Sami Launonen

Cessna Skycatcher viivästyy Easa-landiaan ?!

7 viestiä aiheessa

Tällaista huhua liikuu...

 

http://www.aeromecanic.com/Index_EN.html  :(

 

Aeromecanic is sad today to confirm that Cessna is canceling all Skycatcher's orders on the European Market.

First of all we would like to thank all our customers who trusted us and Cessna while ordering since 2 years this aircraft.

Aeromecanic was proud to have the incredible number of 80 orders, this was possible thanks to our hopes in the great job of Cessna's engineer.

 

Mutta lisätiedot ison veden takaa yrittävät rauhoitella

 

http://www.bydanjohnson.com/showsplog.cfm?id=1610

 

Cessna has not cancelled plans to sell the Skycatcher in Europe; we will temporarily suspend taking new orders for the Skycatcher until European Aviation Safety Administration (EASA) certification has been granted...

 

Että tällaista...  ???

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan pakko on tähän heittää mielipide! Mikä ihme aiheuttaa sen, että kahden maanosan määräysten ja käytäntöjen välillä on käynnissä niikuin jatkuva vääntö? Asiat, jotka on hyväksytty veden toisella puolella, eivät olekaan hyväksytty täällä - tuntuu, että viranomaistaholla ei ole yhteistyötä, eikä sitä edes haluta. Tämä skaikatseri tapaus nyt on vain hyvä esimerkki. Mutta esim. STC puolella tilanne on jotakuinkin naurettava. Et voi parannella ilma-alustasi toimivilla ja hyväksi havaituilla päivityksillä, kun joku EASA ei ole niitä hyväksynyt, mutta FAA on jo kolmekymmentä vuotta sitten.

 

Tässä harrastuksessa nimeltä ilmailu ainakin minua ottaa päähän ihmeellinen byrokratia, sellainen jota ei oikein maalaisjärjellä pysty selittämään. Heitin tuossa kentällä "harrastajakaverille" kysymyksen: Jos vaihdat kadettiisi vaikkapa pari tuumaa isommat vanteet paremman ajotuntuman toivossa - onko se yhtä vaikeaa ja monimutkaista, kuin vaihtaa koneeseesi siivenkärjet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas yksi homma AOPAN reppuun. Tätä kannattaa tosin ajaa eteenpäin euroopassa. Itseäni nyppii nuo STC asiat myös. Esim led pohjainen laskuvalo kestäisi nykyistä hehkulanka viritystä paremmin MIK:n cessnassa emmekä kouluisi ostamaan ja vaihtamaan niitä kokoajan. Internet on pullollaan tarjontaa vaan ei EASA hyväksyttyjä !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas yksi homma AOPAN reppuun. Tätä kannattaa tosin ajaa eteenpäin euroopassa. Itseäni nyppii nuo STC asiat myös. Esim led pohjainen laskuvalo kestäisi nykyistä hehkulanka viritystä paremmin MIK:n cessnassa emmekä kouluisi ostamaan ja vaihtamaan niitä kokoajan. Internet on pullollaan tarjontaa vaan ei EASA hyväksyttyjä !

Onhan niitä nykypäivänä PMA osina, jolloin se on alkuperäisen tyyppihyväksynnän mukainen osa ja saa käyttää myös EASA valtioissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas yksi homma AOPAN reppuun. Tätä kannattaa tosin ajaa eteenpäin euroopassa. Itseäni nyppii nuo STC asiat myös. Esim led pohjainen laskuvalo kestäisi nykyistä hehkulanka viritystä paremmin MIK:n cessnassa emmekä kouluisi ostamaan ja vaihtamaan niitä kokoajan. Internet on pullollaan tarjontaa vaan ei EASA hyväksyttyjä !

Onhan niitä nykypäivänä PMA osina, jolloin se on alkuperäisen tyyppihyväksynnän mukainen osa ja saa käyttää myös EASA valtioissa...

 

Ja Malmilla löytyy esimerkkejä, lentävistä yksilöistäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna ilmoitti Oshkoshissa löytäneensä ratkaisun Skycatcherin sertifiointiin Euroopassa. Konetta voidaan (ilmeisesti) jatkossakin lentää USA:ssa sport pilot-lupakirjalla ja tullaan sertifioimaan Euroopassa EASA CS-LSA-kategoriaan, tjsp. Näistä Brysselin kategorioista enemmän tietävät voinevat valistaa minua ja kansaa siitä, mitä tämä tulee tarkoittamaan esim. sen suhteen, millaisella lupakirjalla Euroopassa tullaan Skycatcheria lentämään  :P

 

"The Skycatcher will be transitioned into the primary category, and will continue to meet the definition of a light-sport aircraft," said Tracy Leopold, business leader for the Cessna 162. "The owner operator can continue to operate the aircraft with a sport pilot license. This makes the Skycatcher a more innovative aircraft for our customers." Cessna is working with the Federal Aviation Administration (FAA) on a Skycatcher primary category designation, which includes Type Certificate and Production Certificate. The joint Cessna/FAA team included requirements from EASA CS-LSA into the program which will allow the Skycatcher to be accepted into Europe through a simpler validation effort, following FAA approval.

 

"We're migrating to the primary category in the United States in order to be able to export the 162 into Europe" said Leopold. "The pilot can still operate the aircraft as an LSA, which makes this solution even more attractive to the Skycatcher customer. It's a unique, innovative product and we're happy to have found a solution that keeps it available to our European customers, and will make the aircraft more available to customers in many more parts of the world."

 

http://www.aviationpros.com/press_release/10746233/cessna-162-skycatcher-offers-new-category-option

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään