Juha Paulavuo

SAS ja Singapore Airlines tiivistävät yhteistyötään - ongelmia Finnairille?

8 viestiä aiheessa

SAS ja Singapore Airlines ovat solmineet aiesopimuksen lisäyhteistyöstä lennoilla Skandinaviasta Singaporeen. Aiesopimuksen myötä avataan myös reitti Tukholmasta Singaporeen. SAS:n ja Singapore Airlinesin allekirjoittama aiesopimus lisää yhtöiden välistä yhteistyötä aikataulujen yhteensovittamisen ja myynnin osalta. Lentokapasiteettia Skandinavian ja Singaporen välille lisätään taloustilanteen ja kysynnän mukaan.

 

Singapore Airlines lentää nykyisin kolmesti viikossa Kööpenhaminan ja Singaporen välillä. Yhteistyön odotetaan lisäävän viikottaisten lentojen määrää Kööpenhaminaan ja odotettavissa on myös Tukholman ja Singaporen välinen suora lento.

 

lentoposti

 

Taitaa Finnair joutua yhä ahtaammalle Aasian suhteen, merkkejä tästä on ilmassa sillä Finnairhan supistaa Singaporen lentojaan ensi talvena neljään viikossa. Lisää kilpailua on tulossa myös Norwegianin taholta Bangkokiin. Tuskinpa Etihadkaan Qatar Airways perustaa Helsingin lentojaan Dohasta  kiinnostuneisiin matkailijoihin vaan tarkoituksena lienee syöttää matkustajia yhtiön  Aasian kohteesiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa Etihadkaan perustaa Helsingin lentojaan Abu Dhabista kiinnostuneisiin matkailijoihin vaan tarkoituksena lienee syöttää matkustajia yhtiön pariinkymmeneen Aasian kohteeseen.

 

Mitäs ovat nämä Etihadin Helsingin lennot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs ovat nämä Etihadin Helsingin lennot?

 

Sori  :-[ :-[ tarkoitin tietenkin Qatar Airwaysia, jolla silläkin on lukuisia Aasian kohteita

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikenlainen kilpailu on hyväksi Finnairille, pitää sopivasti liikkeessä eikä anna mahdollisuuksia pöhöttymiseen. Se laittaa parantamaan palvelua ja olemaan koko ajan tarkkana. Eli siis vastakohta mitä on joskus suljetun talouden aikana tehty. Suomalaiseen heikkoon kansanluonteeseen kuuluu kuitenkin kaivaa aina negatiiviset asiat ja uhat esille heti ja kaikki kaatuu aina niskaan kun emmehän me suomalaiset mitään osaa ja kilpailu kaikessa on aina hävitty heti. Nytkin Finnair on joidenkin mielestä heti polvillaan kun Norskit ehkä avaavat säästölinjan budjettimatkaajille Tukholmasta Thaimaahan, joka on vain yksi (turistipainotteinen) kohde Aasiassa. Tosin monelle Aasia on Thaimaa ja päinvastoin.

 

Qatarin (mahdollinen) tulo Helsinkiin ei ole sen kummempaa kuin että yksi firma lisää, joka syöttää omalle pääkentälleen josta pääsee jatkamaan moniin paikkoihin. Ei mitään uutta eikä ihmeellistä vrt. TK, LH, SK, KL ym. vaihdollisiin yhteyksiin. Niitä riittää jo ennestään ja halvimpien yhteyksien perässä juoksijat näillä jo nykyäänkin matkaavat.

 

Talvella Finnairin aikatauluja rukataan moniin kohteisiin ja ensi talvena näköjään arpa osuu Singaporenkin kohdalle. 

 

Sitten vielä sananen joint venturesta SK/SQ: missään ei ole sanottu reitin avaamisesta ARN-SIN vaan aikeista ja tunnustelusta (ehkä ja maybe). Eli kannataa antaa Dompat olla vielä pitkäripaisen hyllyillä:

 

The partnership is expected to lead to growth in existing air services between Singapore and Scandinavia, and, subject to market conditions at the appropriate time, pave the way for a new route between Singapore and Stockholm.

 

"When market conditions allow for it we also look forward to expanding frequency between Singapore and Copenhagen, and adding new destinations in Scandinavia," said Goh Choon Phong, CEO, Singapore Airlines.

 

http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=251384

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvella Finnairin aikatauluja rukataan moniin kohteisiin ja ensi talvena näköjään arpa osuu Singaporenkin kohdalle. 

 

Arpa? Arvallako se Finnair kilpailee markkinoilla, ehkäisee pöhöttymistä ja on koko ajan tarkkana? Veikkaan, että kilpailijoilla on vähän varmepia tapoja seurata markkinoita kuin arpa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se laittaa parantamaan palvelua

 

Olisiko tästä antaa mitään käytännön esimerkkiä? Viime aikoina Finnair on lähinnä karsinut palvelujaan... Tai "virtaviivaistanut", vai mikä se termi olikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Olisiko tästä antaa mitään käytännön esimerkkiä

 

Kyllä lähivuosien aikana asiakkaan kohtaavan henkilökunnan koulutukseen panostaminen näkyy. Valtaosasta henkilökuntaa huomaa, että heille on jollain keinoin iskostettu muutamia totuuksia kuten:

 

-Finnair ei ole itsestäänselvyys

-Asiakas ei ole itsestäänselvyys

-Oma vakanssi ei ole itsestäänselvyys

 

kun taas noin kymmenen vuotta sitten oli enemmän liikkeellä asenteella:  "asiakashan on vain rasite kyydissämme" varustettua henkilökuntaa etenkin kabiinihenkilökunnassa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tästä antaa mitään käytännön esimerkkiä? Viime aikoina Finnair on lähinnä karsinut palvelujaan... Tai "virtaviivaistanut", vai mikä se termi olikaan.

 

Parantaminen, virtaviivaistaminen tai kustannusten karsiminen. Mitä se sitten ikinä onkaan pitkässä juoksussa. Joka tapauksessa enemmän arvoa asiakkaalle pidemmässä juoksussa. Tämä sitten realisoituu joko parempana palveluna jostain vinkkelistä katsottuna tai sitten vaikka siinä hintakilpailussa s.e. karsitaan kuluja jotta voidaan pitää joku kustannustaso. Tämä lentomaailmahan on vähän tällaista kujanjuoksua erilaisilla rahapusseilla varustettujen yhtiöiden kesken. Voidaan joko juosta kovaa ja karsia kilpaa kuluja ja lopulta joku putoaa pelistä ja vauhti hidastuu hetkeksi tai voidaan keksiä jotain uutta, josta joku on jotain valmis maksamaan. Simppeliähän tuo sinänsä on, vaikeampaa on vaan nähdä kenellä riittää rahat ja mitkä on oikeastaan tulevaisuudessa eri yhtiöiden palveltavat segmentit ja keinot näihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään