ajettavaa "siirtymäajoa" tai "huoltoajoa" miten sitten kukin asian haluaa tulkita.

 

Seppo       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään