Jonatan Hilska

Saharasta löytynyt hyväkuntoinen Curtiss P-40 (Oli: Myanmarista löytynyt maan alta 20 Spitfireä kuljetuslaatikoissaan?)

14 viestiä aiheessa

Muutama päivä sitten nettiin ilmestyneen tiedon mukaan öljyporausalan tutkimusryhmä löysi Saharan autiomaasta uskomattoman hienossa kunnossa säilyneen brittitunnuksiin maalatun Curtiss P-40 hävittäjän pakkolaskupaikaltaan.

Täällä kuvat; http://www.konradus.com/forum/read.php?f=13&i=7154&t=7154&filtr=0&page=1

Kuvien perusteella tuosta koneesta olisi tehtävissä lentävä suhteellisen helposti :) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englannissa asia on ollut jo varsin pitkään otsikoissa.

 

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=116221&page=29

 

Hieno löytö. Löytäisivät vielä kuskin, jotta pääsisi oman maansa multiin.

 

Anyway, Stephen Grey hommasi kokoelmiinsa kolmannen P-40:n, joten Duxfordissa voidaan nähdä kohta kolme Warhawkia samassa puljassa.  :thmbup:

 

Re: Flying Legends 2012

 

by The Dudster on Fri 11 May 2012, 12:31 pm

 

Posted on the Aviation waffle thread by Timuss on Thur 10th May New P-40 for Stephen Grey and TFC

Hope the Sun shines to make it look good

 

Tai, jopa neljä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lueskelin tuota brittien foorumia ja juttujen mukaan koneen kannibalisointi on jo alkanut. Paikalliset matkaoppaat käyttävät turisteja paikalla 80e? hinnasta ja jotain hämäräporukkaa on käynyt autoilla tarjoten suuria summia paikallisille.

Jokin aika sitten italialainen tutkimusryhmä oli käynyt toteamassa että mm. mittarien lasit ja panssarilasi oli lyöty paskaksi, varoitusvaloja irrotettu ja rikottu sekä kytkimiä väännelty.

Sama ryhmä on todennäköisesti löytänyt lentäjä Dennis Coppingin maalliset jäännökset 8 mailin päästä koneen löytöpaikasta kivikasan suojasta.

 

SAM_0577.JPG

 

DSC_0295.JPG

 

Surullista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon ei auta muu kuin se, että joku kävisi koneen pois mahdollisimman nopeasti. Hannu Valtosen hylkykirjoja lukemalla saa hyvän kuvan, mitä tuollaisille käy ajan kanssa kun ihmiset ne löytävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon ei auta muu kuin se, että joku kävisi koneen pois mahdollisimman nopeasti. Hannu Valtosen hylkykirjoja lukemalla saa hyvän kuvan, mitä tuollaisille käy ajan kanssa kun ihmiset ne löytävät.

 

Ihmiset? Tarkoitat siis kaksijalkaisia elukoita?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän Curtiss P-40:n katoamisella ja Lauri Pekurin BW-372:n pakkolaskulla on vain kolme päivää aikaeroa. Tämän tyyppisistä koneiden säilymistapauksista ulkomailla käytetään termiä "Frozen in time".

Valitettavasti pahimmat tuhot usein näille aiheutuu juuri löytymisen jälkeen :(. Näiden lisäksi eräs hämmästyttävä em. kategoriaan menevä tapaus on yhden 4./JG 54:n Fw-190A-5 koneen löytyminen Neuvostoliitosta Leningradin lähimetsikön lepikosta vuonna 1990, johon pilotti oli tehnyt siistin pakkolaskun öljynpaineongelmien vuoksi 19.7.1943.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti pahimmat tuhot usein näille aiheutuu juuri löytymisen jälkeen :(. Näiden lisäksi eräs hämmästyttävä em. kategoriaan menevä tapaus on yhden 4./JG 54:n Fw-190A-5 koneen löytyminen Neuvostoliitosta Leningradin lähimetsikön lepikosta vuonna 1990, johon pilotti oli tehnyt siistin pakkolaskun öljynpaineongelmien vuoksi 19.7.1943.

 

Haluaisitko kenties kertoa tuosta tapauksesta lisääkin tai vaikka laittaa jonkun linkin mistä voisi lueskella?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi löytynyttä konetta ei heti otettu talteen. Tai edes suojeltu. Ettei kukaan pääse paikalle . Nato olisi juuri sopiva järjestö tuollaisiin hommiin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään