Kalle Lindell

Ultra löytyi palaneena jäältä Rääkkylässä, kaksi kuollutta.

140 viestiä aiheessa

http://www.yle.fi/alueet/pohjois-karjala/2012/04/pienkone_loytyi_palaneena_raakkylasta_-_kaksi_kuollutta_3399324.html

 

Pelastuslaitoksen kelkkapartio löysi kadoksissa olleen pienkoneen palaneena Rääkkylästä keskiviikkoiltana. Koneessa oli kaksi kuollutta miestä. Kone löydettiin Pyhäselän jäältä läheltä Rääkkylän kirkonkylää. Viranomaisilla ei ole toistaiseksi tietoa, mitä koneelle on tapahtunut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karjalainen: Kaksi miestä kuoli lentoturmassa Rääkkylässä

 

Kun konetta ei illansuussa alkanut kuulua takaisin, tekivät lentäjän omaiset asiasta ilmoituksen hätäkeskukseen noin kello 18.30. Poliisi ja pelastuslaitos käynnistivät koneen etsinnät apunaan lentopelastuskeskus.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Koneen sisällä oli kuolleina kaksi miestä. Poliisin arvion mukaan miehet ovat lentäjä ja matkustaja."

 

Poliisi saattaa olla jopa oikeassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultra tai Hercules, yhtä pysäyttävän surullista lukea tällaisia. :(

 

Kyseessähän olisi voinut myös olla murheellisesti päättynyt koulu/perehdyttämislento. Toivottavasti syyt ja taustat selviävät pian.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain puhelun kerhokaverilta n.19.15 että kerhon Ikarus on kateissa ja että tarvitaan lentäjää etsimään konetta. Salamavauhtia kentälle jossa kaverit oli valmistellut kerhon paipperin etsintälennolle. Ilmaan noustiin 19.55 ja etsitiin melko läheltä oikeaa paikkaa sillä olimme saaneet vihjeitä missä kone oli liikkunut. Mukana oli myös ihan samaan aikaan yksityinen paipperi etsimässä. N. 20.20 saatiin radiolla ilmoitus että on löytynyt. Kiteelle laskimme 20.35 ja saimme kuulla suru-uutisen kerhokaverin poismenosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Positiivista uutisoinnissa oli kertoa uhrien ikä. Ei tartte taas vastailla kaikkien kavereiden tekstareihin.

 

Tyhmä juttu kokonaisuudessaan. Toivotaan että syy selviää.

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos tuolla Ultralla minkäänlaista lentosuunnitelmaa, että minne olivat menossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos tuolla Ultralla minkäänlaista lentosuunnitelmaa, että minne olivat menossa?

Oli, sehän sanottiin tuossa Karjalaisen uutisessa:

 

"Kone oli lähtenyt Kiteen lentokentältä puolenpäivän aikaan lennolle kohti Rääkkylää. Yli 70-vuotiaan kiteeläisen lentäjän lisäksi matkustamossa oli yksi kiteeläinen saman ikäinen mies. Miesten tarkoituksena oli käydä Rääkkylässä ja palata iltapäivällä takaisin Kiteelle. Kun konetta ei illansuussa alkanut kuulua takaisin, tekivät lentäjän omaiset asiasta ilmoituksen hätäkeskukseen noin kello 18.30."

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli, sehän sanottiin tuossa Karjalaisen uutisessa:

 

eihän tuossa lainauksessa ainakaan niin sanota

 

"Kone oli lähtenyt Kiteen lentokentältä puolenpäivän aikaan lennolle kohti Rääkkylää. Yli 70-vuotiaan kiteeläisen lentäjän lisäksi matkustamossa oli yksi kiteeläinen saman ikäinen mies. Miesten tarkoituksena oli käydä Rääkkylässä ja palata iltapäivällä takaisin Kiteelle. Kun konetta ei illansuussa alkanut kuulua takaisin, tekivät lentäjän omaiset asiasta ilmoituksen hätäkeskukseen noin kello 18.30."

 

Jos on lentosuunnitelma, eikös se ole lennonjohto joka alkaa kaipailemaan ensiksi eikä omaiset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli, sehän sanottiin tuossa Karjalaisen uutisessa:

 

"Kone oli lähtenyt Kiteen lentokentältä puolenpäivän aikaan lennolle kohti Rääkkylää. Yli 70-vuotiaan kiteeläisen lentäjän lisäksi matkustamossa oli yksi kiteeläinen saman ikäinen mies. Miesten tarkoituksena oli käydä Rääkkylässä ja palata iltapäivällä takaisin Kiteelle. Kun konetta ei illansuussa alkanut kuulua takaisin, tekivät lentäjän omaiset asiasta ilmoituksen hätäkeskukseen noin kello 18.30."

 

t. TImo

Empäs vilkassutkaan tuota. Karjalainen kyllä tulee aamusta, mutta tais mennä rivien pomppimiseksi tuokin lukeminen aamusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos tuolla Ultralla minkäänlaista lentosuunnitelmaa, että minne olivat menossa?

 

Harvemmin mitään virallista lentosuunnitelmaa noille korpikentiltä tapahtuville ns. paikallislennoille tehdään, eikä sellaiselle ole mitään vaatimustakaan. Mutta olihan tuossa selkeästi uutisessa sanottu, että maassaolijoilla/omaisilla on ollut tieto, missä koneen on ollut tarkoitus käydä, joten silleen voi kyllä sanoa jonkinlaisen suunnitelman olleen olemassa. Lentosuunnitelma se ei kuitenkaan ole sen varsinaisessa merkityksessä... Jaa, vaan Timopa ehti saman kirjoittaa sillä aikaa, kun kirjoitin omaani...

 

Tylyä jälkeä näyttää syntyneen  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten olisi jos vaikka alettaisi tekemään oikea plaani kaikille lennoille jotka ulottuvat kauemmas kuin ihan kentän lähialueelle? Niillekin voisi ainakin harkita plaanin tekoa jos ei kukaan ole paikalla kaipaamassa.

Rääkkylä ei ole ihan Kiteellä, joten keikka ei oikeastaan ole ollut pelkkä paikallislento. Eipä se plaani varmaan olisi nyt auttanut, mutta kyllä pelastuspalvelun varmistaminen on hyvä idea silti.

Surullinen juttu, jaksamista kaikille joita koskettaa läheltä.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos tuolla Ultralla minkäänlaista lentosuunnitelmaa, että minne olivat menossa?

 

Niin, kyllähän tuollaisesta valvomattomassa ilmatilassa tehtävästä lennostakin kannattaa tehdä "lentosuunnitelma" jos ei lennonjohtoon, niin nimenomaan omaisille, eli kertoo aikomukset ja arvioitu lentoaika, kuten nyt ilmeisesti on tehtykin. Tässä tapauksessa ei kuitenkaan mitään ole ollut pelastettavissa. Mutta joskus voi olla, kunhan tiedetään lennosta.

 

Osanotto omaisille ja asianosaisille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvemmin mitään virallista lentosuunnitelmaa noille korpikentiltä tapahtuville ns. paikallislennoille tehdään, eikä sellaiselle ole mitään vaatimustakaan.

 

No on siihen käytännön järjen vaatimus.. Vaikkei määräyksellistä olekaan. Valitettavasti vain etenkään vanhempi sukupolvi ei niitä jaksa tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan harmi.

 

Osanottoni kaikille omaisille ja asianosaisille.

 

Katselin Joensuun ja Savonlinnan eilisiä säätietoja. METAR-havaintojen mukaan keli olisi ollut muuten mukavaa mutta hieman tuulista. Huomio kiinnittyy kuitenkin Savonlinnan raporttiin klo 12:50 (0950Z), jossa esiintyy peräti 23 solmun (11,5 m/s) puuskia. Ikarukselle tämä on jo paljon.

 

TAF-ennusteissa huomio kiinnittyy siihen, että Joensuussa ennustettiin ajoittaista puuskaista keliä klo 12:00 (0900Z) eteenpäin, mutta Savonlinnan TAF:eissa välistä näyttäisi puuttuuvan kaksi TAF-ennustetta eli sää 9:00-18:00 sekä 12:00-21:00, ja puuskista varoiteltiin vasta klo 15:00 (1200Z) eteenpäin.

 

EFJO 111250Z 15008KT 110V200 CAVOK 05/M04 Q1009 10CLRD95

EFJO 111150Z 16009KT 130V200 CAVOK 05/M05 Q1010 10CLRD95

EFJO 111050Z 16007KT 120V210 CAVOK 04/M06 Q1010 10CLRD95

EFJO 110950Z 15007KT 110V190 CAVOK 03/M06 Q1011 10CLRD95

EFJO 110850Z 15008KT 130V190 CAVOK 01/M06 Q1011 10CLRD95

 

EFSA 111250Z AUTO 16010KT 130V210 CAVOK 07/M06 Q1009

EFSA 111150Z AUTO 15010KT 130V220 CAVOK 07/M06 Q1010

EFSA 111050Z AUTO 17010KT 120V220 CAVOK 07/M06 Q1010

EFSA 110950Z AUTO 14011G23KT 110V190 CAVOK 06/M06 Q1010

EFSA 110850Z AUTO 14007KT 110V190 CAVOK 05/M06 Q1011

 

 

TAF EFJO 110822Z 1109/1118 15010KT CAVOK PROB30 1109/1115 17015G25KT

TAF EFJO 110524Z 1106/1115 15010KT CAVOK PROB40 1109/1115 17015G25KT

TAF EFJO 110231Z 1103/1112 16009KT CAVOK

 

TAF EFSA 111132Z 1112/1118 16010KT CAVOK PROB30 TEMPO 1112/1115 17015G25KT

TAF EFSA 110840Z NIL=

TAF EFSA 110540Z NIL=

TAF EFSA 110231Z 1103/1106 14008KT CAVOK

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten olisi jos vaikka alettaisi tekemään oikea plaani kaikille lennoille jotka ulottuvat kauemmas kuin ihan kentän lähialueelle?

 

Eihän oteta tätä rasismi lentosuunnitelmakorttia esiin tässä yhteydessä. Yksinkertaisesti on vain lentäjiä jotka mieluummin lopettavat koko ilmailun kuin rupeavat tekemään plaanin joka lennolle. Ja koska sitä ei vaadita niin sen puuttuminen ei millään muotoa voi olla väärin, tai vähempiarvoista kuin sen tekeminenkään. Piste.

 

Tähän surulliseen aiheeseen palatakseni, onko kukaan Ikarukseen perehtynyt katsonut noita aikaisemmin linkitettyjä kuvia tarkemmin? Pyrstö näyttää olevan täysin ehjä ja oikeinpäin. Onko siiven alumiiniputket vääntyneet, vai näyttääkö se vain siltä?

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osanottoni kaikille omaisille ja läheisille.

 

Samaa katsoin kuvista että oikean siiven streeva on mutkalla ja kellukkeen kiinnikkeet poikki. Ikarusten kellukkeiden kiinnitysputkia on sen verran monta murtunut poikki että veikkaus on että kiinnitys on pettänyt ja kone on mennyt nokilleen kovasti. Toisaalta, koska miehistö ei päässyt koneesta pois niin ehkäpä kova tuulenpuuska on sitä ennen kaatanut koneen?Sääolosuhteet jokatapauksessa ovat saattaneet edesauttaa tätä murheellista tapahtumaa. :(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään