Tommi Pettinen

Millä sumentaa kuvan reunat?

18 viestiä aiheessa

En löytänyt parempaakaan valmista ketjua...

Miten olisi tälleen ihan oma ketjunsa? ;)

Ja itse kysymykseen. Jos ei muuten, niin photarissa valintatyökalulla valitaan keskeltä alue kaamealla featherilla, sitten invert selection ja lopuksi blurri-efektiä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiinnostava efekti kunhan ehdin perehtyä sen käyttöön. Sillä saa kuvan näyttämään ikäänkuin pienoismallista otetulta  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanhemmalta sukupolvelta toisenlainen tapa tehdä vastaavanlainen kuva on tahrata rasvalla etulinssin reunat. Voi kuulostaa raa'alta, mutta saattaisi toimia. Ja rasvan saa sitten alkoholilla/linssinpuhdistusaineella pestyä pois. En ole vielä itse kokeillut, joten en mene takuuseen, mutta näin minua neuvottiin parisen viikkoa sitten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tälle "pienoismalli efektille" ollut joku netti saitti, johon ladataan se haluttu kuva ja se sivu tekee tuon efektin automaattisesti?

Toki mielenkiintoisempaa tehdä photoshopilla tuo mutta niille jotka tahtovat päästä helpommalla. Osoitettakaan en muista :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanhemmalta sukupolvelta toisenlainen tapa tehdä vastaavanlainen kuva on tahrata rasvalla etulinssin reunat.

Noheva kaveri ostais tilt shift-linssin :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tommi, tuossa kuvassa tökkää efektin reunaliuku, tai sen puuttuminen.

Lähde kokeilemaan niin, että laitat reuna-arvoksi maksimi arvon eli 250.

Sillon tuo blurri efekti sulautuu paremmin muuhun kuvaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kokeilu

Ei tuo efekti toimi tuollaiseen kuvaan. Kuvan pitää olla yläviistosta otettu, jolloin tuo tietynlainen "lyhyen syväterävyysalueen simulointi" blurraa etu- että takamaaston. Eli parhaiten se toimii esim. ilmakuviin...

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuo efekti toimi tuollaiseen kuvaan. Kuvan pitää olla yläviistosta otettu, jolloin tuo tietynlainen "lyhyen syväterävyysalueen simulointi" blurraa etu- että takamaaston. Eli parhaiten se toimii esim. ilmakuviin...

Kuten itsekkin katoin, että kuvan olemus on "liian tehty", eli esim. reunat näkyvät liian selkeästi, eivätkä näin ollen anna "luonnollista" kuvaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli nyt pakko itsekkin testata.

Tein pannauskuvaan lisäefektin Motion Blurilla.

Se, että toimiiko lopputuloksessa niin....

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan kohtuullisesti kyllä toimii. :) Kuvat, joissa se toimii noin hyvin, on monesti harvassa. Yleensä pitäis mennä jo leikkaa-liimaa-hommiin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Side shot kuvailu ei ole koskaan ollut se oma juttu ja luulen, että sivukuva ja blurri kokekeilut jää tähän, ainakin hetkeksi  :)

Itse mielummin haen uusia kuvakulmia ja säätöjä. Yleensä kuitenkin ne tuotokset on täyttä tuubaa, mutta joskus harvoin voi jopa kohtuullisesti onnistua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yle Areenasta voi käydä katsomassa muutaman minuutin mittaisia Pieni suuri maailma sarjaan kuuluvia ohjelmia. Luvassa 20 jaksoa miniatyyrimaisemista ympäri maailmaa.

Linkitetty jakso nähtävissä suomessa ja Yle areenassa 25.3.2013 saakka.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanhemmalta sukupolvelta toisenlainen tapa tehdä vastaavanlainen kuva on tahrata rasvalla etulinssin reunat. Voi kuulostaa raa'alta, mutta saattaisi toimia. Ja rasvan saa sitten alkoholilla/linssinpuhdistusaineella pestyä pois. En ole vielä itse kokeillut, joten en mene takuuseen, mutta näin minua neuvottiin parisen viikkoa sitten.

Sama kikka toimii vaikka Rock keikoilla, saa lavan valoista henoja efektejä mm pitkiä säteitä, ennen sai samat säteet kun etsi sopivan kulman josta valo tuli sopivan viistosti artistin ja kameran väliin mut sit insinöörit keksi hienot nanopinnoitteet linsseihin ja ne plokkas noi säteet veke, joops neutraalisuotimeen riittää pieni tippa sylkeä yläreunaan niin ajaa saman asian en nyt lähtisi kallista objektiivia öljyymään:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään